iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/189652-waarom-de-leeftijd-voor-apple-pay-nederland-16-jaar.html)

mackaaij 10-06-20 17:52

Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar?
 
Heeft iemand enig idee waarom er een leeftijdsbeperking van 16 jaar zit op Apple Pay? Kinderen mogen wel een bankpas-met-pincode die kwijt kan raken of kapot gaan. Maar geen Apple Pay.

Apple geeft zelf aan: "Apple Pay is niet beschikbaar voor kinderen jonger dan 13 jaar. Leeftijd verschilt per land of regio."
https://support.apple.com/nl-nl/HT204506

ING geeft aan dat de leeftijdsbeperking bij Apple zit:
https://twitter.com/ingnl/status/1269885597969051650

Op iPhone kan een kind geen geboortedatum corrigeren - het is alleen-lezen. Volgens een tip op het Bunq-forum kun je via Apple Support de leeftijd van je kind wijzigbaar maken. Het kind krijgt dan een melding op de telefoon. Daarna kan het kind de geboortedatum "corrigeren" zodat het morgen 16 wordt. De ouder krijgt een e-mailbericht voor het goedkeuren van die wijziging.

Vervolgens kun je echter nog steeds niet verder bij ING. De app geeft aan: "Je hebt geen rekeningen waarop Apple Pay werkt." Ook als je het proces vanuit Apple Wallet start - de app werkt momenteel niet zoals op de website van ING is beschreven door de wijziging in de interface van enkele maanden terug.

ING tipt (dit was telefonische support) om in de profielinstellingen de leeftijd te "corrigeren" maar dat blijkt niet mogelijk. Dat kan alleen op kantoor met geldige legitimatie. En dat gaat natuurlijk nooit zo gebeuren.

ING krijgt de vraag voor Apple Pay vaker maar blijft zich vervolgens achter bestaand beleid en Apple verschuilen. Apple legt de leeftijdsgrens van 16 jaar op volgens ING, terwijl die leeftijdsgrens dus ook 13 kan zijn.

Vragend om een inhoudelijke toelichting kom je dan uit op het (schriftelijk, jawel) indienen van een beleidsklacht. Dat gaan we natuurlijk doen want ik zie het verschil niet tussen betalen met een bankpas die kapot kan gaan en kwijtraken vs een smartphone. Waarbij Apple Pay ook nog eens beveiligd is met gezichtsherkenning of een vingerafdruk tov een bankpas-met-pincode.

Overstappen naar een andere bank omwille van beleid "uitleggen" met cirkelredenaties en het afpoeieren van klanten naar een ideeënbus in plaats van denken in oplossingen is zeker een optie. Bij Bunq schijnt het bijvoorbeeld wel mogelijk te zijn maar over die bank lees je dan - zonder onderbouwing - dat je daar ook niet wilt zijn.
https://www.reddit.com/r/Netherlands...s_other_banks/

ABN AMRO neemt het niet serieus en Rabobank reageert niet eens op een potentiële nieuwe klant:
https://twitter.com/abnamro/status/1168874792566558725

hnky 10-06-20 19:54

Als het 16 jaar is, wacht je toch gewoon? Overstappen heeft waarschijnlijk geen zin, want het is overal 16 dacht ik.

mackaaij 10-06-20 20:51

Een paar jaar wachten omdat het ooit besloten beleid is? Ik ben benieuwd of het écht overal zo is. Bij Bunq schijnbaar niet als je het forum zo bekijkt.

mackaaij 14-07-20 13:13

ING Bank heeft een reactie gestuurd op mijn beleidsklacht: "Het klopt dat klanten onder de 16 jaar geen gebruik kunnen maken van Mobiel Betalen en/of Apple Pay Dit is een beleidsmatig besluit geweest".

Ze nemen de suggestie mee: "We vinden uw feedback heel belangrijk. Wij nemen daarom uw suggestie voor het mogelijk maken van Mobiel Bankieren / Apple Pay voor onder de 16 jaar mee in het verbeteren en uitbreiden van Mobiel betalen."

Ik ga er nog een brief overheen sturen want het blijft een cirkelredenatie en verwijzing naar de ideeënbus. Waarom is dit besloten en gaan we zelf nog meemaken dat de leeftijdsgrens omlaag kan?

mackaaij 27-09-20 18:20

Deze week contact gehad met ING Bank omdat ik niets meer had gehoord. ING Bank verwijst naar "de overheid" en gaf de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit als startpunt mee. Die verwezen (op Twitter) door naar de Autoriteit Persoonsgegevens dus daar wacht ik nu op.

Blazez 29-09-20 13:19

Mocht het echt (bewezen) bij het besluit van de bank liggen, dan kan je altijd nog een petitie starten op een van de bekendere sites. dan kan je daarmee (hopelijk) laten zien dat er meer mensen zijn die die grens verlaagd willen zien.
Plus flink reklame maken voor de petitie. 1 klant zegt niets, een wens van heel veel klanten maakt wellicht een verandering mogelijk.



Ik ben wel benieuwd waar dan uiteindelijk de beslissing ligt. Hou ons op de hoogte.

mackaaij 08-10-20 23:29

De Autoriteit Persoonsgegevens reageerde niet op Twitter en was (net weer deze week) telefonisch onbereikbaar. Ik heb de vraag via de post voorgelegd en werd vandaag netjes teruggebeld.

In het kort is volgens de AVG/GDPR voor kinderen tot 16 jaar toestemming nodig van de wettelijk vertegenwoordiger voor de verwerking van persoonsgegevens. Dat is dus geen belemmering. Als Apple Pay een ander doel voor gegevensverzameling is, is wel opnieuw toestemming nodig (naast het openen van een bankrekening). Gaat volgens de Autoriteit Persoonsgegevens om AVG artikel 8 en UAVG artikel 5.

De Autoriteit Persoonsgegevens denkt dat Apple de lat misschien voor de zekerheid op 16 jaar legt voor Nederland maar dat hoeft dus niet. ING heeft echter al aangegeven dat de beperking bij "de overheid" vandaan komt. Mocht Apple toch de lat op 16 jaar leggen wegens de leeftijdsgrens in Nederland dan zou de wet naar 13 jaar aangepast moeten worden - dat duurt lang en de Autoriteit Persoonsgegevens kent die route niet.

De Autoriteit Persoonsgegevens denkt dat het issue ook het aangaan van een overeenkomst/verbintenis kan zijn. Die mogen minderjarigen niet zelf aangaan (maar daarvoor mag je waarschijnlijk ook weer toestemming geven). De Autoriteit Persoonsgegevens verwijst inhoudelijk naar de Autoriteit Consument en Markt. Die ga ik eens vragen of ze de case van Apple Pay of leeftijdsgrens herkennen.

De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert daarna bij ING te vragen naar de Functionaris Gegevensbescherming, die weet of ING danwel Apple het als privacy-issue ziet of niet.

Blazez 12-10-20 13:52

Du in het kort . . A wijst naar B, B wijst naar C, C wijst naar D en zo draait iedereen om alles heen omdat niemand lijkt te weten wie of waar dit zo besloten is.
Is dat een beetje een juiste samenvatting?
\Heel erg vreemd overigens om te lezen hoor. Wel super leuk dat je er zo druk mee bezig bent. Dit is voer waar de culture redactie samen met jou een mooi artikel over kan maken. Met (hopelijk) een paar mooie opvolg artikelen als er toch iets nieuws komt.

mackaaij 12-10-20 22:24

Yep, goede samenvatting �� De redactie weet mij te vinden als ze er meer mee willen doen. Ik denk dat ik deze week tijd heb voor de volgende stap.

mackaaij 15-10-20 10:26

Reactie Autoriteit Consument en Markt: "Uw vraag of melding gaat over veilig en betrouwbaar betalingsverkeer. Dit valt buiten ons werkgebied. Wij hebben daardoor niet de juiste kennis in huis om uw vraag te beantwoorden. Wij verwachten dat u bij De Nederlandsche Bank terecht kunt."

Benieuwd wanneer het cirkeltje rond is :)

mackaaij 15-10-20 13:02

De Nederlandsche Bank verwees door naar Currence (voor wie Apple Pay geen product is) en de Rijksoverheid. De Rijksoverheid heeft een ticket aangemaakt voor het Ministerie van Financiën waar ik hopelijk binnen zes werkdagen een antwoord op krijg.

mackaaij 22-10-20 14:50

Het Ministerie van Financiën verwijst terug naar de AVG:

"Apple Pay baseert zich op Europese wetgeving, namelijk artikel 8 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bij de uitvoering van diensten door Apple Pay worden persoonsgegevens verwerkt. Op basis van de AVG is onder meer toestemming nodig van de consument om persoonsgegevens rechtmatig te mogen verwerken. In de betreffende bepaling is opgenomen dat alleen kinderen boven de 16 zelf toestemming kunnen geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens (daaronder is toestemming van ouders nodig). De betreffende bepaling in de verordening geeft lidstaten de mogelijkheid deze leeftijdsgrens te verlagen (tot 13 jaar). In de Nederlandse uitvoeringswet bij deze verordening is er niet voor gekozen deze leeftijdsgrens te verlagen."

Dus het cirkeltje lijkt rond, nu de FG van ING Bank te pakken zien te krijgen.

Blazez 22-10-20 15:25

Ge-wel-dig. Wat een gekkigheid. Echt zoveel complimenten voor je om dit zo na te gaan en hier te posten. Kafkaiaans is hier zeker een goede bewoording.

mackaaij 06-11-20 11:29

Tussentijdse update: Ik heb de mail naar de Functionaris Gegevensbescherming op 31 oktober 2020 gestuurd. Kreeg net als eerste reactie:

"Hartelijk dank voor uw e-mail en de heldere uiteenzetting van de situatie.
Namens de functionaris gegevensbescherming geven wij reactie.

We hebben uw mail in behandeling genomen en in onderzoek gesteld bij de verantwoordelijke afdeling.
Zodra wij meer informatie hebben krijgt u van ons bericht."

Als ik niets hoor ga ik er begin volgende maand weer achteraan.

Blazez 07-11-20 14:32

Leuk om te lezen weer, dat blijf ik zeggen. Ik ben wel zo onbeleefd geweest om dit draadje eens door te posten op tweakers. Hier dus :
https://gathering.tweakers.net/forum...73064#64573064

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

mackaaij 10-11-20 23:05

Ik heb een reactie van ING Bank:

"We hebben terugkoppeling gekregen van de verantwoordelijke afdeling.

Hierbij de gegeven reactie:
Apple hanteert verschillende leeftijdsgrenzen per land voor een ‘volwaardige icloud account’, wat een harde eis is.
In Nederland is dit helaas nog steeds 16 jaar.
Een 13-jarige kan een icloud account hebben, maar alleen onder toezicht (family sharing).
ING Heeft Apple al een aantal keer gevraagd dit te veranderen, maar dit hebben ze niet kunnen doen.
Het is absoluut geen onwil van ING, maar een verbod vanuit Apple.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht."

Ik ga ze vragen om mij fatsoenlijk terug te bellen. ING valt met dit antwoord terug op Apple (terwijl het eerst nog aan "de overheid" lag). Apple is het issue niet meer, de leeftijd is daar immers inmiddels al aangepast. Al onze accounts vallen onder Family Sharing, dus dat kan het issue ook niet zijn.

mackaaij 11-11-20 21:15

De voor Apple Pay verantwoordelijke ING-medewerker nam vandaag telefonisch contact met mij op met excuses voor de inconsistente informatievoorziening en toelichting. Hij herkent de situatie, heeft zelf twee kinderen onder de 16 jaar. ING Bank wil het liefst mobiel betalen vanaf 8 jaar mogelijk maken maar is gebonden aan een overeenkomst met Apple.

Apple legt de leeftijdsgrens voor iCloud-diensten binnen Nederland op 16 jaar. Vermoedelijk is die leeftijdsgrens afgeleid van de Nederlandse implementatie van GDPR (AVG). ING Bank geeft aan dat Apple één leeftijdsgrens voor kinderen hanteert over álle iCloud-diensten (zoals iCloud Storage en Apple TV). Doordat Apple de dienst Apple Pay niet los wil zien is het een lastige discussie voor ING Bank met een alles-of-iets insteek van Apple.

Hoewel mijn dochter voor Apple inmiddels 16 jaar is, heeft ING Bank een eigen controle ingebouwd. Naar zeggen vanwege de overeenkomst met Apple. Die overeenkomst mag ik helaas niet inzien. Dus hoewel toestemming van de ouders voldoende is voor "de overheid" ligt wat ING Bank betreft Apple dwars.

Ik heb ING Bank daarom naast de overeenkomst gevraagd om contactgegevens bij Apple maar kreeg alleen een verwijzing naar "Apple UK". Natuurlijk ga ik Apple hier ook over bellen maar of ik daar de juiste contactpersoon weet te bereiken... Als iemand een ingang heeft hoor ik het graag.

mackaaij 12-11-20 09:57

Apple verwijst naar feedback (dat lezen mensen maar je krijgt niet altijd een reactie) en stuurt mij adresgegevens van het hoofdkantoor in Ierland om een brief te schrijven waarop hoogstwaarschijnlijk wel reactie volgt. Ik laat het weer weten als er een reactie op de brief binnen is gekomen.

SvdS 16-11-20 16:02

Super! Dat kind van 8 geen gebruik van apple pay kan en mag maken is heel erg logisch. Maar kind van 13 zou het wel moeten kunnen, desnoods alleen te aanvragen na opnieuw officiële goedkeuring van de ouders.

mackaaij 14-12-20 16:22

Apple (of iemand die daarvoor een uitzoekt) belde mij nav de brief al een paar keer terug over Apple Pay. Inmiddels is er gesproken met het team dat verantwoordelijk is voor de overeenkomsten met Nederlandse banken. Het beleid is inderdaad een leeftijdsrestrictie van 16 jaar in Nederland.

Waarom dit beleid zo is, is nog niet duidelijk. Ik mocht feedback indienen (wat ik al gedaan heb maar waar Apple niet persoonlijk op terug komt).

Aangedrongen op uitzoeken waarom de restrictie er is: mijn dochter wil dit niet, ik wil het niet, de bank wil het niet en het lijkt me ook voor Apple handig als mensen direct Apple Pay gebruiken en niet bijvoorbeeld de Android-variant. Daarbij lijkt het me voor Apple praktisch als ze zichzelf minder zelfbedachte restricties opleggen.

Ik ga er nog een keer over terughoren.

Blazez 14-12-20 16:37

Dus nog steeds, de afspraak is er. Maar niemand weet waarom en wie dit zo verzonnen heeft. Laat staan wie dit eventueel kan veranderen.
Dus zo lang mogelijk van het kastje naar de muur sturen tot nieuwsgierigen het opgeven.
Heel apart

mackaaij 16-12-20 17:56

Apple-medewerker (het betreft toch echt iemand die bij Apple werkt) belde netjes terug conform afspraak. Tot zijn spijt (echt, goede gozer) is het interne antwoord dat de contracten geheim zijn. Er komt dus geen inhoudelijk antwoord. Gevraagd wat ik nu dan kan doen: Tim Cook aanschrijven ofzo? Daarop volgde dat ik feedback kan indienen (al gedaan natuurlijk, die leest Apple maar ze komen er niet op terug). Vervolgens heb ik hardop nagedacht of een bedrijf juridisch tot antwoord gedwongen kan worden of iets dergelijks. Die gedachte bracht me op discriminate van Nederlandse kinderen. Ik heb gevraagd of ze willen dat ik het die kant op ga zoeken of dat ze nog even intern via management nagaan of er mogelijkheden zijn een antwoord te geven.

De medewerker gaat het met management bespreken en komt daarop terug (niet meer deze week).

mackaaij 23-12-20 13:39

Vandaag weer teruggebeld, medewerker is van het "Customer Relations Admin-team" wat klachten afhandelt over producten en diensten. Hij komt niet verder dan "Business decision".

Gevraagd waar ik de onnodige leeftijdsdiscriminatie in Nederland heen kan escaleren: overkoepelde afdeling, ander land, product owner Apple Pay, juridische afdeling, Tim Cook... Hij gaat het uitzoeken en belt weer terug.

Tim Cook maar 's via Twitter geprobeerd te bereiken: "Can you help lift or help me understand the age discrimination in The Netherlands preventing my daughter to use Apple Pay? Some countries/regions have an age barrier of 13 and banks+government over here are not the issue - I already contacted all of them."

mackaaij 24-12-20 14:16

De medewerker heeft nagevraagd wat er nog te escaleren is: er is geen mogelijkheid om deze vraag verder te beleggen. Er komt dus van Apple via alle reguliere kanalen geen antwoord op. Dus goed om de vraag alvast bij Tim Cook neer te leggen gisteren, nu afwachten of iemand dat leest en erop reageert.

mackaaij 14-01-21 22:21

Nog één gooi naar gedaan door een mail te sturen naar Tim Cook conform:
https://www.wikihow.com/Contact-Tim-Cook

jpwg001 18-01-21 09:51

Wauw, respect voor je volharding.

mackaaij 07-08-21 22:37

Na 14-01-2021 niets via het e-mailadres van Tim Cook gehoord. 10-03-2021 een reminder gestuurd. Vandaag nog een laatste waarin in aangeef dat ik hoop op een fatsoenlijke reactie.

Mocht er iets binnenkomen dan laat ik het weten maar ik vrees van niet.

Blazez 08-08-21 22:17

Super om te lezen dat je nog steeds volhard. Ik vrees dat Tim Cook niets van zich gaat laten horen. Jammer hoor.
Je loopt ook steeds tegen een muur aan met zoiets.

SvdS 24-08-21 12:45

Eens. Jongere gebruikers die allang met eigen pinpas pinnen zouden dit ook graag willen. In app van de bank hebben ze soms al dagelijkse maximum bestedingslimiet ingesteld, dus ze zouden niet ongelimeerd kunnen pinnen met Apple Pay. Misschien is dat de euvel voor Pay?

mackaaij 04-11-21 09:50

Ik heb geen idee wat er waar dwars zit. Het lijkt ergens tussen Apple en ING Bank dwars te zitten maar ik krijg van beide kanten niet meer terug dan dat het in een geheim contract is vastgelegd.

Vreemd is ook dat alle partijen an sich akkoord lijken:
* mijn dochter wil Apple Pay gebruiken
* van mij mag ze Apple Pay gebruiken
* ING Bank heeft liever ook geen beperking
* Het lijkt me ook voor Apple handig als mensen direct Apple Pay gebruiken en niet bijvoorbeeld de Android-variant
* De Nederlandse overheid heeft geen bezwaar

Een betaalpas met pincode is minder veilig dan een smartphone met vingerafdruk- of gezichtsherkenning. Bovendien blijkt de betaalpas gemakkelijker kapot danwel kwijt te raken.

Ik bedacht me onlangs dat het Financiële klachteninstituut KiFiD misschien een rol kan spelen dus ik heb alle correspondentie daar neergelegd.

mackaaij 23-12-21 00:24

KiFiD heeft het issue als klacht doorgegeven aan ING Bank N.V. voor de interne klachtenprocedure van de bank. Bij geen reactie binnen acht weken of een antwoord waarmee wij het niet eens zijn volgt de procedure van KiFiD zelf:
https://www.kifid.nl/werkwijze/

De kern van de reactie van ING Bank N.V. die wij deze kregen is: "Wel kunnen wij aangeven dat wij er bij Apple op hebben aangedrongen om de leeftijdsgrens voor ApplePay te verlagen, maar dat Apple hier vooralsnog geen opvolging aan geeft".

Dat legt de bal in ieder geval 100% bij Apple. Apple zegt over de kwestie zelf op de website: "Kinderen die jonger zijn dan 13 jaar, kunnen Apple Pay niet gebruiken en kunnen geen kaart toevoegen in de Wallet-app. Leeftijd verschilt per land of regio.", punt 2 op:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204506

De landen zijn door Apple helaas niet gespecificeerd maar de Nederlandse overheid heeft zoals ik eerder ontdekte in mijn rondje langs organisaties geen bezwaar. Dan vraag ik me natuurlijk af op grond waarvan (of waarom) Nederlandse kinderen door Apple op leeftijd gediscrimineerd worden.

Daarnaast blijf ik me afvragen waarom alle partijen het eens lijken te zijn maar er niets gebeurt.

Ik heb KiFiD vandaag gevraagd hun procedure te vervolgen. Misschien via ING Bank N.V., misschien via Apple. Omdat we nu nog maar 1 organisatie bij een concreet antwoord lijken verwijderd.

mackaaij 16-01-22 20:55

KiFiD heeft afgelopen week telefonisch contact met mij opgenomen. Omdat mijn dochter over iets meer dan een maand 16 jaar is, is de zaak binnen de kortste keren niet meer van toepassing. Daarom heb ik op advies van KiFiD een nieuwe klacht ingediend uit naam van mijn zoon. Die is nu 12 en dus op tijd om hopelijk vanaf zijn 13e jaar gebruik te kunnen maken van Apple Pay via ING Bank.

Blazez 16-01-22 21:02

Het leest weg als een bijzonder boek/verhaal. Kastje-muur-vloerbedekking-kast etcetera.
mijn dochter is net een paar maanden 15 dus we zitten in hetzelfde schuitje. Die zit ook in de "ja, maar waaaaaraoooommm dan niet".
Dus nogmaals DANKJEWEL voor alle teksten hier. dat scheelt mij een "Nou, Daarom" discussie.
Ik ben heel erg benieuwd of ze ApplePay kan gebruiken voordat ze 16 wordt.

SvdS 24-01-22 12:55

Goh, het loopt al jaaaren en niemand die duidelijk kan maken waarom kinderne van 13+ nog geen gebruik kunnen maken van Apple Pay... Meeste tieners kunnen wel verantwoord pinnen. Pinnen doen ze toch wel, of het draadloos kan met Apple Pay of met pasje. Dus ik snap die leeftijdslimiet ècht niet.

mackaaij 14-03-22 10:43

Inmiddels een paar keer contact gehad met KiFiD. Omdat mij zoon nog geen 13 is, zouden we de zaak wellicht moeten aanhouden. Toch bij ING Bank gevraagd waarom in de geheime contracten met Apple de leeftijdsgrens van 16 is gehanteerd. Zij geven die informatie niet vrij.

ING Bank wijst op een nieuwe pagina (publicatiedatum 27-10-2021) van Apple waarin Nederland in een bijzonder lijstje van landen staat:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201084
(samen met Brazilië maar zonder België waar de leeftijdsgrens blijkbaar wél op 13 jaar ligt)

ING Bank verwijt mij vervolgens dat ik "weiger[t] te begrijpen dat het hier om dienstverlening van Apple gaat" en doet mijn laatste strohalm in contactpogingen naar Apple af als "waarbij nog opgemerkt dat een e-mail gericht aan de bestuursvoorzitter van Apple Inc. (Tim Cook) niet als een serieuze poging hiertoe kan worden opgevat".

We wachten nu het formele verweer van ING Bank af, dat duurt vier weken. Naar verwachting sturen ze op "niet behandelbaar" voor KiFiD wegens:

==
Artikel 2 Welke klachten behandelt de Geschillencommissie niet?
[...]
i) de Klacht ziet op de weigering om een rechtsverhouding aan te gaan of om de dienstverlening uit te breiden, tenzij de klacht behelst dat de Financiële dienstverlener misbruik heeft gemaakt van de hem toekomende contracteer- en beleidsvrijheid of bij zijn weigering heeft gehandeld in strijd met de wet;
==

Google naar "Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening (Kifid) Bemiddeling en (bindend) advies" voor het hele reglement - een link plaatsen levert op de website van KiFiD een 404-melding op.

mackaaij 15-05-22 23:52

ING Bank stuurde 09-05-2022 inderdaad aan op "niet behandelbaar" met "Wij verzoeken wij uw Commissie dan ook om de klacht van cliënt ING niet-ontvankelijk te verklaren dan wel af te wijzen."

Afgelopen vrijdag kreeg ik een update van KiFiD: "De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening heeft besloten om de klacht van uw zoon te behandelen op basis van de schriftelijke stukken. Er zal geen mondelinge behandeling plaatsvinden. [...] U kunt de beslissing van de Commissie in beginsel tegemoet zien binnen 90 dagen; als deze termijn onverhoopt niet wordt gehaald, ontvangt u daarvan te zijner tijd nader bericht."

Ik kan binnen 10 dagen bezwaar maken tegen behandeling van de klacht door genoemd commissielid. Dat ga ik niet doen dus nu maximaal 90 dagen wachten.

mackaaij 06-06-22 21:44

31-05-2022 was de uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (KiFiD). Helaas ook een doodlopend spoor.

KiFiD heeft de klacht als volgt samengevat:

Citaat:

"De consument stelt dat aan het gebruik van een betaalpas meer risico's zijn verbonden dan aan het gebruik van Apple Pay. Zo is een betaalpas met pincode minder veilig dan een smartphone met vingerafdruk- of gezichtsherkenning en kan een betaalpas gemakkelijker kapotgaan of kwijt raken. Verder verwijst de consument naar de website van Apple Pay waarop staat: "Kinderen die jonger zijn dan 13 jaar, kunnen Apple Pay niet gebruiken en kunnen geen kaart toevoegen in de Wallet-app. Leeftijd verschilt per land of regio.”. Daarnaast stelt de consument dat hij heeft geïnformeerd bij verschillende Nederlandse overheidsinstanties (zoals de Autoriteit Consument en Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens en het Ministerie van Financiën) en deze instanties geen bezwaar hebben tegen het gebruik van Apple Pay vanaf 13 jaar. De consument meent dat de leeftijdsgrens van 16 jaar in Nederland discriminerend is. De consument ziet de bank als aanspreekpunt over zijn klacht en niet Apple, omdat Apple Pay niet te gebruiken is zonder het te koppelen aan een bankrekening waarvan geld wordt afschreven bij gebruik van Apple Pay."
De beoordeling laat zich als volgt samenvatten:

Citaat:

"De commissie oordeelt dat de klacht van de consument niet behandelbaar is, omdat de klacht niet gaat over een financiële dienst van de bank. [...] Dat betekent dat de klacht van de consument volgens het reglement niet behandelbaar is en de commissie niet toe en mag komen aan de inhoudelijke beoordeling van de klacht van de consument. [...] Tegen de uitspraak staat geen hoger beroep open bij de Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening. U kunt de zaak nog wel aan de rechter voorleggen."
Ik ga Apple nog eens aanschrijven met het verzoek om aan te geven waarom kinderen in Nederland Apple Pay pas vanaf 16 jaar mogen gebruiken en kinderen van ons buurland België vanaf 13 jaar. Daarbij zal ik aangeven dat deze vraag al langer speelt en deze brief een laatste stap is alvorens het antwoord via een rechter te achterhalen. Maar die kant wil ik alleen opgaan als er mede-financiers zijn.

Ik lees het graag of er mensen zijn mee willen betalen aan een eventuele gang naar de rechter.

SvdS 10-06-22 09:25

Geen interesse in meebetalen. Mijn kinderen zijn inmiddels zover dat ze wel wachten en zijn Pay inmiddels vergeten. Ze pinnen eigenlijk niet zoveel. Maar als het kàn, dat is dat fijn en kunnen ze hun pas gewoon altijd thuislaten.

Het is aan de banken en de overheid, mijn inziens, want Apple stelt mogelijkheid open van leeftijdgrens van >13 jaar. Het is echt onbegrijpelijk dat men hier zo vasthoudend is, terwijl men in België al met 13 jaar met iPhone kan pinnen!

En dan zijn gokreclames inmiddels legaal. Terwijl er juist veel 13 jarigen zijn die verstandig met hun geld omgaan.

Blazez 11-06-22 23:49

Qua meebetalen kan ik je helaas ook niet helpen. Ondanks dat ik het super geweldig vind wat je allemaal gedaan hebt en hoe ver je hiermee doorgegaan bent. Maar ik vermoed dat je dit gevecht niet gaat winnen, ook al zou ik het werkelijk geweldig voor je vinden. Maar ik denk dat de banken (met hun vele male meer middelen) niet gaan toegeven.

Mijn dochter is over een paar maanden 16 en dan is het voor haar ook eindelijk mogelijk om apple pay te gebruiken. Misschien dat een groter platform dan hier op het iculture forum (dat zo goed als dood is) je verder helpt. Wellicht tweakers, of een van de grotere social media platformen al dat niet in combinatie met een crowdfund actie.

gooi het in de openbaarheid op een FB pagina (of insta of tiktok) en tag de verschillende banken en/of media er in. Kunnen ze vast waarderen.

Een forum waar tegenwoordig vrij weinig mensen nog komen zullen ze echt niet wakker van liggen denk ik.

SvdS 17-06-22 12:56

Ik kan alleen maar eens zijn met Blazez. Vergeet dan ook niet MacFreak mee te nemen. (het is eigenlijk vloeken in de kerk, maar daar is forum wel weer meer springlevend, volgens mij enige actieve Apple-forum)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:12.