iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad algemeen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/)
-   -   Toegevoegde waarde 3G (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/90226-toegevoegde-waarde-3g.html)

redlaB 02-05-11 11:18

Toegevoegde waarde 3G
 
Hallo,

Binnenkort kom ik in bezit van een Ipad 2, 32Gb Wi-Fi+3G, en nu vraag ik me af wat de echte toegevoegde waarde van het 3G abonnement is.

Volgens mij is de enige toegevoegde waarde van 3G dat je buiten je Wi-Fi om kan mailen en internetten.

Om gebruik te maken van bijvoorbeeld "maps" of een navigatie app heb je toch geen data abonnement nodig, of wel.......

ballegooier 02-05-11 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redlaB (Bericht 669702)
Hallo,

Binnenkort kom ik in bezit van een Ipad 2, 32Gb Wi-Fi+3G, en nu vraag ik me af wat de echte toegevoegde waarde van het 3G abonnement is.

Volgens mij is de enige toegevoegde waarde van 3G dat je buiten je Wi-Fi om kan mailen en internetten.

Om gebruik te maken van bijvoorbeeld "maps" of een navigatie app heb je toch geen data abonnement nodig, of wel.......

Voor 'Maps' (Google Maps) heb je wel degelijk een actieve dataverbinding nodig, de kaarten worden real time opgehaald via internet.

En mocht je denken: ik koop wel off-line navigatie...... (zoals bijv. Navigon die compatible is voor de iPad) dan heb je ook niets aan het Wi-Fi only model, omdat die geen GPS module heeft..... Dus dan 'weet' Navigon niet waar je bent :O

De toegevoegde waarde is dus ook dat de 3G versies een GPS module hebben ;) (wat overigens geen internet data op zichzelf kost, laat daar geen verwarring over bestaan)

redlaB 02-05-11 11:49

Maar moet ik dan ook daadwerkelijk een mobiel data abonnement van bijv. Vodafone of T-mobile hebben?

Stel: ik gebruik mijn Ipad 2 met 3G maar zonder microsim in de auto, krijg ik dan wel gewoon GPS gegevens binnen en kan ik daarmee ook navigeren.

Houd dus daadwerkelijk in dat ik met een eventueel toegevoegde microsim kaart het voordeel heb dat ik onderweg kan mailen en internetten!

Xenn0X 02-05-11 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redlaB (Bericht 669708)
Maar moet ik dan ook daadwerkelijk een mobiel data abonnement van bijv. Vodafone of T-mobile hebben?

Stel: ik gebruik mijn Ipad 2 met 3G maar zonder microsim in de auto, krijg ik dan wel gewoon GPS gegevens binnen en kan ik daarmee ook navigeren.

nee hoeft niet, als je maar dan wel tom tom of navigon gebruikt op de ipad. dan staan de kaarten al op je ipad.
tevens heeft de 3g assisted gps en de Wi-Fi alleen maar soort van gps op basis van bekende Wi-Fi station.

ballegooier 02-05-11 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenn0X (Bericht 669716)
....
tevens heeft de 3g assisted gps en de Wi-Fi alleen maar soort van gps op basis van bekende Wi-Fi station.

Dat is een soort van Skyhook achtige locatievoorziening, die erg 'grof is'. En is dus inderdaad geen gps, technically speaking. En dus niet voldoende voor turn by turn navigatie zoals TomTom of navigon....

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redlaB (Bericht 669708)
Stel: ik gebruik mijn Ipad 2 met 3G maar zonder microsim in de auto, krijg ik dan wel gewoon GPS gegevens binnen en kan ik daarmee ook navigeren.

Of de (assisted) gps ook werkt zonder simkaart weet ik niet, als het werkt dan duurt het krijgen van een gps fix wel veel langer omdat de assisted gps geen hulp (assist) krijgt van locatievoorziening via gsm masten.
Je kunt dit oplossen door een prepaid kaartje te gebruiken en 'mobiele data' op UIT te zetten in de instellingen van de iPad, of de sim pin code niet in te geven. De gps kan dan wél 'zien' welke gsm masten er in de buurt zijn, zonder dat het je data bundel of beltegoed kost.

Driesdk 02-05-11 12:31

Ik heb mijn Wi-Fi terug verkocht om een 3G te kopen.
De locatievoorziening werkt vrij goed op de Wi-Fi als je verbonden bent met een Wi-Fi netwerk. Dan weet hij ongeveer waar je bent.
Ik heb een 3G besteld omdat ik altijd en overal GPS locatie wil hebben, als is het maar voor FindMyiPad. Als dat ding gestolen is, en die kans is reëel, heb ik tenminste nog eens kans om em terug te vinden. Dat is me die 100 euro sowieso al waard.
Toen mijn iPhone gestolen werd heb ik hem ook terug gevonden op die manier.
Ik steek er een goedkoop prepaid kaartje in van Aldi-talk en dan kan toch op internet als ik het echt wel, als die 400mb data op is, dan tether ik wel met de iPhone.

Als je een navigon of tomtom of andere app hebt, heb je geen datakaartje nodig om te navigeren. De ingebouwde GPS werkt perfect dan.

redlaB 02-05-11 13:08

Oke als ik dus een prepaid kaartje van de AH in de Ipad doe, dataverkeer uitzet, dan kan ik dus gewoon mijn Ipad als tottom gebruiken.

Driesdk 02-05-11 13:09

Je hoeft zelfs geen prepaid erin te steken.
Je moet natuurlijk wel de Tomtom app erop zetten, als je hem als Tomtom wil gebruiken

redlaB 02-05-11 14:02

Resume:

Navigatie op de Ipad werkt alleen als:

Je de Navigon of tomtom app hebt geinstalleerd.

Je een Microsim in je Ipad geplaatst hebt.

En hebben we het hier in beide gevallen over een gesproken point-to-point navigatie of...

Driesdk 02-05-11 14:08

Die microsim is niet verplicht,...

Gesproken point to point als je inderdaad Navigon, Tomtom of iets dergelijks geïnstalleerd hebt

redlaB 02-05-11 15:27

Neem aan dat visuele point-to-point geen probleem is dan ( bestaat dit eigenlijk wel, gewoon een textmelding "Na 100 meter linksaf"), maar kan ik hier verder uit opmaken dat een internet kaartje alleen interessant is als je idd. overal wilt mailen, internetten enz. of heeft een simkaart buiten alles hierboven genoemd nog meer te bieden.

Driesdk 02-05-11 16:24

locatiebepaling gaat beter werken met je kaartje, omdat hij ook via telefoonmasten al een voorlopige locatie gaat zoeken voordat je GPS signaal hebt.

-Google maps zal niet werken zonder data.
-FindmyiPad gaat overal werken (veel meer kans op het terugvinden van je iPad)

ballegooier 02-05-11 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Driesdk (Bericht 669808)
locatiebepaling gaat beter werken met je kaartje, omdat hij ook via telefoonmasten al een voorlopige locatie gaat zoeken voordat je GPS signaal hebt.
...

Precies my point exactly: zonder simkaart werkt gps (waarsch) wel, maar met simkaart gaat de gps (eerste fix) vlotter.... Wat soms wel handig is in de auto, dat je geen volle minuut oid hoeft te wachten.
Eerlijk gezegd weet ik de verschillen in tijd niet, ik heb geen iPad. Misschien dat iemand dit kan testen voor je; het verschil in gps fix in TomTom met en zonder simkaart....?

bobinbottle 02-05-11 20:26

Ik heb de gratis navigatie software van tmobile, en deze vereist dus wel een si kaart

Macaap 03-05-11 09:43

Als je het geld ervoor over hebt, 3G! Meerwaarde in gebruik, veel apps gebruiken je locatie en het apparaat heb je niet zoveel aan zonder internet.
(Vaker besproken op het forum)
http://forum.iculture.nl/f90/ipad/f9...32-64-gig.html

redlaB 03-05-11 12:33

Krijg hem kado (Ipad 2 32Gb Wi-Fi+3G), vraag me dus inderdaad gewoon af of het echt noodzakelijk is om een simkaartje aan te schaffen (Bijv. AH prepaid internet).

Als iemand mij echt kan vertellen wat de toegevoegde waarde is (buiten het mail ophalen en internetten om) zou ik dat zeer op prijs stellen.

ballegooier 03-05-11 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redlaB (Bericht 670023)
...
Als iemand mij echt kan vertellen wat de toegevoegde waarde is (buiten het mail ophalen en internetten om) zou ik dat zeer op prijs stellen.

Volgens mij is er niet meer dan alles wat hier genoemd is.
Wat wil je dan, hem omruilen voor een Wi-Fi only?

redlaB 03-05-11 13:56

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken he :)!
Waar het mij om gaat is het volgende:

Ik wil de Ipad volledig gebruiken maar wil wel even kijken of de kosten opwegen tegen de baten.

Kan ik met een prepaid kaartje volledig gebruik maken van de gps functionaliteit (als zijnde een Tomtom), of moet ik eerst weer een duur abonnement afsluiten.

Als ik dit alles zo lees kan het geen kwaad gewoon een prepaid datakaartje van bijvoorbeeld de AH aan te schaffen, gewoon als failsafe optie, wil je echt even je mail checken dan kan het ook gewoon.

De andere vraag mbt navigatie blijft voor mij nog heel onduidelijk, maar ik denk dat als ik eenmaal de Ipad heb ik er wel ga uitkomen, al deze antwoorden roepen steeds meer vragen op.

wouter1981 03-05-11 14:42

Het kan nooit kwaad een kaartje in de iPad te hebben. Dan kun je de iPad tenminste ook buitenshuis gebruiken. En het maakt natuurlijk niet uit of je een abonnement afsluit of een prepaid neemt.

Wat blijft er precies onduidelijk mbt navigatie? De standaard meegeleverde "Kaarten" app (Google Maps) heeft een dataverbinding nodig om de kaartgegevens te laden.

Turn-by-turn navigatie zoals TomTom/Navigon hebben de kaartgegevens op de iPad staan. Daarom zijn dit ook applicaties van 1 a 2GB.
Voor het gebruik van deze apps heb je dus geen dataverbinding nodig. Enige uitzondering is de "gratis" Navigon versie voor T-Mobile abonnees. Deze app controleert met enige regelmaat of je werkende T-Mobile simkaart gebruikt.

redlaB 03-05-11 15:04

Is duidelijk, maar ondersteunt de gps module in de Ipad ook de "Google maps" functie voor bijvoorbeeld een snellere en nauwkeuriger plaatsbepaling.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:31.