iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iTunes (https://forum.iculture.nl/f8/desktop/f13/itunes/)
-   -   Windows: Is dit legaal? (https://forum.iculture.nl/f8/desktop/f13/itunes/134398-legaal.html)

Guest-20191103144301 04-02-13 01:00

Is dit legaal?
 
Ik zag laatst dit topic hier op het forum: Geld terugvragen (refund) in de App Store - iPhoneclub.nl

En ging het zelf ook proberen, ik had een app gekocht en vroeg mijn geld terug omdat het spel een beetje haperig was. Ik kreeg het bedrag terug, maar ik kon de app nog gratis downloaden in de appstore, omdat ik hem al eens eerder heb aangeschaft, dus ik kreeg m'n geld terug maar downloadde hem daarna gratis opnieuw.

Kan mijn apple ID hiervoor worden geblokkeerd ofzo?

-Tom

DHL 04-02-13 04:52

Zou straf zijn hiervoor een klant te blokkeren... Dan zijn ze zelf beetje in fout he. Ofwel zouden ze de app dan moeten blokkeren, ofwel het geld alsnog van je tegoed afhouden.

DHL 04-02-13 09:32

Net zoals ik zei dus:)

Guest-20180925190238 04-02-13 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomietie (Bericht 873511)
I...dus ik kreeg m'n geld terug maar downloadde hem daarna gratis opnieuw.

Waarom heb je die app dan opnieuw gedownload, die was toch "haperig" :confused:

Guest-20191103144301 04-02-13 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 873609)
Waarom heb je die app dan opnieuw gedownload, die was toch "haperig" :confused:

ja hij was een beetje laggy, maar was wel speelbaar.

Er is nog eeen game, die had ik gekocht, geld teruggevraagd en ik heb hem niet eens verwijderd

Foutje van apple misschien :P

Guest-20180925190238 04-02-13 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomietie (Bericht 873628)
Er is nog eeen game, die had ik gekocht, geld teruggevraagd en ik heb hem niet eens verwijderd

Je hebt blijkbaar een "gat in de markt" gevonden. Nu maar afwachten wanneer en hoe Apple dat gat gaat dichten :p

Succes verder :)

KvdS 04-02-13 11:46

Je vraag is of het legaal is. Dat weet ik niet, maar het is in ieder geval niet netjes.

Bubbly 04-02-13 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomietie (Bericht 873628)
ja hij was een beetje laggy, maar was wel speelbaar.

Er is nog eeen game, die had ik gekocht, geld teruggevraagd en ik heb hem niet eens verwijderd

Foutje van apple misschien :P

Klopt, ze waarschuwen normaal dat het een eenmalige uitzondering is dat ze je geld teruggeven. Blijf je doorgaan met dit trucje, dan hoef je ook geen nette reactie van hen te verwachten als ze je contactgeschiedenis nagaan :rolleyes:

Guest-20191103144301 04-02-13 17:05

Heb nu al 2 keer een eenmalige refund gehad. Denk niet dat ze heel boos worden, het is toch telkens een andere medewerker, en een bedrijf dat miljarden verdient kan die paar eurotjes vast missen. Hoop dat ze dit niet fixen :P

Guest-20180925190238 04-02-13 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomietie (Bericht 873792)
Hoop dat ze dit niet fixen :P

Dat zegt heel weinig over Apple en héél veel over tomietje :eek:

DHL 04-02-13 17:31

Ja, voor die enkele centen dat zo'n appje kost. en dan nog, eerlijk duurt het...

Guest-20191103144301 04-02-13 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 873794)
Dat zegt heel weinig over Apple en héél veel over tomietje :eek:

hoe bedoelt u?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 4 februari 2013 om 16:37 ----------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DHL (Bericht 873802)
Ja, voor die enkele centen dat zo'n appje kost. en dan nog, eerlijk duurt het...

mee eens... Maarja....Het is niet mijn fout :P

Dutchgio 04-02-13 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomietie (Bericht 873792)
Heb nu al 2 keer een eenmalige refund gehad. Denk niet dat ze heel boos worden, het is toch telkens een andere medewerker, en een bedrijf dat miljarden verdient kan die paar eurotjes vast missen. Hoop dat ze dit niet fixen :P

Je betaalt in principe ook voor de game die je speelt, en niet voor apple, al eist apple wel een gedeelte van ontwikkelaars.

Bubbly 04-02-13 22:19

Afgezien van dat de ontwikkelaar en Apple hier hinder en kosten aan ondervinden, kan het ook zijn dat door dit soort misbruik Apple beslist dit nooit meer te doen. Als dit te veel voorkomt, zal Apple besluiten om nooit meer een refund te geven.

Guest-20191103144301 05-02-13 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bubbly (Bericht 874191)
Afgezien van dat de ontwikkelaar en Apple hier hinder en kosten aan ondervinden, kan het ook zijn dat door dit soort misbruik Apple beslist dit nooit meer te doen. Als dit te veel voorkomt, zal Apple besluiten om nooit meer een refund te geven.

dat zou kunnen, maar ik denk eerder dat ze ervoor zorgen dat je na een refund de app niet meer opnieuw kan downloaden en dat hij automatisch wordt verwijdert van je iphone. Denk dat dat zowieso de bedoeling is, en dat dit gewoon een soort bug is?

ballegooier 05-02-13 00:15

Het is mij ook al eens opgevallen. Hoewel ik er nooit misbruik van heb gemaakt, is bij mij een 3e geval niet meer gehonoreerd.

En omdat het die keer om minder dan 2 euro ging het erbij laten zitten. Ik vond het meer een principiële kwestie, dat zon brol app verkocht mocht blijven worden.

Ik had toen de recensies niet eerst bekeken. :p

De 1e keer was dacht ik dat ik 2 keer binnen 2 uur dezelfde film gehuurd had (per ongeluk, immers je mag hem daarna 48 uur lang zoveel kijken als je maar wil), daarna een app waar ik zeer ontevreden over was. De 3e keer dus ook een app.

Oplichten = altijd illegaal, vind ik.

Bubbly 05-02-13 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomietie (Bericht 874338)
dat zou kunnen, maar ik denk eerder dat ze ervoor zorgen dat je na een refund de app niet meer opnieuw kan downloaden en dat hij automatisch wordt verwijdert van je iphone. Denk dat dat zowieso de bedoeling is, en dat dit gewoon een soort bug is?

Ze weten natuurlijk onderhand van het bestaan af, dus of het echt een bug is of dat het ze niet uitmaakt weet ik zo niet.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 874347)
Het is mij ook al eens opgevallen. Hoewel ik er nooit misbruik van heb gemaakt, is bij mij een 3e geval niet meer gehonoreerd.

En omdat het die keer om minder dan 2 euro ging het erbij laten zitten. Ik vond het meer een principiële kwestie, dat zon brol app verkocht mocht blijven worden.

Ik had toen de recensies niet eerst bekeken. :p

De 1e keer was dacht ik dat ik 2 keer binnen 2 uur dezelfde film gehuurd had (per ongeluk, immers je mag hem daarna 48 uur lang zoveel kijken als je maar wil), daarna een app waar ik zeer ontevreden over was. De 3e keer dus ook een app.

Oplichten = altijd illegaal, vind ik.

Tja... Ik heb al meerdere malen per ongeluk een app van 1/2 euro gekocht. Heb nooit de moeite genomen om een refund aan te vragen :P

Oplichten is inderdaad illegaal...

apotheosis 06-02-13 01:53

Ik had puur door verstrooidheid het gekunnen om tomtom west europa te kopen terwijl ik gewoon mijnen benelux wilde downloaden.
Ik heb toen ook mijn geld terug gevraagd en alsook terug gekregen.
Ik merkte nog maar sinds een maand geleden op dat ik west europa gratis kan gebruiken/downloaden nu ;) en ik doe dat ook natuurlijk, neen, dat mag, niks mis mee, maar zoals hier gezegd is geweest; als ze gaan zien er iemand is die er misbruik van maakt dan zal deze het vroeg of laat steken hebben wat niet abnormaal is ook he.

ballegooier 06-02-13 07:34

Nou dat vind ik naar de vraag, of daar niks mis mee is. ;)

Je krijgt je geld terug omdat je het gekochte artikel niet wilde hebben, maar nu gebruik je het toch.

Ik had eens een paar onderdelen voor mijn auto besteld, maar kreeg 1 item van een afwijkend type verkeerd geleverd (niet volgens bestelling geleverd; ik had dus niet zelf per ongeluk de verkeerde gekocht). Ik kreeg na contact met de webshop m'n geld terug, en in caps-lock de mededeling: houd het artikel maar.

In dat geval ben je vrij om ermee te doen wat je wilt. Ik heb dat ding voor een prikkie door kunnen verkopen aan iemand die wél wat aan dat type onderdeel had....

Misschien is er zoiets ook sprake van bij de iTunes Store? Dat je je geld terug krijgt, maar de app mag 'houden'?

DHL 06-02-13 07:45

Misschien kost het hun meer geld om de app te blokkeren dan het zo te laten? Maar als ze zien dat er inderdaad misbruik is, zullen ze volgens mij de accounts die teveel refunds vragen, het niet meer toestaan. Wellicht staat er een termijn en aantal op. Bvb 2 keer per jaar , 3de keer geweigerd. En is dat voor hun de klantvriendelijkste (voor de klant trouwens ook, want die kan zich eens vergissen bij aankoop) en gelijkertijd de goedkoopste manier van werken. Dus ik denk dat de misbruikers vooral zichzelf zullen bedotten, want een volgende keer dat ze zich echt vergissen zal er een weigering zijn...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:15.