iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad algemeen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/)
-   -   iPad opladen als hij boven de 10% is? (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/163521-ipad-opladen-boven-de-10-a.html)

Pimmm 31-03-15 18:55

iPad opladen als hij boven de 10% is?
 
Levert het problemen op als je je iPad oplaadt als hij 50% is? Of als je hem met 80% bijvoorbeeld van de lader afhaalt?
En hetzelfde voor de iPhone batterij.

Pimmm

Guest-20180925190238 31-03-15 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pimmm (Bericht 995172)
Levert het problemen op als je je iPad oplaadt als hij 50% is?

Zolang je de iPad laat opladen tot 100% levert dat geen problemen op.

Citaat:

Of als je hem met 80% bijvoorbeeld van de lader afhaalt?
Dat moet je maar niet te veel doen. Waarom zou je dat ook doen? Om de calibratie te vernaggelen?

Beech43 31-03-15 19:04

Nee hoor, als je het maar een enkele keer doet en de rest van de tijd keurig volgens het boekje, is dat geen probleem. Accu's hebben toch geen oneindige levensduur en net als bij mensen wordt de één ouder dan de ander:P
Dit schrijft de Consumentenbond:
In tegenstelling tot wat je elders leest, is gedeeltelijk opladen geen probleem voor een lithium-ion accu. Bij lithium-ion accu's is er geen sprake van een geheugeneffect (zoals bij NiCad batterijen). Sterker nog, gedeeltelijk opladen is juist beter dan volledig op- en ontladen: diepontlading is wel slecht voor de accu.
Bron.

ballegooier 31-03-15 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 995173)
Dat moet je maar niet te veel doen. Waarom zou je dat ook doen? Om de calibratie te vernaggelen?

Oei ik doe dit dus best vaak, eraf halen bij 80%. Ik dacht ergens begrepen te hebben dat het laatste stadium van het opladen, van pakweg 80 tot 100 procent, het meeste levensduur van de batterij zou kosten.
En dat kalibreren slechts eenmaal in de zoveel keer nodig is (ik denk dat ik 1 x per week kom)

Vroeger legde ik m'n iPhone elke nacht aan de lader, en dus altijd netjes tot 100% opgeladen en lag daar dus ook uren aan gekoppeld aan de voeding. Daar was ik bewust mee gestopt om vervolgens de iPhone tussendoor korter op te laden. Kan ik die gewoonte beter weer van stal halen? :)

Man, er wordt ook zoveel (onzin) over geschreven..... Kan jij nog eens eenmaal dat linkje naar dat artikel over batterijen waar jij ooit eens eerder naar verwees plaatsen, @timosha? Ik probeerde dat laatst nog eens op te zoeken maar kon het nergens meer vinden. :rolleyes:

Guest-20180925190238 31-03-15 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 995175)
Oei ik doe dit dus best vaak, eraf halen bij 80%.

Het gaat hier over de iPad (met twee of drie LiPo cellen). Bij 80% is er geen mogelijkheid om de cellen te balanceren op dezelfde celspanning. Balanceren kan alleen als de cellen tot 100% capaciteit opgeladen worden.

Ik ga niet meer verwijzen naar artikels waar ik zelf aan meegewerkt heb.

Beech43 31-03-15 19:21

Dit is (ook) een goede link.
En dit schrijft Apple er zelf over.
En dit is met dank aan Timosha.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:35.