iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad algemeen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/)
-   -   Wel of geen GPS (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/85443-geen-gps.html)

FritsBee 23-02-11 11:04

Wel of geen GPS
 
Hoi ik heb de aller goedkoopste iPad..
En ben daar blij mee.
Alleen begreep ik via dit Forum dat er in deze en alle andere Wi-Fi only geen GPS zit.
Toch weet hij mijn positie wel te bepalen hoe doet hij dat dan?
Ik bedoel op de internte verbinding kan het niet zijn want die stuurt je normaal naar je profider door.
En ik heb het uitgeprobeerd en onderweg vond hij wel zeker de weg (offline kaart)
Of doet hij het met de Digitale Compas
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik hoop dat iemand hier een antwoordt op heeft

Frits

WDS001 23-02-11 13:17

In de goedkoopste iPad zit inderdaad geen GPS. Je positie kan wel bepaald worden aan de hand van Wi-Fi-netwerken.

FritsBee 23-02-11 13:24

O. Oke.
Bedankt

Het maakt mij wel nieuwsgierig waar ze dan via Wi-Fi hun gegevens vandaan halen.

Frits

Guest-20180925190238 23-02-11 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 (Bericht 645194)
In de goedkoopste iPad zit inderdaad geen GPS. Je positie kan wel bepaald worden aan de hand van Wi-Fi-netwerken.

Leg dat asjeblieft eens uit hoe dat in zijn werk gaat. Ik ben heel erg benieuwd naar de techniek die daar achter zit.

FritsBee 23-02-11 15:03

Precies.

Want als ik via internet kijk waar ik zit dan geeft het mijn positie van de provider.
En hij geeft bij mij echt aan dat ik in de tuin zit met mijn Ipad..
Dus ben heel nieuwsgierig

wouter1981 23-02-11 15:03

Lees dit maar eens door: Skyhook: How It Works > Overview

Indien je je eigen router ook wil aanmelden dan kan dat hier: Skyhook: How It Works > Submit Wi-Fi AP

FritsBee 23-02-11 15:08

Wauw...
Dit is gaaf.
En eigenlijk ook wel een beetje eng.
Maar ik ben overtuigd.
Hiervoor mijn dank...

Guest-20180925190238 23-02-11 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 (Bericht 645228)
Lees dit maar eens door: Skyhook: How It Works > Overview

Heb ik gedaan :

Citaat:

To quickly and reliably arrive at accurate location results, the Core Engine collect raw data from Wi-Fi access points, GPS satellites and cell towers with advanced hybrid positioning algorithms.
Nu moet ik nog onderzoeken hoe die iPad aan die GPS data komt zonder GPS ontvanger en hoe hij aan die "cell tower" data komt zonder 3G/2G/GPRS/GSM ontvanger :confused:

Maar misschien heb jij daar wel een antwoord op.

wouter1981 23-02-11 15:19

Wanneer hij (de iPad) locatiedata wil krijgen kijkt hij welke Wi-Fi netwerken er in de buurt zijn en hij checkt de mac adressen van de gevonden netwerken in de database van Skyhook. Deze locatie bepaling werkt dus ook alleen wanneer er een dataverbinding is.

Kijk maar een naar het filmpje bij de uitleg op Skyhook.

Guest-20180925190238 23-02-11 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 (Bericht 645232)
Wanneer hij (de iPad) locatiedata wil krijgen kijkt hij welke Wi-Fi netwerken er in de buurt zijn en hij checkt de mac adressen van de gevonden netwerken in de database van Skyhook.

En dat staat Apple nu net niet toe. Het kan wel als je een Jailbreak hebt op de iPad.

Wat die Skyhook doet is niet meer of niet minder dan AGPS (Augmented of Assisted GPS). De opzettelijke GPS onnauwkeurigheid wordt gecorrigeerd door een trigonmetrische meting met de GSM base stations, aangevuld met data uit hun database via Wi-Fi.

wouter1981 23-02-11 15:27

En hoe denk jij dat het werkt dan?

Guest-20180925190238 23-02-11 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 (Bericht 645239)
En hoe denk jij dat het werkt dan?

Ik weet niet hoe een iPad met alleen en uitsluitend Wi-Fi in staat kan zijn om een nauwkeurige positiebepaling te doen. Ik kan als gepensioneerd ingenieur telecommunicatie niets zinnigs bedenken hoe dat zou kunnen werken.

Vandaar mijn vraag aan de "deskundigen" in deze draad.

wouter1981 23-02-11 15:37

Het lijkt me verstandig als je het Wikipedia artikel over A-GPS even doorleest. Dat werkt wel verhelderend kan ik zeggen als medetechneut.

XIII 23-02-11 15:41

timosha, zou je iets vriendelijker tegen anderen willen zijn? ("zoveelste broodje aap")

Dit zegt Apple namelijk zelf:

iPad with Wi-Fi finds your location using known Wi-Fi hotspots, and Wi-Fi + 3G models use Wi-Fi, GPS, and cellular towers.

Bron: Apple - iPad - Find your way easier with Maps on iPad.

Guest-20180925190238 23-02-11 15:43

OK! Dat is al iets beter:via "known Wi-Fi" hotspots. Die moeten dus in de buurt aanwezig zijn. Dus niet via de Mac-adressen van de buren.

Mijn excuses voor dat broodje aap.

pclahsen 23-02-11 15:55

Mmm... Niks Skyhook. Apple gebruikt inmiddels zijn eigen dienst:

Apple heeft Google en Skyhook op iPad ingeruild voor eigen locatiedienst - iPad - iPadclub

S¡mon 26-02-11 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 645236)
En dat staat Apple nu net niet toe. Het kan wel als je een Jailbreak hebt op de iPad.

Wat die Skyhook doet is niet meer of niet minder dan AGPS (Augmented of Assisted GPS). De opzettelijke GPS onnauwkeurigheid wordt gecorrigeerd door een trigonmetrische meting met de GSM base stations, aangevuld met data uit hun database via Wi-Fi.

Dit doet Apple zelf in hun eigen Maps app ;)

Je hebt jezelf trouwens vergist. In de iPad zonder 3G kan geen gebruik worden gemaakt van aGPS. In de iPad met 3G zit aGPS (dit is dus echte GPS, dat ook nog eens assistentie krijgt van Wi-Fi netwerken en cell towers.

ballegooier 26-02-11 23:34

De iPods kunnen dit ook adhv dezelfde techniek. Erg vet dat het zo goed werkt. Vraag me wel af of het bewegend ook goed werkt: stel je verbind je iPad Wi-Fi met je iPhone via MyWi oid zodat die continu internet heeft, en dan gaan rijden met de auto en kijken hoe accuraat je positie wordt weergegeven...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:40.