iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Apps (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/)
-   -   Nieuwste WhatsApp werkt niet op iPhone 3G? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/130252-nieuwste-whatsapp-werkt-niet-op-iphone-3g.html)

jwtje1 02-01-13 22:25

Maar ergens moet er toch een manier zijn om de "check" te vermijden? Iemand die goed is met hacks zou graag van toepassing zijn nu

arjan95 02-01-13 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gebo51 (Bericht 865212)
Iemand een idee hoe je je nu afmeldt voor je account bij Whatsapp?
Ik heb ook een IPhone 3G en kan m.i.v. vandaag de app niet meer benaderen, dus ook niet de drie ... in de statusbalk waar je je account bij Whatsapp kan opzeggen.
Bekenden met Whatsapp kunnen me nog gewoon berichtjes sturen en ik krijg n.b. ook nog een melding in mijn scherm, maar kan niet in de app komen en dus niet een reply sturen.
Echt een achterlijke manier om zo je betaalde app te sluiten!

Hoe kan je niet in de app komen? Geeft hij een foutmelding, crash of iets anders? Want als die berichten komen dan betekent het dat de app nog enigzins werkt.

Sambo 02-01-13 22:39

Ik heb ook al een mail gestuurdt kreeg een engelse mail terug. Daarin stond het zelfde als op de site. Het zij gewoon schoften

gebo51 02-01-13 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door arjan95 (Bericht 865216)
Hoe kan je niet in de app komen? Geeft hij een foutmelding, crash of iets anders? Want als die berichten komen dan betekent het dat de app nog enigzins werkt.

Je kunt de app wel openen echter dan kom je in een scherm waarin gevraagd wordt naar je 06 nummer. Deze moet geverifieerd worden. Nadat je je nummer invoert en verzend krijg je een melding dat de betreffende app niet meer wordt ondersteund en dat je naar een hogere versie moet updaten.
That's it. Je kunt dus echt niet meer in de app zelf komen.

arjan95 02-01-13 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gebo51 (Bericht 865221)
Je kunt de app wel openen echter dan kom je in een scherm waarin gevraagd wordt naar je 06 nummer. Deze moet geverifieerd worden. Nadat je je nummer invoert en verzend krijg je een melding dat de betreffende app niet meer wordt ondersteund en dat je naar een hogere versie moet updaten.
That's it. Je kunt dus echt niet meer in de app zelf komen.

Ok. Om je af te melden, vraag aan iemand die ook een iphone / bb / android heeft of hij jouw kan laten aanmelden. Ook dan krijg je zo'n code, maar als je die goed invoert, dan kan de oude iPhone geen berichten meer krijgen omdat die compleet gedeactiveerd is.

Mocht dit niet lukken, installeer dan Bluestacks op je pc en doe het daarmee. Dan hoef je van niemand een mobiel te lenen.

Waarschijnlijk zul je vervolgens toch naar een nieuwere telefoon moeten kijken, want zo te zien gaat het hacken toch niet echt wat worden. De nieuwere apps zijn voor een andere processortechniek gemaakt en kunnen dus onmogelijk worden omgezet voor de iPhone 3G. Helaas.

jorickhoofd 03-01-13 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 856175)
De ontwikkelaars van die apps bepalen op welke iOS versie die werken, niet Apple. Voor Apple maakt dat allemaal niets uit.

Apple verkoopt even graag een Whatsapp die op iOS 4.2.1 werkt als een Whatsapp die op iOS 4.3.3 en hoger werkt.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De ontwikkelaars, zoals die van WhatsApp werden min of meer verplicht om de nieuwe update in Xcode 4.5 te schrijven. Zonder App in Xcode 4.5 word deze niet toegelaten in de App Store. Aangezien iOS 4.2.1 geen Xcode 4.5 producten ondersteund zul je dus je iOS moeten updaten naar minimaal iOS 4.3, en als ik mij niet vergis is dat onmogelijk met een 3G. Wat balen is. Want na een poos is dat nog steeds een prima werkende telefoon, voor mij wel in ieder geval.

Lang verhaal kort: als je wilt blijven WhatsAppen zul je een nieuw iPhone moeten kopen.

wouter1981 03-01-13 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jennimal (Bericht 865101)
Kan iemand me vertellen waar die prullenbak te vinden is?

Hoe kan ik de Prullenbak weergeven op het bureaublad in Windows Vista of in Windows XP?

Letz 03-01-13 10:51

Whats app werkt weer
 
Sinds vanochtend doet whatapp het weer op mijn 3G.
Omdat ik ook het scherm met nummerverificatie kreeg en daarna geen sms met code alleen 'onherstelbare fout' heb ik gistermiddag een sms naar een whatsapp nummer dat werkt als je het foute telefoonnummer aangeeft bij je aanmelding, gestuurd.

Ik weet niet of dat de oplossing was maar hij doet het weer.

Alle anderen met hetzelfde probleem, succes

Sambo 03-01-13 11:00

Het whats app doet t weer op iphone 3g. Waarschijnlijk teveel klachten ofzo

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 3 januari 2013 om 11:02 ----------

Ik moest alleen nummer in voeren en poef hij deet t weer.
Ik hoop dat dat bij iedereen zo is.

iWiefring 03-01-13 11:07

Kan hier bevestigen dat het weer werkt. Mijn kleine zusje kan weer whatsappen!

Sirhc 03-01-13 11:32

Welke versie van WhatsApp gebruiken jullie dan, want ik gebruik 2.8.4 en krijg na de nummerverificatie nog steeds de melding deze versie is verouderd en krijg geen sms met code.

iWiefring 03-01-13 11:33

Gewoon dezelfde heb ik gebruikt, en nadat ik mijn nummer opnieuw invoerde werkte het weer!

linsyschopman 03-01-13 11:38

Nou bij mij doet hij het nog steeds niet... Vind het echt schandalig!

Letz 03-01-13 11:42

welke versie
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sirhc (Bericht 865341)
Welke versie van WhatsApp gebruiken jullie dan, want ik gebruik 2.8.4 en krijg na de nummerverificatie nog steeds de melding deze versie is verouderd en krijg geen sms met code.


ik gebruik versie 2.8.4 ook en die doet het dus weer sinds vanochtend.
Whatsapp opstarten, telnr invoeren en klaar....

bbgt 03-01-13 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pavanmerel (Bericht 865195)
Ik heb toch maar een mail op poten naar Whatsapp gestuurd. Misschien helpt het als ze er maar genoeg krijgen en houden ze toch een lite-versie voor de 3G in leven?

het e-mailadres: support@whatsapp.com

Ik heb ook een email gestuurd en kreeg dit antwoord:
"
Hi,
Thanks for your message.
In order to connect to WhatsApp, or activate your number, you will need the latest version of WhatsApp Messenger - v2.8.7 - available from the App Store on your iPhone. Please note that iPod and iPad are not supported devices.
The latest version of WhatsApp for iPhone requires iOS 4.3 or later. Regretfully, Apple does not allow new app updates to be compatible with both iOS 6 and older versions of iOS, effectively ending support for the iPhone 3G. Because of Apple's decision to stop supporting these devices, we can no longer provide new app updates for iPhone 3G users. "

1) WhatsApp en Apple voeren een oorlogje met elkaar over de portemonnaie van de aanschaffers van de WhatsApp app. Prestige/macht.
2) Hoe krijg ik de WhatsApp weer werkend op de iPhone 3G van mijn vrouw?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 3 januari 2013 om 12:33 ----------

De WhatsApp versie (de meest recent) die nu voor aanschaf/update in de Apple Store staat is de 2.8.7 van 7 dec 2012. Vreemd dat WhatsApp met de oudere versies (2.8.6 van 16 nov en 2.8.4 van 15 aug) tot 2 januari 2013 nog gewoon werkte. Of heeft iemand daar een verklaring voor? Apple streek?
Ik had wel een editorial van de redactie van de iPhoneclub over dit heikele onderwerp verwacht!
Ik wil gewoon WhatsApp weer draaiend op de iPhone 3G ! Simpel

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 3 januari 2013 om 12:43 ----------

Op de site van WhatsApp zelf schrijft de oprichter/bedenker van WhatsApp deze zeer emotionele (!) blog:
Life’s Change Agent and the iPhone 3G
Many people are asking why we’ve stopped supporting the iPhone 3G. It’s because Apple has stopped supporting old iOS versions and old iPhones in their most recent version 4.5 of Xcode, which is the tool (the only tool) that engineers use to make iPhone apps.
The iPhone 3G has a special place for me in my heart – it was the first smartphone I bought in January of 2009 and it was the first phone on which we started developing WhatsApp just a month later.
Then as now, however, we must follow Apple’s lead on all things related to the iPhone. Their pace of innovation has a price of forced obsolescence.
(Life’s Change Agent and the iPhone 3G)

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 3 januari 2013 om 12:47 ----------

Waarom staat er (sorry) -tussen haakjes dus - in de toelichting in de Apple Store op de Update naar versie 2.8.7 bij iOS 4.3? Heeft WhatsApp dat gedaan of Apple?

Jouke 03-01-13 12:53

De mensen bij wie whatsapp 2.8.4 weer werkt. Draaien jullie 3.1.3 of 4.2.1 firmware? En komt hij nu weer gewoon door de activatie?

bbgt 03-01-13 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sambo (Bericht 865313)
Het whats app doet t weer op iphone 3g. Waarschijnlijk teveel klachten ofzo

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 3 januari 2013 om 11:02 ----------

Ik moest alleen nummer in voeren en poef hij deet t weer.
Ik hoop dat dat bij iedereen zo is.

Kun je ons uitleggen hoe je het voor elkaar hebt gekregen?
Welk nummer moest moest je wanneer etc invoeren? Moet je eerst de WhatsApp van je iPhone 3G verwijderen? Op het WA icoontje staat nu met rood 38. Aantal appjes. Als ik op het icoontje touch verschijnt het bericht dat er een sms-bericht onderweg is. Dus niet. Geen 3-cijferige activatiecode ontvangen. Touch ik op "Stuur code opnieuw" dan verschijnt de message:
Sorry, deze versie v WA is verouderd. Download de nwste versie uit de Apple Store... Catch 22 situatie dus HELP HELP
Oh ja: onze iPhone 3G heeft iOS versie 4.2.1 (BC148), Modemfirmware 05.15.04 en provider is T-Mobile. Model MB496T.

iWiefring 03-01-13 12:58

Weet niet of je Whatsapp opnieuw kunt downloaden, maar anders zeker even proberen te verwijderen en opnieuw weer te downloaden!

Letz 03-01-13 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jouke (Bericht 865394)
De mensen bij wie whatsapp 2.8.4 weer werkt. Draaien jullie 3.1.3 of 4.2.1 firmware? En komt hij nu weer gewoon door de activatie?

firmware 4.2.1
Ik heb gisteren een keer of 20 geprobeerd te activeren, lukte niet. Ik kreeg geen activatiecode omdat mijn versie te oud was.
Vandaag moest ik mijn telefoonnummer weer invoeren en deed hij het daarna gewoon weer.

Ik weet niet of de anderen waarbij het weer werkt ook naar whatsapp hebben gemaild en gesmst maar dat heb ik dus wel gedaan. Nog geen reactie.

iWiefring 03-01-13 13:04

Aangezien je nog geen reactie hebt moet dit geen reet uitmaken met het feit dat whatsapp het weer doet, ik moest ook mijn nr opnieuw invoeren vandaag. Ik heb geen contact opgenomen met de devs van whatsapp "in any way". Dus dat zou niet hoeven uitmaken.

bbgt 03-01-13 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iWiefring (Bericht 865396)
Weet niet of je Whatsapp opnieuw kunt downloaden, maar anders zeker even proberen te verwijderen en opnieuw weer te downloaden!

Dat zou ik graag willen horen: de (geslaagde) ervaring van iemand die dus WhatsApp van zijn/haar iPhone 3G heeft verwijderd en daarna opnw heeft gedownload (welke versie dan?).
Ik heb ook al in iTunes de reservecopie weer op de iPhone 3G gezet maar geen stap verder.

iWiefring 03-01-13 13:06

Zal eens proberen het zelf te doen (whatsapp deleten, en opnieuw downloaden) en kijken of dit werkt.

Letz 03-01-13 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 865395)
Kun je ons uitleggen hoe je het voor elkaar hebt gekregen?
Welk nummer moest moest je wanneer etc invoeren? Moet je eerst de WhatsApp van je iPhone 3G verwijderen? Op het WA icoontje staat nu met rood 38. Aantal appjes. Als ik op het icoontje touch verschijnt het bericht dat er een sms-bericht onderweg is. Dus niet. Geen 3-cijferige activatiecode ontvangen. Touch ik op "Stuur code opnieuw" dan verschijnt de message:
Sorry, deze versie v WA is verouderd. Download de nwste versie uit de Apple Store... Catch 22 situatie dus HELP HELP
Oh ja: onze iPhone 3G heeft iOS versie 4.2.1 (BC148), Modemfirmware 05.15.04 en provider is T-Mobile. Model MB496T.

Bij mij gaf die niet aan dat de code onderweg was.
Alleen dat die de code niet kon sturen. Vandaar dat ik heb gsmst alsof ik een fout telefoonnummer had doorgegeven. Hoopte dat dat zou werken.
Het werkt ook, maar omdat bij andere mensen whatapp ook alweer werkt denk ik niet dat het ermee te maken heeft.

Als je het toch wilt proberen:
Stuur sms naar +44 7900 347295 in het veld ALLEEN je e-mail adres zetten verder niets.
Ik heb het gistermiddag gedaan en vanochtend kan ik weer wappen.

Maar weet dus niet of het enige invloed heeft gehad.

Succes

Jouke 03-01-13 13:14

Ik kan hier bevestigen dat het weer werkt. Firmware 4.2.1 en versie 2.8.4 en het draait weer! iphone 3g

bbgt 03-01-13 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Letz (Bericht 865405)
Bij mij gaf die niet aan dat de code onderweg was.
Alleen dat die de code niet kon sturen. Vandaar dat ik heb gsmst alsof ik een fout telefoonnummer had doorgegeven. Hoopte dat dat zou werken.
Het werkt ook, maar omdat bij andere mensen whatapp ook alweer werkt denk ik niet dat het ermee te maken heeft.

Als je het toch wilt proberen:
Stuur sms naar +44 7900 347295 in het veld ALLEEN je e-mail adres zetten verder niets.
Ik heb het gistermiddag gedaan en vanochtend kan ik weer wappen.

Maar weet dus niet of het enige invloed heeft gehad.

Succes

Wel een vreemd nummer! (Ik ben sowieso allergisch voor vreemde sms nummers gebaseerd op oplichters ervaringen uit het verleden). Heb het toch gedaan maar krijg sms niet verzonden...

iWiefring 03-01-13 13:21

Dit is het nummer van het hoofdkantoor van WhatsApp geloof ik.

jorickhoofd 03-01-13 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Letz (Bericht 865311)
Sinds vanochtend doet whatapp het weer op mijn 3G.
Omdat ik ook het scherm met nummerverificatie kreeg en daarna geen sms met code alleen 'onherstelbare fout' heb ik gistermiddag een sms naar een whatsapp nummer dat werkt als je het foute telefoonnummer aangeeft bij je aanmelding, gestuurd.

Ik weet niet of dat de oplossing was maar hij doet het weer.

Alle anderen met hetzelfde probleem, succes

Jaaaaa! Hij doet het weer!
*Annuleert iPhone 5 bestelling*

BT73 03-01-13 13:53

Kan iemand beschrijven hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om Whatsapp werkend te krijgen.... Graag een stappenplan, zodat personen die met het probleem zitten de zelfde stappen kunnen volgen om op hun iphone 3g ook whatsapp werkend te krijgen....

Alvast bedankt...

Jouke 03-01-13 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BT73 (Bericht 865431)
Kan iemand beschrijven hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om Whatsapp werkend te krijgen.... Graag een stappenplan, zodat personen die met het probleem zitten de zelfde stappen kunnen volgen om op hun iphone 3g ook whatsapp werkend te krijgen....

Alvast bedankt...

Als je hier gewoon goed gelezen had dan is het niet zo moeilijk, maargoed, ik zal je helpen.

1. Kijk of je iphone firmware versie 4.2.1 geinstalleerd heeft. (werking op 3.1.3 is nog onduidelijk).
2. Zorg dat je whatsapp versie 2.8.4 geinstalleerd hebt. (installeer deze zo nodig, je bent dan wel oudere berichten kwijt)
3. Start whatsapp 2.8.4. Bij opstarten kom je weer gewoon door de activatie heen.

BT73 03-01-13 13:58

Bedankt
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jouke (Bericht 865432)
Als je hier gewoon goed gelezen had dan is het niet zo moeilijk, maargoed, ik zal je helpen.

1. Kijk of je iphone firmware versie 4.2.1 geinstalleerd heeft. (werking op 3.1.3 is nog onduidelijk).
2. Zorg dat je whatsapp versie 2.8.4 geinstalleerd hebt. (installeer deze zo nodig, je bent dan wel oudere berichten kwijt)
3. Start whatsapp 2.8.4. Bij opstarten kom je weer gewoon door de activatie heen.

Bedankt...

RB96 03-01-13 13:59

Oke, whatsapp werkt inmiddels weer voor iPhone 3g en het is heel makkelijk:

- Je opent whatsapp en krijgt verificatiemenu waarin je je telefoonnummer moet invullen
- Voer je geldige mobiele telefoonnummer in
- Nu verwacht je weer dat je een sms hoort te krijgen met een code, maar dit is niet meer zo! Je wordt gelijk doorgestuurd naar het beginscherm van Whatsapp. Whatsapp heeft het dus voor ons aangepast!

De vraag is hoelang dit nog gaat werken, maar ik hoop lange tijd! Voor nu even een opluchting dat het weer werkt in ieder geval.

Ik hoop dat het bij jullie ook zo makkelijk gaat! Succes!

Ramonius 03-01-13 14:53

Ook bij de 3G van mijn vriendin werkt het inmiddels gelukkig weer.

Gisteravond al druk bezig geweest met oude versie proberen terug te zetten, tot ik vandaag de berichten las over het stoppen van de ondersteuning.

Had Whatsapp eraf gehaald via iTunes, nadat hij (weet ik bijna zeker) eerst ging back-uppen. Daarna bleef helaas de restore continue hangen. Ook bij installeren Whatsapp bleef hij hangen.

Vandaag een ander herstelpunt gepakt en dat ging wel goed, deze was dus van voordat ik ermee begon gisteravond. Vervolgens Whatsapp weer los geïnstalleerd via iTunes.

Nu staat Whatsapp er weer op en werkt ook weer, alleen de geschiedenis is mooi wel verdwenen! Iemand enig idee hoe dit weer terug te krijgen? Waar wordt dit normaal gesproken uberhaubt opgeslagen?

Jabosson 03-01-13 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 856107)
In de metadata van een app staat het Apple ID (en nog wat gegevens) van diegene die de app gekocht heeft. Als die metadata niet overeenkomt met jouw Apple ID kan je de app niet installeren.



Oei :eek: Is het zo erg?

Ja zo erg is het.
WhatsApp kun je alleen op de 3G gebruiken als dat al geruime tijd het geval is. Zodra je opnieuw moet verifieren (bv een nieuw telefoonnummer of herinstallatie) dan vraagt WhatsApp om je telefoonnummer en komt vervolgens met de mededeling dat de App verouderd is. Dus een nieuwe halen, die vervolgens weigert te installeren omdat het OS 4.3 moet zijn. Maar ja, die is dus niet op een 3G beschikbaar.
Het zoeken naar een oudere versie van hatsApp is dus ook zinloos!
Kortom zonder WhatsApp is de 3G daarmee in éénklap min of meer waardeloos geworden!! Dit heb ik juist allemaal moeten meemaken. Misdadig gewoon.

Guest-20180925190238 03-01-13 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jabosson (Bericht 865456)
Misdadig gewoon.

Heb je alle berichten van vandaag, dus de berichten boven jouw bericht al gelezen? :rolleyes:

marcth 03-01-13 16:03

En is iMessage niet aan de praat te krijgen op een 3G? Met jailbreak?

Jabosson 03-01-13 16:32

Nou ja, dat zou mogelijk kunnen, alhoewel ik uit voorgaande berichten al heb begrepen dat dat dat geen soelaas zou bieden. Overigens wil ik mijn iPhone niet als een hobby of speelobject gebruiken, maar als een product dat het gewoon zonder kunstgrepen moet doen voor mijn werk.
Inmiddels heb ik de iPhone maar van de hand gedaan en een 4S in gebruik genomen. Met weer andere problemen overigens (syncen gaat niet met outlook 2010 (voorlopig hoop ik)).
Bedankt toch voor je reactie.
Groeten,
Jan

remundo7000 03-01-13 16:57

Ter info voor mensen met een iphone 2G (originele iphone): net whatsapp versie 2.8.2 er op gezet, de laatste die werkt op de 2G.

Dat werkt jammer genoeg niet, whatsapp verwijst nog steeds naar de app store om daar een nieuwe versie op te halen.

Maar goed, de 2G is al weer bijna vijf jaar uit productie.

bbgt 03-01-13 18:10

So the message (a Text message -sms- with code has been sent to the above telephone number etc etc) that appears to be false...
I still would like to know if the above WA phone (+44 7900 347295) is really a correct WA number to receive textmessages.

konyo42 03-01-13 18:26

Ik heb ook maar even een profiel aangemaakt hier aangezien ik hetzelfde probleem heb en zat mee te lezen, voor iedereen bij wie het nog steeds niet werkt; waarschijnlijk te lang niet geupdate zoals ook bij mij het geval is.
ALLEEN versie 2.8.4. werkt weer voor de 3G, dus als je niet je whatsapp geupdate hebt grofweg tussen sept. en dec. werkt het nog steeds niet.
Ikzelf zit nu dus ooknog vast aan versie 2.8.2. en kan met geen mogelijkheid aan 2.8.4. komen, whatsapp support is ook geen aanrader aangezien het toch allemaal scripted replies van zendesk zijn.

gebo51 03-01-13 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RB96 (Bericht 865434)
Oke, whatsapp werkt inmiddels weer voor iPhone 3g en het is heel makkelijk:

- Je opent whatsapp en krijgt verificatiemenu waarin je je telefoonnummer moet invullen
- Voer je geldige mobiele telefoonnummer in
- Nu verwacht je weer dat je een sms hoort te krijgen met een code, maar dit is niet meer zo! Je wordt gelijk doorgestuurd naar het beginscherm van Whatsapp. Whatsapp heeft het dus voor ons aangepast!

De vraag is hoelang dit nog gaat werken, maar ik hoop lange tijd! Voor nu even een opluchting dat het weer werkt in ieder geval.

Ik hoop dat het bij jullie ook zo makkelijk gaat! Succes!

Exact op deze manier gedaan, maar jammer, lukt bij mij dus niet.
Ik heb versie iOS 4.2.1 en Whatsapp 2.8.4. Ik heb hem van mijn 3G verwijderd en daarna via ITunes er weer opgezet. Opgestart, tel. Nr. Ingevoerd en jahoor
' u hebt een verouderde versie'
Wat kan ik nu nog proberen?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:32.