iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Eigen reviews schrijven (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/106958-eigen-reviews-schrijven.html)

Jorissvz 13-12-11 21:47

Eigen reviews schrijven
 
Ik ben sinds kort van plan om reviews te gaan schrijven voor apps. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb gehoord dat je van een ontwikkelaar een promocode krijgt om de app te downloaden en dat je daarna een review moet gaan schrijven. Weet iemand hoe je in contact komt met een ontwikkelaar?
Hartstikke bedankt :)

iScorpio 13-12-11 22:01

Ik neem aan dat het je ook niet te doen is om zodoende 'gratis' aan apps te komen :confused:

Jorissvz 13-12-11 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door scorpiosoft (Bericht 745890)
Ik neem aan dat het je ook niet te doen is om zodoende 'gratis' aan apps te komen :confused:

Haha nee, maar ik dacht niet dat het de bedoeling is dat ik alle apps moet gaan kopen. Of wel? :confused:

debroei 13-12-11 22:09

Ik denk dat alvorens je dingen voor niets krijgt je jezelf eerst zult moeten bewijzen dmv goede reviews. Alleen is mijn vraag dan waar ga je die plaatsen voor wie ga je ze maken. En is hier een markt voor. ..
Reviews of meningen over apps kun je ook in de appstore kwijt.Dus ja wat wil je nog meer?
Ik denk niet dat wanneer ik Porsche mail dat ik de nieuwe 911 wil reviewen ik een gratis test sample krijg toegestuurd....helaas.

Jorissvz 13-12-11 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debroei (Bericht 745894)
Ik denk dat alvorens je dingen voor niets krijgt je jezelf eerst zult moeten bewijzen dmv goede reviews. Alleen is mijn vraag dan waar ga je die plaatsen voor wie ga je ze maken.

Dankje. Ja ik heb wel een paar gekochte apps. Dan zal ik die eerst wel gaan reviewen. Ben van plan deze week een site te openen waar ik ze op zal plaatsen. ;)

debroei 13-12-11 22:12

Ja de vraag is ,is daar vraag naar? Een cijfer en beoordeling in de appstore zegt al een hoop. Bovendien zijn er een flink aantal gevestigde website's die ook apps beoordelen. Persoonlijk zeg ik niet aan beginnen.

Jorissvz 13-12-11 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debroei (Bericht 745896)
Ja de vraag is ,is daar vraag naar?

dat hoop ik. Ik hoop dat het snel groeit.

debroei 13-12-11 22:17

Ik heb mijn antwoord nog uitgebreid zie hierboven.
Als je een website hebt alleen gericht op apps ,dat gaat hem niet worden.
Want ik denk niet dat nieuwe ontwikkelaars jou weten te vinden, je zult ws eerste zelf flink moeten investeren in apps ,en die dan te reviewen om zo jezelf te bewijzen, dit met 0% garantie.

Jorissvz 13-12-11 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debroei (Bericht 745903)
Ik heb mijn antwoord nog uitgebreid zie hierboven.
Als je een website hebt alleen gericht op apps ,dat gaat hem niet worden.
Want ik denk niet dat nieuwe ontwikkelaars jou weten te vinden, je zult ws eerste zelf flink moeten investeren in apps ,en die dan te reviewen om zo jezelf te bewijzen, dit met 0% garantie.

Bedankt voor je advies. Het is inderdaad moeilijk. Heb je nog tips om er iets aan toe te voegen? Zodat het wel gaat lukken? :confused:

debroei 13-12-11 22:21

Ik ben dan wel benieuwd wat je motivatie is ,en naar je leeftijd.
Ben je ook bereid om een ipad en andere apple producten zelf aan te schaffen om zo echt alle apps te kunnen testen op alle devices waarvoor ze beschikbaar zijn

Jorissvz 13-12-11 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debroei (Bericht 745907)
Ik ben dan wel benieuwd wat je motivatie is ,en naar je leeftijd.
Ben je ook bereid om een ipad en andere apple producten zelf aan te schaffen om zo echt alle apps te kunnen testen op alle devices waarvoor ze beschikbaar zijn

Ik speel veel met apps en daarom lijkt het me leuk om daar reviews over te schrijven. Ben zelf ook veel bezig met Apple. Waarschijnlijk koop ik in 2012 een iPad, ik wacht liever even tot de iPad 3 (als die er komt?)

debroei 13-12-11 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jorissvz (Bericht 745911)
Ik speel veel met apps en daarom lijkt het me leuk om daar reviews over te schrijven. Ben zelf ook veel bezig met Apple. Waarschijnlijk koop ik in 2012 een iPad, ik wacht liever even tot de iPad 3 (als die er komt?)

Maar stel ik ben ontwikkelaar dan ga ik toch niet zitten wachten tot jij volgend jaar een keer een ipad koop om dan mijn sofwtare te testen....
Dat bedoel ik met zelf investeren, als je daar toe niet bereid bent zeg ik kansloos.
Weet ik nog je leeftijd niet...

XIII 13-12-11 22:33

Je realiseert je dat iPhoneclub (en diverse andere grote namen) ook al reviews van Apps plaatst?

En dat ontwikkelaars maximaal 50 promo codes (wereldwijd) mogen uitgeven?

En je als hobbyist dus waarschijnlijk weinig kans maakt op een promo code? (behalve bij de meer obscure Apps)

Jorissvz 13-12-11 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debroei (Bericht 745918)
Maar stel ik ben ontwikkelaar dan ga ik toch niet zitten wachten tot jij volgend jaar een keer een ipad koop om dan mijn sofwtare te testen....
Dat bedoel ik met zelf investeren, als je daar toe niet bereid bent zeg ik kansloos.
Weet ik nog je leeftijd niet...

Ja dat klopt, maar heb tot aan 12 november een iPad (1st Gen) gehad, alleen die is gestolen. We krijgen binnekort wel geld van de verzekering maar ik wacht dus liever 2 maanden op een iPad 3 dan dat ik nu een iPad 2 koop. Ben 19 jaar.

KvdS 13-12-11 22:35

Mijn ervaring met reviews schrijven is dat de programmeurs redelijk snel hun licentie codes gaven, mits je aan kan geven daarin je gaat publiceren en dan willen ze vaak ook een kopie van dat blad hebben.
Wil je een review schrijven dan moet je de hardware wel hebben, want anders kan je de software in het geheel niet testen.

Jorissvz 13-12-11 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 745921)
Je realiseert je dat iPhoneclub (en diverse andere grote namen) ook al reviews van Apps plaatst?

En dat ontwikkelaars maximaal 50 promo codes (wereldwijd) mogen uitgeven?

En je als hobbyist dus waarschijnlijk weinig kans maakt op een promo code? (behalve bij de meer obscure Apps)

Dat van iPhoneclub wist ik ja, maar die zijn ooit ook klein begonnen hè. Dat van max. 50 promo codes wist ik niet? :confused:

XIII 13-12-11 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KvdS (Bericht 745925)
Mijn ervaring met reviews schrijven is dat de programmeurs redelijk snel hun licentie codes gaven, mits je aan kan geven daarin je gaat publiceren en dan willen ze vaak ook een kopie van dat blad hebben.

Voor welk blad schreef/schrijf je dan?

debroei 13-12-11 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 745921)
Je realiseert je dat iPhoneclub (en diverse andere grote namen) ook al reviews van Apps plaatst?

En dat ontwikkelaars maximaal 50 promo codes (wereldwijd) mogen uitgeven?

En je als hobbyist dus waarschijnlijk weinig kans maakt op een promo code? (behalve bij de meer obscure Apps)

Dat bedoel ik , kansloos in mijn ogen. Maar das mijn persoonlijke mening.
Citaat:

Ik speel veel met apps en daarom lijkt het me leuk om daar reviews over te schrijven. Ben zelf ook veel bezig met Apple.
Ik denk dat veel bezig zijn met wat anders is dan objectief beoordelen.
Ik ben ook veel met apps bezig ( angry birds) denk alleen dat dit niet het enige is wat er van je gevraagd wordt :)

KvdS 13-12-11 22:40

Dat was in het verleden voor de Psion PDA in het blad Psi-on-line.
Met de iDevices zal dat veel moeilijker worden voor particulieren om in toonaangevende bladen te publiceren. Dus ik schat zijn kansen heel laag in om een promo code te ontvangen.

Jorissvz 13-12-11 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debroei (Bericht 745929)
Dat bedoel ik , kansloos in mijn ogen. Maar das mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat veel bezig zijn met wat anders is dan objectief beoordelen.
Ik ben ook veel met apps bezig ( angry birds) denk alleen dat dit niet het enige is wat er van je gevraagd wordt :)

Haha nee sorry dat bedoelde ik niet. ;) Dat ik ermee speel wil zeggen. Ik kijk bij een spel vaak naar:
*wat is het leuke/minder leuke van de app?
*hoe is de besturing?
*lange tijd speelbaar/snel uitgespeeld
*voor welke doelgroep
*prijs/kwaliteit
Zo vind ik Tiny Wings erg verslavend. Het heeft een makkelijke besturing. Is geschikt voor alle leeftijden, en kost slechts €0.79
Bij een nieuwsapp kijk ik weer naar:
*actualiteit
*is de navigatie gebruiksvriendelijk?
*waarvan te onderscheiden met andere nieuwsapps
etc..

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 13 december 2011 om 22:46 ----------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KvdS (Bericht 745931)
Dat was in het verleden voor de Psion PDA in het blad Psi-on-line.
Met de iDevices zal dat veel moeilijker worden voor particulieren om in toonaangevende bladen te publiceren. Dus ik schat zijn kansen heel laag in om een promo code te ontvangen.

Om als particulier te beginnen zal inderdaad erg moeilijk zien. Maar er zijn veel bladen & sites (ook die over Apple gaan) die op zoek zijn naar zulk soort mensen.

KvdS 13-12-11 22:50

Succes met het schrijven.

wubbe 14-12-11 10:00

Overigens zijn Promo codes maar 4 weken geldig na uitgave.

Waar staan je reviews die je al gedaan hebt? Als dat enig hout snijdt mag je van mij wel een App reviewen.

ballegooier 14-12-11 11:02

Als consument moet ik ook 'vertrouwen' hebben in jouw reviews. En dus heb je iets te 'bewijzen' of waar te maken. Kijk, als jij bijv. zegt: ik heb stage gelopen bij sites als iPc en (ik noem maar wat) Appletips.nl, vanwege een studie ontwikkelaar / ICT oid, en ga nu voor mezelf beginnen, kijk dan heb je wel een leuk CV/achtergrond.

Nu komt het op mij over als een hobby: niet professioneel aangepakt ("Bezig met Apple" klinkt niet echt alsof je goed kunt vertellen wat dan precies, concreet) en dat doen bijv de meeste iPc bezoekers hier, zelf ook al.

Wat misschien een beter idee is, als je klein begint, bijv bij een maandblad van je studie/school oid, waar je een maandelijkse rubriek krijgt om voor jullie doelgroep relevante Apps te testen. Dan doe jij dat in naam van / opdracht van [naam blad] en heb je al iets 'groters' om mee aan te komen bij ontwikkelaars met lobbyen voor codes. En zo bouw je naamsbekendheid en ervaring op.

Persoonlijk hecht ik overigens meer waarde aan sommige reviews uit de app store, omdat daar meestal de 'echte gebruikers' zitten. Maar dat is niet op jou persoonlijk gericht.

jm1996 14-12-11 18:16

Citaat:

En dat ontwikkelaars maximaal 50 promo codes (wereldwijd) mogen uitgeven?
was het niet zo dat je 50 promo codes per "versie" krijgt en wanneer de ontwikkelaar een update uitbrengt er weer 50 krijgt. Of zit ik ernaast

DJ14 14-12-11 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jm1996 (Bericht 746178)
was het niet zo dat je 50 promo codes per "versie" krijgt en wanneer de ontwikkelaar een update uitbrengt er weer 50 krijgt. Of zit ik ernaast

Klopt, na het live gaan van elke update krijgen devs de mogelijkheid 50 nieuwe promocodes op te vragen. Bovendien denk ik dat er best een markt is voor een nieuwe site met app reviews. Heb zelf het afgelopen weekend 170 emails verstuurd met een "review request": de vraag of sites een door mij ontwikkelde app willen reviewen. Tot op heden 2 positieve reacties gehad. De grote sites zijn niet geïnteresseerd in apps van indie's, maar staan wel gelijk te springen als Microsoft een iOS app uitbrengt. De grote blogs zijn te arrogant om dan ook maar een blik te werpen op apps gerealiseerd door kleine bedrijfjes, en de kleine blogs hebben wachtlijsten van 2 maanden. Mijn zegen heb je dan ook, Jorissvz. Ga vooral door met het realiseren van je review website. Laat het me weten als hij af is.

Whacko 15-12-11 10:55

ben het met DJ14 eens, als je het goed aanpakt, kan er best interesse zijn. Ik heb ook wel eens een reactie gekregen van een site: "Er is al een gratis app die hetzelfde doet", maar ja die app was crap :P

Jeroen0704 15-12-11 19:00

Misschien is het een idee om alleen apps van Nederlandse en Belgische bodem te reviewen?

Zoals hierboven al gezegd zullen grote bedrijven je geen codes geven, maar kleine bedrijven of individuele developers (zoals ik) je eerder een promo code sturen. Zo ver ik weet is er ook nog geen review site met specifiek Nederlandse en Belgische app reviews. Mij lijkt het wel leuk om te weten wat er allemaal In ons land wordt gemaakt en ik denk dat anderen dat ook wel leuk zouden vinden.

DJ14 15-12-11 19:32

@Jorissvz Nog 1 ding: zorg ervoor dat je alleen apps reviewt die een zekere kwaliteit en design met zich mee brengen. Als je om de haverklap knetterlelijke apps gaat reviewen, zal je site weinig bezoekers trekken.

Jorissvz 16-12-11 00:04

Allereerst, hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga morgenmiddag beginnen. Tegen de avond hoop ik de website te kunnen lanceren. Ik denk dat ik maar klein ga beginnen. Het lijkt me een prima idee om alleen nederlandse/belgische apps te reviewen. Jullie horen morgen nog van me!
P.s. Weten jullie misschien een leuke naam naam voor de website? Denk eraan dat het om nederlandse/belgische apps gaat.

Jeroen0704 16-12-11 00:12

Ik weet zo ff geen naam, maar heb er wel een paar tips voor:
- gebruik iets wat met het onderwerp te maken heeft (Benelux, apps, iPhone, iPad, ...)
- zet geen i voor je naam (Er zijn veel producten die dit hebben, dus het is niet bepaald origineel meer. Het wordt er ook niet altijd mooi er op naar mijn mening)

Succes ermee!

Jorissvz 16-12-11 17:35

Ik heb de hele middag even zitten kijken waar ik een website kan openen. Je hebt ze gratis en ook niet gratis. Voordeel van niet gratis is dat je je eigen domein hebt, gewoon met .nl erachter dus. Goedkoopste kost ongeveer €15 euro per jaar. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je geld verdient met het schrijven van reviews? Ik weet ook niet wat voor een site ik dan moet openen: eentje die gratis is, of een van 15€ per jaar?

Jeroen0704 16-12-11 17:37

De meeste review sites verdienen geld doormiddel van advertenties op hun site.

Jorissvz 16-12-11 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen0704 (Bericht 746846)
De meeste review sites verdienen geld doormiddel van advertenties op hun site.

Weet jij dan misschien ook hoe ik aan adverteerders kom? Misschien dat Google wat heeft...:confused:

Jeroen0704 16-12-11 17:41

Google heeft inderdaad iets, namelijk: Google AdWords

Jorissvz 16-12-11 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen0704 (Bericht 746852)
Google heeft inderdaad iets, namelijk: Google AdWords

Jep, ik zat ook al op de site te kijken. Ben nu bezig met een account aanmaken en dan zal ik eens rondkijken. ;)
Toch bedankt voor je tip :d

WDS001 16-12-11 17:51

Van die advertenties hoef je niet meteen veel te verwachten. Met een paar tiental bezoekers per maand ga je ook maar een paar euro's kunnen verzamelen. En aangezien je minstens (ongeveer) €70 moet hebben voor ze uitbetalen is het lang niet zeker dat je dat op een jaar kan verzamelen.

Maar als je het goed doet, dan is er zeker een toekomst!

Jorissvz 16-12-11 18:20

Ik heb besloten om eerst een gratis website te openen. Dan kan ik altijd later nog een betaalde website lanceren. Ik hoop jullie vanavond nog iets te kunnen laten zien. ;)

DJ14 16-12-11 19:48

Google Ads moet je NIET doen. Jagen bezoekers weg. Zorg dat je een mooie site hebt (kies een mooie wordpress template of maak er zelf een), neem een eigen domein en meld je dan aan bij BuySellAds (vereist iets van 100k pageviews per maand).

Jorissvz 16-12-11 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DJ14 (Bericht 746884)
Google Ads moet je NIET doen. Jagen bezoekers weg. Zorg dat je een mooie site hebt (kies een mooie wordpress template of maak er zelf een), neem een eigen domein en meld je dan aan bij BuySellAds (vereist iets van 100k pageviews per maand).

Dan zou ik eerst maar eens aan 100 pageviews moeten komen ;)
Heb je je privébericht gelezen?

XIII 16-12-11 20:28

Geen idee of het de bedoeling is, maar er staat 100k; dat is toch niet de "k" of "K" van 1000?

100.000 pageviews lijkt me nogal een uitdaging...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:44.