//

nieuwe iPad 2 eerste maal opladen

nieuwe iPad 2 eerste maal opladen discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) vroeger zei men dat het aangewezen is om een GSM en zo de eerste maal minstens 12 uren te laten opladen. Dan zou de batterij ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 21-04-11, 22:58
Janti Janti is offline
• iOS 4.2.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 10
Standaard nieuwe iPad 2 eerste maal opladen

vroeger zei men dat het aangewezen is om een GSM en zo de eerste maal minstens 12 uren te laten opladen. Dan zou de batterij langer meegaan en minder snel leeglopen...
Moet een iPad dit ook bij eerste gebruik of is dit niet nodig? mag ik hem gewoon loskoppelen als hij op 100% staat?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 22-04-11, 01:16
Duktm099 Duktm099 is offline
 
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Apr 2011
Berichten: 6
Standaard

Ik vind hier niets van terug in de handleiding en ook niets in de link van de batterijen.
Dus het zal geen 12 u of langer moeten moeten opladen de eerste keer.

P.s. : Ik heb vandaag een ander produkt gekocht met een oplaadbare vaste batterij en daar staat wel in de handleiding dat ik het de eerste keer minstens 16 u moet opladen maar niet langer dan 24 u.

Dus voor Apple produkten zal dit niet meer Moeten zeker?

In het begin deed ik juist 2 dagen nu 3 tot 4 dagen met de batterij.

Grts Duktm099
  #3  
Oud 22-04-11, 01:44
Janti Janti is offline
• iOS 4.2.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 10
Standaard

thanks voor de reactie!
  #4  
Oud 22-04-11, 12:57
Fuchsia-Freak's schermafbeelding
Fuchsia-Freak Fuchsia-Freak is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 14
Standaard

Die 1e laad tijd regel geld eigenlijk alleen voor Ni-mh en Nicd accu's.
Dus zoals normale penlite's etc.
Tegenwoordig zitten er in dit soort apperaten een Li-po of Li-ion batterij.
Dat is een hele andere techniek , en die batterijen hebben geen last van de bekende nimh/nicd kwaaltjes.
Deze accus hebben ook geen "geheugen effect" wat dus betekend dat er na een aantal jaren gebruik.
Steeds minder voltage en mAh in de batterij gaat. (kracht en duur van stroom)
Begrijp me niet verkeerd ook deze accus kunnen kapot gaan en slechter worden na een aantal jaren gebruik.
Maar in veeel mindere maten dan bij de "oudere" accu's.
__________________
Iphone 3GS 16GB WIT - {FW=4.3.1}{JB} / Iphone 4 16GB WIT - {FW=4.3.3}{JB}
Ipad-2 64GB Wi-Fi WIT - {FW=4.3.1}{JB NogNi}
  #5  
Oud 22-04-11, 13:01
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Maar, de twee LiPo cellen van een iPad moeten af en toe wel gebalanceerd worden op 4.2V eindspanning per cel.

Dat doe je door de accu's volledig te ontladen en op te laden naar 100%. En dan bij 100% nog een halfuurtje aan de lader te laten.

Als je een JB hebt kan je dat monitoren met BatteryLogger Plus uit Cydia.
  #6  
Oud 22-04-11, 13:25
iWiefring's schermafbeelding
iWiefring iWiefring is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Limburg (NL)
Berichten: 2.133
Stuur een bericht via MSN naar iWiefring
Standaard

Alleen is er (nog) geen jailbreak voor de iPad 2 beschikbaar. Dus hier zal hij/zij dan nog even mee moeten wachten mocht deze dit wel willen.
__________________
"Nothing will ever end war unless the people themselves refuse to go to war." -Albert Einstein
  #7  
Oud 22-04-11, 17:26
Frits Frits is offline
• iOS 4.3.1
• 4.3.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Wenen, Oostenrijk
Berichten: 244
Stuur een bericht via ICQ naar Frits Stuur een bericht via MSN naar Frits
Standaard

@Timoscha: met 2 cellen kan je niet balanzeren, dat kan vanaf 3 cellen rijn logisch gedacht ;-)
  #8  
Oud 22-04-11, 19:41
Fuchsia-Freak's schermafbeelding
Fuchsia-Freak Fuchsia-Freak is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 14
Standaard

@ Timoscha

Dat kan niet met een accu waar je niet bij kan.
En er geen balans connector aan de buiten kant zit.

Want wat jij bedoelt , versta ik niet onder balanceren.
Want je trekt de batterije leeg (in de hoop dat ze dan op hetzelfde Voltage en mAh zitten)
Om ze vervolgens weer vol te duwen met prik.

Egt balanceren doe je met een balancer , die meet de verschillende cellen en hun waardes.
En kijkt welke cel het laagste is en begint daarmee , vervolgens zitten de cellen rond de zelfde waardes en dan begint het "egte" laad proces pas.
En ook dat laadprocess bestaat uit een aantal laad stappen.

Gebruik in mijn Grafische model bouw wagens ook alleen nog maar li-po accu's.
En die worden dus wel egt gebalanceerd , vaste regel bij li-po is ook dat de cellen Nooit onder de 2v mogen komen
Daarmee vermoord je als het ware de cell , en zal die nooit meer presteren zoals eerst.
  #9  
Oud 22-04-11, 20:39
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Moet ik nu echt gaan reageren op reacties die "rijn logisch" (welke Rijn) zijn of het hebben over het ""egte" laad proces.

Ik zal het maar laten voor wat het is denk ik, en zal niet verder uitweiden (of is het "uitwijden") over wat er zo alles op de 30-pins dock connector zit

De "deskundologen" hebben gesproken en ik klasseer de commentaren in de categorie: "Chisteren wist ik niet hoe je insjeneur schreift en fantaag pen ik er eintje".

Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 22-04-11 om 20:48.
  #10  
Oud 23-04-11, 01:40
Fuchsia-Freak's schermafbeelding
Fuchsia-Freak Fuchsia-Freak is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 14
Standaard

Als jij nou eens wat minder zou miereneuken op wat nederlandse spelling.
En gewoon eens fatsoenlijk antwoord of uitleg te geven.
Want vertel jij dan eens wat er ZOAL op de 30pins connector aangesloten zit.....
Ben daar wel benieuwt naar , want nee ik weet het niet.

Ik vind je commetaar maar triest voor iemand die beweert het ohzo veel beter te weten.
En klasseer wat je wilt geloof me dat jij ook al lang een stempel op je kop hebt

Desondanks.. no hard feelings.. he
  #11  
Oud 23-04-11, 10:16
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fuchsia-Freak Bekijk bericht


Desondanks.. no hard feelings.. he
Hier ook niet Wat het balanceren van LiPo cellen in speelgoed betreft heb jij geleik en ik ongelijk. Laten we het daar maar bij houden, OK!

Het balanceren van de 2P 1C LiPo cellen in de iPad werkt iets anders, namelijk op de manier die Apple ook toepast bij de 3S 2C cellen in de MacBooks of 3S 2C cellen in de MacBooks Pro. Hier zit de balanceerlogica in het laadcircuit en niet op een extern apparaatje zoals bij LiPo cellen voor speelgoed. Op de MacBooks kan je proces volgen met System Profiler.

Bekijk de connector op deze foto's eens:
Installing iPad 3G Battery Replacement - Page 11 - iFixit
je zal zien dat er meer op zit dan een + en een -. Die twee andere aansluitingen komen ongeveer overeen met dat externe stekkertje op LiPo's voor speelgoed.

Op de iPad 2, en daar ging het over, kan je inderdaad het proces nog niet volgen omdat er voor dit iDevice nog geen JB is.

Worden de 2S 1C cellen in een iPad niet af en toe gebalanceerd krijg je het fenomeen: "Ik heb bv. nog 30% capaciteit maar mijn iPad schakelt zich uit". Inderdaad, want één cel staat dan op 3.7V (eigenlijk op 3,69V) en de andere op bv. 4.00V. De iPad schakelt zich uit om veiligheidsredenen, want die cel met 3.7V mag niet verder ontladen worden.

En dat is zo met elke LiPo accu die in serie geschakeld is. Het maakt niet uit of dat in speelgoed, een iPad, MacBook of een satelliet is die op 36.000 km rond de aarde draait.

Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 23-04-11 om 10:52. Reden: Feil te feil taelvauten
  #12  
Oud 23-04-11, 11:10
arjan95 arjan95 is offline
• iOS 13.1.3
• iPadOS 13.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht

Worden de 2S 1C cellen in een iPad niet af en toe gebalanceerd krijg je het fenomeen: "Ik heb bv. nog 30% capaciteit maar mijn iPad schakelt zich uit". Inderdaad, want één cel staat dan op 3.7V (eigenlijk op 3,69V) en de andere op bv. 4.00V. De iPad schakelt zich uit om veiligheidsredenen, want die cel met 3.7V mag niet verder ontladen worden.
Ik weet niet of iPads heel anders zijn maar mijn Ipod gaat echt pas uit bij 3.3 V
(battery info lite uit cydia) en dat is nog 2 - 3 % accu
  #13  
Oud 23-04-11, 11:34
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arjan95 Bekijk bericht
Ik weet niet of iPads heel anders zijn maar mijn Ipod gaat echt pas uit bij 3.3 V
(battery info lite uit cydia) en dat is nog 2 - 3 % accu
De absoluut onderste grens voor ontlading is 3.0V/cel. Maar zover laat Apple het niet komen bij 2P of 3S LiPo accu packs. Onder meer omdat er een hogere spanning nodig is om een iPad te booten.

Citaat:
During discharge on load, the load has to be removed as soon as the voltage drops below approximately 3.0 V per cell (used in a series combination), or else the battery will subsequently no longer accept a full charge and may experience problems holding voltage under load. This can be achieved, as with other lithium-ion batteries, also harmed by under- and over-voltage, by circuitry that prevents overcharge and deep discharge.
Lithium-ion polymer battery - Wikipedia, the free encyclopedia

De iPod heeft maar één LiPo cel.

Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 23-04-11 om 11:39.
  #14  
Oud 23-04-11, 15:41
Frits Frits is offline
• iOS 4.3.1
• 4.3.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Wenen, Oostenrijk
Berichten: 244
Stuur een bericht via ICQ naar Frits Stuur een bericht via MSN naar Frits
Standaard

@timoscha,.. Als je in mijn profiel had gekeken,.. Ik woon niet in Nl sorry voor mijn fouten ;-)
Wat jij bedoeld is ongecontroleerd een lipo leeg trekken :-( is wat anders als modelbouwers eronder verstaan :-( ik heb een rc-boot met 6s2p ;-)
groetjes
  #15  
Oud 23-04-11, 15:52
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frits Bekijk bericht
@timoscha,.. Als je in mijn profiel had gekeken,.. Ik woon niet in Nl sorry voor mijn fouten ;-)
Wat jij bedoeld is ongecontroleerd een lipo leeg trekken :-( is wat anders als modelbouwers eronder verstaan :-( ik heb een rc-boot met 6s2p ;-)
groetjes
Und, ich habe ein Motorsegelflugmodell, sechs (6) Meter Spannweite, mit 6S2P Kokam 35C LiPo. Entladestrom ist etwa 110 A, in Worten Einhundertundzehn Ampere, gemessen mit einem Jeti Spin 200 BL Opto Regler.

Ich weiß also ganz genau worüber Du redest. Und die kleinen Grammatikfehler seien Dir verziehen.

Servus nach Wien.
  #16  
Oud 23-04-11, 16:48
Fuchsia-Freak's schermafbeelding
Fuchsia-Freak Fuchsia-Freak is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 14
Standaard

Was blijkbaar tog niet zo moeilijk , om normaal antwoord te geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
balanceren van LiPo cellen in speelgoed
Wat jij speelgoed noemt.. versta ik onder een wereld sport waar miljarden euros in omgaan.
Maar goed ook ik zal niet gaan zitten miereneuken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Hier zit de balanceerlogica in het laadcircuit en niet op een extern apparaatje
Dat er meer door die stekker heen gaat als een fase en een nul...
... snap ik ook nog wel , het is niet voor niks 30pins.
Maar daar gaat zoveel meer door heen (denkt aan video signaal , data transfer etc)
Ik zelf heb nog nooit een foto of afbeelding gezien , waar iedere pinnetje op die stekker nou voor dient.
Tog lijkt het me nog steeds niet zo dat de balaceer techniek in je lader zit

Wat je bedoeld te zeggen is dus dat de Balancer dus in je Ipad/Iphone of Mac zit.

Want onder het begrip "laadcircuit" valt nogal wat , niet alleen de zooi in de idevice maar ook die oplader die je in de muur steekt is er onderdeel van.
Maar ik ga er maar van uit dat ze in je idevice zit , anders lijkt me het hele opladen via usb/pc zonder de oplader ook niet mogelijk.

En dan gaan we daarop verder..
Neem aan dat de Auto Cut off dan ook in je idevice is verwerkt.
Zoals je zelf zegt staat die ingesteld op 3,7v.

Menig lipo kan makkelijk lager , standaard cut off voltage is meestal 3,3 of 3,4v.
Ook als 1 van de cellen onder de 3v zou komen , is die cell niet altijd kapot.
Heb zelf ook al eens een lipo terug gebracht die eerst niet wou laden omdat de cellen op 2,8v stonden.
Maar dat doet er ff niet toe.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Worden de 2S 1C cellen in een iPad niet af en toe gebalanceerd
Af en toe?
Je wilt zeggen dat de accu dus soms wel en soms niet gebalanceerd word?
Overigens kan dat best bij een lipo (ongebalanceerd laden , mits het niet te vaak gebeurt)

Maar vind het tog wel erg moeilijk te geloven , dat de Ipad ook nog regelt dat de accu de ene keer wel en de andere keer niet gebalanceerd word.
Op die fotos zie ik ook geen duidelijke bevestiging dat die balanceerder etc er ook in zit.
Het zal best wel kloppen , maar aan die zwart verpakte klomp van een accu kan ik niks zien.
Ben wel een benieuwt hoe klein ze dat hele circuit dan hebben gekregen.
En dan bedoel ik specifiek het complete laadcircuit.
  #17  
Oud 23-04-11, 17:05
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fuchsia-Freak Bekijk bericht

Dat er meer door die stekker heen gaat als een fase en een nul...
... snap ik ook nog wel , het is niet voor niks 30pins.
We hebben het in een iPad wel over gelijkstroom (aka DC) Voor het overige heb je tog geleik
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opladen ipad via laptop Carlo_1983 iPad algemeen 16 15-01-12 13:38
probleem met Batterij opladen eerste keer bern01 iPhone algemeen 3 10-12-10 19:23
iPad opladen CV-G iPad algemeen 9 30-09-10 09:17
iPad opladen via usb? conimus iPad algemeen 6 01-09-10 13:34

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:41.