iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Overige providers België (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/)
-   -   België: Garantie (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/32851-garantie.html)

Peernij 13-04-09 17:56

Garantie
 
hallo

Over een week of 2 ben ik van plan om mede door dit forum een Iphone in Belgie te halen.

Zoals ik begrijp is deze dan simlock vrij en kan ik met Vodafone in zee!

Hoe zit het met garantie? Of is het verstandiger om dan toch de Iphone in NL te halen?

Hoop dat hier ervaring mee is.

Grt Peer

King1987 13-04-09 19:04

Garantie heb je gewoon, je moet alleen terug naar belgie als je er wat mee hebt.

Peernij 13-04-09 19:35

ok dank je!

rschilders 14-04-09 17:27

Klopt, ik heb een defekt toestel binnen de garantie. Heb Dynafix in Nuth gebeld of ik hem kon opsturen. Dat kon. Met kopie faktuur etc. Werd ik 2 minuten later terug gebeld. Het kon toch niet, het moest via Belgie. Dynafix herstelt overigens niet zelf de telefoon, maar stuurt hem weer door naar een ander bedrijf. Dus ik kan van de week een retourtje Antwerpen boeken om de Iphone te gaan brengen. Mobistar heeft wel beloofd dat als ie klaar is dat het toestel dan wel rechtstreeks naar mijn nederlandse adres gestuurd wordt.

Ik heb overigens ook een vodafone sim. Maximaal 3,6 mb/s dus goed signaal. In mijn dorp helemaal geen T-mobile signaal dus ik was wel aangewezen op een buitenlandse Iphone. Het kost wat moeite, maar dan heb je in ieder geval een goed signaal voor streaming radio en video, wat bij t-mobile wel eens wat minder is.

Peernij 14-04-09 20:25

Dank je rschilders. Ook ik woon in een dorpje en voorzie al problemen met Tmobile.

Mag ik aan jou het adres vragen waar jij hem vandaan hebt? En heb je nog meer adressen?

Grt Peer

Destiny 14-04-09 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 277617)
Klopt, ik heb een defekt toestel binnen de garantie. Heb Dynafix in Nuth gebeld of ik hem kon opsturen. Dat kon. Met kopie faktuur etc. Werd ik 2 minuten later terug gebeld. Het kon toch niet, het moest via Belgie. Dynafix herstelt overigens niet zelf de telefoon, maar stuurt hem weer door naar een ander bedrijf. Dus ik kan van de week een retourtje Antwerpen boeken om de Iphone te gaan brengen. Mobistar heeft wel beloofd dat als ie klaar is dat het toestel dan wel rechtstreeks naar mijn nederlandse adres gestuurd wordt.

Ik heb overigens ook een vodafone sim. Maximaal 3,6 mb/s dus goed signaal. In mijn dorp helemaal geen T-mobile signaal dus ik was wel aangewezen op een buitenlandse Iphone. Het kost wat moeite, maar dan heb je in ieder geval een goed signaal voor streaming radio en video, wat bij t-mobile wel eens wat minder is.

Dynafix stuurt de iPhone's niet op naar een ander bedrijf. Zij constateren of het defect garantie is of niet. Is het garantie dan krijg je een nieuwe iPhone. Zo niet dan kun je hem voor ongeveer 50 euro terug krijgen (onderzoekskosten).

rschilders 14-04-09 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 277701)
Dank je rschilders. Ook ik woon in een dorpje en voorzie al problemen met Tmobile.

Mag ik aan jou het adres vragen waar jij hem vandaan hebt? En heb je nog meer adressen?

Grt Peer

Ik heb hem in NL via Marktplaats van een jongen hier uit de buurt, die had er 2 gekocht bij Mobistar in Belgie.

Kijk maar eens op Mobistar - Téléphonie mobile/Mobiele telefonie | Internet, ze hebben 150 vestigingen in Belgie, waarvan 2 of 3 in Antwerpen.

Bij mijn weten is Mobistar de enige retailer die net als T-mobile in NL de Iphone mag verkopen. Het voordeel in BE is dat er geen koppelverkoop mag plaatsvinden, dat wil zeggen, telefoons mogen niet gelocked zijn voor een bepaalde provider, zoals in NL.

Ik had eerst een T-mobile abo, met Iphone. Maar ik had alleen maar een EDGE verbinding in mijn dorp en omstreken. Na veel gedoe heb ik het contract mogen ontbinden en de telefoon terug gestuurd. Financieel is alles netjes geregeld, alleen het duurde even. Nu met Vodafone sim in mijn Iphone kan ik zelfs naar streaming muziek luisteren in de kelderetage van de Bijenkorf bij wijze van spreken. Geen centje pijn. Maar de snelheid ligt ook een stuk hoger dan bij T-Mobile. Over KPN en Telfort maar niet te spreken.

rschilders 14-04-09 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Destiny (Bericht 277707)
Dynafix stuurt de iPhone's niet op naar een ander bedrijf. Zij constateren of het defect garantie is of niet. Is het garantie dan krijg je een nieuwe iPhone. Zo niet dan kun je hem voor ongeveer 50 euro terug krijgen (onderzoekskosten).

De dame die ik aan de lijn had vanmiddag zei dat ze niet zelf repareerden, omdat het een relatief nieuw toestel was en ze daarom de toestellen doorstuurden naar een ander bedrijf. Ik heb dat op internet vaker gelezen dat Dynafix dit zelf niet doet met de Iphone. Maar je kan gelijk hebben, dat zij wel degenen zijn die bepalen of een Iphone in aanmerking komt voor vervanging of voor reparatie.

Heb je trouwens enig idee hoe lang zo'n procedure duurt. Hoe lang ik de telefoon kwijt ben? Het probleem is dat bij Vodafone Super Sim, je contractueel je simkaart alleen maar in je Iphone mag gebruiken en NIET al dan niet tijdelijk in een andere telefoon mag stoppen.

Peernij 14-04-09 21:37

Ik zal morgen eens een belletje plegen naar Mobistar! Thanks!

Puck84 29-04-09 12:17

2 jaar garantie.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 277720)
Bij mijn weten is Mobistar de enige retailer die net als T-mobile in NL de Iphone mag verkopen. Het voordeel in BE is dat er geen koppelverkoop mag plaatsvinden, dat wil zeggen, telefoons mogen niet gelocked zijn voor een bepaalde provider, zoals in NL..

Erkende Apple resellers mogen er ook verkopen en daar ga je net iets professionelere ondersteuning krijgen.

Mbt koppelverkoop: binnenkort ga je mogelijk wel een abonnement erbij moeten kopen (wetgeving gaat wat aangepast worden omdat koppelverkoop verbieden niet meer mag van de EU richtlijnen). Maar ze gaan in België inderdaad nooit de iPhone mogen locken aan een provider (dus je kan er perfect een ander simcard insteken)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 277732)
Ik zal morgen eens een belletje plegen naar Mobistar! Thanks!

Ze hadden/hebben ook een online shop voor iPhones specifiek, mss is dat iets makkelijker voor je ? (als die ook in Nederland leveren)

Peernij 29-04-09 12:49

Inmiddels heb ik een mooie Iphone gekocht bij Mobistar! gevraagd naar garantie en ik moet idd daar terug als er iets mee is.

En natuurlijk ben ik er superblij mee! :D

rschilders 29-04-09 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 282018)
Inmiddels heb ik een mooie Iphone gekocht bij Mobistar! gevraagd naar garantie en ik moet idd daar terug als er iets mee is.

En natuurlijk ben ik er superblij mee! :D

Gefeliciteerd Peernij. Wees er zuinig op. Ik heb van Mobistar (Dynafix) een nieuwe gekregen, want de mijne was defect. Kostte me wel 2 x een retourtje Antwerpen. Maar alla, hij werkt weer prima.

Wat de reparatie betreft: Ik heb een klacht ingediend bij Apple Benelux over de gang van zaken. Garantie moet mondiaal zijn, of in ieder geval Europees. Volgens mij moet daar wel iets staan in de Europese consumentenregelgeving.
Ik heb het voorbeeld genoemd van een gekochte Sony camera in een winkel in Japan. Stel je voor dat ik naar die winkel terug moet voor reparatie onder garantie. Dat zou te gek zijn voor woorden. Bij Sony ga je gewoon naar een reparatiebedrijf die door Sony is erkend of je gaat naar Sony NL zelf. En dat zou ook met Apple zo moeten zijn.

Puck84 29-04-09 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 282053)
Gefeliciteerd Peernij. Wees er zuinig op. Ik heb van Mobistar (Dynafix) een nieuwe gekregen, want de mijne was defect. Kostte me wel 2 x een retourtje Antwerpen. Maar alla, hij werkt weer prima.

Wat de reparatie betreft: Ik heb een klacht ingediend bij Apple Benelux over de gang van zaken. Garantie moet mondiaal zijn, of in ieder geval Europees. Volgens mij moet daar wel iets staan in de Europese consumentenregelgeving.
Ik heb het voorbeeld genoemd van een gekochte Sony camera in een winkel in Japan. Stel je voor dat ik naar die winkel terug moet voor reparatie onder garantie. Dat zou te gek zijn voor woorden. Bij Sony ga je gewoon naar een reparatiebedrijf die door Sony is erkend of je gaat naar Sony NL zelf. En dat zou ook met Apple zo moeten zijn.

Garantie heeft betrekening op de verkoopsovereenkomst tussen jou en de winkel waar je iets koopt. Dat Sony die dienst aanbied is een mooi gebaar, maar zeker niet verplicht. Andere ketens zoals bv Blokker of Hema doen het soms ook, maar die behoren dan ook tot een grote keten.

Het meredeel van de Mobistar winkels zijn op zen minst gedeeltelijk zelfstandig. Bijgevolg moet je het meestal regelen met die specifieke winkel.

In het ergste geval gaat Apple eens goed lachen met je briefje, in het beste geval breng je ze op het een idee Iphonecare te lanceren (net als Applecare voor Mac's, daar betaal je ook extra om je verzekering te upgraden)

ikkeg 10-05-09 23:44

succes met de garantie bij Mobistar
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 282018)
Inmiddels heb ik een mooie Iphone gekocht bij Mobistar! gevraagd naar garantie en ik moet idd daar terug als er iets mee is.

En natuurlijk ben ik er superblij mee! :D

In theorie heb je garantie. De mijne is door Mobistarwinklel opgestuurd naar die leukerds in Nuth, ze zeggen geen garantie: hij is al 5 maanden oud. Als ik hem terug wil moet ik € 40 aan die afzetters. Op de reparatienota staat daar niks van vermeld, alleen de aard van de schade (scheurtjes). Pas na twee weken zeggen ze dat als je hem (onhersteld) terug wil - t is verdomme mijn toestel van € 615- je eerst moet betalen. Dat noemt Mobistar België garantie, ze sturen een mail naar je met een hoop blabla "wij kunnen niks voor U doen" Dynafix beslist, regel het maar met hun.

ikkeg 10-05-09 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 282053)
Gefeliciteerd Peernij. Wees er zuinig op. Ik heb van Mobistar (Dynafix) een nieuwe gekregen, want de mijne was defect. Kostte me wel 2 x een retourtje Antwerpen. Maar alla, hij werkt weer prima.

Welke Mobistar winkel heb je dat klaar gekregen ?? Ik zit in de shit door weigering van garantie en ze geven mijn toestel niet terug zonder te betalen, mijn iPhone is 6 maand oud;

rschilders 11-05-09 05:11

Toestel komt van mobistar, meir 127 te antwerpen. Schijnt een soort franchise achtige zaak te zijn van mobistar. Maar dat zou niet uit moet maken wat betreft garantie. Ik had binnen een week een nieuw toestel en dat toestel kwam uit nuth.

ikkeg 11-05-09 09:32

Vervangen zonder extra kosten ? Ik heb de gekende scheurtjes em moet sowieso € 40 betalen om mijn eigen gsm terig te krijgen, vreemde situatie.

rschilders 11-05-09 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ikkeg (Bericht 285421)
Vervangen zonder extra kosten ? Ik heb de gekende scheurtjes em moet sowieso € 40 betalen om mijn eigen gsm terig te krijgen, vreemde situatie.

Bij mij was het een andere situatie. Mijn iphone zag er nog als nieuw uit, geen scheurtjes, barsten of krasjes en ook de vochtigheidsindicatoren waren nog wit. Dat heb ik de verkoper laten controleren in de winkel toen ik hem kwam brengen.

Mijn probleem was dat het toestel niet meer opstartte en ook niet meer softwarematig hersteld kon worden via Itunes. Dus hij deed niets meer.
Waarschijnlijk een hardwarefout o.i.d. Vandaar gewoon een nieuwe.

markiedam 14-06-09 17:32

Ik heb mijn gisteren mijn iPhone 3G gehaald bij Belcompany in Turnhout en deze vertelde mij dat ik voor garantie gewoon naar de Belcompany in Nederland kan gaan...

Ze had het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij het hoofdkantoor, maar deze hebben het nogmaals bevestigd.

rschilders 14-06-09 17:37

Is dat ook een simlock vrije iohone dan?

markiedam 14-06-09 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 296026)
Is dat ook een simlock vrije iohone dan?

100% ;-) Draait inmiddels perfect met mijn KPN abonnement

hwsr 27-08-09 07:56

Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen van 01/09/2004 (Belgische Staatsblad 21/09/2004).
Vanaf 1 januari 2005 heeft de consument het recht om gedurende 2 jaar voor elk gebrek in een gekochte zaak, de herstelling en/of de vervanging van het verkochte product te vragen aan de handelaar bij wie hij het product kocht.
VANAF WANNEER IS DEZE WET TOEPASSELIJK ?
Deze wet is toepasselijk voor de verkopen vanaf 01/01/2005. Terzake telt het moment van de koop en dus niet het moment van de levering. Met de koop wordt bedoeld het ogenblik waarop koper en verkoper het eens zijn geworden over de zaak en de prijs (bvb. bij de ondertekening van de bestelbon).
DE VERPLICHTINGEN VAN DE VERKOPER
De verkoper heeft de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met hetgeen in de koopovereenkomst is bepaald. Aldus heeft de verkoper de wettelijke verplichting om een conforme zaak te leveren.
De conformiteit van het geleverde goed wordt vermoed wanneer :
de gekochte zaak in overeenstemming is met de beschrijving die de verkoper eraan heeft gegeven en de verkochte zaak de eigenschappen beschikt van de goederen die de verkoper aan de consument als model heeft getoond (bvb. het toonzaalmodel of het model zoals afgebeeld in een brochure);

het gekochte goed geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik. Hiermee wordt dus niet het gebruik bedoeld dat door de verkoper of door de fabrikant wordt voorgesteld. Er wordt rekening gehouden met hetgeen de consument aan de verkoper als gewenst gebruik heeft medegedeeld voor zover dit bijzonder gebruik ook door de verkoper werd aanvaard (bvb. een beeldscherm zowel dienstig als computermonitor en als videobewakingseenheid en als T.V. toestel);

het gekochte goed geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen (bvb. rolschaatsen dienstig om op straat mee te rolschaatsen);

de gekochte zaak de kwaliteit en de prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijker wijze mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededeling over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.
De verkoper heeft pas aan zijn verplichtingen voldaan voor zover deze 4 voorwaarden allen samen vervuld zijn. Maar zelfs voor zover deze voorwaarden vervuld zijn, kan de koper alsnog weerleggen dat de gekochte zaak niet conform is.
OP WELK OGENLIK MOET HET GEBREK BESTAAN ?
Het gebrek moet bestaan op het ogenblik van de levering. Natuurlijk is het zeer goed mogelijk dat u het gebrek niet heeft kunnen vaststellen op het ogenblik van de levering. Daarom wordt er vermoed dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering wanneer het zich voordoet binnen de 6 maand vanaf de levering. Wanneer u dus een elektrisch toestel koopt en het functioneert niet meer na 4 maanden, wordt er vermoed dat de oorzaak van het niet functioneren reeds bestond op het ogenblik van de levering. Maar dit vermoeden is weerlegbaar. Wanneer de verkoper bvb. een val van het toestel kan aantonen, zou de waarborg vervallen. De verkoper heeft evenwel de bewijslast van deze exceptie. Hiermee wordt bedoeld dat de verkoper het bewijs dient te leveren van de externe oorzaak. Wanneer een gebrek in een verkochte zaak zich voordoet binnen de 6 maanden na de aankoop, is het derhalve de verkoper die dient te bewijzen dat de oorzaak van het gebrek niet bestond op het ogenblik van de koop.
UITZONDERINGEN
- de verkoper is niet aansprakelijk voor de verkochte koopwaar wanneer de koper op de hoogte was van het gebrek bij de aankoop van het goed. Voor zover de verkoper dit inroept, draagt hij hiervan de bewijslast;
- de verkoper is niet verantwoordelijk voor een gebrek in het goed te wijten aan de materialen die de koper heeft aangereikt.
TERMIJN
De verkoper kan aansprakelijk gesteld worden voor het gebrek in de verkochte zaak dat bestaat op het ogenlik van de levering van de goederen. Wanneer het gebrek zicht voordoet binnen de 6 maanden, wordt er vermoed dat het gebrek reeds bestond op het ogenblik van de levering (zie hoger). Maar ook nadien, het weze het binnen een wettelijke garantietermijn van 2 jaar, geldt de aansprakelijkheid van de verkoper. Deze garantietermijn wordt opgeschort gedurende de herstelling of de vervanging van het goed en gedurende de onderhandeling tussen verkoper en koper. Met betrekking tot tweedehandsgoederen mag deze termijn wordt ingekort tot 1 jaar.
VOOR WELKE GOEDEREN
De wet geldt voor de verkoop van elk lichamelijk roerend goed, dus voor al hetgeen tastbaar en zichtbaar is. Aldus is de wet ook toepasselijk op voedingsmiddelen.
VERKOOP TUSSEN WELKE PERSONEN
Deze wet is niet toepasselijk voor verkoop tussen particulieren onderling.
Deze wet is ook niet toepasselijk voor verkoop aan handelaars.
Deze wet is enkel toepasselijk voor de verkoop van een handelaar aan een particulier. Let wel, voor zover een handelaar van een andere handelaar iets koopt, kan de wet toch toepasselijk zijn voor zover het gekochte goed dienstig is voor privé-gebruik.

WAT KAN DE CONSUMENT EISEN WANNEER ER EEN GEBREK IS IN DE CONFORMITEIT VAN DE KOOPWAAR
De consument heeft zelf de keuze tussen :
- de kosteloze herstelling eisen;
- de kosteloze vervanging eisen;
- een passende prijsvermindering eisen;
- de ontbinding eisen van de overeenkomst;
en daarnaast en bovenop kan hij zelfs schadevergoeding eisen.
De verkoper kan geen vergoeding eisen voor het gebruik dat de consument ondertussen van het gekochte goed heeft gemaakt. dit werd bevestigd in een arrest van het hof van Justitie, zaak C.-404/06 17 april 2008-06-05. (zie Juristenkrant 11 juni 2008 pagina twee en www.curia-europa.eu).
de kosteloze herstelling of de kosteloze vervanging verschaft de verkoper het recht niet niet om een vergoeding te vragen voor de kosten verbonden aan de vervanging of de herstelling zoals bijvoorbeeld de kosten voor verzending, lonen en materiaal.meer informatie over het keuzerecht van de consument
DE RECHTEN VAN DE VERKOPER
De verkoper kan de verweermiddelen aanhalen op grond van de termen van de wet zoals deze in deze bijdrage werden uitgelegd. Verder kan de verkoper zich wenden tot zijn leverancier middels een vordering in regres tegen de aansprakelijke persoon.
DE COMMERCIEEL GEBODEN GARANTIE
De wetgever heeft terecht vastgesteld dat deze commerciële garantie eigenlijk geen waarborg uitmaken maar in feite een beperking van de aansprakelijkheid. De koopwet heeft daarom ook de commerciële of conventionele garantie geregeld. Deze garantie dient te verwijzen naar de wettelijke waarborgen en dient aldus duidelijk aan te tonen dat de commerciële garantie bovenop de wettelijke garantie wordt geboden waarbij dus op zeer duidelijke wijze wordt vermeld dat hoe dan ook de wettelijke garantie blijft voortbestaan. De wet voorziet verder dat de garantiebepaling in een duidelijke mensentaal dient opgesteld, waarbij een aantal verplichte vermeldingen dienen weergegeven.
DWINGEND KARAKTER
Van deze wet mag niet worden afgeweken middels een andersluidend geschrift, contract of afspraak voor zover deze afwijking de rechten van de mens beperkt of uitsluit.
Maar afspraken kunnen wel gemaakt worde vanaf het ogenblik dat de consument het gebrek ontdekt heeft en ter kennis gebracht heeft aan de verkoper. Op dat ogenblik zijn de partijen vrij om een dading af te sluiten.
Anderzijds mag de verkoper of de producent de waarborg wel uitbreiden. een commerciële garantie van bijvoorbeeld twee jaar die waarborg biedt voor elk gebrek dat zich binnen de twee jaar manifesteert, stelt de consument vrij van zijn verplichting het bewijs te leveren dat gebrek bij de levering aanwezig was.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:44.