//

iPhone 5 op iOS 9 verplichte update?

iPhone 5 op iOS 9 verplichte update? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Vrouwlief geniet nog een iPhone 5, komt ze net thuis met het verhaal dat ze een melding had gezien dat ze iOS moest updaten anders ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21-11-19, 22:23
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard iPhone 5 op iOS 9 moet verplicht een update van Apple?

Vrouwlief geniet nog een iPhone 5, komt ze net thuis met het verhaal dat ze een melding had gezien dat ze iOS moest updaten anders zou de telefoon onbruikbaar geraken.
Ik: ja hoor, tuurlijk schat. Duidelijk scam geweest. Kreeg je die melding op een webpagina en heb je op 'klik nu hier om uw telefoon te behouden!' oid getikt?
Zij: nee, ik vertrouwde het ook niet, dus even genegeerd.
Ik: goe gedaan, schatje.

Ik: toch maar even zoeken op google hoe of wat. Vind ik dit nieuwsbericht van eind oktober: https://www.iculture.nl/nieuws/iphon...lichte-update/
Is het zowaar geen kletskoek!

Nota bene! Haar telefoon zou dus nu (ruim na 3 november) niet meer moeten werken volgens Apple.

Feit is nu: het toestel werkt nog prima, ook alle apps en voorziening werken er nog prima op.

Wie heeft nog meer een iPhone 5 op iOS 9 die nog wel draait? En hoe serieus moet ik die melding (die dus wel degelijk van Apple zelf afkomstig was) eigenlijk nemen, als nu ruim 3 weken na verstrijken deadline de telefoon nog prima werkt?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 22-11-19 om 08:34.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 24-11-19, 09:51
peerenbooms peerenbooms is offline
• iOS 14.5
• iPadOS 14.5
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2014
Locatie: Almelo
Berichten: 578
Standaard

Gewoon eigenwijs blijven en alle waarschuwingen negeren. Totdat...........
  #3  
Oud 06-12-19, 08:45
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Precies, totdat....? Wat gaat er dan gebeuren? Noem het eigenwijs, mag.

Apple stelt nu al dat je de iPhone alleen nog maar kunt herstellen mbv computer en iTunes. Dat is geen probleem voor mij, dat doe ik sowieso altijd al bij een nieuwe iOS versie.
  #4  
Oud 06-12-19, 11:18
peerenbooms peerenbooms is offline
• iOS 14.5
• iPadOS 14.5
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2014
Locatie: Almelo
Berichten: 578
Standaard

Geen idee wat er dan gaat gebeuren , tijd zal het leren. Misschien helemaal niets.
Maar wat is de reden dat je de waarschuwing niet serieus neemt?.
Kan een door Apple geadviseerde update kwaad?

En eigenwijs was niet slim verwoord waarvoor excuses.
  #5  
Oud 07-12-19, 13:29
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Dank voor de nuancering, wordt gewaardeerd.

Ik neem de aanwijzingen van Apple doorgaans zeer serieus. Zo kies ik bijv niet meer voor niet oem batterijen door Apple zelf vervangen. Inmiddels genoeg ervaringen met eigen toestellen en onderdelen (ook die van iFixit) en die van familieleden. Om maar iets te noemen. Ik adviseer anderen en mezelf batterijen officieel via Apple te laten vervangen als je wilt dat je kwaliteit krijgt. Zo heb ik na een aantal maanden nog steeds een health van 100% (coconut battery) wat me met niet oem batterijen nooit lukte. Maar we geraken off topic.

Dit nieuws had ik simpelweg gemist (en de mrs had de bewuste melding dus veel te laat op haar toestel gekregen?!)

Des te meer bevreemdt het mij dat Apple stelt dat je toestel niet meer zou werken totdat je de update hebt uitgevoerd (mbv computer en iTunes op dit moment) terwijl daar vooralsnog niet veel van lijkt te kloppen in ons geval en ik was benieuwd of er nog anderen zijn met deze observatie.

Het risico dat ik neem? Dat het toestel toch ineens niet meer werkt, op dat moment moet ik de update alsnog gaan doen.
Wat levert het me op? Een nog enigzins vlot reagerende telefoon want op iOS 9 draait de iPhone 5 nog lekker vlug.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 07-12-19 om 13:53.
  #6  
Oud 07-12-19, 18:43
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

ten eerste vind ik het van Apple zeer slecht dat ze mensen ( verplichten om te updaten )
als je ios 10 op een iphone 5 zet word deze zeeeeer sloom ( dus mensen gaan dus een nieuwe iphone of nieuwere kopen
Met andere woorden je word verplicht om een ander toestel aan te schaffen anders zou deze niet meer werken als je niet update
Er zijn mensen die niet veel geld aan een iphone uit willen geven die hem bv alleen maar gebruiken om te bellen en te whats appen ofzo
Ik hoop dat er in de toekomst ook de mogelijkheid zal komen om via een jailbreak een iphone te kunnen downgraden en dat ik dus lekker zelf kan uit maken wat ik om MIJN telefoon zet En NIET Apple in dit geval
En het argument dat een telefoon onveilig word als je deze niet update is in mijn ogen dikke bullshit
Dus met andere woorden ios 12 zou nu bv niet meer veilig zijn ?
Denk dat veilig maar beperkt is zolang een toestel is verbonden met internet of wat dan ook
zoiets is nooit 100% veilig
  #7  
Oud 09-12-19, 06:28
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Op een gegeven moment stoppen de security updates. Maar nieuwe hacks en niet eerder ontdekte lekken ontwikkelen zich gewoon door natuurlijk.

Dus op een oudere iOS blijven kent zeker wel risico’s (theoretisch, in hoeverre het praktisch ook voorkomt - ik ken er geen voorbeelden van)

Mijne inziens valt het juist te prijzen dat Apple zich bekommert over 5 jaar oude telefoons en dat ze daar nog een iOS update voor uitbrengen...

Een voordeel die je noemt om op oudere iOS te blijven is de snelheid van het toestel behouden. Daar is het mij persoonlijk ook om te doen in dit geval. Apple heeft een iOS update nooit verplicht dus dat is wel nieuw aan deze zaak. Behalve dan dat deze specifieke iPhone 5 het nog steeds doet op iOS 9.
  #8  
Oud 09-12-19, 21:18
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

denk dat het grootste probleem mbt veiligheid toch echt eerst bij de gebruikers zelf zit
Ik zal een voorbeeld noemen : iphone is gestolen staat netjes in lost mode
gebruiker krijgt een sms je ( een phising sms die van apple lijkt te komen ) en gebruiker klikt lukraak op de link en vult netjes zijn apple id en wachtwoord in ...

En ook in ios 13 zitten lekken er is zelfs een icloudbypass uit via checkmade jailbreak telefoon kan gewoon geactiveerd worden
en gejailbreakt kun je heel veel gegevens van een iphone afhalen

En ook in ios 9 destijds zaten lekken 100% veilig is het NOOIT

En volgens mij komt er voor de iphone 5 al 3 jaar geen update meer uit
laaste ios is ios 10 die erop kan

het is en blijft toch een kat en muis spel ivm veiligheid
  #9  
Oud 29-01-20, 09:53
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Exact mijn idee; voor mijn gevoel is het grootste veiligheids lek de mens / gebruiker van het toestel zelf.

Ik ken dan ook geen voorbeelden van mensen die specifiek doordat ze op een oudere iOS zijn blijven werken, de dupe zijn geworden van een specifiek veiligheidslek.

En anders neemt een app maker zelf wel maatregelen. Zoals bijv een familielid die gebruikte jaren lang een verouderde Android tablet. Dat OS had al jaren geen update meer gehad. Op een gegeven moment kon ze de bankieren app van haar bank niet meer gebruiken omdat de bank vereiste dat het apparaat tenminste een bepaalde versie van het besturingssysteem had. Die (preventieve) maatregel kwam dus van de bank zelf en ze werd op die manier eigenlijk al beschermd. Dit zou trouwens ook nog een technische / kostenbesparende reden kunnen hebben: een app maken wil mogelijk niet eindeloos zijn app backwards compatible blijven houden. Dat kost allemaal tijd en geld.
Reageren

Labels
ios 10.3.4, iphone 5, verplichte update



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wettelijk verplichte garantie NL Vlser iPhone algemeen 1 16-04-12 15:27
Verplichte update in IOS4 ? ilya Archief 1 28-07-10 16:51

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:48.