//

help mijn zoon heeft voor bijna 800 euro aan apps gekocht

help mijn zoon heeft voor bijna 800 euro aan apps gekocht discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Deze vraag stel ik voor een vriendin want ik help haar maar kom er zelf niet zo goed uit en hoop hier antwoorden te krijgen. ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02-02-15, 08:37
miertje26 miertje26 is offline
• iOS 4.0.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2010
Berichten: 3
Standaard help mijn zoon heeft voor bijna 800 euro aan apps gekocht

Deze vraag stel ik voor een vriendin want ik help haar maar kom er zelf niet zo goed uit en hoop hier antwoorden te krijgen. die kreeg gisteren Een rolberoerte toen ze haar creditcard checkte en er voor bijna 800 euro aan bijv sims geld is gekocht. Zij heeft nooit mailtjes hiervan ontvangen en ik heb gisteren met haar gecheckt of haar creditcard gekoppeld was maar bij betaling staat geen. Hoe kan dit?? Wat heeft zij gedaan dat dit zomaar kan en nog belangrijker Hoe voorkomen we dit?? Bedankt alvast
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 02-02-15, 09:27
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Wellicht een ander account?

Hoe weet je zeker dat zoonlief dit heeft gedaan? Misschien is er wel fraude gepleegd met de credit card en is hij door iemand anders gepleegd.

Op het moment dat het in iTunes is gebeurd, kun je je geld terugvragen via Apple en dan wel via de iTunes Store.

iTunes - Contact opnemen - Apple Support
__________________
War, war never changes
  #3  
Oud 02-02-15, 09:31
miertje26 miertje26 is offline
• iOS 4.0.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2010
Berichten: 3
Standaard

Das nu de vraag. Het zijn wel allemaal kinder spelletjes en vooral veel aankopen van sims geld. En hij gaf idd toe dat ie veel dingen gebouwd had, maar voor bijna 800 euro . Hoe kom ik erachter als er fraude is gepleegd weet je dat toevallig. De creditcard is nu geblokkeerd
  #4  
Oud 02-02-15, 09:38
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Nou ja, als hij aangeeft dat hij veel aankopen heeft van SIMS geld, dan is het waarschijnlijk dat het daaraan is opgegaan.

Op het moment dat hij het wachtwoord kent, hoeft hij het 1 keer in te voeren (Of iemand anders) en kan hij 15 minuten onbeperkt 89,99 euro aanklikken.

In-app aankopen zijn meestal de grote boosdoener in dit soort zaken. Je kunt hier een beperking opzetten via:

Instellingen -> Algemeen -> Beperkingen -> Zet beperkingen aan -> Maak een code die hij niet weet -> Zet "Kopen vanuit Apps" uit.

Wel vreemd, dan zou de credit card ook weer van het account afgehaald moeten zijn nadien...
  #5  
Oud 02-02-15, 09:43
miertje26 miertje26 is offline
• iOS 4.0.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2010
Berichten: 3
Standaard

Ja wat het vreemde is dat ie bij apps aankopen niet aangeeft dat er een creditcard aan gekoppeld is. En ontvang ook geen mailtjes van de aankopen. Dat zou toch ook moeten. ze heeft het zelf al naar Apple klantenservice gestuurd dus wachten nog op reactie, maar misschien dat iemand hier nog wat weet het lijkt wel op fraude maar misschien heeft ze zelf wat verkeerd gedaan. Ik ontvang de ipad morgen en kan ik zelf kijkdn naar de instellingen maar wat ik tot nu toe kon zien is dat er geen creditcard gekoppeld is aan haar Apple id
  #6  
Oud 02-02-15, 10:11
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Dan moet hij of eraf zijn gehaald of iemand anders heeft er gebruik van gemaakt.

Hoe dan ook lijkt het me wel het beste dat de creditcard geblokkeerd is.

Ff afwachten dus!
  #7  
Oud 02-02-15, 20:15
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Vraag 1 die bij me opkomt; hoe weet hij dat wachtwoord?

iTunes account is beveiligd met een wachtwoord, account is aangemaakt met een wachtwoord en diverse beveiligingsvragen om e.e.a. te beveiligen.
Aan dat account is een creditkaart gekoppeld voor aankopen, of een iTunes kaart.

Voor gewone gebruikers is het noodzakelijk om voor aankopen je wachtwoord in te vullen, voor gratis updates hoeft dat niet.

Hoe veilig je een systeem ook maakt, als een onbevoegde je wachtwoord heeft, en er is niks geblokt kan die onbevoegde (dat kind) gewoon kopen wat hij wil.
Je krijgt er geen mail van, alleen in iTunes kan je dat zien bij recente aankopen.

Wettelijk kan je tegenwoordig binnen 14 dagen afzien van aankopen, dus ook van sim dingen.
Maar dat moet je niet te vaak doen

Ga daar dus snel achteraan om de koop "op afstand" ongedaan te maken.

Les voor een volgende keer: geen wachtwoorden op briefjes bij de PC leggen....
  #8  
Oud 02-02-15, 20:27
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Ik heb ook wel scenario's gehoord waarbij een kind lief aan een ouder vraagt of hij een spelletje kan downloaden.

Ouder voert het wachtwoord in en voila! 15 minuten vrij spel om zoveel te kopen als je wil. Hoeft niet eens met intentie te zijn.
  #9  
Oud 02-02-15, 20:34
Beech43 Beech43 is offline
• iOS 12.2
• 12.2
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2011
Berichten: 2.682
Standaard

Daarom heb ik "Vereis wachtwoord" op "Direct" staan.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mijn Iphone 4 doorgeven aan mijn zoon hoe stel ik alles opnieuw in ??? smillyapplefan iPhone algemeen 3 31-01-13 16:02
Voor mijn zoon: verplaatsen games van mijn naar zijn iPad? markcoutinho iPad algemeen 12 22-11-12 14:22
Windows: ongeautoriseerden aankopen gedaan via C&B +- 800 euro! Myzelf667 iTunes 1 28-08-11 16:15
telecomlink webshop heeft 3GS voor 800 euro bubmc Koopinformatie Nederland 0 06-08-09 17:51

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:12.