iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Wiki - Begrippen (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/)
-   -   Video (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/1200-video.html)

iCulture 21-10-07 16:38

Video
 
De meestgestelde vragen over filmpjes, tv en andere vormen van video afspelen op de Apple iPhone.

[h="3"]Kan ik videofilmpjes opnemen met de iPhone?[/h]
Ja en nee. Bij de iPhone 2G en de iPhone 3G is de ingebouwde digitale camera daarvoor (nog) niet geschikt. Een firmware update zou dit echter wel mogelijk kunnen maken, omdat het wel mogelijk is met applicaties als Cycorder (te vinden in Cydia). Heb je een iPhone 3GS dan is het echter wel mogelijk. Dit vanwege de betere camera (3 megapixel) die de iPhone 3GS aan boord heeft.
[h="3"]Kan ik YouTube-filmpjes kijken op de iPhone?[/h]
Ja, dat is mogelijk. Er is een selectie van YouTube-filmpjes (die normaalgesproken in Flash-formaat zijn) omgezet naar het H.264-formaat. Dit is een formaat dat de iPhone kan afspelen. Als je een Amerikaanse iPhone hebt gekocht, die je niet op de normale wijze hebt geactiveerd, moet je met een hack zorgen dat de YouTube-functie werkt.
[h="3"]Welk videoformaat speelt de iPhone af?[/h]
De iPhone kan alleen films in de formaten MP4 en H.264 afspelen. Dit zijn dezelfde formaten die je ook op de iPod en Apple TV tegenkomt.
[h="3"]Hoe kan ik mijn videocollectie afspelen op de iPhone?[/h]
Bestaande video’s zijn vaak in AVI-, WMV- of zelfs RealMedia-formaat. Je zult ze eerst moeten omzetten naar MP4 of H.264. Als je in Google zoekt naar iPhone Video Converter zul je een enorme lijst met speciale iPhone video-converters tegenkomen. Je kunt kiezen voor deze speciale software, zoals Wondershare. Maar vaak beschik je al over software die de video’s kan omzetten, zoals Roxio Crunch (voor de Mac) of Nero (voor de PC). Ook met QuickTime Pro kun je video’s omzetten; het is verkrijgbaar voor Windows en Mac OS X.
[h="3"]Hoe kan ik tv-series afspelen op de iPhone?[/h]
De meeste tv-series die je uit nieuwsgroepen of p2p-netwerken downloadt, zijn in DivX- of XviD-formaat. Je zult ze daarom moeten omzetten naar een formaat dat de iPhone kan afspelen: MP4 of H.264 (zie voorgaande vraag).
[h="3"]Moet ik een speciale iPhone Video Converter kopen?[/h]
Nee, dat hoeft niet. Er zijn speciale pakketten waarmee je iPhone-video’s kunt omzetten, maar meestal zijn dat aangepaste versies van al langer bestaande iPod-conversiesoftware. De fabrikanten verkopen deze pakketten als aparte oplossing voor iPod, iPhone en Sony PSP, maar in feite is het steeds hetzelfde pakket. Een voorbeeld daarvan is het pakket van Wondershare. Je bent beter af met algemene software voor videoconversie, die niet speciaal voor de iPhone is bedoeld, zoals QuickTime Pro, Roxio Crunch (voor de Mac) of Nero Recode (voor de PC), onderdeel van het bekende brandpakket Nero. Daarmee ben je flexibeler en hoef je niet steeds aparte pakketten te kopen.
[h="3"]Wat is H.264 eigenlijk?[/h]
H.264 is een video-codec, simpel gezegd een verzameling instructies om video vast te leggen in digitaal formaat. De videobestanden zijn in hoge kwaliteit, maar hebben een veel lagere bitrate dan MPEG-2, DivX en XviD. De bestanden zijn dus ook veel kleiner. H.264 wordt ook wel MPEG-4 Part 10 genoemd.
[h="3"]Kan ik H.264 ook op de desktop afspelen?[/h]
Ja, dat kan. Je kunt de video’s afspelen in Nero Showtime of in Apple Quicktime, maar er is ook nog een andere manier. Als je ffdshow installeert, kun je H.264 afspelen in Windows Media Player en andere veelgebruikte desktopspelers. Een ander alternatief is VLC, een videospeler die voor bijna elk platform geschikt en bovendien gratis is.

Ceaty 09-12-07 17:33

Filmpjes maken zou toch ook door homebrew enabled kunnen worden?

Stiruam 09-12-07 19:36

Jhaa maar dan moet er waarschijnlijk een nieuwe cam driver moeten wordeb geschreven.. En aangezien die getekend moet zijn door Apple en het ook niet meevalt om zoon ding te maken is de kans klein dat dit gebeurt :p

Greets, Stiruam

BellySM 05-01-08 14:15

Deze rubriek mist eigenlijk nog een vraag. Sinds firmware 1.1.1 is er een menu-item voor het instellen van je video/tv-out signaal. Deze vraag zou dus moeten zijn: KAN IK VIDEO VAN MIJN IPHONE OP EEN TV WEERGEVEN?
Helaas kan ik al zeggen dat onder firmware 1.1.1. bij mij niet lukt via de docking om video op tv af te spelen. Via de phone-jack verwacht ik dit sowieso niet te kunnen.
Inmiddels heb ik mijn iphone naar 1.1.2 geupdated, dus zal ik weer opnieuw testen. wordt vervolgd :-)

sjowol 05-01-08 15:06

als je nou gewoon een video kabeltje koopt kan het natuurlijk wel (hoe probeer jij het via het dock in godsnaam?) de standaard iphone video kabel gaat WEL via de jack en heeft gewoon een component uitgang, ook heb ik hem idd met een dock-connector gezien.(AppleInsider | Using iPod & iPhone Video Out: Background and In-Depth Review)
dit alles werkt WEL onder 1.1.1 hoor (iPhone Video Out Works Fine — on 1.1.1 | Gadget Lab from Wired.com & iPhone Video Out capable with Apple’s Component Cables - Gadgetell) dus hoe jij het aan het testen bent is mij een groot raadsel.
is het nou echt makkelijker om gewoon zelf aan de slag te gaan / uit te maken hoe het werkt dan eerst ff google te checken? ik snap die denkwijze niet, is het zelfde asl hier op het forum te gaan vragen hoe je 1.1.1 moet unlocken... zoek nou eerst eens een keertje voor je met raar commentaar komt

BellySM 05-01-08 17:30

Mijn intentie was eigenlijk alleen een suggestie voor een extra vraag in deze wiki over het afspelen van video op een externe scherm.

Het tweede gedeelte van mijn verhaal was slechts mijn bevinding en wellicht te vroege conclusie. Ik heb een iPod video werkend op een inMotion iMV712, maar de iPhone geeft aan dat het aangesloten is op een niet ondersteunde accessoire. Ik hoop nu snel te mogen meemaken dat het onder 1.1.2 wel werkt :-)

Edit:
Helaas, inmiddels ook geprobeerd op 1.1.2 zonder resultaat :-\ Resteert alleen de mogelijkheid via de phonejack.

jetgadget 27-02-08 15:01

met welke codec kan ik de filmpjes die ik heb opgenomen met mn iPhone afspelen? :D:D ze draaien nu alleen op de iPhone maar wil ze op m'n pc uiteraard.
edit:
ah ik heb het al.

JajeBlade 29-02-08 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jetgadget (Bericht 72392)
met welke codec kan ik de filmpjes die ik heb opgenomen met mn iPhone afspelen? :D:D ze draaien nu alleen op de iPhone maar wil ze op m'n pc uiteraard.
edit:
ah ik heb het al.

Voor de andere mensen met dit probleem, ff naar de nieuwste quicktime kan je halen via apple.com en als die het dan nog niet doet maar dat denk ik wel een H264 codec downloaden.

jetgadget 29-02-08 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JajeBlade (Bericht 73575)
Voor de andere mensen met dit probleem, ff naar de nieuwste quicktime kan je halen via apple.com en als die het dan nog niet doet maar dat denk ik wel een H264 codec downloaden.

ja leuk bedacht JajeBlade maar het is dus niet in h264 format. duhh
files zijn .vid raw format en niet afspeelbaar op pc.
(die van de unlimited version )

Stiruam 29-02-08 15:27

Ehm die nieuwe versie neemt tog in .mov op?

Greetz, Stiruam

jetgadget 29-02-08 15:59

ja en dan komt het bij mij in de folder PBFvideo (nooit iets van pbf geinstalleerd stond er ineens) dit zijn de opnames van 4 seconden, ik heb nu opnames van een halve minuut in .vid format. Weet jij waar je die dan mee kan converteren . liever heb ik gewoon een unlimit. versie die wél meteen in mov opneemt .

JajeBlade 01-03-08 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jetgadget (Bericht 73738)
ja en dan komt het bij mij in de folder PBFvideo (nooit iets van pbf geinstalleerd stond er ineens) dit zijn de opnames van 4 seconden, ik heb nu opnames van een halve minuut in .vid format. Weet jij waar je die dan mee kan converteren . liever heb ik gewoon een unlimit. versie die wél meteen in mov opneemt .

Ik heb net ff gekeken maar ik heb 3 folders, waarvan de oude niet zijn verwijderd tijdens de update.
-var/mobile/media/PBFvideo
-private/var/root/media/PBFvideo
-var/root/media/PBFvideo (andere verwijzing van de 2e)

Aangezien ik wel benieuwt was over het resultaat van dat je nu in mov kan opnemen heb ik ff snel een filmpje gemaakt en om mn mac gezet, het resultaat valt mij zwaar tegen ik heb het hier op internet gezet zodat je het kunt bekijken:
Video of iPhone Test - Photobucket - Video and Image Hosting

Ik heb hier nog een link van een foto waarop de kleuren wel goed zijn, dit kleuren verschil kan komen omdat deze recorder opneemt in NTSC (amerikanse tv kleuren) en wij hem bekijken in PAL (europese tv kleuren):
http://i178.photobucket.com/albums/w...e/IMG_0004.jpg

jetgadget 01-03-08 14:33

jajablade heb jij de unlimited version? en er is een fix voor die kleurverschillen las ik.

JajeBlade 02-03-08 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jetgadget (Bericht 74449)
jajablade heb jij de unlimited version? en er is een fix voor die kleurverschillen las ik.

nee ik moet nog ff doneren of zo... maar wie weet wat over die kleuren fix want dat houd mij ervan om hem te kopen...

Ik heb de video ook online gekregen, de video direct uit de iphone kan zowel youtube als photobucket niet aan dus die moet je dan opnieuw exporten naar een quicktime met animatie codec om zo min mogelijk kwalitijd verlies te hebben en de file word ongeveer de helft kleiner.

Maar als iemand mij ff kan aanwijzen waar die kleuren fix staat dan koop ik hem cker.

jetgadget 03-03-08 15:20

leg ff uit en geef eens een link naar de codec en conversietool die je gebruikt hebt..
zoek ik intussen die kleurenfix op.:D
edit:
de 5sec film heb ik ook op de pc kunnen spelen het gaat hier wel om de bestanden met het .vid format..

JajeBlade 03-03-08 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jetgadget (Bericht 75756)
leg ff uit en geef eens een link naar de codec en conversietool die je gebruikt hebt..
zoek ik intussen die kleurenfix op.:D
edit:
de 5sec film heb ik ook op de pc kunnen spelen het gaat hier wel om de bestanden met het .vid format..

Uhmmm als jij nu eens dat .vid bestand naar mij toe stuurt ga ik kijken of ik die kan converteren:D

Ik gebruik nu Showtime 1.12b die al in .mov opneemt maar ook die moet je dus nog ff omzette voordat je ze online kan zetten. Die .mov files heb ik omgezet met quicktime pro...

Ik ben zelf animator dus ik werk veel met verschillende bestands typen maar ik heb zelf geen .vid files dus als iemand mij die kan sturen, ik weet dat ze groot zijn dus mag het ook via rapid share maar mail is makkelijker;)

stijn111 15-03-08 21:13

Goedendag,
Ik heb net heroes omgezet met toast naar zo'n h264 bestand omgezet, maar bij het synchroniseren doet ie het niet omdat mijn Iphone het bestand niet zou kunnen afspelen. You tube filmpjes doen het overigens wel gewoon.
Iemand een oplossing?

Stijn

EN-IS 20-03-08 23:54

Een overduidelijk vraag misschien, maar hoe zet je video bestanden (.mp4) op je iPhone?

Er is wel een VIDEO tabblad in iTunes maar ik zie de mp4 bestand (bij sync movies) er niet tussen!

//EDIT
Het is al gelukt, via FILE, ADD FILE TO LIBRARY voeg je het bestand toe, en dan komt ie automatisch onder tabblad VIDEOS te staan!
Jullie zouden dit effe moeten vermelden in de OP :)

niek25 21-03-08 18:52

na converteren lopen beeld en geluid niet gelijk
 
Ik heb een video converteer programma waarin ik alle videofilmpjes om kan zetten naar iphone formaat:iphone MPEG-4(480p) / (480x320) / (320x240) / of wide screen. Alle 4 is dit mp4 formaat.

Mijn filmpje is om te beginnen een mpg formaat

Als ik converteer naar een van de bovenstaande keuzes krijg ik beeld met een ongelijk lopend geluid. Hoe kan dit?Wat doe ik fout.

Als ik het mpg filmpje via itunes converteer voor iphone krijg ik helemaal geen geluid.

Wie kan mij helpen

AMO 27-03-08 11:08

Wia kan mij vertellen hoe ik met m'n iphone kan gaan filmen??


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:30.