iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Chat en geruchten (https://forum.iculture.nl/f80/iculture/f3/chat-geruchten/)
-   -   Waarom ontploffen de iPhones, hier misschien de oplossing? (https://forum.iculture.nl/f80/iculture/f3/chat-geruchten/45878-waarom-ontploffen-de-iphones-hier-misschien-de-oplossing.html)

DutchEvil 14-10-09 18:39

Waarom ontploffen de iPhones, hier misschien de oplossing?
 
Hey,

Ik zie laatst allerlei berichten over ontploffende iPods en iPhones. Het enige wat opvalt is dat als deze 'ontploft' hij altijd aan de oplader zit.

Zit er niet iets in de oplader dat ontploft of kortsluiting veroorzaakt (Kan kortsluiting eigenlijk wel iets laten ontploffen?)

Hierbij dus een discussie.

Gr.

Dannybevers 14-10-09 18:49

Er waren ook mensen bij die aan het bellen zaten of gewoon op de bijrijdersstoel hadden liggen. Mijn oordeel is gewoon dat hij vanuit de binnenkant te heet is geworden en kortsluiting maakte of dergelijke .. Bij kortsluiting kan er iets ontploffen dat is zeker ( ervaring mee ;p )

DutchEvil 14-10-09 18:50

Tja, maar welke sukkel legt hem dan ook in de hete zon =]

Ik denk toch nog wel dat er iets in de oplader zit.
Want mijn nieuwe oplader die ik bij mijn iPhone kreeg wordt veel heter dan die van een paar jaar terug.

junero 14-10-09 23:35

ik denk dat het aan combinatie oplader en zonne licht de boosdoener is hoewel niet bij elke iphone
er is altijd kans op een afkeur iphone die toevallig bij eindgebruiker is aangekomen omdat ene chinese meid die dag ongesteld was of die andere gast een zware migraine had die dag of een besparing op isolatie die in tyler durden filosofie past
``A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one. ``

Kevin2432 15-10-09 11:29

Ik zou het niet weten, als ik hem op de oplader doe, heb ik er geen last van ;)

Puck84 15-10-09 12:14

Ik blijf bij erbij: hardcore verzet tegen jailbreakers en windows gebruikers vanuit het hart van de iPhone zijn processor :)

Dat en idioten die niet weten hoe ze met een iPhone moeten omgaan en/of schadeclaims willen innen en/of mediageil zijn.

Oke de iPhone wordt warm na consequent gebruik en de batterij die erin zit heeft een mogelijkheid om te kunnen ontploffen. Maar volgens mij is het gewoon allemaal 1 of 2 keer die uitzonderlijke batterijontploffing geweest (mogelijk door het feit dat een iPhone nooit echt uit staat meestal) die je bij elke gsm kunt hebben gecombineerd met een mediaheisa en freeloaders die ervan willen profiteren.

Runaque 15-10-09 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door junero (Bericht 367449)
ik denk dat het aan combinatie oplader en zonne licht de boosdoener is hoewel niet bij elke iphone
er is altijd kans op een afkeur iphone die toevallig bij eindgebruiker is aangekomen omdat ene chinese meid die dag ongesteld was of die andere gast een zware migraine had die dag of een besparing op isolatie die in tyler durden filosofie past
``A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one. ``

De beste uitleg die ik ook gehoord heb, maar slaagt totaal op niets, en de spelling alles behalve... Er is dan ok nog een verschil tussen een debiele GSM en een voertuig... Een fabrikagefout in een wagen kan niet enkel het leven van de inzittenden in gevaar brengen, maar ook voor omstaanders in het verkeer en dat is een risico dat een wagenconstructeur NIET wil nemen. Volkswagen heeft bij bepaalde modellen tussen 1998 en 2000 problemen gehad met afbreken van draagarmen, maar het risico is zo klein, en toch is elke wagen binnengeroepen geweest en stel dat jij nu zulke wagen koopt vandaag en je brengt hem binnen bij VW en dan blijkt dat deze wagen nog niet voor dit probleem binnen gekomen is, dan herstelt men deze fout onmiddelijk. Zulke ingrepen zijn goedkoper dan schadeclaims wereldwijd, nog te zwijgen van de slechte publiciteit van het merk en vooral het modeltype en dat kan resulteren in een dalende verkoop.
Gaat het om iets als een onozele schakelaar op het dashboard, dan is het geen prioriteit, wel als het de veiligheid in gevaar brengt.
De ene constructeur is nogal snel in zulke zaken, de andere nogal laks (zoals Apple dat nu is), maar als er geen duidelijk patroon in deze voorvallen zit, is het moeilijk om na te gaan welke productie problemen vertoont en die tientallen gevallen op enkele miljoen verkochte toestellen zijn niet alarmgevend en er is ook veel fake bij. Alles moet in zijn context gezien worden.
OP het einde is de wet duidelijk, fabricagefouten zijn levenslange garantie, zelfs al is het toestel 2 jaar buiten zijn fabrieksgarantie, maar aan de andere kant moet het wel bewezen zijn dat het een fabricagefout is en dat is lastig als je als enige consument het moet opnemen tegen een multinational.

junero 16-10-09 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Runaque (Bericht 367610)
De beste uitleg die ik ook gehoord heb, maar slaagt totaal op niets, en de spelling alles behalve... Er is dan ok nog een verschil tussen een debiele GSM en een voertuig... Een fabrikagefout in een wagen kan niet enkel het leven van de inzittenden in gevaar brengen, maar ook voor omstaanders in het verkeer en dat is een risico dat een wagenconstructeur NIET wil nemen. Volkswagen heeft bij bepaalde modellen tussen 1998 en 2000 problemen gehad met afbreken van draagarmen, maar het risico is zo klein, en toch is elke wagen binnengeroepen geweest en stel dat jij nu zulke wagen koopt vandaag en je brengt hem binnen bij VW en dan blijkt dat deze wagen nog niet voor dit probleem binnen gekomen is, dan herstelt men deze fout onmiddelijk. Zulke ingrepen zijn goedkoper dan schadeclaims wereldwijd, nog te zwijgen van de slechte publiciteit van het merk en vooral het modeltype en dat kan resulteren in een dalende verkoop.
Gaat het om iets als een onozele schakelaar op het dashboard, dan is het geen prioriteit, wel als het de veiligheid in gevaar brengt.
De ene constructeur is nogal snel in zulke zaken, de andere nogal laks (zoals Apple dat nu is), maar als er geen duidelijk patroon in deze voorvallen zit, is het moeilijk om na te gaan welke productie problemen vertoont en die tientallen gevallen op enkele miljoen verkochte toestellen zijn niet alarmgevend en er is ook veel fake bij. Alles moet in zijn context gezien worden.
OP het einde is de wet duidelijk, fabricagefouten zijn levenslange garantie, zelfs al is het toestel 2 jaar buiten zijn fabrieksgarantie, maar aan de andere kant moet het wel bewezen zijn dat het een fabricagefout is en dat is lastig als je als enige consument het moet opnemen tegen een multinational.

de problemen met draagarmen zijn nog altijd niet opgelost bij audi en vw van die type hoor, ik heb zelf een audi a4 van 99 het wordt elke 20duizend km een nieuwe draagarm en een aantal hoesjes:), is bij elke audi a4 en volkswagen passat van die model

achteraf heeft het zeker weinig te maken met een gsm , bij mij op werk moet ik machines ombouwen met temperatuur rond 200 graden en iphone zit altijd in me zak , ik denk toch dat er toevallig een aantal afkeur iphone is die bij bijzondere omstandigheden in fik kan gaan of zelfs ontploffen , dit is heel normaal, iedereen die bij een productiebedrijf heeft gewerkt weet wel dat je niet elke product kan testen op afkeur als er zoveel van gemaakt moet worden

juliantomoriati 16-10-09 19:31

Omdat de iPhone zo'n mediahype ding is, zoals alle Apple producten, ligt het in de media iets gevoeliger als iets niet naar behoren functioneert dan bij andere apparaten.

De accu van mijn Nokia 8800 was ook ontploft en had zoveel schade aangericht dat ik het hele toestel niet meer heb kunnen gebruiken. Bij de reparateur zeiden ze dat dit wel vaker gebeurde.... hoorde je toch ook niks van?

Runaque 18-10-09 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door junero (Bericht 368316)
de problemen met draagarmen zijn nog altijd niet opgelost bij audi en vw van die type hoor, ik heb zelf een audi a4 van 99 het wordt elke 20duizend km een nieuwe draagarm en een aantal hoesjes:), is bij elke audi a4 en volkswagen passat van die model

achteraf heeft het zeker weinig te maken met een gsm , bij mij op werk moet ik machines ombouwen met temperatuur rond 200 graden en iphone zit altijd in me zak , ik denk toch dat er toevallig een aantal afkeur iphone is die bij bijzondere omstandigheden in fik kan gaan of zelfs ontploffen , dit is heel normaal, iedereen die bij een productiebedrijf heeft gewerkt weet wel dat je niet elke product kan testen op afkeur als er zoveel van gemaakt moet worden

Elk product moet normaal aan bepaalde normen voldoen voor het op de markt mag komen, de iPhone zelf voldoet niet aan de Europese wetgeving betreffende de batterij. De Europese wetgeving zegt dat bij elk elektrisch toestel waar een batterij in aanwezig is, dat deze verwijderd kan worden op het einde van zijn gebruiksperiode, dit omdat een batterij onder gevaarlijk afval valt. Dus in principe moet de iPhone de mogelijkheid hebben gehad om de batterij er zo uit te halen en dat is ie niet.
Het probleem moet volgens mij niet bij Apple gezocht worden, het is een wereldwijd probleem dat bij verschillende merken voorvalt, zo is in Zuid-Korea een mijnwerker overleden omdat zijn ontplofte LG gsm zijn ribben en ruggegraat gebroken heeft en de borstkas geperforeerd heeft. Het probleem moet eerder bij de leveranciers te zoeken zijn, maar dit staat dan weer los bij kapot springende schermen, die zullen wel in combinatie van factoren kapot springen, microbarstjes, uitzetten van warmte en druk op het glas, gebeurt vaak ook met glazen die je onder heet water wil wassen die ook zonder meer ineens kapot springen.
Ik denk niet dat het echt bij ongestelde werkneemsters of werknemers met een kater te maken heeft, deze factoren zullen eerder te zien zijn bij het samenstellen van het toestel.
Het VAG verhaal was enkel ter illustratie van garantie vs fabrieksfouten (nu juist?), die zijn vooral te wijten aan de goedkope legering en materiaalbesparingen die men doet, dat zie je vooral als je een Golf 2 zijn draagarm vergelijkt (van toen) met een die nieuw door de VAG dealer geleverd wordt.

Vomera 18-10-09 16:22

ik heb het zelf een keer gehad dat mijn iphone super heet werd. hij lag op het nachtkastje op te laden en wilde ff wat kijken. toen voelde ik dat hij echt super heet was. Hij zat al meer al een uur aan de lader en het percentage was maar met 1 procent omhoog gegaan. de iphone reageerde verder nergens meer op. net alsof hij was vast gelopen of met een hoge cpu load bezig was. ik heb hem snel uitgezet en gewacht dat hij afgekoeld was en daarna opnieuw opgestart. daarna deed hij het gewoon weer normaal net zoals op de lader..

ucsdcom 18-10-09 16:37

Over VW gesproken: wij hebben een Skoda met draagarmproblemen (ook VW concern) en hebben nooit iets daarover gehoord. De dealer wil ze op kosten van de klant zetten. Ik kan mij niet voorstellen dat men in die periode goedkope draagarmen in de Audi en VW modellen plaatste en dure betere draagarmen in de nagenoeg gelijke Skoda's. Bij Audi en VW lost men het blijkbaar zonder kosten op. Voor Skoda is er blijkbaar het model gekozen dat men probeert de periode uit te zingen tot er geen garantie meer op zit.

Voor telefoons geldt dat elke accu kan ontploffen. Als Apple een aantal toestellen terug gaat roepen, dan zal men dat zien als een officiële bevestiging dat er iets aan de hand is met de accu's. Met een paar toestellen is het vermoedelijk nog steeds lastig om te ontdekken wat nu de oorzaak is.

Bij mij is laatst een lader geploft. Gevolg: Iphone kapot. De fabrikant van de lader wilde er niets van horen, Apple heeft keurig en zonder kosten het toestel vervangen. In mijn ogen iets wat de firma van de lader had moeten doen.

Al met al dus voor mij goed afgelopen. Wat ik mij wel afvraag: hoe kan het dat mijn Iphone al meteen de geest gaf. NB. bij mij kwam er rook uit de lader, niet uit het toestel. Als er rook uit het toestel komt, dan wil je meteen de spanningsvoorziening onderbreken om brand of zelfs ontploffing te voorkomen. Bij de vaste accu's in de Iphone lukt dat niet en zal een gestartte kettingreactie sowieso doorgaan. Blijkbaar zit er tussen het laadcontact en de rest van het toestel geen overspanningsbeveiliging die defect raken van het toestel of erger kan voorkomen. Als ik Apple zou mogen adviseren zou ik daar eens naar gaan kijken.

Runaque 18-10-09 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ucsdcom (Bericht 369623)
Over VW gesproken: wij hebben een Skoda met draagarmproblemen (ook VW concern) en hebben nooit iets daarover gehoord. De dealer wil ze op kosten van de klant zetten. Ik kan mij niet voorstellen dat men in die periode goedkope draagarmen in de Audi en VW modellen plaatste en dure betere draagarmen in de nagenoeg gelijke Skoda's. Bij Audi en VW lost men het blijkbaar zonder kosten op. Voor Skoda is er blijkbaar het model gekozen dat men probeert de periode uit te zingen tot er geen garantie meer op zit.

Voor telefoons geldt dat elke accu kan ontploffen. Als Apple een aantal toestellen terug gaat roepen, dan zal men dat zien als een officiële bevestiging dat er iets aan de hand is met de accu's. Met een paar toestellen is het vermoedelijk nog steeds lastig om te ontdekken wat nu de oorzaak is.

Bij mij is laatst een lader geploft. Gevolg: Iphone kapot. De fabrikant van de lader wilde er niets van horen, Apple heeft keurig en zonder kosten het toestel vervangen. In mijn ogen iets wat de firma van de lader had moeten doen.

Al met al dus voor mij goed afgelopen. Wat ik mij wel afvraag: hoe kan het dat mijn Iphone al meteen de geest gaf. NB. bij mij kwam er rook uit de lader, niet uit het toestel. Als er rook uit het toestel komt, dan wil je meteen de spanningsvoorziening onderbreken om brand of zelfs ontploffing te voorkomen. Bij de vaste accu's in de Iphone lukt dat niet en zal een gestartte kettingreactie sowieso doorgaan. Blijkbaar zit er tussen het laadcontact en de rest van het toestel geen overspanningsbeveiliging die defect raken van het toestel of erger kan voorkomen. Als ik Apple zou mogen adviseren zou ik daar eens naar gaan kijken.

Als de lader kapot gaat en de iPhone aan een hogere spanning blootstelt, dan is normaal gezien de fabrikant van de lader de verantwoordelijke, maar die gaat beweren dat je hem foutief gebruikt hebt of er een ander verhaal aan geven. Het is idd heel netjes van Apple om je een nieuw toestel te geven, maar in principe had Apple de verantwoordelijkheid bij de fabrikant van de lader kunnen leggen en dan had je van het kastje naar de muur gestuurd geweest. Dus geen lader meer van dat merk. :D

Wat het draagarmverhaal betreft, het ging om 1998/1999 VW Passat, Audi A4 en A6, het slechtste geval kon de arm breken, maar in veel gevallen bleef het bij een zwenkend voorwiel, wat weer ongelukken kan veroorzaken.

zorphion 21-10-09 16:14

IK heb de oplossing:


Ik heb zelf een GPS programma in gebruik tijdens het fietsen die bijhoud waar ik langs ga enzovoort. Toen ik op mijn lokatie aankwam schrok ik me dood, toen ik een heet toestel in mn zak aantrof. En dan bedoel ik ook goed heet ! Vervvolgens iphone eruit gehaald en meteen af laten koelen (uitzetten).

Ik denk dat dit de oplossing is

De Generaal 21-10-09 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorphion (Bericht 371816)
IK heb de oplossing:


Ik heb zelf een GPS programma in gebruik tijdens het fietsen die bijhoud waar ik langs ga enzovoort. Toen ik op mijn lokatie aankwam schrok ik me dood, toen ik een heet toestel in mn zak aantrof. En dan bedoel ik ook goed heet ! Vervvolgens iphone eruit gehaald en meteen af laten koelen (uitzetten).

Ik denk dat dit de oplossing is

Oplossing is de iPhone uitzetten? Denk dat je dit niet even 1,2,3 kunt doen wanneer zo'n ding ontploft in je zak. Zoals jij al zegt, pas toen je op je locatie aan kwam en je iPhone uit je zak viste, merkte je dat dat ding erg heet is. In veel gevallen is het dan al te laat.

Het lijkt mij dat je je telefoon gewoon het beste zoveel mogelijk uit de zon kunt laten en eventueel in je jas als je op de fiets zit (merk zelf ook dat iets wel wat warmer kan worden, wanneer het in mijn broekzak zit, vooral in de zomer;)).

anthony8400 23-10-09 18:40

Ik heb er nog nooit last van gehad.
Het is wel normaal dat als je dit intensief gebruikt, deze warm wordt.
Met een laptop of pc is dit net hetzelfde.

MichaelSteffens 05-02-11 03:45

Vorige week lag ik in bed te skypen en had men iphone in de apadter gestoken omdat hij bijna leeg was, tussen tijd speelde ik een spel. Ik kreeg door dat de iphone aan het heet worden was en heb hem onmiddelijk afgezet. Dit was egt niet normaal. ik kan wel geloven dat door hitte alleen al je iphone kan ontploffen welliswaar..

grts.

unload 17-04-11 22:40

Oke, m'n ipod touch 2g wordt vrij warm tijdens het opladen. Ik laat em altijd door laden tot ie vol is (en soms langer) en nog nooit pfoblemen

ballegooier 17-04-11 22:51

De vraag is wat mij betreft: wat wil je dat Apple eraan doet middels een recall? Als je een nieuw toestel krijgt, zit er weer (dezelfde) batterij in. Dezelfde software ook (mocht het een softwarematige oorzaak hebben)

Risico is er gewoon nu eenmaal dat 1 op de 99.999.999 (ik zeg maar wat) iPhones spontaan ontbrandt. Zoals ook een auto spontaan stuk kan gaan.

Edit: ben je bang dat je iPhone tijdens laden te heet wordt: zet hem dan uit tijdens het laden. Er kan dan iig geen software fout opduiken of een CPU load plaatsvinden...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:42.