//

Het nut van 5G voor nu?

Het nut van 5G voor nu? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik lees dat de nieuwe iPhone 5 ‘maar’ de 700MHz band ondersteund in NL. De langzaamste variant. En dat de iPhone eigenlijk stiekem voortdurend met ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 22-10-20, 15:46
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard Het nut van 5G voor nu?

Ik lees dat de nieuwe iPhone 5 ‘maar’ de 700MHz band ondersteund in NL. De langzaamste variant. En dat de iPhone eigenlijk stiekem voortdurend met 4G blijft verbonden tenzij heel even af en toe 5G echt nodig is (films downloaden oid) Reden zou o.a. batterij besparing zijn.

Ik weet nog dat 3G uit kwam voor de iPhone 3G en later de 3Gs dat je toen ook steeds 3G moest uitzetten als je een lange dag had en tussentijds niet bij kon laden. Later, vanaf de iPhone 4 en 4S was het 3G netwerk beter (betere dekking, minder batterij nodig) en natuurlijk hadden deze iPhones een betere batterij waardoor dat uitzetten van 3G niet meer nodig bleef.

Toen 4G uit kwam was dat juist anders herinner ik me. 3G verbruikte tov 4G meer batterij, onder meer omdat het downloaden veel minder tijd kost. Maar ook was het verbonden blijven minder energie slurpend(?) Ik hield destijds mijn iPhone wel eens bewust op 3G en merkte inderdaad dat ik minstens zo lang, zo niet langer met de batterij deed als die op 4G bleef.

Ik krijg het idee dat 5G voor de eerste paar jaren nog nauwelijks meerwaarde heeft. Heel anders als 3G destijds toen was met 2G echt behelpen met surfen op het web. Nu met 4G kan je toch vrij goed nog uit de voeten.

Hoe zien jullie dit?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 22-10-20 om 18:17.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 22-10-20, 19:13
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

Alles word sneller ook vast internet thuis daar heb ik bv glasvezel 1000mbit
schiet wel lekker op op een gegeven moment weet je niet beter
  #3  
Oud 24-10-20, 14:04
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Een van de lastigst vragen die je je in (nieuwe) tech kan afvragen is " heb je het nodig". Internet onderweg had je ook niet nodig. iMessage/Whatsapp ook niet (want je hebt SMS). Auto's hadden we ook niet nodig want we hadden paarden
Een beetje overdreven, maar zo gaat het wel. Als je nu ergens alleen maar 3g hebt dan baal je omdat het zo traag is. Als je E (Edge) op je telefoon ziet, dan denk je "laat maar" (terwijl in het begin was edge toch wel vlot).
Heb je op dit moment iets aan 5g? Nee, niet voor de gewone huis tuin en keuken dingen op je telefoon. Maar (voor wat ik een tijdje geleden ergens gelezen had) is 5g ook in te zetten voor andere dingen als iot dingen. Kan het zo even niet meer exact herinneren.
Voor nu in ieder geval nog in de (kleine) kinderschoenen zoals alle nieuwe ontwikkelingen.
  #4  
Oud 31-10-20, 21:39
DertKesh's schermafbeelding
DertKesh DertKesh is offline
• iOS 14.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 636
Standaard

De 'echte' of snelste 5G frequentie wordt pas in 2022 geveild. Als je nu een telefoon met 5G wilt kopen om gebruik te maken van 5G, weet dan dat je eigenlijk 4+G gebruikt.

En wanneer de 'echte' 5G uit is dan is je telefoon wel alweer 2 jaar oud. Ik zou zeggen hou nog even vol met je huidige telefoon (voor de lezers) en overweeg een toestel met 5G ondersteuning te kopen zodra de snelste 5G frequentie in gebruik wordt genomen.
__________________
Don't tell people your dreams, show them!
  #5  
Oud 01-11-20, 08:35
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazez Bekijk bericht
Een van de lastigst vragen die je je in (nieuwe) tech kan afvragen is " heb je het nodig".
Helemaal eens met je betoog.

De vraag is daarom ook ‘voor nu (as we speak, op dit moment)?’
En eigenlijk zou ik er achteraan moeten zetten ‘...op de iPhone 12?’.

En dan maak uit jullie reacties ook op, dat het antwoord nee is. Voor dit moment dus. En dat 5G op de iPhone 12 op dit moment nog weinig tot geen meerwaarde biedt en op dit moment nog veel nadelen kent...

Ik weet overigens nog wel dat Edge en 3G in het begin best snel waren (maar laatstgenoemde dus teveel de batterij leeg zoog) maar naarmate er meer iPhones en andere smartphones in het straatbeeld verschenen, dat merkbaar impact had op de snelheid (ik woon in de hoofdstad, dus dichtbevolkt gebied)
Op vakantie op een verlaten camping in Frankrijk was ik verbaasd hoe snel Edge ook kon zijn.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:05.