iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Wiki - Begrippen (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/)
-   -   Applicaties (https://forum.iculture.nl/f59/iculture-wiki/f5/wiki-begrippen/2190-applicaties.html)

iCulture 11-11-07 20:43

Applicaties
 
Applicaties zijn programma's waarmee je allerlei extra mogelijkheden aan je iPhone toevoegt. Er zijn allerlei games voor de iPhone verkrijgbaar, maar ook applicaties op het gebied van productiviteit, sport, muziek, reizen en dergelijke.

Er zijn twee soorten applicaties voor de iPhone:
  • Webapps: dit zijn webapplicaties die je in [wiki]Safari[/wiki] gebruikt.
  • Native applicaties: dit zijn programma's die je in het geheugen van de iPhone installeert.

De native applicaties zijn in twee groepen te splitsen:
  • Officiële applicaties, die je via de iTunes App Store kunt installeren (alleen bij firmware 2.0 of hoger);
  • Niet-officiële applicaties, die je via hulpprogramma's als Installer of Cydia installeert.

In theorie kun je ook applicaties via een OpenSSH- of FTP-verbinding op je iPhone installeren, maar dit is nogal omslachtig.

[h="3"]Help! Ik kom ruimte tekort![/h]
De eerste oplossing hiervoor is uiteraard applicaies verwijderen. Het is ook zo, wanneer je een update van een applicatie wil installeren, je dubbel zoveel geheugen vrij moet hebben dan de applicatie groot is. Bij een applicatie die 1GB groot is, heb je dus 2GB geheugen nodig. Kan je dit niet vrijmaken, dan is een oplossing om de applicatie eerst te verwijderen van je iPhone (rechtstreeks op je iPhone door te blijven drukken op een applicatie-icoon) en die dan pas te updaten.

Een moeilijkere manier kan je hier vinden: Ruimte vrijmaken voor applicaties

Status: actueel

ButcherJF 03-02-08 17:29

Ik heb geupdate van 1.1.2 naar 1.1.3. Hierna Installer gebruikt, die niet installeerde (vermoedelijk als gevolg van de Ste-hostingproblemen). Heb daarom via bovenstaande link mbv WinSCP de nodige handelingen gedaan (geen wijzigingen gezien eerst). Heb ook nog eens de "300Mb killer" Fix gedraaid, én de BossTool.
Ik werd nieuwsgierig en ben eens via iPhoneExplorer op mijn iPhone gaan kijken hoe het nu zat met de Applications-folder. Wel, daar heb ik er nu 5 (vijf!) van, waarvan één backup-folder.
Een van de Application-folders staat in de backup (?!), ze zijn allemaal een dikke 15 MB op de backup na (dikke 29 MB, logisch = incl. een 'gewone' applications folder).

Installeren van apps gebeurt in alle 4 'gewone' applicatiefolders, uninstall ook, even geprobeerd.

Is het normaal er zoveel te hebben?
Kan ik er een paar afhalen (ik denk dat ik het antwoord weet..)

Ze staan bij mij overigens resp. in \Applications, \Applications.backup, \var en \private\var.

ArB 03-02-08 20:21

Lijkt me simpel om op te lossen.
Zet SSH aan en copieer de complete map naar je pc/apple via SSH
verwijder dan eerst applications.backup en reboot de iphone.
blijft alles werken ? ok dan kan deze eraf blijven :D

De gewone map applications zou ik laten staan, maar de rest kan je proberen op de bovenstaande manier te verwijderen. :D

Geen garanties hoor ;)

ButcherJF 03-02-08 21:00

Dank voor je snelle reactie, ga der mee aan de gang. Normale plek voor Applications (na Bosstool?) is \private\var toch?

paulus 11-02-08 17:53

Wie kan mij vertellen hoe ik met het programma iphonebrowser programmaatjes op mijn iPhone moet installeren? Mijn installer doet de laatste tijd namelijk zo vreemd dat ik het nu zo ga proberen...

paulus 17-02-08 14:07

Hoe kan je programma's op je iPhone zetten zonder de installer te gebruiken? Dus met een SSH ding bijvoorbeeld? Ik heb gewoon een nieuwe map bij de map aplications gemaakt met de naam van het programma en vervolgens alle bestanden van die app gedownload en naar die map gekopieerd, maar dat werkt niet. Wie weet hoe het wel moet?

jose 22-02-08 12:24

ik ben nu ook 113 maar kan wetool niet meer er opzetten en kan iemand mij vertellen wat voor nieuwe dingen er zijn zag ook mijn icoonjes bewegen en kon ze verschuiven maar hoe ik dat nou deed weet ik niet meer

ferrari 22-02-08 16:53

Willekeurige toets ingedrukt houden

jose 22-02-08 17:22

bedankt het werkt weet iemand of wetool werkt op 113

Peetjo 23-02-08 20:00

Ik hoop dat iemand me helpt.
Ik ben mijn Weer (Weather) applicatie kwijt. Ik denk doordat ik de "Weather fix" wilde installen. Op mijn iPhone staat in de map Applications wel het mapje Weather met (waarschijnlijk) alles er nog in, maar geen icon op mijn Springboard. Ook kwam ik in de iPhone (private/ var/ root) een extra map genaamd "Applications_ROOT" tegen met weer alle app's er in! Kan ik laatst genoemde verwijderen?

Als iemand me kan helpen.... graag!
In

topke 23-02-08 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peetjo (Bericht 70157)
Ik hoop dat iemand me helpt.
Ik ben mijn Weer (Weather) applicatie kwijt. Ik denk doordat ik de "Weather fix" wilde installen. Op mijn iPhone staat in de map Applications wel het mapje Weather met (waarschijnlijk) alles er nog in, maar geen icon op mijn Springboard. Ook kwam ik in de iPhone (private/ var/ root) een extra map genaamd "Applications_ROOT" tegen met weer alle app's er in! Kan ik laatst genoemde verwijderen?

Als iemand me kan helpen.... graag!
In

icoontje wegtoveren met Poof (of customize) en dan weer laten zien (met poof of customize)
je icoontje zou terug moeten zijn.
En die map die je noemde zou ik niet verwijderen.

Peetjo 23-02-08 20:29

Dank je topke, ik ga gelijk aan het werk ermee. Ik ontdekte al dat veel iPhone bezitters hetzelfde probleem hebben (door de weather fix).

Applications_ROOT laat ik staan. Maar het is zo gek dat na de update 1.1.3 die "ROOT" map erbij staat en b.v. de levels voor iPhysics niet onder de iPhysics app komen.
Maar goed wie weet vind ik daar ook wel wat op.
In ieder geval bedankt voor je snelle reaktie topke.... top

jose 24-02-08 11:17

ik heb wel icoonje wetool maar kan hem niet openen klik hem aan is zwart en gaat gelijk weer uit heb hem al een paar keer opnieuw geinstalleerd maar wil niet misschien is er een ander app om je sms te regelen en apart te verwijderen op 113 wie weet dat

Peetjo 25-02-08 08:30

Wat is de "wetool" José?

jose 25-02-08 10:05

wetool is heel handig daar kan je sms verwijderen en ook 1 berichtje in plaats van alles de sourse is http://app.weiphone.com/installer alleen bij 113 werkt hij niet misschien weet iemand meer of een ander app

karinh 25-02-08 15:06

dit is vast een domme vraag,
maar ik kan geen games oid meer installeren omdat ik de melding krijg
"Error Package download failed!"

Wat is dat precies voor melding en hoe kan ik het oplossen?
Ik ben echt een beginneling op de Iphone dus aub wel graag stapsgewijs uitleggen in smurfentaal...

HELP en bedankt

Groetjes en mooi weer
Karin

Stiruam 25-02-08 15:57

Hmm A de server is down (lijkt me niet logisch) of B je installer werkt niet al te best :p
Dit kan je fixen door installer.app te chmodden naar 755 :D Probeer dit via ssh... Als je het niet begrijpt moet je even bij ssh kijken of googlen op "Error Package download failed 1.1.3"

Greetz, Stiruam

jose 25-02-08 16:54

wat voor versie heb je want als er old achter staat is dat misschien voor een oudere versie
groet jose

Peetjo 25-02-08 19:13

Dank je voor de uitleg José. Het is inderdaad een handige app.
Ik draai ook op 1.1.3, dus maar even wachten op een update voor "wetool"!

Ik hoop dat Karinh de tip van Stiruam snapt. Het is inderdaad "smurfentaal" :-)
Probeer ook is je iPhone een keer uit te zetten en het dan opnieuw te proberen Karinh.

Stiruam 25-02-08 19:34

Heheh ja k ben een beetje kortaf :p maar als mensen gewoon google "iPhone *firmware* *Applicatie* *probleem*" doen vinden ze meestal snel genoeg een antwoord :p En een beetje zelf uitzoeken wat ssh is is ook nooit mis :D

Greetz, Stiruam


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:47.