//

Foto's

Foto's discussie in Wiki - Begrippen forum; ( verdwijnt na registratie ) De meestgestelde vragen over de digitale camera in de iPhone en het maken en bekijken van foto’s [h="3"]Kan ik foto’s op de iPhone bekijken?[/h] Ja, ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iCulture Wiki > Wiki - Begrippen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

 

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21-10-07, 17:50
iCulture's schermafbeelding
iCulture iCulture is offline
Administrator
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Amsterdam
Berichten: 24.251
Standaard Foto's

De meestgestelde vragen over de digitale camera in de iPhone en het maken en bekijken van foto’s

[h="3"]Kan ik foto’s op de iPhone bekijken?[/h]
Ja, met de applicatie Foto's. Je kunt daar verschillende albums aanmaken en door de albums bladeren.
[h="3"]Kan ik foto’s ook als diashow laten zien?[/h]
Ja, open de eerste foto en tik op het naar rechts wijzende pijltje. De diashow start dan vanzelf en toont alle foto’s die in het album aanwezig zijn.
[h="3"]Wat is de resolutie van de camera?[/h]
De ingebouwde camera van de iPhone 2G en iPhone 3G heeft een resolutie van 2 megapixel. Dat levert foto’s op die 1.200 pixels breed en 1.600 pixels hoog zijn. De camera van de iPhone 3GS heeft een resolutie van 3 megapixel. De camera van de iPhone 4 heeft een resolutie van 5 megapixel. De camera van de iPhone 4S heeft een resolutie van 8 megapixel.
[h="3"]Hoe blader ik door de foto’s?[/h]
Als je één foto hebt geopend, kun je met je vinger door de foto’s bladeren. Je maakt daarbij een bladerbeweging op het scherm. Apple noemt dit ‘flicking’ (omslaan).
[h="3"]Hoe kopieer ik de foto’s naar mijn iPhone?[/h]
Hiervoor gebruik je [wiki]iTunes[/wiki] op je computer. Je kunt op een Mac ook foto’s met iPhoto 4.0.3 of hoger synchroniseren. Windows-gebruikers kunnen hun foto’s vanuit Adobe Photoshop Album 2.0 of Adobe Photoshop Elements 3.0 synchroniseren met de iPhone. Sinds firmware 3.0 is het ook mogelijk om foto's te verzenden of te kopiëren vanuit de applicatie Foto's. Dit doe je door op het icoontje linksonderin in Foto's te drukken en deel of kopieer te selecteren.
[h="3"]Kan ik ook foto’s roteren en bewerken?[/h]
Je kunt geen fotobewerking op de iPhone doen (wel met applicaties als Photoshop voor iPhone). Wel kun je tijdens het bekijken van de foto de iPhone een kwartslag draaien. De iPhone zal dan het beeld ook een kwartslag meedraaien. Foto’s in liggend formaat (landschap) zijn dan beter zichtbaar.
[h="3"]Hoe kan ik inzoomen op een foto?[/h]
Er zijn twee manieren: tik tweemaal snel op de foto, net zoals je een dubbelklik met de muis uitvoert. Je zult dan inzoomen op het middelpunt van de foto en je kunt met je vinger over het scherm slepen om een bepaald detail te zien.
Een veel spectaculairdere manier om in te zoomen is ‘pinch and spread’. Dit houdt in dat je twee vingers op het scherm houdt en vervolgens de vingers uit elkaar beweegt. Je zult dan inzoomen op het gedeelte dat zich tussen je vingers beweegt. Op dezelfde manier kun je door ‘bijelkaarknijpen’ weer uitzoomen op de foto.
[h="3"]Kan ik foto’s weggooien?[/h]
Ja, als je de foto met de iPhone-camera hebt gemaakt. In dat geval kun je de foto op de telefoon weggooien. Als je de foto vanuit de fotobibliotheek op je computer naar de iPhone hebt gekopieerd zul je de foto op de computer weggooien.
[h="3"]Hoe maak ik goede foto’s met de ingebouwde camera?[/h]
De camera van de iPhone 2G of iPhone 3G is niet ’state of the art’: er zit geen flitser en geen zoom op en de 2 megapixel is waarschijnlijk minder goed dan je gewend bent van je normale digitale camera. Om goede foto’s te maken moet je de camera stilhouden en zorgen voor heldere lichtomstandigheden. Voor het maken van macro-foto’s (sterke zoom) kun je een vergrootglas gebruiken, die je vóór de lens houdt. Dat klinkt gek, maar het werkt wel.
De iPhone 3GS is iets beter uitgerust met zijn 3 megapixel camera. De iPhone 3GS ondersteund eveneens autofocus en corrigeert zoveel mogelijk aan de foto om die mooi te maken. Een foto met een iPhone 3GS maken is dus vele malen gemakkelijker en beter dan bij een iPhone 2G of een iPhone 3G.
[h="3"]Heeft de camera nog extra functies?[/h]
Er zit geen flitser, zoom of spiegeltje voor zelfportretten in de iPhone. Wel kun je checken of je haar goed zit door de iPhone uit te schakelen. Het zwarte glas spiegelt namelijk behoorlijk. Het glimmende Apple-logo op de achterkant van de iPhone kan niet als spiegel voor zelfportretten worden gebruikt.

[h="3"]Waar staan de foto's op mijn iPhone?[/h]
Om een beetje duidelijkheid te scheppen en misschien duidelijk te maken hoe de iPhone met foto's omgaat hier de "bevindingen" over dit onderwerp.

Globaal zijn er drie verschillende plaatsen op je iPhone waar foto's worden opgeslagen.

De z.g. "Filmrol" op je iPhone bevat onder anderen foto's die je met je iPhone maakt, snapshots die je met je iPhone maakt en soms ook foto's die afkomstig zijn van andere programma's op je iPhone zoals bijvoorbeeld foto-bewerkings applicaties of afbeeldingen die je opslaat vanuit Safari. De "Fotobibliotheek" bevat afbeeldingen die je op je iPhone hebt gezet middels iTunes/iPhoto.

De "Filmrol" wordt opgeslagen op twee verschillende plaatsen. Alle JPG afbeeldingen zoals foto's gemaakt met de iPhone en afbeeldingen vanuit andere programma's staan in /private/var/mobile/Media/DCIM/100APPLE. Dit zijn allemaal JPG bestanden met een bijbehorende THM thumbnail. Alle screenshots van je iPhone worden opgeslagen in /private/var/mobile/Media/DCIM/999APPLE en zijn PNG bestanden, ook weer met bijbehorende THM thumbnail. Op de iPhone zijn deze twee folders echter niet apart te zien en staan alle afbeeldingen gewoon (op chronologische volgorde) door/bij elkaar in de "Filmrol".

De "Fotobibliotheek" wordt opgeslagen in /private/var/mobile/Media/Photos. Dit zijn echter GEEN standaard JPG bestanden, maar een serie "iPhone Thumbnails" welke in verschillende Fxxxx_1.ithmb bestanden worden opgeslagen in de Thumbs folder. Verder is er een bestand "Photo Database" aanwezig met wat aanvullende informatie. Al deze bestanden worden aangemaakt door iTunes/iPhoto tijdens het synchroniseren. Zo zorgt iTunes/iPhoto er bijvoorbeeld voor dat jouw 10+ megapixel foto's worden teruggeschaalt naar een handzamer formaat zodat niet direct je hele iPhone vol is als je er een paar honderd foto's op zet.

De Fxxxx_1.ithmb bestanden (waarbij xxxx een nummer is waarvan de logica mij nog ontgaat) zijn door de iPhone alleen uit te lezen. Het is daarom niet mogelijk om deze bestanden op je iPhone zelf te wijzigen. Dus je kan ze op je iPhone niet hernoemen, verwijderen of sorteren, iets wat wel kan met de normale losse JPG en PNG bestanden die in de DCIM folder staan.

Welnu, het verhaal van de "dubbele foto's".

Wanneer je je iPhone aansluit aan je Mac krijg je de mogelijkheid de foto's van je iPhone te importeren in iPhoto. (Dit zijn dus de afbeeldingen in de eerder genoemde DCIM folders en dus NIET de "Fotobibliotheek" die al van iPhoto/iTunes zelf afkomstig is!) Wanneer je dit doet en je je iPhoto bibliotheek standaard laat synchroniseren met je iPhone dan zal iPhoto de foto's en afbeeldingen (dus de losse JPG en PNG bestanden uit de DCIM folder) naar je computer halen. Vervolgens worden deze toegevoegd aan de serie Fxxxx_1.ithmb bestanden voor je iPhone. Na synchronisatie worden deze dan zichtbaar in je "Fotobibliotheek" op je iPhone. Wanneer je er nu voor kiest om de geïmporteerde foto's NIET te wissen (van je iPhone) blijven deze dus ook nog gewoon in de DCIM folder op je iPhone staan!

Gevolg is dan dus dat al die afbeeldingen en foto's dubbel op je iPhone staan, namelijk één keer de originele afbeeldingen in de DCIM folder, maar ook de door iPhoto/iTunes aangemaakte versies die in de Fxxxx_1.ithmb bestanden in de ...Media/Photos folder.

Om dit te voorkomen kun je er bijvoorbeeld bij het importeren voor kiezen om de originele foto's te wissen. Hiermee worden de ...DCIM/100APPLE en ...DCIM/999APPLE folders op je iPhone leeg gemaakt.

[h="3"]Verkleinen foto's bij synchroniseren[/h]

Hoe klein worden Foto's op de iPhone precies gemaakt bij het synchroniseren, was de vraag. Dit blijkt VGA resolutie te zijn (640x480), waarbij proportioneel wordt geschaald naar de afmeting die het eerst bereikt wordt (dus -of- 640 breed -of- 480 hoog).

De afbeeldingen/voorbeelden waarmee getest zijn:

EOS 400D Landscape foto van 3888 x 2592 wordt 640 x 427
EOS 400D Portrait foto van 2592 x 3888 wordt 320 x 480
PAL screenshot van 768 x 576 wordt 640 x 480
NTSC screenshot van 720 x 480 wordt 640 x 427
XGA van 1024 x 768 wordt 640 x 480
PowerBook screenshot van 1280 x 854 wordt 640 x 427
PSP screenshot van 480 x 272 wordt 640 x 363
QVGA (WM crap) van 320 x 240 wordt opgeschaald naar 640 x 480 (!)
Test "vierkantje" van 820 x 820 wordt 480 x 480
CGA shot van 320 x 200 wordt opgeschaald naar 640 x 400
VGA shot van 640 x 480 blijft 640 x 480 (wonderbaarlijk)

Misschien handige info als je foto's eerst handmatig wilt croppen naar een iPhone geschikte verhouding.

Wat dit hele verhaal wel een beetje vreemd en zelf wat irritant maakt is dat de iPhone een WIDESCREEN [wiki=1181]Scherm[/wiki] heeft (3:2 verhouding), terwijl deze zelf GEEN widescreen foto's maakt (1600 x 1200 = 4:3) verhouding en dus ook foto's niet naar een widescreen verhouding terugschaald! M.a.w. de iPhone maakt foto's (hetzij met de iPhone gemaakt of voor de iPhone teruggeschaald) die niet lekker in het eigen display passen.

Tenslotte is het misschien nog het vermelden waard dat iTunes/iPhoto het kleurprofiel uit de foto's sloopt en een soort dithering toepast waarmee feitelijk je hele foto wordt vern**kt, zelfs al is deze al in het juiste formaat!!! Als je je favoriete foto in Photoshop netjes 320x480 hebt gemaakt, gesynct naar de iPhone, teruggemailt en vergeleken met het origineel. Hoewel de foto qua groote (KB's) aanzienlijk kleiner was geworden (ongeveer de helft) was de kwaliteit ook behoorlijk minder. Dit lijkt verder los te staan van de JPG compressie, want het is met alle 13 "quality" modes van Photoshop getest (0-12). Zelfs een foto in Photoshop op de halve kwaliteit (standje 6) ziet er beter uit dan wat iTunes/iPhoto er van maakt. Resultaat is vergelijkbaar met een GIF afbeelding i.p.v. JPG. Conclusie; die hele terugschaal functie van iTunes/iPhoto is gewoon serieus ***!

(met dank aan InternetRebel )

Laatst gewijzigd door WDS001; 31-01-10 om 13:16.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 01-01-08, 18:45
wiku wiku is offline
• iOS 1.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2007
Berichten: 7
Standaard

en hoe krijg ik fotos van de iPhone (met de ingebouywde camera gemaakt) weer op de PC?
  #3  
Oud 18-02-08, 13:58
bjakkers bjakkers is offline
• iOS 4.1
• 4.3.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 36
Standaard Foto's van iPhone naar pc

Ja, dat zou ik ook wel willen weten.
Niemand?
  #4  
Oud 18-02-08, 14:07
Amp.'s schermafbeelding
Amp. Amp. is offline
 
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 693
Stuur een bericht via MSN naar Amp.
Standaard

Gewoon synchroniseren?? zodra je de iphone aansluit vraagt Windows ook zonder iTunes dat hij een camera heeft herkent en of je de foto's wilt importeren..

Bjakkers, je hebt geeneens een iPhone en je vraagt je dit al af? :s
  #5  
Oud 18-02-08, 15:06
bjakkers bjakkers is offline
• iOS 4.1
• 4.3.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 36
Standaard

Ja, dat windows daarom vraagt is correct maar ik vind het een beetje vreemd dat het niet via iTunes kan.

NB Heb overigens wel een iPhone, profiel moet bijgewerkt worden
  #6  
Oud 19-02-08, 20:51
steelo steelo is offline
• iOS 5.0.1
• 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 54
Standaard

is er geen proggie waarbij je als camera kan opnemen ??
  #7  
Oud 19-02-08, 21:29
joeri28 joeri28 is offline
• iOS
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 38
Standaard

ik ben er nog steeds niet uit hoe ik mijn foto's uit mijn fotobibliotheek moet verwijderen?????

kan iemand mij hier mee helpen???
  #8  
Oud 15-03-08, 17:45
wouter3's schermafbeelding
wouter3 wouter3 is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: Burgh-Haamstede
Berichten: 118
Standaard

Met iTunes kun je fotos van je PC op je iPhone zetten. In iTunes synchroniseer je met een lege folder op PC. De lege folder wordt nu naar je iPhone geschreven en je fotos zijn verdwenen. Als je naar een andere folder verwijst met daarin fotos, dan zullen na synchronisatie alle oude fotos ook zijn verdwenen.
  #9  
Oud 15-03-08, 18:45
truckdiver's schermafbeelding
truckdiver truckdiver is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 9.3.1
• 9.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Arendonk
Berichten: 2.510
Stuur een bericht via Instant Messenger naar truckdiver Stuur een bericht via MSN naar truckdiver
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bjakkers Bekijk bericht
maar ik vind het een beetje vreemd dat het niet via iTunes kan.
itunes is een mediaspeler en nog geen fotoprogramma
__________________
at your service
  #10  
Oud 17-04-08, 23:12
markvanderwalle markvanderwalle is offline
• iOS 1.1.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 1
Standaard

iedereen die wil inzoemen met de fotocamea moet het volgende downloaden:
cameraPro versie 1.12
die kan je vinden bij installer


groetjes mark
  #11  
Oud 12-05-08, 20:45
Bionic_Eye Bionic_Eye is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 41
Standaard

er staat in dit artikel dat het mogelijk is om nieuwe mappen aan te maken
kan dit alleen via itunes of ook op de iphone zelf
want kom er nog niet helemaal uit
  #12  
Oud 26-05-08, 19:05
kaspar kaspar is offline
• iOS 1.1.4
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 18
Standaard

als ik foto's upload naar mn iphone via itunes dan verkleint(converteert) hij ze eerst naar het iphone-schermformaat. Ik vind dit zeer onhandig. Is dit te omzeilen?
  #13  
Oud 07-06-08, 20:38
tonhaarmans tonhaarmans is offline
• iOS 4.3.5
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Berichten: 137
Standaard

Met Cyberduck 3.01 zie ik de door de iPhone gemaakte foto's staan op in:
/private/var/mobile/Media/DCIM/100APPLE

Maar waar staan de foto's die met iTunes van de computer naar de iPhone verplaatst zijn?
  #14  
Oud 11-08-08, 21:28
chrissie5villa chrissie5villa is offline
• iOS 1.1.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 3
Question foto's op computer?

Weet iemand of en hoe je je iphone-foto's op je computer kunt zetten???
Alvast bedankt! grt Chrissie5villa

(bij itunes geeft windows aan: weet je zeker dat je wilt synchroniseren? alle foto's die op de iphone staan worden verwijderd en slechts de foto's van de computer worden op de iphone gekopieerd..)

Laatst gewijzigd door chrissie5villa; 11-08-08 om 21:34. Reden: toevoeging
  #15  
Oud 11-08-08, 21:33
Redchilly's schermafbeelding
Redchilly Redchilly is offline
• iOS 5.1.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Hilversum
Berichten: 262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chrissie5villa Bekijk bericht
Weet iemand of en hoe je je iphone-foto's op je computer kunt zetten???
Alvast bedankt! grt Chrissie5villa
Door te syncen
Ik gebruik zelf Mac, maar zo ik begrepen heb opent Windows automatisch een schermpje om je foto's naar je PC te kopieren, net als bij een foto camera of USB stickje bijvoorbeeld.
  #16  
Oud 11-08-08, 21:38
chrissie5villa chrissie5villa is offline
• iOS 1.1.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 3
Standaard

hi red chilly, thanks voor de snelle reactie.

Dat werkt bij mij dus niet helemaal (zie mijn toevoeging van zojuist). Als ik via itunes probeer te synchroniseren krijg ik van windows de vraag of ik dat wel zeker weet, omdat dan de foto's van de iphone verwijderd zullen worden.... nog tips?

oh ja en het vreemde is dat mijn computer dus geen iphone herkent zoals bij een usb-stick. hij is alleen in itunes zichbaar... zucht.. ik ben zó niet handig met dit soort dingen...

Laatst gewijzigd door iScorpio; 11-08-08 om 21:41. Reden: samenvoegen
  #17  
Oud 11-08-08, 21:41
Redchilly's schermafbeelding
Redchilly Redchilly is offline
• iOS 5.1.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Hilversum
Berichten: 262
Standaard

Dat geld voor de foto's die je vanuit je PC naar de iPhone hebt gezet om onderweg bij je te hebben, niet voor je camera-roll.
Maar wat je ook kunt doen is als hij aan de PC hangt en hij wordt weergegeven in iTunes, even kijken in "mijn(deze) computer".
Waarschijnlijk staat hier je iPhone als apparaat weergegeven en kun je vanuit daar je foto's benaderen (en handmatig kopieren).
Ik hoor wel of het zo lukt.
  #18  
Oud 11-08-08, 21:47
chrissie5villa chrissie5villa is offline
• iOS 1.1.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 3
Standaard

Ok, dus foto's van de camera-roll worden iig niet verwijderd?
Als ik naar mijn computer ga wordt de iphone niet weergegeven als apparaat (die weg had ik ook bedacht , maar helaas de iphone is alleen zichtbaar in itunes...
Ik zou de foto's op de camera-roll graag op de computer willen krijgen. Weet je een manier hoe dat via itunes lukt?
  #19  
Oud 12-08-08, 00:29
wouter3's schermafbeelding
wouter3 wouter3 is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: Burgh-Haamstede
Berichten: 118
Standaard

Probeer het gewoon met de file explorer. Daarmee moet je de fotos van je iPhone kunnen zien en kopieren.
  #20  
Oud 14-09-08, 10:14
ejwedje ejwedje is offline
• iOS 10.0.2
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Oirsbeek
Berichten: 14
Standaard

Zal wel al ergens op een of ander forum staan maar het maken van een screen shot gebeurt door de aan en uit knop in te houden en dan vervolgens de home knop te drukken
 



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Foto's iPhone 4 met flits geeft blauwe foto Nicole90 Muziek, foto & video 7 15-09-12 12:32
Lokatie in foto-app werkt niet (itunes synct niet alle foto's op de wereldkaart) RuudM123 iTunes 4 24-12-10 23:17
Foto: Nederlandse iPhone foto publicaties - geef je foto's op roelofk Muziek, foto & video 1 17-05-10 23:20
Foto's milan13 iTunes 2 11-05-09 23:16
Foto: 2x dezelfde foto's in Foto Bibliotheek en Foto's Robert M. Muziek, foto & video 2 14-02-09 23:41

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:47.