iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iTunes (https://forum.iculture.nl/f8/desktop/f13/itunes/)
-   -   [handleiding] Verdwenen contacten na update / restore oplossen! (https://forum.iculture.nl/f8/desktop/f13/itunes/89946-handleiding-verdwenen-contacten-na-update-restore-oplossen.html)

segers909 26-04-11 20:26

[handleiding] Verdwenen contacten na update / restore oplossen!
 
Hallo
Ik heb recent mijn iPhone gerestored (naar fabrieksinstellingen gezet), maar na het terugzetten van mijn backup waren mijn contacten er niet. Andere gegevens (notities, foto's,..) waren wel teruggezet. Ik heb na lang zoeken zelf een oplossing gevonden.

- Deze handleiding werkt enkel op Mac. Alles is wel mogelijk met Windows, maar ik heb het niet geprobeerd.

Stap voor stap:

1) De contacten uit je iPhone backup halen.
Gebruik iPhone backup extractor om je backup uit te pakken in een map op je mac.

2) Je iPhone contacten inlezen.
Je iPhone contacten staan in een "SQLite" databank, en je hebt een programma nodig om ze te zien. Download "Navicat Premium" daarvoor. Eens je navicat hebt geopend, selecteer een nieuwe SQLite connectie, geef het een willekeurige naam (ik gebruikte temp), en bij database file blader je naar het bestandje dat je contacten bevat. Dit bevind zich in de map waar je eerder je backup hebt uitgepakt, in \iOS Files\Library\AddressBook. Selecteer daar het bestand "AddressBook.sqlitedb". Settings save path kan je blanco laten. Dat zou er ongeveer zo moeten uitzien:
TinyGrab - Simple. Screenshot. Sharing. Klik nu op oke.

3) Je contacten ordenen
Je contacten zijn nu zichtbaar in Navicat door links te dubbelklikken op de naam die je daarnet aan de verbinding gaf, vervolgens te dubbelklikken op main, dan Tables en dan ABPerson. Daar staan de namen, maar niet de telefoonnummers. Die staan in een andere tabel (zo werken databanken nu eenmaal). Om ze allemaal mooi samen weer te geven heb ik een "query" geschreven. Om deze toe te passen klik je bovenaan op "Query", dan onderaan op het + teken, en dan op "Query Editor" (mocht dat nog niet geselecteerd zijn). Kopieer plak daar de volgende code:

SELECT ABPerson.First,
ABPerson.Last,
ABMultiValue.value
FROM ABPerson, ABMultiValue
WHERE ABPerson.ROWID = ABMultiValue.record_id

En klik bovenaan op RUN. Je krijgt nu een mooie lijst met voornamen, achternamen en telefoonnummers. Klik op het vierkantje voor een van de namen, en druk CMD en A tegelijk in. Hiermee worden alle contacten geselecteerd. Klik nu op Expord Wizard.

4) Je contacten in adres boek krijgen.
Als export optie selecteer je "data of selected rows" (niet all data). Kies het CSV type en klik op next. Selecteer een pad waar je je contacten wilt opslaan, en klik op continue. Klik nogmaals op continue en tot slot op start. Het resultaat zou er ongeveer zo moeten uitzien:

[Msg] [Exp] Export Format - csv
[Msg] [Exp] Getting and Exporting data ...
[Msg] [Exp] Export Query []
[Msg] [Exp] Export to - /Users/ik/Desktop/a.csv
[Msg] [Exp] Finished - Successfully
--------------------------------------------------

Je kan navicat nu sluiten, en adresboek openen. Indien u al contacten in uw adresboek heeft staan (ik deed dit voor een vriend), kan u deze exporteren via archief, exporteer, adresboekarchief. Vervolgens kan u alle contacten in uw adreboek verwijderen.

Nu de laatste stap. Ga naar archief, importeer, en selecteer het CSV bestand dat je met Navicat gemaakt hebt. Adresboek zal vragen hoe hij de data moet inlezen. Verander de bovenste "importeer niet" in voornaam, de 2e in achternaam en de derde in mobiel. Selecteer OK, et voila, je contacten staan in je adresboek. Je kan nu gewoon je iPhone synchroniseren met je adresboek, en ze staan terug op je iPhone.


Mocht je met Windows werken: zoek een ander programma om je iPhone backup uit te pakken en een ander programma dat SQLite databanken kan inlezen. Ter vervanging van Adresboek kan je Outlook gebruiken. De rest zou het zelfde moeten blijven.


Mocht iemand deze handleiding gebruiken en er succes mee hebben, laat dat even weten zodat ik niet het gevoel heb dat ik voor niets een kwartier heb zitten typen ;)

veel 19-11-12 23:55

ha,

het ging helemaal goed tot stap 3. als ik dubbelklik op de naam, geeft deze aan dat de locatie niet gevonden kan worden... SQLite dynamic library not found! is de melding.... kan ik daar nog iets aan doen?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:33.