iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Wiki - Begrippen (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/)
-   -   Bootloader (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/10454-bootloader.html)

Undertaxxx 02-04-08 00:14

Bootloader
 
Bootloader

De bootloader is een programma dat zich focust op het besturingsysteem tijdens het opstarten (bootstrap) van je Iphone. Zo zijn er momenteel 2 belangrijke verschillende bootloaders, de 3.9 & 4.6 Bootloader versie.

Situatie VROEGER:

Alleen met bootloader 3.9 kan je gebruikt maken van de Locate Me optie van Googlemaps, deze optie kan doormiddel van Edge/Wi-Fi je huidige locatie bepalen. Daarom is er een 3.9 Fakeblank bootloader, dit is een aangepaste 3.9 fabrieks bootloader maar deze kan WEL geupdate worden in tegenstelling tot de fabrieks bootloader. Dit is handig omdat wanneer je update naar 1.1.4 firmware met 4.6 bootloader je de baseband van 1.1.2 blijft gebruiken en dus zal Locate Me niet werken. Daarom kan je nu de 4.6 Bootloader downgraden naar 3.9 Fakeblank, aangezien je met een 3.9 bootloader WEL de laatste nieuwe baseband gebruikt. Dus heb jij een Iphone van voor week 45 dan heb jij 99% zeker een fabrieks 3.9 Bootloader en die is NIET te updaten. Opzich is dat momenteel geen ramp maar ik heb zoals altijd liever de mogelijkheid om te updaten indien nodig.

Weetje: Als je eerst de fakeblank erop zet en daarna een restore doet naar firmware: 1.0.0 t/m 1.1.1 dan krijg je automatisch van Apple de bootloader 3.8 !! Wat deze exact doet of inhoudt is een groot vraagteken.

Situatie NU:

Sinds ongeveer 3 april is er de bekende applicatie BootNeuter. Sinds de komst van deze app mag je al het bovestaand wat hier geschreven staat vergeten, deze app kan elke bootloader updaten en downgraden. Ook maakt deze het mogelijk om de laatste baseband met de laatste bootloader te gebruiken, voorheen was dit NIET mogelijk als je de iphone unlocked wou hebben. Nu hoef je je dus echt geen zorgen meer te maken welke Bootloader of Baseband je draait aangezien deze moeiteloos naar de gewenste bootloader kunnen geupdate/gedowngrade worden. Uiteraard is het niet mogelijk om 3.8 Bootloader te downgraden aangezien dit de laagste versie is. Verder kunnen we alleen nog vertellen dat deze applicatie echt een geschenk is voor de iphone scene, zo kan je nu genieten van 4.6 Bootloader met 04.04.05_G Baseband en dit alles Unlocked.

Situatie NIEUWE 3G iPhone:

De nieuwe iPhone 3G heeft nieuwe bootloaders. Diegene die 5.8 hebben kunnen de baseband downgraden. De bootloaders 5.9 en 6.2 zijn helaas nog niet te hacken. Er zijn nog geen exploits (bugs) gevonden.

Citaat:

Fabrieks Bootloaders:

Firmware 1.0.0: Bootloader 3.9
Firmware 1.0.1: Bootloader 3.9
Firmware 1.0.2: Bootloader 3.9
Firmware 1.1.1: Bootloader 3.9
Firmware 1.1.2: Bootloader 3.9 of Bootloader 4.6
Firmware 1.1.3: Bootloader 3.9 of Bootloader 4.6
Firmware 1.1.4: Bootloader 4.6

iPhone 3G: Bootloader 5.8
iPhone 3G: Bootloader 5.9
iPhone 3G: Bootloader 6.2

Custom Bootloader:

3.9 FakeBlank Bootloader
4.6 FakeBlank Bootloader

EERSTE generatie iPhone downloads:

Bootloader 3.9
Bootloader 4.6

mv3l 02-04-08 00:37

hej
ik heb een iphone uit week 8 2008 die geleverd werd met 1.1.3 en bootloader 4.6
na een upodate naar 1.1.4 en een poging te unlocken met independce (ging niet kon geen ram disc maken ) heb ik met ziphone wel succes gehad .
Als ik nu met BBinfo kijk zie ik bootloader versie 3.9_M3S2 na jouw verhaal moet ik dus aannemen dat dit een Fakeblank 3.9 is ?
Kan die ooit nog terug naar 4.6 ? en heeft dat zin ?
locate me werkt na de ziphone ulock wel goed (alles werkt eigenlijk goed )
Ik heb wel het gevoel dat hij iets langzamer reageert .

Bomans 02-04-08 00:42

Neen, de jouwe is niet meer te upgraden naar 4.6
Ziphone gebruikt geen fakeblank.

mv3l 02-04-08 01:13

ook niet met een total restore ? in itunes .

Bomans 02-04-08 01:14

Nope, niet meer mogelijk.
Maar ga nu niet zitten piekeren. Je iphone werkt net zo goed als vroeger met de 4.6

Undertaxxx 02-04-08 01:19

Idd, dit is geen ramp en je iphone doet niets minder dan alle andere. Die fakeblank bootloaders zijn puur toekomst gericht, voor het geval dat .....

Ook Apple kan niet alle Iphones die verkocht zijn met 3.9 Bootloader in de kou laten staan, dus de kans dat 3.9 bootloader geen aandacht meer krijgt is vrij klein als onbestaand.

mv3l 02-04-08 23:12

o.k. BEDANKT

Stiruam 02-04-08 23:20

Hehe ff 1.1.2 met bl 4.6 toegevoegt :D En since wnr ben jij Guru :D Ik zag geen aankondigings tropic :o iniedergeval gefeliciteerd :D

Greetz, Stiruam

Jeroen. 03-04-08 00:39

Heb hierover ook ff een vraagje, heb een 16gig UK iPhone unlocked met Ziphone, firmware 1.1.3 en bootloader 3.9.
Nou zou ik graag willen weten of ik strax wel de nieuwe firmware 1.2.0 op mijn Iphone kan zetten met Pwnage of is dit nog echt niet bekend hoe dat dit gaat werken.

Alvast bedankt voor de informatie.

greetz

ArB 03-04-08 01:16

De firmware 2.0 (of 1.2) komt pas uit in Juni. De versie waar jij het over hebt is NIET geschikt. Er is een Beta versie in omloop MAAR GEBRUIK DEZE NIET !

Zo duidelijk genoeg ?:D

Jeroen. 03-04-08 09:01

Hahaha, heel duidelijk...

thanx dude

leavestone 06-04-08 17:53

Waar haal ik bootloader 3.9 en 4.6 vandaan?

Emiin' 06-04-08 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leavestone (Bericht 94151)
Waar haal ik bootloader 3.9 en 4.6 vandaan?

Bedoél je de nieuwe bootneuter ? die kun je downloaden via je installer en kun je kiezen welke bootloader je wilt, zelfs unlocken kun je ermee doen ...

Stiruam 06-04-08 18:59

IDD maarrr dan moet je wel de goede source toevoegen of staat ie nu ook in de standaar source's van installer?

Greetz, Stiruam

LucVG 07-04-08 21:02

en hoe zie je welke versie er actueel op staat ?

Undertaxxx 08-04-08 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LucVG (Bericht 94917)
en hoe zie je welke versie er actueel op staat ?

Installeer Baseband Info, deze geeft alle informatie weer zoals imei, baseband, bootloader, etc.

mv3l 08-04-08 00:32

install BBinfo vanuit de installer dan kan je het zien .

leavestone 09-04-08 06:13

Ik bedoel eigenlijk de bootloader file's die je moet selecteren als je de Pwnagetool gebuikt.

Michael 09-04-08 10:26

kijk eens bij iclarified op de site

sNicker 09-04-08 17:10

Ik heb toch nog vragen over die bootloader... ik snap t nog steeds niet:
Wat is nou precies die Bootloader (wat doet-ie)?
Is je bootloader nou niet meer te herstellen/upgraden na gebruik van ZiPhone?
Wat is nou het voor- en/of nadeel van nieuwere versies?

Alvast bedankt!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:35.