iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad algemeen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/)
-   -   Veilig internet bankieren (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/148435-veilig-internet-bankieren.html)

marccc 24-11-13 11:48

Veilig internet bankieren
 
Lees dat er vanaf 2014 voor iedereen dezelfde regels gelden wat betreft internet bankieren, een van de regels is: Apparatuur voor internetbankieren moet voorzien zijn van beveiligingssoftware. Ook moet de klant bewijzen dat hij zijn afschriften geregeld digitaal controleert en moeten incidenten direct worden gemeld.

Wat voor beveiligingssoftware is voorhanden en geschikt om aan deze voorwaarden te voldoen ?

Guest-20180925190238 24-11-13 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marccc (Bericht 936419)
Wat voor beveiligingssoftware is voorhanden en geschikt om aan deze voorwaarden te voldoen ?

Dat hangt af van de definitie van "beveiligingssoftware" want dat is nogal een ruim begrip.

wblink 24-11-13 16:15

Ik heb net even contact gezocht met ABNAMRO.
Ik merkte op dat dat DUS het einde van de IPhone en IPad app voor mobiel bankieren zou betekenen.
NEE, dus. ABNAMRO beschouwt het gebruik van de E-dentifier als beschermingssoftware en aangezien de code voor de mobiele apps OOK via dat zijn aangemaakt is dat voor hen voldoende veilig.

Ik heb ESET op mijn comp draaien, maar dat boeit ze niet.

XIII 24-11-13 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marccc (Bericht 936419)
Apparatuur voor internetbankieren moet voorzien zijn van beveiligingssoftware.

Welke bank heeft dit in de voorwaarden staan?

In het bericht van de Nederlandse Vereniging van Banken staat dit niet. Ook niet in de toelichting.

Jailbreakers die bewust met een oude versie van iOS blijven werken (en daarmee bankieren) hebben nu (wel) een probleem:

"Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele (beveiligings)updates."

marccc 25-11-13 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 936511)
Welke bank heeft dit in de voorwaarden staan?

In het bericht van de Nederlandse Vereniging van Banken staat dit niet. Ook niet in de toelichting.

Jailbreakers die bewust met een oude versie van iOS blijven werken (en daarmee bankieren) hebben nu (wel) een probleem:

"Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele (beveiligings)updates."

Mijn bank de ING heeft me dit laten weten dat dit vereist is vanaf 2014

Jeally 26-11-13 16:16

Ik moet zeggen dat ik dit een erg interessant onderwerp vind. Ik begrijp dus dat de app door de banken zelf beveiligd is en het dus geen enkel probleem is deze te gebruiken. Maar hoe is dit met een mac? Ik heb hier geen virusscanner op omdat ik nog nooit iemand met een mac gehoord heb die een virus had en de pc er bovendien langzaam van wordt. Maar als ik wil blijven internet bankieren moet ik hier een virusscanner op zetten?

Nog even een edit.. Mijn ouders wilde nooit aan internet bankieren. Echter zijn deze door de Rabobank verplicht te internet bankieren maar nu zouden ze dus wel ineens zelf investeringen moeten doen door de bank.. De banken moeten er gewoon zelf maar voor zorgen dat alles veilig is als je het mij vraagt.

Guest-20180925190238 26-11-13 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeally (Bericht 936886)
Maar als ik wil blijven internet bankieren moet ik hier een virusscanner op zetten?

In OS X 10.9 Mavericks draait Safari in een Sandbox. Dat is al een goede vorm van beveiliging.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:39.