iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad Navigatie (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f123/ipad-apps-games/f143/ipad-navigatie/)
-   -   navigeren met Ipad3-Wi-Fi (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f123/ipad-apps-games/f143/ipad-navigatie/119216-navigeren-ipad3-wi-fi.html)

alainvandeneede 29-05-12 14:29

navigeren met Ipad3-Wi-Fi
 
intussen heb ik zowat alles gelezen wat ik kon vinden ivm navigeren met Ipad3-Wi-Fi.
Geen 3G, dus ook de gps ontvanger ontbreekt.

Er zijn wel mogelijkheden via externe gps ontvanger enz enz. maar mijn vraag is: " kan je niet gewoon een gps antenne als spare-part in het Wi-Fi toestel monteren zodat je toch al de gps functie kan gebruiken zonder bijkomende randapparatuur.

voor 14€ (thuis afgeleverd) koop je zo een antenne. Maar ik weet niet of dit alles is wat je nodig hebt....

Alain

Guest-20180925190238 29-05-12 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alainvandeneede (Bericht 798072)
voor 14€ (thuis afgeleverd) koop je zo een antenne. Maar ik weet niet of dit alles is wat je nodig hebt....

Ik denk dat je ook nog een modem chip nodig hebt waar een GPS-ontvanger in zit die op 1.6 GHz werkt en dan meer bepaald de Qualcomm MDM9600 chip. Een antenne zonder ontvanger is ook maar niets.:rolleyes:

Wally© 29-05-12 14:42

Je hebt op zijn minst dit nodig...

https://www.emprum.com/shop/product_...&products_id=1

Zelf heb ik een iGPS360 module op mijn iPad2 zitten en dat werkt prima...

Voordeel van emprum is dat je toestel geen jailbreak nodig heeft en bovendien ook nog op de nieuwe iPad werkt...

De app is bovendien gratis te downloaden in de app-store...

colliehome 29-05-12 14:50

kan je dan *navigon* ofzo gebruiken?

Wally© 29-05-12 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colliehome (Bericht 798086)
kan je dan *navigon* ofzo gebruiken?

Yep...

Je iPad zal zich gedragen alsof het een 3G model is...eenmaal een satelliet verbinding gemaakt is...

alainvandeneede 29-05-12 15:08

klinkt inderdaad logisch, maar het kon zijn dat de basis print van elke Ipad dezelfde is...
zou je die chip afzonderlijk kunnen kopen en installeren? of zou die echt op de basis print moeten.

wouter1981 29-05-12 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alainvandeneede (Bericht 798100)
klinkt inderdaad logisch, maar het kon zijn dat de basis print van elke Ipad dezelfde is...
zou je die chip afzonderlijk kunnen kopen en installeren? of zou die echt op de basis print moeten.

Zelfs al zou dit mogelijk zijn, je zit dan nog met de softwareondersteuning.

Guest-20180925190238 29-05-12 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alainvandeneede (Bericht 798100)
of zou die echt op de basis print moeten.

iPad 3 4G Teardown - Page 3 - iFixit

alainvandeneede 30-05-12 16:59

Dus inderdaad op de print zelf. dus dat feestje gaat niet door. De oplossing van Wally dan maar. Hoewel ik er haast zeker van ben dat het ook via mijn Iphone moet kunnen.
daarop heb ik PDAnet om als Wi-Fi zender te werken. dat werkt prima, alleen moet ik meestal herstarten bij het "aan" zetten. en daarbij heb ik "airlocation" en ook dat werkt. Dus de locatiegegevens worden effectief doorgegeven aan de Ipad, maar enkel binnen de kaart van Airlocation. Eens het venster gesloten is de data transfert gesloten en kan je dus ook niet werken met tomtom.
En toch ben ik ervan overtuigd dat het moet kunnen. uiteindelijk is dat gewoon continu coördinaten doorgeven.

mrboolean 30-05-12 17:24

Het is een beetje achteraf praten, maar waarom heb je niet meteen de 3G versie genomen? Als ik naar de prijs kijk van die USB GPS ontvanger dan ben je even duur uit met de 3G versie en heb je ook nog mobiel internet. Alles werkt dan ook direct en je hebt geen lastige aparte ontvanger.

Guest-20180925190238 30-05-12 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alainvandeneede (Bericht 798593)
En toch ben ik ervan overtuigd dat het moet kunnen. uiteindelijk is dat gewoon continu coördinaten doorgeven.

Het principe is simpel, de praktijk iets weerbarstiger. De NMEA data van de GPS-satellieten is seriële data.

Je moet dus de seriële NMEA data die in je iPhone aankomt doorsturen naar de iPad. Aangezien de iPhone en de iPad het SPP (Serial Port Profile) Bluetooth profiel niet ondersteunen kan je deze mogelijkheid uitsluiten.

Als je er zou in slagen om tussen de iPhone en de Ipad over Wi-Fi een SLIP of PPP link op te zetten ben je al een stap verder.

Het simpelste zal zijn om de NMEA data van de iPhone door te geven naar de iPad via de seriële poort op de Dock-connector (Pin 11=GND - Pin12=TxD = Pin 13=RxD). Ik vermoed dat die GPS-ontvanger van Wally dat ook doet.

Nu moet je alleen nog een app maken die de NMEA data oppikt en doorgeeft aan jouw favoriete navigatie app.

Wally© 30-05-12 17:40

En die tweak/app is bij mij althans GPSserial...

Is hier trouwens in een lang verleden aan bod gekomen...

GPSSerial: gebruik een externe GPS-module in elke App Store-applicatie (Cydia) - iPhoneclub.nl

Guest-20180925190238 30-05-12 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wally© (Bericht 798623)
En die tweak/app is bij mij althans GPSserial...

Bedankt voor de info Wally :) Dan is dat app probleem opgelost.

/offtopic/
Ik heb hier nog een serieel dingetje met een UART rondslingeren voor mijn knoei-iPhones. Eens kijken wat dat appje doet (als het nog beschikbaar is in Cydia).
/ontopic/

Misschien moet een moderator dat draadje maar eens verplaatsten naar het Navigatie forum.

XIII 30-05-12 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 798633)
Misschien moet een moderator dat draadje maar eens verplaatsten naar het Navigatie forum.

// Op verzoek: verplaatst naar navigatie forum.

Wally© 30-05-12 18:10

3 Bijlage(n)
Een paar screenshotjes van TomTom werkend op mijn iPad2 met de iGPS-module...

rubbererobbie 30-05-12 20:34

Progje in cydia voor connecten bluetooth gps muis
Werkt prima! Muis kan je meenemen, in de auto e.d zonder aan de ipad te bevestigen zonder kans op "krak".

Gps blue tooth muis overleefd qwa batteryduur de ipad2 bij mij

alainvandeneede 31-05-12 00:58

OK,

allemaal heel hartelijk bedankt voor de info.
Ik heb mijn conclusie getrokken en de oplossing zal een GPS ontvanger met bluetooth worden.

had ik het eerder geweten, dan had ik inderdaad een 3G gekocht. (mrboolean)
geen plug-in zoals wally heeft want ik vrees dat ik dan niet kan opladen gedurende de reis.

met de gps muis (info van Rubbererobbie) kan ik dat vast wel, zowel voor de muis als voor de Ipad.

ook dank aan timosha, maar programmeren is te lang geleden... en met basic, pascal en fortran zal ik er niet komen vrees ik.
maar ooit begin ik er misschien nog wel opnieuw mee. :-) gewoon al je info lezen.... :-)

dank aan allen

Alain

Wally© 31-05-12 01:01

Code:

geen plug-in zoals wally heeft want ik vrees dat ik dan niet kan opladen gedurende de reis.
Toch wel...vergeten te vermelden maar er zit een kabeltje bij...precies om je iDevice op te laden...

rubbererobbie 31-05-12 18:31

Prima!,info bluetooth progje is BT stack gps

Suc6

P.s bij mijn gps muis zit ook oplader zowel 12 als 220volt ....

freestyle4all 31-05-12 18:57

Ik heb dat twee jaar geleden al op de iPad 1 gedaan:
Car-Navigation on the iPad Wi-Fi - YouTube

En hetzelfde systeem werkt heden ten dage nog steeds prima.
Bluetooth muis was 15 euro o.i.d. Jailbreak is wel nodig.

vanoevelen 15-06-12 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rubbererobbie (Bericht 798670)
Progje in cydia voor connecten bluetooth gps muis
Werkt prima! Muis kan je meenemen, in de auto e.d zonder aan de ipad te bevestigen zonder kans op "krak".

Gps blue tooth muis overleefd qwa batteryduur de ipad2 bij mij

Hoe heet het progje?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 15 juni 2012 om 15:02 ----------

sorry zag het over het hoofd, heb het gedownload dank hiervoor.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:02.