//

Een werkweek met alleen de iPad

Een werkweek met alleen de iPad discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Je hoort vaak mensen vragen of de iPad een vervanger is van de macbook of laptop. Voor een groot deel wel, maar zeker weten doe ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01-11-10, 12:36
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard Een werkweek met alleen de iPad

Je hoort vaak mensen vragen of de iPad een vervanger is van de macbook of laptop. Voor een groot deel wel, maar zeker weten doe ik het niet. Dus ik laat de laptop deze week gewoon uitstaan. Ik heb een bedrijfje dat internettoepassingen maakt, dus zaken als mail, shelltoegang en documentjes tikken zijn dagelijkse kost. Kun je gewoon werken met een iPad en een telefoon? Lijkt me ideaal, want je kunt overal aan de slag zonder je zorgen te maken over een snel leeglopende batterij of het zeulen van een zware laptop.
Volg het op :Blog
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 01-11-10, 14:11
francebramie's schermafbeelding
francebramie francebramie is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Frankrijk
Berichten: 664
Stuur een bericht via MSN naar francebramie
Standaard

Leuk idee, ik zal je blog volgen!
__________________
iMac 27" [2011] /  iPhone 4s [16GB, White] /  iPad 1 [32GB, Wi-Fi]
  #3  
Oud 01-11-10, 17:46
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Verslag Dag 1

Vandaag heb ik wat telefoontjes gepleegd, afspraken gemaakt en geagendeerd. Dat ging allemaal prima. Ik ben blij dat je niet gebeld kunt worden met de iPad, want dat zou een hoop werk verstoren.
Daarna heb ik nog wat technische zaken moeten doen. Daarvoor gebruikte ik iSSH, een app om op bijvoorbeeld een webserver te komen. Dat was vervelender dan ik dacht, omdat je command line op de linuxmachine veel 'rare' toetscombinaties moet gebruiken. Het duurde daardoor wat langer dan gepland. Zeker omdat ik thuis 2 a 3 terminalvensters tegelijk open heb staan.
Vervolgens een factuur gemaakt.. Daar was mijn eerste probleem, hoe regel ik het dat mijn bedrijfssjabloon op de iPad komt? Juist… via iTunes. Maar gelukkig is er een goed alternatief: de software van Dropbox (gratis app!) bleek uitkomst te bieden. Ik kon het document gewoon uit mijn dropboxarchief halen en sturen naar Pages. Klik-klak-klaar. Het document kon ik direct als pdf naar de klant sturen.
De rest van de dag heb ik vooral geschreven aan plannen, het reageren op forums. Een groot gemis vind ik multitasking, maar dat komt binnenkort met iOS 4.2. Aan de andere kant heb ik meer focus: ik ben een echte multitasker..
Het testen van de demonstratiewebsite is alleen niet gelukt met de iPad. Ik moest een bestandje uploaden via een formulier en dat kan niet omdat je als 'normale' ipadgebruiker geen toegang hebt tot de fysieke bestanden op de schijf. Jammer.

Batterij is nu op 52% na 8 uur werk. Ik ben erg tevreden. Eigenlijk was er niets wat me belemmerd heeft mijn werk te doen. Alleen het uploaden van bestanden is niet gelukt. Morgen kijk ik of ik via een soort vnc sessie naar mijn computer dat alsnog kan doen.

Conclusie: Het was een prima dagje. Alle gebruikelijke dingen kunnen doen. Het typen op de iPad gaat verdomd snel, maar ik mis de ergonomie van een fysiek toetsenbord. Verder vind ik het gebrek aan multitasking eigenlijk wel prettig. Ik kan me dan concentreren op een taak. En het mooiste? Ik kan overal in het land mijn werk doen.

Tot zover dag 1.

Plaatjes en meer op :Blog
  #4  
Oud 02-11-10, 11:08
my00 my00 is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 78
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nop Bekijk bericht
Het typen op de iPad gaat verdomd snel, maar ik mis de ergonomie van een fysiek toetsenbord. Verder vind ik het gebrek aan multitasking eigenlijk wel prettig. Ik kan me dan concentreren op een taak. En het mooiste? Ik kan overal in het land mijn werk doen.

Tot zover dag 1.

Plaatjes en meer op :Blog
Is een bluetooth toetsenbordje geen oplossing?

Ik ga het verslag zeker volgen, wij hebben er ook een paar op de zaak en willen deze gaan gebruiken voor bepaalde personen als vervanging voor de Laptop. Deze mensen lezen 90% documenten en schrijven noties die dan door andere uitgewerkt en verstuurd dienen te worden.
  #5  
Oud 02-11-10, 12:35
StefV's schermafbeelding
StefV StefV is offline
• iOS 5.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Pdrecht
Berichten: 145
Standaard

Ik ga het ook volgen want ik wil ook meer op mijn iPad gaan doen..
  #6  
Oud 02-11-10, 13:52
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Vanochtend de iOS 4.2 Gold Master geinstalleerd op de iPad. Ik ben ontwikkelaar en een van de leuke bijeffecten is dat je softwareupdates snel krijgt.. Dus vanaf vandaag multitaskend de wereld door.
Trouwens: dank jullie wel voor alle tips die ik gekregen heb, het was wel degelijk mogelijk om een ftp sessie te starten met de Ipad. Nooit gedacht.

Dag 2: Mail checken, printen?, presenteren

Voor een aanvraag bij de gemeente moest ik wat paperassen verzamelen, kopie paspoort en dergelijke. Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik heb een kopie paspoort als beveiligde pdf in dropbox gezet, maar die krijg ik met geen mogelijkheid open en geprint. Ook het inscannen van een brief gaat niet lukken. Ik kan een foto maken dmv de koppeling van mijn telefoon naar de iPad, maar de kwaliteit laat te wensen over. Goed. Ik ga niet alle gadgets en trucs uit de kast halen, het zal vast wel lukken, maar hiervoor is het toch geen kantoortijger.
Voor het echte kantoorwerk ben ik dus wel aangewezen op de mac. Vanmiddag heb ik een presentatie voor een ondernemersclub. Ik heb de bedrijfspresentatie helemaal in Keynote op de iPad vormgegeven. Het pakket kost 8 euro en dat is een lachertje vergeleken met de grote broers. Ik vind dat vele malen fijner dan het maken van presentaties in Powerpoint of Keynote. Waarom? Je voelt de interactie met het scherm, en je ziet meteen het eindresultaat. Een presentatie op een iPad is ook veel socialer: er zit geen scherm tussen de kijkers. Je kunt tijdens een vergadering het toestel plat neerleggen op de vergadertafel en iedereen kan meekijken.
Het beeldmateriaal en logomateriaal heb ik gewoon van mijn eigen website afgekopieerd. Ik hoef dus niet te synchroniseren.
Goed, ik vertrek straks met de iPad, morgen verder!

Een video staat op mijn blog:
De iPad voor zakelijk gebruik: Dag 2 (verslag) | None | DDQ
  #7  
Oud 03-11-10, 12:00
iPadproducties iPadproducties is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 10
Standaard

Hoe bedoel je eigenlijk 'gebrek aan multitasking'. iPad (incl. apps) lijkt me daar juist uitermate geschikt voor! Succes verder deze werkweek!
  #8  
Oud 03-11-10, 13:27
Lennertxl Lennertxl is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Rotterdam
Berichten: 56
Standaard

Ook ik volg je blog, reuze leuk on te lezen wat jou ervaringen zijn.
  #9  
Oud 03-11-10, 15:10
Jo... Jo... is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 79
Standaard

Als je echt goed kunt typen op een normaal toetsenbord is het toetsenbord van de iPad hiermee vergeleken wel heel wat trager... maar voor korte stukjes tekst lijkt het me inderdaad prima te doen.
  #10  
Oud 03-11-10, 15:13
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Gisteren een presentatie gegeven over mijn bedrijfje met de iPad. Dat ging voortreffelijk, maar ik moet er wel voor waken dat de discussie gaat over mijn bedrijf, en niet over de iPad zelf!
Vanochtend bezig geweest met het reageren op freelanceopdrachten. Ook heb ik me ingeschreven op enkele w&s websites. Veel websites van recruiters blijken totaal ongeschikt voor gebruik met de iPad of iPhone. Ik heb zelfs android er op los gelaten, maar dat hielp me niet verder.
Ik struikel regelmatig over rare javascripterrors, asp websites die helemaal niet werken (druk op de submit knop) of fancy doorgelogoo'de flashsites die totaal onbenaderbaar zijn. Websitebouwers: zorg tenminste dat de websites benaderbaar zijn met een smartphone of iPad. Ik heb als PDA/Tablet gebruiker helemaal niets aan flashy banners en muziekjes…
(Dat had ik trouwens ook al toen ik gewoon op een pc werkte)
Ik zit minder en minder achter het bureau, maar meer en meer onderweg te surfen, emailen en twitteren. Je mag toch langzaam verwachten dat bedrijven dit door krijgen en hierop inspelen.
Goed, dat moest ik even kwijt. Verder heb ik vandaag nog een offerte gemaakt, op basis van informatie uit een excelsheet. Dat ging enorm goed. De opmaak met pages is kinderspel en het versturen als pdf vind ik erg chic. Op het moment dat ik dit typ krijg ik mijn logomateriaal binnen voor een mogelijk nieuwe opdracht. Ik kan de bijlages opslaan en doorsturen naar mijn contacten, en met de nieuwe IOS4 versie kan ik deze zelfs printen! Helaas werkt het laatste (nog) niet op mijn netwerkprinter. Moet ik nog een keertje uitzoeken.
Trouwens, nog een bijkomend voordeel van de Wi-Fi+UMTS iPad gevonden. KPN had een netwerkstoring (ADSL lag er een half uur uit) en ik kon fluitend verder met een Vodafone data-only-abonnement.
Goed, mocht ik de opdracht krijgen, dan betekent dat in ieder geval dat ik weer achter de laptop kruip, want voor het echte programmeerwerk is de iPad me toch iets te onhandig. Meestal heb ik 3 of 4 schermen tegelijkertijd open , en wil op volle vaart en resolutie aan de slag voor de klant. Maar het voor- en natraject (presenteren, offreren en factureren) is ideaal met een iPad. Zo gauw mijn webcreatie klaar is, kan ik m mooi demonstreren en/of prototypen. Live.

Zie hier het originele stuk+plaatjes.
De iPad voor zakelijk gebruik: Dag 3 | None | DDQ
  #11  
Oud 04-11-10, 14:05
PWI's schermafbeelding
PWI PWI is offline
• iOS 8.1.1
• 8.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2007
Locatie: Omgeving van Antwerpen
Berichten: 127
Standaard

"en met de nieuwe IOS4 versie kan ik deze zelfs printen! Helaas werkt het laatste (nog) niet op mijn netwerkprinter. Moet ik nog een keertje uitzoeken."

Makkelijk indien je een Mac (OS) met de laatste versie hebt, en in bezit van een Netwerk printer die je enkel via de optie "delen" in systeembeheer zichtbaar maakt.
Hierna kun je zonder problemen via je iPad printen dmw Wi-Fi.

Succes
Mvg,
Peter
__________________
Apple: iPhone 6+ Space Grey 16 GB  (UK) & iPad Air Space Grey 32 GB Wi-Fi  (BE)
  #12  
Oud 04-11-10, 16:27
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nop Bekijk bericht
Vervolgens een factuur gemaakt.. Daar was mijn eerste probleem, hoe regel ik het dat mijn bedrijfssjabloon op de iPad komt?
Dat ligt er ook maar net aan hoe je je facturering in hebt gericht. Als je gebruik maakt van een webbased applicatie dan is dit vandaag de dag een stuk eenvoudiger omdat je alleen maar een webbrowser nodig hebt. De webbrowsers op de gemiddelde smartphone van vandaag de dag is al prima in staat om zulke dingen te doen.

De iPad is een handig ding voor een storingsmonteur, zeker icm een applicatie als iSSH of een vergelijkbare rdp/vnc client (er zijn ook apps die over alle 3 beschikken). Het is meer een noodoplossing want voor een beetje inhoudelijk werk is dat onscreen toetsenbord niet alleen te langzaam, je mist ook keys. Een extra bluetooth toetsenbord is dan weer een handige oplossing die de boel ook nog eens lekker compact houdt. Ik vraag me alleen af in hoeverre deze setup zich houdt t.o.v. de nieuwe 11,6" MacBook Air.

Een redundante verbinding hebben om dsl storingen het hoofd te kunnen bieden is altijd wel handig, zeker met al die 3G sticks die je vandaag de dag kunt aanschaffen (waarvan een aantal op basis van prepaid werken). Dat is niet echt een voordeel van de iPad zelf. Fabrikanten zoals Draytek en Zyxel maken sinds enkele jaren al routertjes waarbij zo'n 3G Wi-Fi stick wordt gebruikt als fallback wanneer de gewone dsl verbinding wegvalt.

Laatst gewijzigd door ppl; 04-11-10 om 16:29.
  #13  
Oud 07-11-10, 19:23
Whitte94 Whitte94 is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Amstelveen
Berichten: 9
Standaard

Ik ben idd ook van plan om hem te gaan gebruiken voor op school!
__________________
 iPhone 3Gs 32GB wit
 iPad 32GB Wi-Fi
  #14  
Oud 07-11-10, 22:20
jk89 jk89 is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 26
Standaard

Gewoon doen! Ik gebruik hem nu al een kwart schooljaar. Bevalt me perfect. Nu vooral met de ios4.2 GM versie!
  #15  
Oud 07-11-10, 22:23
jajabd jajabd is offline
• iOS 3.1.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 22
Standaard

Hallo,

Ik ben directeur van een basisschool in België, en gebruik nu ook bijna uitsluitend mijn iPad (die nu even een spookexemplaar is en terug naar Apple is).
Ik heb genoeg Apps gekocht zodat (bijna) alle taken uitgevoerd kunnen worden die op een reguliere PC uitgevoerd kunnen worden - maar dan wel gelijk waar en wanneer (64Gig Wi-Fi + 3G)

Jajabd
  #16  
Oud 07-11-10, 23:56
Whitte94 Whitte94 is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Amstelveen
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jk89 Bekijk bericht
Gewoon doen! Ik gebruik hem nu al een kwart schooljaar. Bevalt me perfect. Nu vooral met de ios4.2 GM versie!
Gebruik jij hem ook echt OP school of alleen voor school? En wat doe je er allemaal precies mee?
  #17  
Oud 08-11-10, 00:41
jk89 jk89 is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 26
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Whitte94 Bekijk bericht
Gebruik jij hem ook echt OP school of alleen voor school? En wat doe je er allemaal precies mee?

Jazeker, ik gebruik hem op school voor notities maken, email verkeer, de verslagen worden met pages geschreven. ik gebruik numbers en keynote voor presentaties. geen enkel probleem. de agenda is ook zeer sterk. deze synchroniseerd automatisch door de agenda die wordt gebruikt met mijn schoolmail adres.

sinds kort de keyboarddock aangeschaft. die werkt ook fenomenaal.

in het begin mistte ik multitasken vaak! maar sinds kort IOS 4.2 GM wat multitasken wel ondersteunt. dit maakt de Ipad voor mij een laptop vervanger.
  #18  
Oud 08-11-10, 00:49
jajabd jajabd is offline
• iOS 3.1.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 22
Standaard

Hallo,

Ik gebruik hem ook school ...
Ik heb er ook twee laptops, eentje voor het administratief netwerk en eentje voor het niet-administarief netwerk, maar het werkpaard is de iPad.
Die is gewoon overal inzetbaar, desnoods met 3G.
Ik heb er wel een bluetooth keyboard van Apple bijgekocht en dat maakt het werken nog gemakkelijker - maar erzonder gaat het uiteraard ook.
Verder is de lange werkduur op batterij niet te onderschatten.

Wat doe ik er mee?
- eerste even stellen dat ik zo ongeveer overal Wi-Fi heb op school
- klasbezoeken/leerkrachtevaluaties: een sjabloon gemaakt voor het evaluatieformulier dat ik zonder veel poespas en onopvallend in de klas zelf kan aanvullen (formulieren op scholengemeenschapniveau).
- notities maken bij MDO's, oudergesprekken, leerkrachtengesprekken
- een kopie van alle lijsten, afsprakennota's, verslagen en noem maar op kan ik via iBook raadplegen (heb er pfd's van gemaakt)
Ik heb dus zo ongeveer alles bij me zonder een hoop papier te moeten meesleuren.
- via Numbers kan ik een aantal worksheets makkelijk bijhouden/aanmaken zonder dat ik steeds vanop mijn bureau dien te werken.
- onze schoolwebsite (Stedelijke Basisschool Kermt) kan ik aanpassen en updaten vanaf mijn iPad
- op de iPad laat ik alle mailverkeer centraal toekomen en op die manier kan ik steeds mails lezen en makkelijk beantwoorden - zelfs documenten meesturen als dat nodig is.
- al m'n bestanden staan ook op iDisk (MobileMe abonnement) - op die manier heb ik steeds toegang (Wi-Fi of 3G)
- met de beleidsondersteuner en de zorgcoördinator hebben we een gedeelde dropbox - zo kunnen we steeds alledrie aan de gedeelde documenten en zijn ze steeds ook up to date
- de presentaties voor studiedagen, personeelsvergaderingen e.d. maak ik meestal (ongestoord) op de iPad en ze worden zo ook afgespeeld.
Ik maak ook vaak Powerpoint-presentaties en zet die dan over naar de iPad waarbij Keynote deze meestal probleemloos afspeelt.
- via het MobileMe account heb ik steeds en overal m'n up-to-date agenda bij die nu niet meer gesynchroniseerd wordt met Outlook
- bij de meeste vergaderingen zorg ik voor het verslag en dat doe ik meestal in Pages of EasyNotes
- ik kan hem als mp3-speler gebruiken bij evenementen waar muziek bij nodig is (geen gedoe met CD-spelers en dergelijke, gewoon de iPad - of de iPhone gebruiken )
- met Expedition VGA kan ik zo ongeveer elk documents/website via de beamer afspelen, handig voor tijdens vergaderingen/meetingen als het geen presentatie dient te zijn.

Ik heb dus wel geïnvesteerd in een hele hoop Apps, maar ze zijn stuk voor stuk de moeite waard.
In die mate zelfs dat ik de iPad nog moeilijk kan missen (nu even wel omdat ik een "spookexemplaar" heb (zie andere topic in het forum).

Jajabd
Reageren

Labels
ipad, laptop, professioneel, werk



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
wat kan je met een ipad nance30 iPad algemeen 3 14-11-10 01:00
Mensen met een iPhone en iPad fllex Koopinformatie Nederland 5 03-09-10 01:13
iPhone: uit herstelmodus met ALLEEN EEN MAC/OSX? jaimiefanatic Jailbreak 2 20-08-10 21:38
met een ipad een harde schijf benaderen basmens iPad algemeen 7 01-08-10 13:57
iPhone geeft aan dat ie vol is met alleen een oranje balkje Bente iTunes 1 31-03-10 01:55

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:51.