iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Wiki - Begrippen (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/)
-   -   Bluetooth (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/2172-bluetooth.html)

iCulture 11-11-07 18:51

Bluetooth
 
Bluetooth is een open standaard voor draadloze verbindingen op korte afstand. Het is bedoeld voor toepassingen waar normaalgesproken een kabeltje voor nodig was, bijvoorbeeld een verbinding tussen mobiele telefoon en koptelefoon, tussen mobiele telefoon en desktopcomputers of zelfs tussen de computer en speciale Bluetooth-printers. De techniek is ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Ericsson.
Als twee apparaten voorzien zijn van Bluetooth, wil dat niet zeggen dat ze ook met elkaar kunnen communiceren. Dat hangt er vanaf of ze beide dezelfde Bluetooth-protocollen ondersteunen.

[h="3"]iPhone en Bluetooth[/h]
De iPhone ondersteunt maar een beperkt aantal Bluetooth-protocollen. Daardoor is het niet mogelijk om de iPhone met elk denkbaar ander Bluetooth-apparaat te koppelen. Er zijn drie toepassingen die echter wel worden ondersteund:
  • Koppeling met een Bluetooth headset;
  • Koppeling met een carkit in de auto;
  • Koppeling met een apparaat dat eveneens A2DP ondersteund en waardoor er dus muziek via Bluetooth kan worden afgespeeld.
Wanneer Bluetooth op de iPhone is ingeschakeld herken je dit aan het blauwe Bluetooth-logo. Is Bluetooth uitgeschakeld of doet de headset het niet (bijvoorbeeld omdat de batterij leeg is) dan wordt het Bluetooth-icoon grijs.
[h="3"]Koppeling met een Bluetooth headset[/h]
Het koppelen (of 'pairen') van een telefoon en een Bluetooth-headset houdt in dat de twee apparaten weten dat ze met elkaar moeten samenwerken. Het voorkomt dat de gesprekken op jouw mobiele telefoon op de headset van de buurman af te luisteren zijn. Het koppelingsproces verloopt in grote lijnen op deze manier:
  1. Zorg dat de Bluetooth headset gedetecteerd kan worden (d.w.z. discoverable is). Meestal moet je daarvoor een knop op de headset een paar seconden ingedrukt houden, zodat het blauw knipperende Bluetooth-lampje continu gaat branden. Dit kan per headset verschillen, dus raadpleeg de handleiding die bij jouw headset zit.
  2. Ga op de iPhone naar het startscherm en kies Home > Settings > General > Bluetooth. Schakel Bluetooth in.
  3. De iPhone gaat meteen zoeken naar Bluetooth-apparaten in de omgeving. Je headset verschijnt in het lijstje.
  4. Selecteer je headset en vul de [wiki]pincode[/wiki] in. Deze code is meestal 0000 of 1234, maar kan ook een afwijkende cijfercombinatie zijn. Raadpleeg je handleiding. Je hebt een minuut de tijd om deze code in te tikken. Ben je te laat, dan voer je stap 2 en 3 opnieuw uit. De pincode is nodig om te voorkomen dat anderen zomaar je telefoongesprekken kunnen afluisteren of stiekem verbinding kunnen maken met jouw telefoon.
Deze koppeling doe je eenmalig. De volgende keer wanneer zowel de iPhone als de Bluetooth headset ingeschakeld zijn, leggen de twee apparaten automatisch een draadloze verbinding aan.
[h="4"]Bellen met een Bluetooth headset[/h]Wanneer je via de Bluetooth headset wilt bellen, schakel je eerst de headset aan. Op de iPhone kies je de gewenste contactpersooon of je vult het gewenste telefoonnummer in op het scherm. Terwijl het gesprek tot stand wordt gebracht, hoor je via de headset de telefoon overgaan. Met de ophangknop (meestal een rood telefoon-icoon) kun je het gesprek beëindigen. Je kunt tijdens het gesprek ook de volumeknoppen op de iPhone en op de headset zelf gebruiken om het geluid harder of zachter te zetten. Een telefoongesprek tot stand brengen met [wiki]voicedialing[/wiki] is bij de iPhone niet mogelijk.
[h="4"]Inkomende gesprekken aannemen met een Bluetooth headset[/h]Zorg dat de Bluetooth headset ingeschakeld is wanneer je een telefoontje verwacht. Of schakel de headset snel in als het telefoontje binnenkomt. Je kunt nu met een knop op de headset het gesprek aannemen (meestal een groen telefoon-icoon) en ophangen. Je kunt met de volumeknoppen op de headset (of op de iPhone) tijdens het gesprek het geluid harder en zachter zetten.
[h="3"]Koppeling met een carkit[/h]
Met een carkit kun je handsfree bellen in de auto. Dat is in Nederland verplicht; bel je toch met de telefoon aan je oor, dan riskeer je een boete van 140 euro. Het koppelen van een carkit met de iPhone vindt op dezelfde wijze plaats als het koppelen van een Bluetooth headset: eerst zorg je dat de carkit herkend kan worden, daarna spoor je via de iPhone de carkit op en voert een pincode in om de koppeling tot stand te brengen.
Als dit functioneert hoef je bij een binnenkomend gesprek alleen nog maar op een knop op de carkit te drukken.

Na de upgrade naar 1.1.3 treedt zo nu en dan het probleem op dat de bluetooth verbinding wordt gelegd maar na het downloaden van het adresboek snel weer ontkoppeld wordt. Om dit probleem aan te pakken volg de volgende stappen:
zet de iPhone in airplane-mode: alle verbindingsprotocollen worden uitgeschakeld. kies vervolgens Home > Settings > General > Bluetooth. Schakel Bluetooth in en bevestig dat de airplane mode verlaten wordt. Maak opnieuw verbinding met de carkit en nu blijft de verbinding bestaan.
(zie Fixes for iPhone 1.1.3 Bluetooth problems - iPhone Atlas)

bobke1 23-11-07 11:59

Heeft er nog iemand last van dat als je bleutooth,inschakeld op je iphone,hij blijft zoeken.Zoja wat kan je daar aan doen,om hem te kunnen koppelen met een ander bleutooth apparaat.Alvast bedankt voor de hulp.

love.demo 22-12-07 02:18

Op 1 of andere manier is mijn headset niet zichtbaar op de iphone, terwijl ik de instructies van mijn headset en de iphone goed gelezen heb en gedaan... wat moet ik doen ik snap er niks van? Ik heb een BT400GL van Blue Take... iemand verstand van??

rob_s 04-01-08 10:57

Dat heb ik dus ook, bluetooth werkt niet
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bobke1 (Bericht 18832)
Heeft er nog iemand last van dat als je bleutooth,inschakeld op je iphone,hij blijft zoeken.Zoja wat kan je daar aan doen,om hem te kunnen koppelen met een ander bleutooth apparaat.Alvast bedankt voor de hulp.

Mijn Nokia die ernaast ligt kan ik wel koppelen . . .

omehar 10-01-08 10:42

Zeer groot gemis die beperkte bluetooth functie.
Hoop dat er ooit software komt om met andere apparaten te 'pairen'

KDK 10-01-08 15:15

Ik kreeg hem wel aan de carkit, uitgaand bellen ging goed. Inkomend ook, daarna niet meer. Toen ik terugbelde schakelde hij mooi over op de carkit maar na ca. 2 minuten gooide de carkit hem eruit terwijl de persoon nog aan de telefoon hing.

Iemand dergelijke ervaringen?
de Carkit is van Sony Ericson.

laika666 10-01-08 21:45

Ik heb mijn Bluetooth-headset aan gesloten op de iphone. Hij werkt wel met bellen, maar de ipod hoor ik het niet. kun je dit nog veranderen. Om dat wel te kunnen doen.

snellen 11-01-08 11:43

Ook ik heb problemen.
Koppelen gaat goed maar wanneer de iPhone in de 'slaapstand' gaat dan wordt na een paar seconden de verbinding tussen carkid en iPhone verbroken. Die start daarna ook niet meer vanzelf op. Ook niet als ik de auto uit ga en later terug kom wordt de iPhone niet vanzelf herkend. Vreemd is daarnaast dat als de verbinding tijdens de 'slaapstand' verbroken wordt en de iPhone vervolgens aan het werk wordt gezet, de iPhone denkt nog een verbinding te hebben terwijl de Carkid zich nergens van bewust is. Een inkomend telefoontje wordt opgenomen maar komt op de carkid niet binnen.
Beetje onhandig allemaal.

Inmiddels (5 dagen later) er achter gekomen dat wanneer de iPhone aangesloten is op een stroombron (in casu de sigratten-aansteker van de auto) de verbinding met bluetooth wel gehandhaafd blijft.
Blijkbaar gaat hij zonder aansluiting op een stroombron over op een 'spaarstand' waarmee de verbinding wegvalt en is die 'spaarstand' niet nodig wanneer hij op een stroombron blijft aangesloten.
Ik zal eens zoeken of ik die 'spaarstand' 'uit' kan zetten.

klarenbl 11-01-08 14:22

Dus je kunt maar twee dingen (carkit, headset) benaderen via bluetooth? Dat is wel weinig, ik had graag willen pairen met andere apparaten. Zou dat misschien mogelijk zijn in een nieuwe versie.

Patipod 11-01-08 15:57

Yep Apple heeft alleen het profiel voor headset/carkitt vrijgeschakeld. Vind t zelf ook minder want tegenwoordig heeft toch elke gsm wel standaard bluetooth. Het is aan Apple om in toekomstige updates ook de andere profielen vrij te schakelen.

Data 16-01-08 20:16

Nou das idd een beetje een tegenvaller zeg, ik weet zeker dat ik daar later voor uitgelachen ga worden.

Wat een 400 euro tel en dan geen file kunnen sturen of ontvangen via BT, belachelijk.

Ik kan niet anders dan die mensen gelijk geven, en hoop dan ook dat Apple dit snel aanpast.Ik neem aan dat dit alleen maar met beveiliging te maken heeft, anders snap ik er geen snars van namelijk.

Ik heb de BT headset van Apple ook besteld ben benieuwd of ik die straks ook kan gebruiken met ichat dat zou wel top zijn , iemand dat al geprobeerd misschien toevallig ?

Stiruam 16-01-08 20:50

Nja als je nou eerst zegt: Hij kan niet via Bluetooth bestanden versturen en dan begint over dat ie multi touch heeft super snel Wi-Fi internet een camera een dit eenn dat etce dan zijn ze allang vergeten dat je geen Bluetooth file transfer hebt :p

Greetz, Stiruam

Data 16-01-08 21:02

Lol, ja ik zal even goed wel genieten hoor, maar een beperking vind ik het wel.

Harry12 18-01-08 00:27

Het volgende verzoek behoort eigenlijk achter Carkit te staan. Je wordt echter nog steeds autom. doorgesluisd naar Bluetooth. Er staat er hier en daar wel wat over carkits in het forum, maar altijd wat terloops.
Het zou zeer plezierig zijn indien er wat reviews zouden verschijnen over de verschillende carkit mogelijkheden en dan bedoel ik die carkits die gecombineerd kunnen worden met de autoradio. Ik had er een voor mijn imate K-Jam, bij de koop van een andere mobiel zou de houder vervangen kunnen worden en zou de rest kunnen blijven zitten niets bleek minder waar. Daarom moest ik op zoek naar een nieuwe carkit en daar ben je toch een tijd mee bezig. Uiteindelijk gekozen voor de Parrot 3400 LS GPS die lijkt goed te werken.
Waar ik eigenijk nog mee zit is de vraag of het mogelijk is de muziek uit de iPhone af te spelen op de autoradiospeakers en wat daar voor nodig is. Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Ik had verwacht dat het via Bluetooth en de Parrot zou kunnen maar laatste dat blijkt niet zo te zijn. (Over dit onderwerp heb ik in deze site niets kunnen vinden)
Harry

Superglijer 01-03-08 22:09

het blijven zoeken naar apparaten
 
ik word er helemaal gestoord van, ik kom er niet uit!

mijn Iphone blijft constant zoeken naar andere apparaten, verder connect en disconnect hij constant, erg vervelend. het is niet de gehele tijd zo, soms blijft een uur geconnect met de carkit en vervolgens...ploep weg!

iemand ervaring??

iets later vond ik dit:
"Bluetooth blues iPhone software/firmware update 1.1.3 introduced some serious issues with third-party Bluetooth devices. These problems included incompatibility with GPS units from Garmin (StreetPilot C550, Nuvi 360, 760, etc.), some integrated car Bluetooth systems and more.

These problems are, based on some reader reports, resolved under software/firmware 1.1.4".

ik heb een gehackte Iphone...toch updaten?

Ranald 03-03-08 22:07

Bluetooth carkit ervaring

Deze review gaat over de parrot CK3100.

Deze carkit had ik al in mijn auto zitten en werkt PERFECT met de iphone totaal geen problemen. Ik was gespannen toen ik heb ging koppelen maar de carkit werkt veel beter dan met mijn Nokia N73.
Ik wiste alle contacten in het geheugen van de carkit en zette deze in zoekmode naar de telefoon, op mijn iphone activerde ik ook bluetooth en zocht naar apperaten even de standaard pincode invoeren en toen waren ze gelinkt en tot mijn grote (lees GROTE) verbazing werden al mijn contacten automatisch naar het geheugen van de carkit gekopieerd. Daar moest ik met mijn Nokia heel wat meer moeite voor doen.
Verder werkt alles probleem loos en zelfs als je de carkit opnieuw aanzet wordt automatisch de carkit geupdate !.

Ik heb zelf een amerikaanse iphone simlock vrij met software versie 1.1.3 met Vodafone. Ik heb een goede vriend die voor zijn werk carkits inbouwd en die was zeer maar dan ook zeer verbaasd hoe makkelijk de iphone met de carkit werkte.

Voor al de mensen die problemen of nog een carkit willen aanschaffen kan ik deze alleen maar aanraden.
De carkit geeft in het display de naam van de Iphone weer en de status van het netwerk en ook van de Baterij van de Iphone ( Ook heel bijzonder deze optie was bij de N73 niet beschikbaar ).

1B1 04-03-08 05:38

Hoorde vanavond dat als je een TomTom met bluetooth hebt je deze ook kunt gebruiken.

Schijnt goed te werken. Zal later op de dag is even testen. Hoewel ik zelf de voorkeur aan oortje geeft dan carkit. Maar dat verschilt toch de ene persoon met de ander.

Kom er nog wel op terug als ik even heb kunnen testen.

Superglijer 04-03-08 12:11

Ik heb de 1.1.4 update gedraaid en de bluetooth functie is nu helemaal top!!!

ik heb een Garmin Zumo, deze neemt nu zelfs de telefoonnummers over uit het telefoonboek over!

eric911 12-03-08 23:39

carkit echo
 
Ik heb het probleem dat mijn carkit prima werkt, maar dat diegene waar ik mee bel zichzelf 2 keer hoort. In de auto hoor ik alles prima maar de ander hoort zichzelf dus terug, valt geen gesprek te voeren. Ik heb een nokia carkit. Wie weet een oplossing?:(

TimiP 14-03-08 14:54

Dat carkit echo probleem heb ik ook, idem een nokia carkit. Hoop echt dat hier een oplossing voor is, want bellen vanuit mijn auto gaat nu niet en die carkit deed het prima met mijn Nokia's.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:56.