iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Zelf een app maken/Basisfuncties SDK (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/35786-zelf-app-maken-basisfuncties-sdk.html)

Doblie 13-06-09 20:24

Zelf een app maken/Basisfuncties SDK
 
Goedenavond,

Ik probeer een eigen app te maken, momenteel weinig tijd voor. Over twee weken ga ik zeker weer starten, wie kan mij via PM uitleggen wat de basisfuncties zijn? Ik wil een heel simpele app maken. (text-based)

Groet,
Bram de Haan
Redacteur iPhoneclub.nl

jonathan 15-06-09 21:53

In plaats van via PM zou het ook in dit topic kunnen, ik ga namelijk zelf ook developen, en ik zou een beetje (persoonlijke) Nederlandstalige uitleg zeer op prijs stellen :)

macfreaker 16-06-09 05:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doblie (Bericht 295564)
Goedenavond,

Ik probeer een eigen app te maken, momenteel weinig tijd voor. Over twee weken ga ik zeker weer starten, wie kan mij via PM uitleggen wat de basisfuncties zijn? Ik wil een heel simpele app maken. (text-based)
Groet,
Bram de Haan
Redacteur iPhoneclub.nl

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jonathan (Bericht 296681)
In plaats van via PM zou het ook in dit topic kunnen, ik ga namelijk zelf ook developen, en ik zou een beetje (persoonlijke) Nederlandstalige uitleg zeer op prijs stellen :)

Begin eens allebei met een goed boek te lezen over iphone development en wat is een goed boek? Zie eens verder , in een of ander topic is zo'n vraag al eens voorbijgekomen.Verder zijn er ook meerdere sites die screencasts online hebben gezet met de meest relevante (beginners) zaken op. Ook op youtube vind je veel van deze screencasts.Zoals om er eentje op te noemen van iphonesdktutor of simplesdk . En verder zoveel mogelijk oefenenen. Wat in je opkomt probeer je te maken.
Veel succes verder met leren van cocoa en objective-c :D

Timmeh_ 16-06-09 09:42

Je kan ook een gratis developer-account aanmaken, dan krijg je toegang tot instructiefilmpjes ;)

sossienl 17-06-09 21:50

Google is your friend!


Een beetje zelfstudie kan vast geen kwaad!

Myrdhin 17-06-09 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door martenb (Bericht 298648)
ben ik mee bezig maar als jullie ondertussen goede tips hebben.
of sites en boeken die ik kan lezen, ik heb alleen ervaring met html en voorderest niks en ik ben 14 jaar en wil gewoon inde zomervakantie een paar apps kunnen maken en het onder de knie hebben ;)

graag hulp

Uhm, hoeveel zomers heb je ervoor over, want je bent niet "zomaar ineens" developer. Dat kost gewoon veel tijd/moeite/frustratie om de benodigde kennis op te bouwen.

Nogmaals: kijk eens rond op het forum en zoek wat met Google. Er zijn werkelijk genoeg sites te vinden, maar begin eens hier: Introduction to The Objective-C 2.0 Programming Language en daarna Getting Started with Cocoa.

Pas even je profiel aan want er staat dat je Windows gebruikt.

Succes!

Timmeh_ 17-06-09 22:35

Discussies samengevoegd.

Myrdhin 17-06-09 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door martenb (Bericht 299023)
gwn een hele zomer doorontwikkelen en dat ik na de zomer het een beetje onder de knie heb en dat ik een zakje centje er uiteindelijk mee kan verdienen

Bedenk wel dat als je je programma's op een echte iPhone wilt testen en je de programma's wilt verkopen, een betaald developer account nodig hebt. Dit kost EUR 79,- per jaar, maar zeker in het begin kan je het gemakkelijk af met de simulator die bij de SDK geleverd wordt en heb je nog geen betaald account nodig. Zorg dus als je serieus verder wilt je iemand kent met een creditcard en kijk even na hoe oud je moet zijn om de overeenkomst met Apple aan te gaan.

Myrdhin 18-06-09 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door martenb (Bericht 299154)
Datgaat makkelijk op m'n ouders naam,
maar ik heb het doorgelezen dus jullie raadden het dus aan om eerst een gratis account te nemen endan te spelen met de api's en dan pas als ik het onder de knie heb een betaald account nemen.
weten jullie nog goede boeken voor mij?

Als je nog totaal geen programmeerervaring hebt (HTML is geen programmeertaal en totaal niet te vergelijken) is het handig dat je eerst even kijkt hoe het gaat voordat je gelijk geld gaat uitgeven. Persoonlijk denk ik dat je deze zomer nog niet heel veel apps in elkaar gaat knutselen die je kan verkopen, tenzij je natuurlijk een echte whizkid bent (maar dan had je de vragen die je hebt natuurlijk al lang via Google gevonden ;))

Qua boeken:
Cocoa Programming for Mac OS X
(stond ook vermeld in de links die ik je gegeven heb)
Geeft een goede introductie in het programmeren van Cocoa (het framework wat Apple gebruikt). Is niet specifiek iPhone gericht maar omdat Cocoa ook op de iPhone gebruikt wordt is het nog steeds een erg nuttig boek.

Beginning iPhone Development: Exploring the iPhone SDK
Veel code voorbeelden en elk onderdeel wordt uitgebreid behandeld. Gaat wel over de 2.x versie, niet over de nieuwe 3.0 SDK. Ondanks dat nog steeds nuttig omdat het aantal boeken over 3.0 nog niet zo groot zal zijn aangezien het net uit is.

Beide boeken gaan er wel vanuit dat je wat programmeerkennis hebt of in iedergeval bekend bent met wat objecten enzo zijn.

gekkepietje 18-06-09 09:16

En nog maar een keer de tip: op iTunesU (via iTunes) kun je gratis de Stanford iPhone cursus downloaden en volgen. Daar wordt zo'n beetje alles in behandeld dat je nodig hebt om een app te bouwen + voorbeeldcode. Het is wel handig als je al C kent voordat je die films bekijkt, maar Objective-C wordt netjes uitgelegd.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:42.