iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad algemeen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/)
-   -   selectie schermafbeelding-contacten kinderen-radiostation toevoegen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/172147-selectie-schermafbeelding-contacten-kinderen-radiostation-toevoegen.html)

wimpad 11-04-16 21:51

selectie schermafbeelding-contacten kinderen-radiostation toevoegen
 
Ik ben nog steeds ijverig aan het oefenen met mijn nieuw iPadje mini 4 maar enkele zaken vind ik niet . Misschien kunnen ze ook niet zoals in OSX.
1.Ik kan wel een schermafbelding maken , maar ik maak graag een selectie van een scherm of pagina of te kopieren. Hoe lukt dat ?
2.In contacten kan men onder relatie vader, moeder en bv. kind invullen. Maar als men meerdere kinderen heeft zie ik geen invulvak voor kind 2 kind3 enz.Hoe doe ik dat ?
3.In OSX in iTunes kon ik zelf enkele favoriete Vlaamse radiostations toevoegen. Lukt dat ook op de iPad en hoe ?

Dank bij voorbaat.

iPhoneAlot 11-04-16 23:46

Bij 1.
Je vinger op een plek in het venster houden, activeert een selectiebolletje. Vanaf dat punt kun je nu een rechthoek trekken; bij loslaten krijg je opties.

wimpad 12-04-16 12:14

@iPhoneAlot
Dit werkt spijtig genoeg niet. Waar ik ook mijn vinger op het scherm houdt , in gelijk welk programma of gelijk welke plaats , er verschijnt geen selectiebolletje. Moet je soms gelijktijdigs iets anders doen of waar verschijnt dat bolletje ( onder je vinger zou je het niet zien)?

Guest-20180925190238 12-04-16 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimpad (Bericht 1019819)
Misschien kunnen ze ook niet zoals in OSX.

Ik denk dat je moet beginnen met te accepteren dat iOS en OS X niet op dezelfde manier werken. Het is niet omdat een bepaalde functie in OS X aanwezig is die functie ook in iOS aanwezig is.

Onder de motorkap gebruiken OS X en iOS wel gelijkaardige kernels. Maar daarmee houdt het dan ook op.

2. Kan niet in iOS;
3. Kan met de app Radio Belgium;

iPhoneAlot 12-04-16 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimpad (Bericht 1019835)
@iPhoneAlot
Dit werkt spijtig genoeg niet. Waar ik ook mijn vinger op het scherm houdt , in gelijk welk programma of gelijk welke plaats , er verschijnt geen selectiebolletje. Moet je soms gelijktijdigs iets anders doen of waar verschijnt dat bolletje ( onder je vinger zou je het niet zien)?

Je doet iets niet goed. Als ik in dit topic licht op het scherm druk, opent exact op die plek een selectieveld met twee blauwe bolletjes die je kunt vastpakken en verslepen. Zodra je dat bolletje loslaat, opent een zwevend menu.
Wellicht een fractie nadrukkelijker en iets langer drukken? Als ik dit kan, kan jij dat ook.

Gonus 12-04-16 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iPhoneAlot (Bericht 1019842)
Je doet iets niet goed. Als ik in dit topic licht op het scherm druk, opent exact op die plek een selectieveld met twee blauwe bolletjes die je kunt vastpakken en verslepen. Zodra je dat bolletje loslaat, opent een zwevend menu.
Wellicht een fractie nadrukkelijker en iets langer drukken? Als ik dit kan, kan jij dat ook.

Misschien probeert hij het niet binnen safari of een andere internetbrowser te doen?
@wimpad: zou je misschien wat duidelijker uit kunnen leggen wat je precies wilt doen en binnen welke applicatie?

wimpad 12-04-16 14:56

@Timosha
Je hebt gelijk OSX en iOS liggen blijkbaar mijlenver van mekaar.
Maar , je oplossing met de app. Radio Belgium werkt perfect. Bedankt.

@Gonus en @ iPhoneAlot
Ik probeer gewoon zoals in OSX een deel van het scherm te "fotograferen" ipv het hele scherm.In OSX kan je op elk blad van elk programma, Apple of niet, of zelfs op je bureaublad met de muis een vierkant trekken rond hetgeen je wil zien in die afbeelding. bv. ook een artikel of een foto in Safari . Ik heb het op alle plaatsen in elk progje al geprobeerd maar het lukt nergens hoe lang ik ook mijn vinger op het scherm houd. Ik safari heb ik zojuist nog geprobeerd, omdat je dat specifiek vermeldt , maar daar verschijnt enkel een pop-up venster met : open/ open in nieuw venster/zet inleeslijst/kopieer , maar geen tekentje of bolletje om te verslepen en een deelscreenshot te nemen.

XIII 12-04-16 15:08

Je kunt alleen een deel van een tekst selecteren om te kopiëren.

Een schermafbeelding is altijd het volledige iPhone scherm: https://support.apple.com/nl-nl/HT200289

Je kunt die wel achteraf bewerken als je dat zou willen (bijsnijden).

Gonus 12-04-16 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimpad (Bericht 1019845)
@Gonus en @ iPhoneAlot
Ik probeer gewoon zoals in OSX een deel van het scherm te "fotograferen" ipv het hele scherm.In OSX kan je op elk blad van elk programma, Apple of niet, of zelfs op je bureaublad met de muis een vierkant trekken rond hetgeen je wil zien in die afbeelding. bv. ook een artikel of een foto in Safari . Ik heb het op alle plaatsen in elk progje al geprobeerd maar het lukt nergens hoe lang ik ook mijn vinger op het scherm houd. Ik safari heb ik zojuist nog geprobeerd, omdat je dat specifiek vermeldt , maar daar verschijnt enkel een pop-up venster met : open/ open in nieuw venster/zet inleeslijst/kopieer , maar geen tekentje of bolletje om te verslepen en een deelscreenshot te nemen.

Dat gaat binnen iOS inderdaad niet zoals binnen OS X.
Wat iPhoneAlot aangeeft is dat je bv op een webpagina of in een document tekst en plaatjes kan selecteren.

Wat je kunt doen is een screenshot maken van je volledige scherm en vervolgens de afbeelding bewerken in je Foto's app (zoals XIII hierboven al aangeeft).

wimpad 12-04-16 17:12

@Gonus - @XIII -
Begrepen , dus schermafbeelding naar fotos' (daar komt ze normaal automatisch) en dan daar proberen bij te snijden. Wat omslachtiger, maar ja , we zullen ons wel moeten aanpassen neem ik aan.

Het overzetten van een iMac naar een iPad is ook veel moeilijker dan ik had gedacht. Via mijn iMac met OS X 10.6 is het problematisch. Itunes daarop is te oud en niet hoger bij te werken en iCloud zit daar nog niet op. Men heeft me gezegd dat het ook zou moeten lukken door de beperkte hoeveelheid foto's , MP3's en PDF documenten die ik naar de iPad wil krijgen op een SD-geheugenkaartje te zetten en dat in een kaartlezer te steken en met een USB kabel te verbinden met de iPad. Ik moet nog zo'n kabeltje gaan kopen maar hoe dat in de praktijk zal gaan weet ik dus nog niet want ik denk niet dat er in de iPad een soort bestandenstructuur zit zoals in de iMac ( documenten , afbeeldingen , muziek , films enz. ) waar ik naar kan kopieren. Maar we proberen maar gestadig door.

Bedankt al voor de geboden hulp. Maar ik vrees dat jullie nog nog wel enkele malen zullen horen.

Guest-20180925190238 12-04-16 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimpad (Bericht 1019851)
Men heeft me gezegd dat het ook zou moeten lukken door de beperkte hoeveelheid foto's , MP3's en PDF documenten die ik naar de iPad wil krijgen op een SD-geheugenkaartje te zetten en dat in een kaartlezer te steken en met een USB kabel te verbinden met de iPad.


Vergeet dat maar. Met een Camera Connection Kit kan je alleen foto's importeren op de iPad.

Citaat:

...want ik denk niet dat er in de iPad een soort bestandenstructuur zit zoals in de iMac ( documenten , afbeeldingen , muziek , films enz. ) waar ik naar kan kopieren.
De iPad Unix bestandsstructuur is exact dezelfde als die van OS X (ook Unix). Alleen is die bestandsstructuur niet (zonder meer) toegankelijk voor de gebruiker. Er zijn wel progjes die (beperkt) data kunnen dumpen op een iPad. Maar al die progjes moeten gebruik maken van de onderliggende functies van iTunes. En jouw versie van iTunes in OS X Snow Leopard is te oud voor iOS 9.

Voor het overige: goegel eens op "ios sandboxing".

wimpad 12-04-16 18:36

@timosha
Bedankt voor de tip over sandboxing maar dat gaat me echt een beetje boven mijn petje.
Ik noteer dus wel dat ik geen kabeltje moet gaan kopen want dat die methode toch niet gaat lukken voor alle bestanden. Ik ga nog eens langs bij mijn dochter , die werkt op haar computer met iets dat "dropbox" heet denk ik en daar zou ze bestanden mee kunnen lezen op andere computers , maar ik weet niet of ik dat vanaf mijn iPad kan inkijken , en nog belangrijker nog , kan kopieren naar die iPad (tenzij dat ook weer zoiets is dat alles wil synchroniseren). Dus het wordt nog even zoeken.

iPhoneAlot 12-04-16 21:21

Ik save alles op locaties die via mijn iDevices en Windows Pc's bereikbaar zijn: Dropbox, OneDrive, DsCloud, Google Drive, iCloud. Zoveel cloud dat de zon er bijna niet meer doorkomt...:p

wimpad 12-04-16 21:52

@iPhoneAlot
Ik las zojuist op het net dat je bestanden uit Dropbox ook definitief kan opslaan op je tablet.Dus dat is misschien de oplossing om een aantal foto's , MP3's en PDF's op het tabletje op te slaan. Dus dat ga ik misschien maar eens proberen.
Bestanden vanuit Dropbox opslaan op tablet of smartphone

XIII 12-04-16 22:56

Je zou ook eens naar de Documents App van Readdle kunnen kijken:

Documents by Readdle: documenten beheren in gratis iPad-app

iPhoneAlot 13-04-16 08:36

Ik probeer juist één locatie aan te houden voor verschillende soorten bestanden. De tijd dat ik vijf versies van een bestand op vijf locaties had staan is voorbij. Internet is altijd en overal. Alleen voor muziek maak ik een uitzondering. Als liefhebber hou ik op elk toestel dezelfde hogeresolutiebestanden bij (ik zie een verband tussen MP3 en gekke koeien ziekte!). Dat synchroon houden is moeizaam.

wimpad 13-04-16 09:09

@XIII en @iPoneAlot

Het is niet mijn bedoeling iets te synchroniseren. Gewoon wat meest geliefde muziekbestandjes en wat familiefoto's en wat PDF's met info op de iPad krijgen zodat ik alles onderweg of bij vrienden of familie bij me heb kan inzien of laten bekijken. De rest blijft gewoon op mijn iMac staan en hoeft/mag niet synchroon lopen met mijn iPad want dat kan er trouwens niet allemaal op. Ik weet nog niet juist hoe het werkt , maar ik denk dat ik de bestandjes die ik wil overzetten op mijn iMac in die dropbox kan gooien ,dan mijn iPad openen en daar al die bestandjes uit kopieren naar de iPad , en dan die dropbox weer gewoon leegmaken. Dus de bedoeling is enkel en alleen bestanden overzetten van het één naar het andere toestel omdat Apple dat blijkbaar zo ingewikkeld gemaakt heeft van iMac naar iPad. Als het zoals tussen 2 iMacs via een USB stick kon dan was het in 2 minuutjes gepiept.

Guest-20180925190238 13-04-16 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimpad (Bericht 1019878)
Dus de bedoeling is enkel en alleen bestanden overzetten van het één naar het andere toestel omdat Apple dat blijkbaar zo ingewikkeld gemaakt heeft van iMac naar iPad. Als het zoals tussen 2 iMacs via een USB stick kon dan was het in 2 minuutjes gepiept.

Apple heeft dat niet ingewikkeld gemaakt. Het is alleen nogal ingewikkeld als je een Mac gebruikt met een OS X versie (OS X 10.6.x Snow Leopard) die niet meer ondersteund wordt.

Met nieuwere OS X versies werkt dat allemaal heel simpel met iCloud en iCloud Drive. Overigens, welke iMac gebruik je dan? Is die zo oud dat men die niet meer kan upgraden naar een nieuwere OS X versie?

XIII 13-04-16 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wimpad (Bericht 1019878)
@XIII en @iPoneAlot

Het is niet mijn bedoeling iets te synchroniseren. Gewoon wat meest geliefde muziekbestandjes en wat familiefoto's en wat PDF's met info op de iPad krijgen zodat ik alles onderweg of bij vrienden of familie bij me heb kan inzien of laten bekijken.

Dat kan prima met die Documents App.

Een keer alle documenten in die App zetten (dat kan via iTunes, maar ook via een browser of via DropBox en concurrenten) en je hebt ze daarna "altijd" beschikbaar voor dit doel.

Guest-20180925190238 13-04-16 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1019882)
Een keer alle documenten in die App zetten (dat kan via iTunes, maar ook via een browser of via DropBox en concurrenten)

Ik denk dat onze vriend @wimpad niet teveel moet rekenen op de iTunes versie in OS X 10.6 Snow Leopard icm. iOS 9.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:39.