iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad accessoires en onderdelen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f126/ipad-accessoires-onderdelen/)
-   -   Wie gebruikt Airport express ? (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f126/ipad-accessoires-onderdelen/126935-wie-gebruikt-airport-express.html)

Scotman 06-10-12 13:04

Wie gebruikt Airport express ?
 
Hallo,

Ik zou eventueel een airport express aanschaffen.
Daarmee hoop ik muziek die op m'n Ipad staat te streamen naar m'n geluidsinstallatie. Heeft er iemand ervaring hiermee, is het 100€ waard ?

Dank

ballegooier 06-10-12 13:34

Ik gebruik er al 4 jaar lang een. Wat wil je graag weten?

Overigens 2e hands gekocht via MP. Super ding; fantastisch geluid (lossless dus geen kwaliteitsverlies)

Eens in de zoveel weken ziet mijn iPhone de AE niet, maar dat komt door mijn crappy modem/router. Als ik die opnieuw op laat starten, ziet de iPhone de AE ook weer! Dat had ik met mijn vorige router nl nooit.

Je zou ook een Apple TV kunnen overwegen; voor een paar tientjes meer heb je meteen meer functionaliteit. Maar dan ben je wel beperkt qua aansluitmogelijkheden voor geluid via hdmi of optical, dacht ik? (ga ik nog even opzoeken)

Scotman 06-10-12 14:11

Dank voor je snelle reply Ballegooier ! :)
Ik gebruik momenteel een wireless router voor mn Ipad en mn laptop, is er geen mogelijk IP-conflikt ? Welke app heb je moeten installeren om je airport express aan te spreken ?

ballegooier 06-10-12 17:14

Je kunt deze app gebruiken, maar die heb je op zich niet nodig, hoor:
https://itunes.apple.com/nl/app/airp...6530?mt=8&ls=1

Je kunt ook vanaf je computer de airport express instellen.

Om een IP conflict te voorkomen, moet je denk ik kiezen welk apparaat je de router laat spelen. Ik laat de AE in mijn geval deelnemen aan mijn bestaande Wi-Fi netwerk (dus als client) waardoor hij zelf geen netwerk in de lucht hangt, of zelf dhcp adressen hoeft uit te delen. Mijn AE staat nl bij m'n versterker, en de modem staar daar te ver uit de buurt :)

Maar hierover kan @timosha je veel meer vertellen, welke opties je hebt ;)

nandelll 06-10-12 18:08

Ik stream al een flinke tijd m'n muziek vanaf iPhone en iPad naar m'n airport, die aangesloten is op m'n versterker. Werkt flawless. Ik zeg... doen!

Scotman 06-10-12 18:17

Ok, ik wil ook enkel m'n Ipad laten muziek spelen via mn geluidsinstallatie, de AE zal er dus bij staan en met een audiokabeltje verbonden worden. (Ik had nog gehoopt dat er een optische uitgang aan was..) dus de AE wil ikniet als router gebruiken.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 6 oktober 2012 om 17:20 ----------

Je overtuigt me Nandelll, welke app gebruik jij om je muziek te streamen?
Gebruik je hem ook om te printen via je ipad ?

nandelll 06-10-12 18:24

Je kan gewoon Airplay gebruiken, zit standaard in iOS. Geen losse app nodig dus. How to: dubbelklik de homebutton zodat je in de multitask bar terecht komt, swipe de bar twee keer naar rechts weg, klik op de Airplay button en selecteer het device waar je heen wil streamen (Airport Express, Apple TV, ...). Kind kan de was doen :)

Printen via de iPad of iPhone doe ik niet, hoewel ik wel een wireless HP printer heb staan. Die stuur ik aan met mn iMac of Macbook Air.

ballegooier 06-10-12 18:32

Op de AE zit ook een optische uitgang. Er schijnt een rood lichtje uit de audio uitgang. Je kunt hem dus analoog of digitaal aansluiten op je versterker!

Scotman 07-10-12 09:52

Ik heb er een besteld !
Jullie horen nog van mij ! Dank voor de info.

ballegooier 07-10-12 09:58

Graag gedaan. Succes met aansluiten! Lees graag je ervaringen :)

Scotman 23-10-12 13:42

Hallo,

Vandaag airport express ontvangen, mooi vierkant doosje, prachtig design.
Direct getest, zonder succes.

Eerst mn configuratie

Ik heb dus een wireless router (D-link) voor mn laptop en met een vaste verbindingvoor mn pc.

Ik plaats de Airport Express naast mn stereo. Daar heb ik zeker bereik van de router als ik de laptop daar zet kan ik perfect surfen. Ik sluit dus geen netwerkkabel aan mn Airport Express. En nu de configuratie via mn ipad:

- ik ga naar instellingen, kies Wi-Fi en ik sluit spanning aan op mn Airport Express.
- het signaallampje brand eerst oranje en begint na een tijdje oranje te pinken
- op de ipad zie ik de Airport verschijnen met een nummer ernaast.
- ik klik erop en krijg een menu:
1 maak een netwerk. (Er staat een vinkje ernaast)
2 Andere opties
3 netwerk. Geef naam op
4 apparaar airport express
5 wachtwoord
6 bevestig wachtwoord

Ik kies voor 2: andere opties . Volgende menu:

1 maak netwerk aan
2 voeg toe aan bestaand netwerk
3 vervang bestaand apparaat
4 zet vorige instellingen terug

Ik kies voor 2 voeg toe aan bestaand netwerk. Volgend menu.

Apparaat Airport express
Wachtwoord: hier geef ik het wachtwoord van mn router in
Wachtwoord: nogmaals ww router

Nu een 5-tal minuten komt de volgende foutmelding:

Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan. Probeer opnieuw.
Ik heb dit gedaan, maar eerst de airport terug naar fabrieks instelling gebracht.

Wat doe ik fout ?

Dank !

ballegooier 23-10-12 18:14

Google jouw type en firmware van je router eens icm airport express. Mogelijk is er een bekend probleem met deze combinatie. Check verder zaken als; staat je router nieuwe cliënts toe op zijn netwerk? (bijv Mac adress filtering aan?) Verder heb je de AE correct geconfigureerd als ik het zo zie.

Scotman 23-10-12 19:00

Dank Bellegooier,
Ik sta iets verder, in het eerste menu kies ik voor netwernaam en paswoord. Daarna krijg ik een melding dat hij internet niet kan bereiken en vraagt hij om een netwerkkabel aan te sluiten. Ik doe dat dus niet.
Er staat ook onderaan vermeld: "u kunt ook zonder internetverbinding." Ik druk dan op "verder" en inderdaad je krijgt je netwerk onder de naam die je opgegeven hebt. En ja ik kon via mijn AE muziek spelen door mn boxen. Maaaarrrr ik kan nu niet meer op internet met mn Ipad. Ik moet eerst mijn router weer aantikken in het Wi-Fi-menu en dan stopt mn muziek, uiteraard omdat ik een ander netwerk kies.
Zou het dan toch een instelling van mn router, of kan dat niet anders ??

Dank

Guest-20180925190238 23-10-12 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scotman (Bericht 842002)
Zou het dan toch een instelling van mn router, of kan dat niet anders ??

Je gaat toch die AirPort Express in brugmodus (Bridge Mode) moeten zetten met die andere router anders kom je nooit op het Internet.

Je hebt nu een tweede Wi-Fi netwerk aangemaakt zonder Internettoegang.

Scotman 23-10-12 19:32

OK, maar kan dat ook zonder netwerkkabel router-airport express aan te sluiten ?
Mijn router staat heel ver van mn stereo....

Guest-20180925190238 23-10-12 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scotman (Bericht 842017)
OK, maar kan dat ook zonder netwerkkabel router-airport express aan te sluiten ?

Het schijnt wel te kunnen zonder ethernetkabel (tenminste met een Time Capsule/Airport Extreme):

https://sonos.custhelp.com/app/answe...n-access-point

Scotman 23-10-12 20:09

Het is wel jammer dat Apple daar niet meer info over verstrekt, wat wel kan, wat niet kan.
Het miniscule kleine boekje dat erbij steekt zal weinig mensen helpen met de configuratie.
Jammer zo'n mooi ding.

Guest-20180925190238 23-10-12 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scotman (Bericht 842029)
Het is wel jammer dat Apple daar niet meer info over verstrekt, wat wel kan, wat niet kan.

Handleidingen kan je downloaden bij Apple:

Apple - Support - Manuals

Succes verder :)

ballegooier 23-10-12 20:48

Je was op de goede weg; je moet de AE deel laten nemen aan een bestaand Wi-Fi netwerk (jouw eigen Wi-Fi netwerk van je eigen router)

Je internet dan ook niet via de AE maar gewoon via je bestaande router. Wat @timosha zegt, is van belang als jij jouw AE aan wilt sluiten als Router op jouw huidige router (modem) om via de AE te kunnen internetten (en dus een nieuw Wi-Fi netwerk aan te maken)

Je kunt echter prima je AE naast je stereo set zetten en alleen gebruik maken van AirPlay (dus de AE niet als router gebruiken). Zowel je AE als je iDevice moeten op hetzelfde Wi-Fi netwerk zitten. Dus je AE moet je deel laten nemen aan je al reeds bestaande netwerk. Eigenlijk net als dat je een apparaat toevoegt aan je Wi-Fi netwerk.

Scotman 23-10-12 21:01

Dank, Ballegooier, ik lees hier wat hoger dat je router ook ver staat van je AE en dat je de AE gebruikt als client, kun jij terwijl je muziek stuurt naar je boxen op internet surfen met je Ipad ?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:18.