In juli was ik op werkopdracht in Belgrado, Servië. Mijn gsm was er stuk, ik kocht er een I-Phone omdat mijn buurman er zo vol van was. In een officiële I-phone winkel. De prijs voor die I-phone was trouwens gelijkaardig als in België. Ik betaalde er 500 euro voor en heb een aankoopbewijs.
De verkoper daar verzekerde me dat het ook een I-phone was die ik eender waar in Eupropa kan gebruiken. Dat ik bij de instellingen de Nederlandse taal kon instellen, sterkte alleen dat feit.
Ik gebruikte daar en hier feilloos de I-phone met mijn Mobistar SIM-kaart. Ik heb het toestelletje een 20-tal keer gesynchroniseerd met mijn lap-top via I-tunes (het officieel Apple-programma voor I-phones). Alles verliep prima.
Toen vroeg I-tunes of ik de nieuwe versie van I-tunes wou downloaden. Ik deed dat, synchroniseerde terug de i-phone en toen herkende de i-phone mijn SIM-kaart niet meer. Ik kon niet meer bellen, was niet meer bereikbaar en kon zelfs mijn agenda niet raadplegen. Men raadde me aan om naar Mobistar-winkel te gaan (Hasselt). Zij wilden me niet helpen, vermits het toestelletje niet in België was aangekocht. Ze raadden me aan om naar een Apple store te gaan in Hasselt. Apple store nam eerst het toestelletje aan, mits het aanrekenen van 50 euro (forfaitair). Ik ging na 2 weken een nieuw toestel ontvangen. De verkoper vertelde me dat ze een nieuwe zullen opsturen, vermits het te veel kost om er werkuren aan te besteden. Nu belt een collega van de man die me hielp. 'André' weigert het toestelletje op te sturen en te laten vervangen of te deblokkeren, weeral met de melding dat het toestel niet bij hen is aangekocht. Ik dring aan dat het een officieel Apple toestel is en dat ze me moeten helpen. Hij meldt daarbij dat Apple en I-phone van elkaar totaal gescheiden zijn, en dat alle geblokkeerde i-phones naar Mobistar worden opgestuurd. (Alleen zij zouden kunnen deblokkeren?!?) Zij zouden dan zien dat het niet in België is gekocht, het Apple store terug opsturen en hen 100 euro aanrekenen !?! Verder werd hij boos omdat ik teveel aandrong en zei hij dat ik mijn toetel terug kan oppikken bij hen.
Ze laten me dus in de kou staan. Mobistar én Apple-store. Kan dat zomaar? Ik heb niks verkeerd gedaan, (officieel aangekocht, al jaren trouwe Mobistar klant, i-phone verdeler verzekerde me dat het ok was). Ik vind ook niks terug op Apple-sites. Ik heb een kopie van het aankoopbewijs aan Apple gegeven. Zo kunnen ze toch nagaan dat het gaat om een officieel toestel? Maar ik kan toch moeilijk naar Belgrado speciaal terug gaan om in de winkel ter plaatse van mijn oren te gaan maken?
Wat moet ik doen? Kunnen jullie me helpen?