iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Wiki - Begrippen (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/)
-   -   Cyberduck (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/2064-cyberduck.html)

iCulture 09-11-07 15:52

Cyberduck
 
| http://cyberduck.ch/img/browser-thumb.jpg[/div]
[h="3"]Wat is Cyberduck?[/h]
Cyberduck is een [wiki]open source[/wiki] [wiki]FTP[/wiki]- en [wiki]SFTP[/wiki]-programma voor Mac OS X. Het programma wordt beschikbaar gesteld onder de GPL-gebruikerslicentie. Cyberduck ondersteunt externe editors en Mac-functies zoals de zoekfunctie Spotlight, de netwerktechnologie Bonjour, de Keychain (voor het bewaren van wachtwoorden) en de scripttaal AppleScript.

Er is ook een Nederlandstalige versie van dit programma verkrijgbaar. Meer informatie en downloads zijn te vinden op de website van Cyberduck.
[h="3"]Werking[/h]
Nadat je de software geïnstalleerd hebt op de Mac klik je op de knop New Connection of kies je uit het menu File > New Connection. Je kunt ook een verbinding in een nieuw venster openen; kies dan File > New Browser. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van de Quick Connect-vakje, bovenin het programmavenster. Je klikt daarin meteen de URL van de ftp-server, bijvoorbeeld: ftp://downloads.xs4all.nl.

Links in het programmavesnter kun je ook een lijstje met favoriete ftp-sites aanmaken. Deze favorieten heten Bookmarks. Hierop hoef je alleen maar te dubbelklikken om een ftp-verbinding te maken. Zijn de bookmarks niet zichtbaar, dan maak je ze via de menuoptie View > Toggle Bookmark Drawer zichtbaar.
[h="3"]Systeemeisen[/h]
Om Cyberduck te kunnen gebruiken heb je Mac OS X 10.3.9 of hoger nodig.
[h="3"]Alternatief[/h]
Voor Mac-gebruikers is ook het programma [wiki]Fugu[/wiki] beschikbaar, dat eveneens als [wiki]open source[/wiki] wordt uitgebracht.
[h="3"]Windows[/h]
Windows-gebruikers kunnen kiezen voor het alternatief [wiki]WinSCP[/wiki].

[h="3"]Inloggen op je iPhone[/h]
Met Cyberduck is het mogelijk om in te loggen op je iPhone en toegang te krijgen tot je bestanden. Hiervoor moet de iPhone wel gejailbreakt, geactiveerd en moet OpenSSH geïnstalleerd zijn.

- Klik op "Nieuwe verbinding" in Cyberduck.
- Kies bij protocol: SFTP (SSH veilige bestandsoverdracht).
- Vul bij Server het IP-adres van je iPhone in. Maak hiervoor een connectie met een Wi-Fi-verbinding en ga naar Instellingen > Wi-Fi en klik op het rechterpijltje naast het netwerk waarmee je verbonden bent. In het volgende venster staat achter IP-adres het IP adres dat je moet invoeren bij Server.
- Poort 22.
- Gebruikersnaam is root.
- Wachtwoord:

Firmware 1.1.1 en hoger = alpine
Firmware 1.0.2 en lager = dottie

De eerste keer kan het een paar minuten duren om verbinding te maken met de iPhone. Je kunt popup-schermen krijgen met Time-Out errors. Blijf dan gewoon opnieuw proberen. Op een gegeven moment is er connectie en vraagt het programma om toestemming. Klik dan op Altijd.

DonJuniorII 26-02-08 17:36

ik heb even een vraag, ik krijg het niet voor elkaar om via cyberduck te connecten met mijn phone, ik heb 113 met ssh, wat moet ik exact invullen:

server:?
Gebruikersnaam:?
wachtwoord:?

tommy theeuwes 17-06-08 18:16

l/0 fout: connectie gefaald
sftp:// (ip-adres)
the kextimeout (30000 ms) expired.

dit krijg ik te zien

Destiny 17-06-08 18:33

Die ken ik nog niet. Wat vul je precies in in de velden

tommy theeuwes 17-06-08 19:03

bij protocol: sftp
server: ip-adres
gebruikersnaam: root
ww: alpine

Destiny 17-06-08 19:33

poort 22 neem ik aan ?

tommy theeuwes 22-06-08 16:09

ja maar hij doet het nog steeds niet

macfreaker 22-06-08 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tommy theeuwes (Bericht 130255)
ja maar hij doet het nog steeds niet

Is het de eerste dat je wilt inloggen op je iphone ? Want wanneer zo heeft die meer tijd nodig voor je ssh sleutel aan te maken. Nadien gaat het sneller. :D

tommy theeuwes 22-06-08 17:23

ja het is de eerste keer maar ik heb het al zo vaak geprobeerd en toch lukt het niet. hoe lang duurt het dan voordat het zou moeten lukken?

macfreaker 22-06-08 17:27

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tommy theeuwes (Bericht 130280)
ja het is de eerste keer maar ik heb het al zo vaak geprobeerd en toch lukt het niet. hoe lang duurt het dan voordat het zou moeten lukken?

Max 30 seconden en dan zou het moeten werken. Anders moet je eens proberen met fugu ! Is ook een sftp/ssh programma. Via de terminal kan het ook door volgende in te typen:
ssh root@192.168.0.103 "uiteraard ip aanpassen voor jouw iphone"
en dan paswoord in te geven "alpine vanaf 1.1.2" en dottie met de versies daarvoor. :D

tommy theeuwes 22-06-08 17:40

ik heb het alle 3 geprobeerd.
bij cyberduck heb ik het 15 keer opnieuw gedaan
bij fugu 10 keer
en terminal ook.
dit krijg ik als andwoord bij terminal:
Last login: Sun Jun 22 17:36:51 on ttys000
Macintosh:~ tommy$ ssh root@1921680103
ssh: Error resolving hostname 1921680103: nodename nor servname provided, or not known

macfreaker 22-06-08 17:45

Citaat:

Macintosh:~ tommy$ ssh root@1921680103
ssh: Error resolving hostname 1921680103: nodename nor servname provided, or not known
Je moet wel uw ip nummer invullen in plaats van de mijne (192.168.0.103).Anders gaat het zekrs niet lukken. :D

tommy theeuwes 22-06-08 17:48

oke bedankt het is gelukt maar hoe kom ik nu bij de map applications?

macfreaker 22-06-08 17:51

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tommy theeuwes (Bericht 130295)
oke bedankt het is gelukt maar hoe kom ik nu bij de map applications?

Gelukt met wat ? terminal ? Probeer dan nog eens cyberduck.Kijk even naar screenshot voor de instellingen maar wel uw ip gebruiken.

tommy theeuwes 23-06-08 07:18

het is gelukt met cyberduck, ik probeerde het nog eens en toen lukte het ineens.
bedankt voor de hulp!

paljasken 02-08-08 13:41

Hoe zit het met de nieuwe Iphone? Met mijn oud toestel (1.1.3) lukte het zonder problemen (met cyberduck) maar op mijn 2.0 krijg ik geen connectie. Is er iets in de procedure veranderd?

macfreaker 02-08-08 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door paljasken (Bericht 158806)
Hoe zit het met de nieuwe Iphone? Met mijn oud toestel (1.1.3) lukte het zonder problemen (met cyberduck) maar op mijn 2.0 krijg ik geen connectie. Is er iets in de procedure veranderd?

Niets veranderd in de procedure, je moet gewoon zorgen dat je openssh hebt geinstalleerd via cydia en dan werkt het terug perfect. Maar dan moet je wel een jailbreak uitvoeren op je iphone. Even de zoekfunctie gebruiken om te weten hoe te doen. :D

benBEN 03-08-08 01:24

dank je macfreaker, denk dat bij mij ook het problee van open ssh was..


Ander vraagje hoe zit dit met de G3 , moet de nieuwe nog krijgen moet je deze echt jalibroken zijn om wachtwoord e.d aan te passen..?

zou dan wel 'niet apple' zijn

macfreaker 03-08-08 08:11

Ja , deze moet jailbreaken zijn om je paswoord te veranderen. Kan je dus niet aan uit.

E.T 12-08-08 22:12

Ik krijg de volgende melding via de terminal (Cyberduck werkt ook niet):

The authenticity of host '192.168.1.73 (192.168.1.73)' can't be established.
RSA key fingerprint is 74:cf:bb:80:..knip...:99.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)?


Toch te vroeg gepost...na een aantal pogingen en een minuut of 8 toch gelukt. Het aanmaken van de keys duurt gewoon ff.

Krijg je na installatie van OpenSSH via Cydia een icoontje op je summerboard? Nee, heb ik dus niet en het werkt.

In Cydia staat op de beginpagina een korte howto.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:31.