iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad accessoires en onderdelen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f126/ipad-accessoires-onderdelen/)
-   -   Foto's verwerken met Camera Connection Kit (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f126/ipad-accessoires-onderdelen/70737-foto-s-verwerken-camera-connection-kit.html)

harrys 03-09-10 11:18

Foto's verwerken met Camera Connection Kit
 
Ik heb een cck besteld en verwacht het elk moment te kunnen gebruiken. Heeft iemand ervaring met het verwerken van fotoos die met deze kit?

Voornamelijk het feit dat alle fotoos in eenzelfde album terecht zouden komen baart mij zorgen. Bijvoorbeeld staan er momenteel 700 fotoos op mn SD-kaartje en zou deze graag willen verdelen over diverse onderwerpen/albums.
Nu kan ik natuurlijk eerst de fotoos op mn pc zetten en via itunes gaan opladen maar dan had ik natuurlijk geen CCK hoeven kopen.

Verder vraag ik me af of de kwaliteit gelijk blijft bij deze methode? dus kan ik de fotoos van mn SD rustig overschrijven en later de fotoos syncen met itunes om dan weer de originele kwaliteit te verkrijgen?

Als laatste kan ik er niet over uit dat het blijkbaar niet mogelijk is om op de iPad zelf eenmaal opgeslagen fotoos te verwijderen danwel te verplaasten tussen de diverse albums (inclusief fotorol) Bestaat er inmiddels al een alternatief in de vorm van een APP om dit probleem te tackelen?

hoi.:)

GoldRush 03-09-10 12:02

Kijk eens naar het programma stash pro of file browser in app store stashpro werkt erg goed je kunt hier zelf mappen in maken en de foto's daar heen kopiëren het vergt een beetje handigheid maar als je eenmaal met het programma werkt dan is het simpel

Voor bewerken van foto's zou ik adobe photoshop aanraden speciaal voor de iPad ook een toppertje

stekkertje 03-09-10 21:09

Bedankt Goldrush, als ik nou filmpjes wil importeren via de CCK worden ze wel verplaatst naar `Foto's` maar daar kan ik ze niet bekijken, er staat een grijze filmrol met: MPG. Weet iemand hoe ik ze kan afspelen?

Bedankt

GoldRush 04-09-10 00:22

Denk dat dit verplaats moet worden naar een andere map maar durf het niet zeker te zeggen of het wel werkt anders even Google naar mpg op ipad

Hier is een linkje http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=897269

dahar 04-09-10 01:08

speelt de ipad wel .mpg af?

harrys 06-09-10 11:14

Inmiddels al mn fotoos verloren gegaan. bij het opladen van 600 fotoos is mn ipad in safe modus gegaan en heeft dus de gehele album verzameling corrupt achtergelaten. Dit laden duurt trouwens een eeuwigheid; ik denk doordat de fotoos worden omgezet naar een lagere resolutie. Wees gewaarschuwd als je denkt aan de Ipad als backup te gebruiken dat de fotoos dus minder in kwaliteit worden.

harrys 06-09-10 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GoldRush (Bericht 552457)
Kijk eens naar het programma stash pro of file browser in app store stashpro werkt erg goed je kunt hier zelf mappen in maken en de foto's daar heen kopiëren het vergt een beetje handigheid maar als je eenmaal met het programma werkt dan is het simpel

Voor bewerken van foto's zou ik adobe photoshop aanraden speciaal voor de iPad ook een toppertje

Integreert dit programma dan nog wel met itunes ; maw worden de fotoos bij syncronisatie wel ergens op mn pc opgeslagen?

Jeff Ceuppens 06-09-10 17:38

Ik denk dat we hier een duidelijk onderscheid gaan moeten maken tussen fotografen, en gelegenheidsfotografen, de eerste zal nooit een bestand verwijderen van een kaart, tenzij er een grondige backup is van dit bestand. Hoe mooi prachtig en fanatisch ik de iPad ook vind, het is geen geschikt medium voor een back-up, wel voor het verzamelen en bewaren van een portfolio.
Bij de tweede soort is het zeer vaak dat zijn beelden enkel een digitaal leven leiden, en nooit tot volwaardige afdruk op papier zullen komen, zolang je dit zelf wenst is der niks mis mee, alleen mag je dan niet verwachten dat je beelden op de iPad ook zullen geschikt zijn voor die ene afdruk op 60 x 40 cm, en vermits niemand op voorhand weet wanner hij zijn beste foto gaat maken, werk ik steeds in RAW, dan omzetten op de PC, en dan de selectie opladen op de iPad, via iTunes, en niet via een camera kit. Aldus heb ik van twee werelden het beste behouden en kan mijn nieuw werk tonen op de iPad, en ook kwalitatief afdrukken via de PC en de daaraan verbonden professionele fotoprinter.

MVG, Jeff C.

jap74 07-09-10 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harrys (Bericht 554149)
Inmiddels al mn fotoos verloren gegaan. bij het opladen van 600 fotoos is mn ipad in safe modus gegaan en heeft dus de gehele album verzameling corrupt achtergelaten. Dit laden duurt trouwens een eeuwigheid; ik denk doordat de fotoos worden omgezet naar een lagere resolutie. Wees gewaarschuwd als je denkt aan de Ipad als backup te gebruiken dat de fotoos dus minder in kwaliteit worden.


Apple zegt op hun site dat de foto's dezelfde kwaliteit behouden (RAW weet ik niet). Ik gebruik mijn CCK nu een tijdje voor onderweg. Geen kwaliteitsverlies. Ik gebruik iPad om de genomen foto's te kunnen bekijken op groter formaat (tov mijn camera). Belangrijke opname laat ik overigens op mijn camera staan en sync die later met mijn MacBook.

Overigens duurt het ook lang als je 600 foto's vanuit je camera naar de Mac/PC zou importeren. Vooral als je alle foto's in een hoge resolutie hebt genomen.

harrys 08-09-10 02:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jap74 (Bericht 555103)
Apple zegt op hun site dat de foto's dezelfde kwaliteit behouden (RAW weet ik niet). Ik gebruik mijn CCK nu een tijdje voor onderweg. Geen kwaliteitsverlies. Ik gebruik iPad om de genomen foto's te kunnen bekijken op groter formaat (tov mijn camera). Belangrijke opname laat ik overigens op mijn camera staan en sync die later met mijn MacBook.

Overigens duurt het ook lang als je 600 foto's vanuit je camera naar de Mac/PC zou importeren. Vooral als je alle foto's in een hoge resolutie hebt genomen.

Bij aansluiten van de Ipad aan mn pc zorgt Itunes voor het rechtzetten van de verstoorde fotoos. Ik ben er dus mee eens dat je de SD kaart uit je camera via CCK op Ipad zet om te kunnen bekijken, maar dat ik de SD verder in tact laat om later te verwerken.
Blijft over een oplossing die ik nog zoek om filmpjes in het MTS formaat nog te kunnen bekijken zonder tussenkomst van een pc.
gr
H

leeuwtje01 10-09-10 17:13

fotos verdwenen
 
na het overzetten van de foto's op mijn ipad middels de kit rechtstreeks vanaf mijn camera bleek dat daarna gezegd werd dat de kaart geformatteerd diende te worden. Er waren geen fotos meer op de kaart meer te zien. Uiteraard nier geformatteerd, maar een herstelprogje gebruikt waarna de foto;s weer zichtbaar waren. LET OP dus wat je doet het kan zijn dat bij het overzetten je kaart 'crashed' en dat je foto's foetsie zijn.
Overigens maakte de Ipad een map een met :geimporteerde fotos en een met laatst geimporteerde, met dezelfde inhoud. De foto's zijn eenvoudig te verwijderen en te kantelen.

gregre 11-12-10 20:52

Ipad is - dacht ik - bedoeld als grab & go. Soort veredelde e-reader met internet mogelijkheid. O ja en je kunt ook filmpjes en fotos BEKIJKEN. Daar houdt t dus eigenlijk wel bij op. Wil je meer zonder verlies van kwaliteit, geen gedoe met cck 2 in 1, dan heb je gewoon je lap top nodig. Ipad zal dus never je lap top vervangen. Eigenlijk zou je een heel simpele handleiding moeten posten als stickey wat de beperkingen zijn van ipad en hoe je dat apparaat moet zien. Een ander gaat nl morgen weer t wiel uitvinden en een hele avond dit forum lezen. Dat moet toch slimmer kunnen.

Kinsum 11-12-10 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeff Ceuppens (Bericht 554405)
Ik denk dat we hier een duidelijk onderscheid gaan moeten maken tussen fotografen, en gelegenheidsfotografen, de eerste zal nooit een bestand verwijderen van een kaart, tenzij er een grondige backup is van dit bestand. Hoe mooi prachtig en fanatisch ik de iPad ook vind, het is geen geschikt medium voor een back-up, wel voor het verzamelen en bewaren van een portfolio.
Bij de tweede soort is het zeer vaak dat zijn beelden enkel een digitaal leven leiden, en nooit tot volwaardige afdruk op papier zullen komen, zolang je dit zelf wenst is der niks mis mee, alleen mag je dan niet verwachten dat je beelden op de iPad ook zullen geschikt zijn voor die ene afdruk op 60 x 40 cm, en vermits niemand op voorhand weet wanner hij zijn beste foto gaat maken, werk ik steeds in RAW, dan omzetten op de PC, en dan de selectie opladen op de iPad, via iTunes, en niet via een camera kit. Aldus heb ik van twee werelden het beste behouden en kan mijn nieuw werk tonen op de iPad, en ook kwalitatief afdrukken via de PC en de daaraan verbonden professionele fotoprinter.MVG, Jeff C.


Beetje rare reactie....ik sla op een reis alle foto's (raw) op op mijn iPad en laad ze huis nar mijn iMac. Geen enkel kwaliteits verlies met mijn eos 7D

gregre 12-12-10 01:05

Jeff cueppens, je respons is voor mij de meest zinvolle welke ik vanavond gelezen heb. Dank voor het delen/posten

Jeff Ceuppens 12-12-10 08:56

Even een korte reactie op de twee voorgaande postings.

Qua prijs en gebruiksgemak kan een CF kaartje niet op tegen de iPad, ik heb een 32 giga kaart voor 95 euro, een 32 giga iPad voor 699 euro ....

@ Gregre, bedankt voor je reactie, mijn posting is geplaatst vanuit mijn praktische ervaring met digitale fotografie gedurende nu al meer dan 12 jaar. Ik hou van High Tech spullen, maar probeer wel een objectieve kijk te bewaren.

MVG, Jeff C.

GoldRush 12-12-10 09:27

Het laden van de foto's naar de iPad is qua snelheid volledig afhankelijk ban de snelheid van de camera danwel de snelheid van het gebruikte kaartje laatst in new York geweest 500 foto's gemaakt met d5000 en staan er binnen een paar minuten op

Ook de opgenen filmpjes speelt hij gewoon af en ook ik gebruik het alleen om ze snel terug te kunnen zien

Het gebruik van RAW is met de moderne camera niet meer nodig is mijn mening

Maar ik ben dan ook geen pro fotograaf

Voor de rest ben ik
Er weg van super oplossing om foto's snel te uploaden naar een online album zoals MobileMe

Kinsum 12-12-10 11:09

@Jef

Mijn cf kaart kost 80 euro voor 8 gb dus de iPad is een mooi alternatief....maar ben jij dan tegen kwaliteits verlies opgelopen, zou dat graag willen weten, of dat foto's toch niet helemaal terug kwamen zoals jij dacht? Ik fotografeer ook al aantal jaartjes maar leer altijd graag wat bij!

@goldrush

Raw is en blijft geniaal je kunt zoveel bewerken aanpassen en toch de kwaliteit behouden. Zeker met de moderne camera's zolang je raw hebt probeer het af en toe te gebruiken

GoldRush 12-12-10 12:41

Geen verlies gemerkt en neem inderdaad wel RAW maar jpeg is net zo goed bewerkbaar tegenwoordig maar moet wel zeggen sinds ik een iMac heb maak ik wel meer gebruik van RAW bewerkings software

Jeff Ceuppens 13-12-10 07:50

@ Kinsum

Ik kan je vraag niet naar behoren beantwoorden, omdat ik de iPad gewoon zo niet gebruik, ik bewerk eerst de raw bestanden op de PC, en plaats enkel bewerkte beelden op de iPad.
Maar als je kijkt naar de omvang van de bestanden voor het opladen en eens ze opgeladen zijn, dan merk je dat de omvang kleiner is op de iPad, wat voor mij automatisch verlies betekent. Zo heb ik 500 beelden in mijn portfolio staan en die nemen 380 megabyte in, dit in de wetenschap dat één JPEG beeld van de 5D MII rond de 13 megabyte is, moet er dus een verkleining of een compressie zijn uitgevoerd, beide zijn een verlies van kwaliteit. Ik spreek hier wel over het plaatsen van beelden met itunes, ik heb geen behoefte aan een camera kit omdat ik niet anders dan in raw werk. En ik over voldoende CF kaarten beschik zodat een tijdelijke verplaatsing niet nodig is.

MVG, Jeff C.

GoldRush 13-12-10 10:55

Als je de cck gebruikt dan zet hij ook de RAW op de iPad


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:44.