iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Rest Europa (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f130/koopinformatie-rest-europa/)
-   -   iPhone 3GS besteld op de Italiaans Apple Store en vandaag gewoon aangekomen. :) (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f130/koopinformatie-rest-europa/38328-iphone-3gs-besteld-op-de-italiaans-apple-store-vandaag-gewoon-aangekomen.html)

macmichel 20-07-09 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vogon1 (Bericht 326895)
Idem :(

Wat nu?

Dagje België mischie een optie??

freshworks 20-07-09 12:30

Hoe is de voorraad in Belgie, iemand enig idee ?

vogon1 20-07-09 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door macmichel (Bericht 326911)
Dagje België mischie een optie??

Tja, zou kunnen maar de berichten over beschikbaarheid in België zijn schrikbarend...
Ik ga weer eens kijken.

Sietse

freshworks 20-07-09 12:35

Best wel kansloos een 3GS bemachtigen !

him 20-07-09 12:37

Ik krijg er als het goed is 2 binnen dus hou er 1 over, die komt dan wel op het te koop forum terecht.

macmichel 20-07-09 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vogon1 (Bericht 326918)
Tja, zou kunnen maar de berichten over beschikbaarheid in België zijn schrikbarend...
Ik ga weer eens kijken.

Sietse

Daarom wacht ik nog een paar maand hopelijk is de voorraad een beetje op peil.

Polansky 21-07-09 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boris1991 (Bericht 326893)
ja................
dacht je dat het jou wel zou lukken na al die eerdere "foutmeldingen"
apple heeft dit alang gedicht voor zover ik weet:(
anders had ik er nu ook 1 liggen hierzo:D
jammer jammer, die bevoorrading van apple is helemaal *** vindt ik:p

Feit blijft wel dat Apple hiermee in strijd handelt met de Europese wetgeving op het gebied van vrij verkeer van goederen en diensten.

Die stelt namelijk in eenvoudige bewoording dat als een webshop binnen de EU iets te koop aanbiedt deze de aangeboden goederen ook binnen de EU moet afleveren, ongeacht het product of dienst die geleverd wordt.

Het heeft dus helemaal niets met een foutieve BTW verwerking te maken zoals Apple ons wil doen laten geloven. Apple mag gewoon de Italiaanse BTW doorberekenen aan de geadresseerde.

Het probleem is dat het moeilijk is om dit aanhangig te maken. Als particulier wordt je klacht uiteraard afgewimpeld en een consumentenorganisatie zal zich er in dit enkele geval niet echt druk om maken.

bhofland 22-07-09 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Polansky (Bericht 327581)
Feit blijft wel dat Apple hiermee in strijd handelt met de Europese wetgeving op het gebied van vrij verkeer van goederen en diensten.

Nou, dat is niet helemaal waar.

Het vrije verkeer van goederen wil zeggen dat het MAG.
Er is geen enkele Europese wet die verkopers verplicht iets te versturen, laat staan naar het buitenland.

Als ik iPhones in een winkeltje verkoop en jouw kop staat me niet aan, dan verkoop ik 'm niet aan jou. Zo makkelijk is het.

Polansky 22-07-09 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bhofland (Bericht 328035)
Nou, dat is niet helemaal waar.

Het vrije verkeer van goederen wil zeggen dat het MAG.
Er is geen enkele Europese wet die verkopers verplicht iets te versturen, laat staan naar het buitenland.

Als ik iPhones in een winkeltje verkoop en jouw kop staat me niet aan, dan verkoop ik 'm niet aan jou. Zo makkelijk is het.


Nee, zo eenvoudig is het dus NIET.
Met de bevestiging die Apple verstrekt is in principe de overeenkomst wel degelijk gesloten. De reden dat er geen BTW gerekend kan worden is bovendien grote onzin. Apple IT draagt de BTW immmers af aan de Italiaanse staat en dan maakt het niet uit of ik uit een ander EU land komt.

Zou wat zijn als je in het buitenland in een winkel staat. Nee, we kunnen u niet helpen want u heeft een buitenlands paspoort en daarom kunt in onze supermarkt geen groenten, fruit of brood kopen.

Bovendien kan ik als buitenlander in de Italiaanse Apple Store in Rome zo een Iphone kopen. Dan wordt me ook niet gevraagd naar een adres in Italie en zeggen ze ook niet dat ze hem niet aan je kunnen verkopen in verband met de BTW.

freshworks 22-07-09 17:51

Hier een reactie van Apple:

Citaat:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw email.

Het is namelijk zo dat u alleen als partuculier een order kan plaatsen op een
ander store .

En ook dan moet het afleveradres in italie zijn dan zijn de voorwaarden
bij een bestelling op de Apple store .

U kunt voor deze order geen BTW terug vragen.

Het spijt ons dat wij u niet van dienst kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Het Apple support team

Apple Store Customer Support / Apple Operations Europe
Directors: Cathy Kearney (Irish), Gary Wipfler,
Peter Oppenheimer & Timothy Cook (United States of America)

bhofland 22-07-09 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Polansky (Bericht 328040)
Nee, zo eenvoudig is het dus NIET.

Ook goed.

Je haalt er vanalles bij wat irrelevant is voor mijn opmerking.
Maar het blijft een feit dat verkopen geen plicht is en niet kan zijn. Ik snap ook dat jij een iPhone kan kopen in een willekeurige winkel, maar die mensen hebben niet de plicht om hem aan je te leveren. Ze mogen zondermeer weigeren iets aan jou te verkopen.

Ik ben wel benieuwd waar in die Europese wetgeving zou staan dat vrij verkeer van goederen ook betekent dat de verkoper verplicht is te leveren.

Ik heb het niet over BTW gehad, dus onzin kan het niet zijn geweest.

Ontopic : Apple Italie wil niet versturen naar het buitenland, en heeft dat per ongeluk toch gedaan. Mazzel voor de kopers, pech voor de mensen die er niet doorheen zijn gekomen. Op naar Belgie! Of Rome! of Hong Kong..

schmrtzzz 22-07-09 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bhofland (Bericht 328136)
Ook goed.

Ik ben wel benieuwd waar in die Europese wetgeving zou staan dat vrij verkeer van goederen ook betekent dat de verkoper verplicht is te leveren.

Nou hier dus. Stond al eerder in deze discussie: Kijk, dit pluk ik zo van de homepage van eccnl.eu: 'Als burger van een EU-land moet u alle vrijheid hebben om aankopen te doen of reizen te boeken in een ander EU-land. Of dat nu in een winkel is, via het internet of op een andere manier.'

Dus bhofland, beter niet fantaseren over wat jou logisch lijkt, maar met feiten komen. Hier heeft niemand wat aan.

Polansky 23-07-09 09:11

@Hofland

Op grond van de artikelen 28 en 29 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap zijn invoer- en uitvoerbeperkingen tussen alle lidstaten verboden.

Met als onderliggende jurispudentie:
'iedere (handels)regeling der Lid-Staten die de intracommunautaire handel al dan niet rechtstreeks, daadwerkelijk of potentieel, kan belemmeren'. Deze rechtsoverweging, die sindsdien wordt aangeduid als de Dassonville-formule, vormt een belangrijk uitgangspunt voor latere rechtspraak. Het verbod is zeer verstrekkend. Zelfs de potentiële kans op een invoerbelemmering is voldoende om een nationale regeling in strijd met artikel 28 EG te laten zijn.

---
Apple is dus wel degelijk in overtreding door deze belemmering op te leggen. Bovendien kan Apple niet zomaar 'eigen' regels opstellen ten aanzien van verkoop wanneer deze niet geborgd zijn in de 'algemene voorwaarden'. Daarnaast heeft Apple zich te houden binnen Europa aan de Europees geldende regels.

Maar ja, jij wilt graag het laatste woord, dus dat krijg je van me!

Taz3 23-07-09 10:51

Ik heb gisteren een iPhone, weliswaar de 'gewone' 3G, besteld in Italië.

Gistermiddag besteld zoals hier vermeld :p , dus via de IT Apple store. Gistermiddag na een uurtje de bestelbevestiging ontvangen. In de apple store staat ie inmiddels op "bestelling verzonden" :D

Inmiddels UPS Track/trace nummer ontvangen en ik kan het volgende zien:
de zending is vannacht vanuit NL op weg naar Keulen geweest en daar gescand (duidelijk op weg naar Italie :) ). Daar hadden ze blijkbaar door dat ie toch naar Nederland moest, want hij is in Keulen uitgescand en vanmorgen is ie weer in Rotterdam ingescand.
Ik heb net de receptie op kantoor maar vast ingeseind dat UPS vandaag kan langskomen met een pakketje :D

Dus, ik zou bijna denken dat de mensen die een mail hebben ontvangen het bestelforumier niet helemaal goed/juist hebben ingevuld, want het lijkt dus nog steeds te kunnen! :D Ik hou jullie op de hoogte.

Polansky 23-07-09 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Taz3 (Bericht 328317)
Ik heb gisteren een iPhone, weliswaar de 'gewone' 3G, besteld in Italië.

Gistermiddag besteld zoals hier vermeld :p , dus via de IT Apple store. Gistermiddag na een uurtje de bestelbevestiging ontvangen. In de apple store staat ie inmiddels op "bestelling verzonden" :D

Inmiddels UPS Track/trace nummer ontvangen en ik kan het volgende zien:
de zending is vannacht vanuit NL op weg naar Keulen geweest en daar gescand (duidelijk op weg naar Italie :) ). Daar hadden ze blijkbaar door dat ie toch naar Nederland moest, want hij is in Keulen uitgescand en vanmorgen is ie weer in Rotterdam ingescand.
Ik heb net de receptie op kantoor maar vast ingeseind dat UPS vandaag kan langskomen met een pakketje :D

Dus, ik zou bijna denken dat de mensen die een mail hebben ontvangen het bestelforumier niet helemaal goed/juist hebben ingevuld, want het lijkt dus nog steeds te kunnen! :D Ik hou jullie op de hoogte.


Ik durf er welhaast om te wedden dat je de 3G krijgt omdat Apple zo mooi hun voorraad van de oude 3G kan wegwerken.

hbieshe 23-07-09 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Polansky (Bericht 328321)
Ik durf er welhaast om te wedden dat je de 3G krijgt omdat Apple zo mooi hun voorraad van de oude 3G kan wegwerken.

zeker weten, want voor de 3gs duurt het nog steeds 7 werkdagen na het bestellen voordat ze gaan versturen.
Overigens schreef Taz3 zelf al dat hij de 'gewone' 3G besteld had en niet de 3Gs...

Taz3 23-07-09 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hbieshe (Bericht 328345)
zeker weten, want voor de 3gs duurt het nog steeds 7 werkdagen na het bestellen voordat ze gaan versturen.
Overigens schreef Taz3 zelf al dat hij de 'gewone' 3G besteld had en niet de 3Gs...

Klopt inderdaad.

iPhone is net afgeleverd, ligt nu naast me. :D
Nu nog wachten totdat ik klaar ben met werken en naar huis kan :(

him 23-07-09 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Taz3 (Bericht 328380)
Klopt inderdaad.

iPhone is net afgeleverd, ligt nu naast me. :D
Nu nog wachten totdat ik klaar ben met werken en naar huis kan :(

Raar dat ze voor 3Gs zogenaamd zo strikt zijn met BTW, is dus een flut reden om maar niet naar buitenland te hoeven sturen.

Hoe heb je adres ingevuld op de website? Gewoon NL met 00000 als postcode?

Taz3 23-07-09 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door him (Bericht 328387)
Raar dat ze voor 3Gs zogenaamd zo strikt zijn met BTW, is dus een flut reden om maar niet naar buitenland te hoeven sturen.

Hoe heb je adres ingevuld op de website? Gewoon NL met 00000 als postcode?

Ja beetje raar dat BTW-verhaal, het staat zelfs in mijn orderbevestiging vermeld.

Ik heb het bestelformulier iets ander ingevuld als het voorbeeld hier, maar geen idee of dat het uiteindelijk is geweest. Wellicht dat het land zo iets minder opvalt omdat ik het achter de plaatsnaam heb gezet.

Nome: voornaam
Cognoma: achternaam
Via e numero: A-straat 1
Interno, piano (opzionale): hier NIETS ingevuld, dus niet zoals het voorbeeld
Informazioni (opzionale): Nederlandse postcode: 1234 AA
Citta: Amsterdam OLANDA (dus HIER het land toegevoegd)
CAP: 00000
Paese: Italia

Mijn adressticker ziet er nu als volgt uit:
Naam
A-straat 1
1234 AA
Amsterdam OLANDA
00000
Italy

eman 23-07-09 17:30

Iphone uit Italie (nieuw uit doos) een DOA !
 
Ik heb een Iphone 3GS 32GB uit italie via ebay gekocht. Netjes volledig ingesealed en dus nieuw. Alles prachtig maar al meteen na een dag gebruik viel de telefoon (tijdens gesprekken en werken met de Iphone) gewoon steeds uit en moet steeds opnieuw opgestart worden. Daar wordt je niet blij van. :eek: Ofwel, daar heb je niets aan. Compleet opnieuw restore gedaan met Itunes.. Helaas pindakaas. Het probleem blijft. :(

Apple gebeld en de telefoon moet terug naar italie. Belachelijk maar waar. :confused:

Heeft iemand anders dit ooit gehad en is er niet toch een andere manier om de Iphone als garantie te vervangen dan helmaal naar Italie gaan ??

Alvast bedankt...

Trunx 23-07-09 19:54

Dat is het risico van het kopen in buitenland.

pebbie 23-07-09 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eman (Bericht 328501)
Ik heb een Iphone 3GS 32GB uit italie via ebay gekocht.

Apple gebeld en de telefoon moet terug naar italie. Belachelijk maar waar. :confused:

Heeft iemand anders dit ooit gehad en is er niet toch een andere manier om de Iphone als garantie te vervangen dan helmaal naar Italie gaan ??

Alvast bedankt...

Ik ga er vanuit dat je de iPhone bij een gerenomeerde Ebayer hebt gekocht, met goede feedback score. Ik zou hem gewoon netjes een mailtje sturen met het verzoek dat hij de garantie voor je regelt, je hebt de iPhone bij hem gekocht en is binnen 24 uur al stuk. Stel voor dat hij je een nieuwe toestuurt voor het zelfde aankoopbedrag dat je nu hebt betaald voor de iPhone die nu stuk is, maar dat hij dit bedrag aan je terugmaakt (als je bv met paypall of creditcard hebt betaald) als hij jou defecte iPhone heeft ontvangen. Je zit dan wel met de verzendkosten die voor je eigen rekening komen, maar lijkt me goedkoper dan op en neer naar Italie te gaan.

eman 23-07-09 20:23

Daar was ik al mee bezig.. Nog geen reactie gehad. Ik hoop maar dat de verkoper wat extra moeite wil doen. Bedankt voor de reactie.. Wordt vervolgd....

bhofland 23-07-09 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schmrtzzz (Bericht 328145)
Nou hier dus. Stond al eerder in deze discussie: Kijk, dit pluk ik zo van de homepage van eccnl.eu: 'Als burger van een EU-land moet u alle vrijheid hebben om aankopen te doen of reizen te boeken in een ander EU-land. Of dat nu in een winkel is, via het internet of op een andere manier.'

Super!

Dat is precies wat ik bedoel! Hier staat dat jij MAG kopen waar je wil. Er is dus niemand die jou tegenhoudt. hier staat niet dat een ander de plicht heeft iets aan jou te verkopen.

Je hebt dus het RECHT om je iPhone op de Italiaanse website van Apple te bestellen. Maar Apple hoeft niet te versturen naar een buitenlands adres.

Het zijn nuances, dat begrijp ik ook. Maar die maak ik nou juist duidelijk.
Off topic ; val me daar dan niet zo op aan aub, ik doe ook mijn best.

eman 24-07-09 02:17

Verkoper heeft gereageerd en gaat de garantie claimen in italie. Zal even duren maar er gebeurt iig wat. Hij gaat terug naar italie maar toch zou een wereldwijde garantie meer moeten betekenen dan garantie tot de landsgrens.

Misschien als Europa wat meer als 1 natie naar buiten komt en de buitenlandse bedrijven de Europese regels volgen dan zal het misschien wat beter worden. Al kan ik aardig rekenen en reken er dus niet op... ;)

Je moet wat over hebben voor zo'n mooi apparaat.

Ik laat de afloop nog even weten..

pebbie 24-07-09 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eman (Bericht 328692)
Verkoper heeft gereageerd en gaat de garantie claimen in italie. Zal even duren maar er gebeurt iig wat. Hij gaat terug naar italie maar toch zou een wereldwijde garantie meer moeten betekenen dan garantie tot de landsgrens.

Misschien als Europa wat meer als 1 natie naar buiten komt en de buitenlandse bedrijven de Europese regels volgen dan zal het misschien wat beter worden. Al kan ik aardig rekenen en reken er dus niet op... ;)

Je moet wat over hebben voor zo'n mooi apparaat.

Ik laat de afloop nog even weten..

Super dat je Ebayer je wilt helpen hiermee. Ook al blijf ik het een zeer slechte zaak vinden van Apple. Ik zou het hier niet bij laten zitten en bv tel.advies vragen bij een gratis juristen advies buro. Zitten er genoeg in NL. Of snuffel eens rond op forums als kassa en rader, misschien meer mensen met een euvel als deze.

Net wel ff wezen googlen voor je en vond de volgende items, waarvan ik de 1e zeer interessant vond, artikel is van 2006 en gaat over de Apple Computers, maar kan me niet indenken dat als het wel geld voor computers van Apple waarom ze dan de iPhone's nu wensen uit te sluiten:
Garantie nu wereldwijd op alle Apple computers | Apple algemeen | Apple Gebruikersgroep Limburg
Wereldwijde garantie bij Apple
Vanaf deze week geldt de garantie op elke Apple computer wereldwijd. Tot nu had Apple enkel een wereldwijde garantie op de notebooks en iPods.
Vanaf deze week kan je dus ook de desktop modellen van Apple onder garantie laten repareren buiten het land waar je deze aankocht. Deze nieuwe policy geldt ook voor de uitgebreide service contracts zoals AppleCare Protection Plan en AppleCare Repair Agreement.
Bron:
AppleInsider


AppleInsider | Apple now offers global warranty on all computer systems



Hier de voorwaarden van Apple's beperkte garantie wereldwijd
Apple - Beperkte Garantie voor n jaar – Wereldwijd
Beperkte Garantie voor één (1) jaar – Wereldwijd



GARANTIEDEKKING

Apple’s garantieverplichtingen zijn beperkt tot de onderstaande bepalingen:

Apple, zoals hierna gedefinieerd, garandeert dat dit hardwareproduct van het Apple-merk bij normaal gebruik vrij is van materiaal- en fabricagefouten gedurende een periode van ÉÉN (1) JAAR na de datum van aankoop in de winkel door de oorspronkelijke eindgebruiker-koper (de “Garantieperiode”). Indien zich een gebrek aan de hardware voordoet en Apple binnen de Garantieperiode een geldige vordering ontvangt, zal Apple naar haar keuze (1) het gebrek aan de hardware zonder kosten repareren met behulp van nieuwe of gereviseerde vervangende onderdelen, (2) het product vervangen door een nieuw product of een product vervaardigd uit nieuwe of bruikbare gebruikte onderdelen, en dat tenminste functioneel gelijkwaardig is aan het oorspronkelijke product, of (3) de aankoopprijs van het product restitueren. Apple kan u verzoeken om gebrekkige onderdelen te vervangen door nieuwe of door de gebruiker te installeren gereviseerde onderdelen die Apple u verstrekt ter nakoming van haar garantieverplichting. Op een vervangend product of onderdeel, inclusief een door de gebruiker te installeren onderdeel dat geïnstalleerd is overeenkomstig de door Apple verstrekte instructies, is het resterende gedeelte van de Garantieperiode van het oorspronkelijke product van toepassing, of een periode van negentig (90) dagen vanaf de datum van herstel of vervanging, indien dat u een langere dekking biedt. Wanneer een product of onderdeel wordt vervangen, wordt elk vervangend voorwerp uw eigendom en wordt het vervangen voorwerp eigendom van Apple. Onderdelen die Apple ter nakoming van haar garantieverplichting verstrekt, dienen te worden gebruikt in producten waarvoor garantieservice wordt gevraagd. Wanneer tot restitutie wordt overgegaan, dient het product waarvoor de restitutie wordt verstrekt aan Apple te worden geretourneerd en wordt dit eigendom van Apple.


UITSLUITINGEN EN BEPERKINGEN

Deze Beperkte Garantie is uitsluitend van toepassing op door, of ten behoeve van, Apple geproduceerde hardwareproducten die kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van het daarop aangebrachte “Apple” merk, handelsnaam of beeldmerk. Deze Beperkte Garantie is niet van toepassing op niet-Apple hardwareproducten of op software, ook indien deze verpakt of verkocht zijn in combinatie met Apple hardware. Het is mogelijk dat niet- Apple producenten, leveranciers of uitgevers hun eigen garanties verstrekken aan de eindgebruiker-koper, maar Apple verstrekt haar producten, voorzover wettelijk toegestaan, “in de huidige staat”. Software die door Apple gedistribueerd wordt met of zonder de merknaam Apple (inclusief maar niet beperkt tot systeemsoftware) valt niet onder deze Beperkte Garantie. Wij verwijzen u naar de bij de software behorende licentieovereenkomst voor informatie over uw rechten met betrekking tot het gebruik hiervan.

Apple garandeert niet dat de werking van het product ononderbroken of vrij van fouten zal zijn. Apple is niet verantwoordelijk voor schade die het gevolg is van het niet opvolgen van instructies betreffende het gebruik van het product.

Deze garantie is niet van toepassing op: (a) schade die veroorzaakt wordt door gebruik met niet-Apple producten; (b) schade die veroorzaakt wordt door een ongeval, misbruik, verkeerde toepassing, overstroming, brand, aardbeving of andere externe oorzaken; (c) schade die ontstaat door het in gebruik hebben van het product buiten de door Apple omschreven toegestane of bedoelde soorten gebruik; (d) schade ontstaan door een dienst (waaronder upgrades en uitbreidingen) die is uitgevoerd door iemand die geen medewerker van Apple of een geautoriseerde Apple Service Provider is; (e) schade aan een product of onderdeel dat zonder de schriftelijke toestemming van Apple gewijzigd is teneinde de functionaliteit of het vermogen significant te veranderen; (f) schade aan verbruiksgoederen zoals batterijen, tenzij de schade is ontstaan als gevolg van een materiaal- of fabricagefout; of (g) schade indien een Apple serienummer verwijderd of onleesbaar gemaakt is.

VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN. VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT WIJST APPLE IN HET BIJZONDER ALLE WETTELIJKE EN IMPLICIETE GARANTIES VAN DE HAND, INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT GARANTIES VOOR VERKOOPBAARHEID, GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL EN GARANTIES TEGEN VERBORGEN GEBREKEN. INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE. Apple wederverkopers, tussenpersonen en medewerkers zijn niet gerechtigd tot het aanbrengen van wijzigingen, uitbreidingen of toevoegingen in deze garantie.

BEHALVE ZOALS BEPAALD IN DEZE GARANTIE EN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT IS APPLE NIET VERANTWOORDELIJK VOOR ENIGE DIRECTE, BIJZONDERE, INCIDENTELE OF GEVOLGSCHADE DIE HET GEVOLG IS VAN NIET-NAKOMING VAN EEN GARANTIEBEPALING OF ANDERE VOORWAARDE, OF OP BASIS VAN ENIGE ANDERE RECHTSGROND, INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT VERLIES VAN GEBRUIK; GEDERFDE INKOMSTEN; GEDERFDE WERKELIJKE OF VERWACHTE WINST (WAARONDER GEDERFDE WINST OP CONTRACTEN); VERLIES VAN HET GEBRUIK VAN GELD; VERLIES VAN VERWACHTE BESPARINGEN; VERLIES VAN HANDEL; VERLIES VAN MOGELIJKHEDEN; VERLIES VAN GOODWILL; VERLIES VAN REPUTATIE; SCHADE AAN, VERLIES OF VERMINKING VAN GEGEVENS; OF ELKE ANDERE VORM VAN INDIRECTE OF GEVOLGSCHADE DOOR WELKE OORZAAK OOK, WAARONDER DE VERVANGING VAN APPARATUUR EN GOEDEREN, DE KOSTEN VAN HERSTEL, PROGRAMMERING, OF REPRODUCTIE VAN PROGRAMMA’S OF GEGEVENS OPGESLAGEN IN OF GEBRUIKT MET APPLE PRODUCTEN, EN HET NIET BEHOUDEN VAN DE VERTROUWELIJKHEID VAN GEGEVENS DIE ZIJN OPGESLAGEN IN HET PRODUCT. DE BOVENSTAANDE BEPERKING IS NIET VAN TOEAPSSING OP VORDERINGEN OP GROND VAN OVERLIJDEN OF LICHAMELIJK LETSEL. IN HET BIJZONDER WIJST APPLE ELKE VERKLARING VAN DE HAND DAT ZIJ IN STAAT IS ENIG PRODUCT ONDER DEZE GARANTIE TE REPAREREN, OF EEN PRODUCT TE VERVANGEN ZONDER RISICO VOOR OF VERLIES VAN DE PROGRAMMA’S OF GEGEVENS.


WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN

TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT. In sommige landen, staten en provincies is de uitsluiting of beperking van incidentele schade of gevolgschade en de uitsluiting of beperking van de duur van impliciete garanties of voorwaarden niet toegestaan, waardoor de bovenstaande beperkingen en uitsluitingen mogelijk niet op u van toepassing zijn. Deze garantie geeft u specifieke rechten. Bovendien kunnen voor u, afhankelijk van het land, de staat of de provincie, nog andere rechten gelden.

Deze Beperkte Garantie wordt beheerst door en zal worden uitgelegd volgens het recht van het land waarin de aankoop van het product plaatsvond. Apple, de garantiegever ingevolge deze Beperkte Garantie, wordt aan het einde van dit document aangeduid afhankelijk van het land of de regio waarin de aankoop van het product plaatsvond.


HET VERKRIJGEN VAN GARANTIESERVICE

Voordat u garantieservice aanvraagt, verzoeken we u eerst naar de online hulpmiddelen te gaan waarnaar verwezen wordt in de documentatie bij dit hardwareproduct en deze hulpmiddelen te bestuderen. Indien het product nog steeds niet naar behoren functioneert nadat u gebruik hebt gemaakt van deze hulpmiddelen, neemt u dan contact op met de medewerkers van Apple of, indien van toepassing, met een geautoriseerde Apple Service Provider, die u kunt vinden met behulp van de informatie in de documentatie. Een medewerker van Apple of een geautoriseerde Apple Service Provider zal u helpen vast te stellen of uw product service nodig heeft, en zal, indien dit het geval is, u informeren hoe Apple de service zal leveren. Apple of haar geautoriseerde Apple Service Providers geven garantieservice op producten die voor service worden aangeboden gedurende de Garantieperiode, zoals wettelijk toegestaan. Indien het product draagbaar is, hetgeen betekent dat het zelfstandig kan functioneren zonder elektriciteitssnoer, kunt u wereldwijd garantieservice verkrijgen. Service is echter beperkt tot de mogelijkheden die beschikbaar zijn in het land waar de service aangevraagd wordt. Indien het product niet draagbaar is, kan garantieservice beperkt zijn tot het land waar het product gekocht is. Mogelijkheden van service, beschikbaarheid van onderdelen en responstijden kunnen variëren afhankelijk van het land. Indien het product niet kan worden behandeld in het land waar het zich bevindt, komen verzend- en behandelingskosten eventueel voor uw rekening. In overeenstemming met toepasselijk recht kan Apple verlangen dat u een bewijs van aankoop overlegt en/of voldoet aan registratievereisten alvorens u garantieservice ontvangt. Wij verwijzen u naar de bijgaande documentatie voor meer informatie hierover en over andere zaken betreffende het verkrijgen van garantieservice.

Indien uw product gegevens of softwareprogramma’s op kan slaan, dient u periodieke back-upkopieën te maken van de gegevens en programma’s die de hard drive van het product of een ander opslagmedium bevat, teneinde uw gegevens te beschermen en als voorzorg tegen eventuele bedrijfsstoringen. Voordat u uw product overhandigt voor garantieservice bent u verantwoordelijk voor het behouden van een afzonderlijke kopie van de systeemsoftware, applicatiesoftware en gegevens, en voor het uitschakelen van eventuele beveiligingswachtwoorden. U bent verantwoordelijk voor de herinstallatie van al deze software, gegevens en wachtwoorden. Apple en haar geautoriseerde Service Providers zijn niet aansprakelijk voor schade aan of verlies van programma’s, gegevens, of andere informatie die is opgeslagen op enig medium of niet-Apple product of onderdeel daarvan dat niet onder deze garantie valt. Herstel en herinstallatie van systeem- en applicatiesoftware en gebruikersgegevens vallen niet onder deze Beperkte Garantie.


Polansky 24-07-09 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bhofland (Bericht 328666)
Super!

Dat is precies wat ik bedoel! Hier staat dat jij MAG kopen waar je wil. Er is dus niemand die jou tegenhoudt. hier staat niet dat een ander de plicht heeft iets aan jou te verkopen.

Je hebt dus het RECHT om je iPhone op de Italiaanse website van Apple te bestellen. Maar Apple hoeft niet te versturen naar een buitenlands adres.

Het zijn nuances, dat begrijp ik ook. Maar die maak ik nou juist duidelijk.
Off topic ; val me daar dan niet zo op aan aub, ik doe ook mijn best.


Alleen ga jij voorbij aan artikel 28 en 29 die stelt dat er GEEN belemmeringen door de verkoper mogen worden opgelegd. Laat dat nou net zijn wat Apple in dit geval wel doet door het te gooien op de BTW afhandeling.

Het zijn nuances, dat begrijp ik ook. Maar die maak ik nou juist duidelijk.
Off topic; val me daar dan niet zo op aan aub, ik doe ook mijn best. :)

pebbie 24-07-09 19:38

Ik ben toch nog nieuwsgierig naar de garantie van Apple met iPhones die in het buitenland gekocht zijn. Ik ben lid van de consumentenbond en zal maandagavond een belletje plegen, ze zijn nu niet meer bereikbaar helaas. Zal het antwoord dat ze me geven hier neer zetten. En ik zal tevens vragen of het mag wat ze doen met die bestellingen die we proberen te plaatsen, nou wil ik het weten ook haha. Misschien met zijn allen Apple aanklagen voor dit leed en als troost gratis een 3GS kado ;-)

macmichel 24-07-09 19:59

Ik heb eens gebeld (een tijd terug) met consuwijzer, dit is een instantie van de staat en die wist mij te vertellen dat wat Apple met de iPhone doet legaal is.

Dat je binnen de EU vrij bent om iets te kopen klopt maar zit er een beperkte garantiebepaling op dan is er niks die dit tegenhoud.

pebbie 24-07-09 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door macmichel (Bericht 329012)
Ik heb eens gebeld (een tijd terug) met consuwijzer, dit is een instantie van de staat en die wist mij te vertellen dat wat Apple met de iPhone doet legaal is.

Dat je binnen de EU vrij bent om iets te kopen klopt maar zit er een beperkte garantiebepaling op dan is er niks die dit tegenhoud.

Hmm dan heeft het dus ook weinig nut dat ik de gewone consumentenbond ga bellen lijkt me, jammer maar helaas.

Zero 24-07-09 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door macmichel (Bericht 329012)
Ik heb eens gebeld (een tijd terug) met consuwijzer, dit is een instantie van de staat en die wist mij te vertellen dat wat Apple met de iPhone doet legaal is.

Dat je binnen de EU vrij bent om iets te kopen klopt maar zit er een beperkte garantiebepaling op dan is er niks die dit tegenhoud.


Dit was ook wel te verwachten. Een bedrijf als Apple dient sowiezo aan verschillende wetten en regels te voldoen. De beperkte garantieregeling is ook vrij logisch, het zou een ander verhaal zijn als bewijze van spreken in Palermo een iPhone koopt en vervolgens geen gebruik kunt maken van je garantie in Turijn.;)

schmrtzzz 24-07-09 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bhofland (Bericht 328666)
Super!

Dat is precies wat ik bedoel! Hier staat dat jij MAG kopen waar je wil. Er is dus niemand die jou tegenhoudt. hier staat niet dat een ander de plicht heeft iets aan jou te verkopen.

Je hebt dus het RECHT om je iPhone op de Italiaanse website van Apple te bestellen. Maar Apple hoeft niet te versturen naar een buitenlands adres.

Best lastig, lezen. Er staat dat een leverancier niet mag discrimineren tussen de ene en de andere Europese consument. Maar als jij denkt dat dat wel mag, wat doe je dan nog in deze discussie? Alleen proberen je gelijk te halen?

bhofland 25-07-09 01:30

Nee hoor. Ik ben alleen iemand die er wel eens mee te maken heeft gehad ( in de rol van leverancier ). Toen heb ik het me door een dure jurist uit laten leggen.

Het blijkt wel hoe krom het recht soms is. Je hebt wel recht, maar je krijgt het niet als consument omdat je zwicht onder de druk van een grote reus als Apple.

Ik ben niet uit op mensen die het persoonlijk opvatten. Ik probeer aan te geven dat er nuances zijn. En dat ook in de Europese wetgeving interpretaties mogelijk zijn.

Wat mij dan opvalt is dat er dan hormonen loskomen bij mensen. Laat je niet gek maken, maar weet dat er niet voor niets rechters zijn. En als jij denkt dat je een punt hebt als je vindt dat de Italiaanse apple winkel pakjes naar Nederland MOET versturen, maak er een zaak van. Ik geef met plezier het telefoonnummer van de dame die me toen goed geholpen heeft. Toen mocht ik niet weigeren iemand iets te verkopen, maar wel iemand iets te versturen. dat heb ik ook gedaan.

him 27-07-09 17:35

Vandaag 2 x Italiaanse iPhone binnen gekregen. Een zwarte en een witte.
Beide zijn 32GB model. Zwarte hou ik zelf witte gaat in de verkoop.

exo_dude 27-07-09 21:19

m.b.t de Garantie. Ik heb vorige week mijn iphone bij belcompany in Turnhout gekocht. De verkoopster vertelde mij dat je voor garantie ook bij de belcompany in NL kan aankloppen. (Gelukkig nog niet nodig gehad).

rickoo 28-07-09 09:41

Half uur geleden via de Italiaanse Apple Store een 3GS besteld en hij staat in de orders als nog niet verzonden. Verwachte verzenddatum 7 werkdagen. Alleen het land is IT.

freshworks 28-07-09 09:47

@Rickoo

En over een aantal dagen krijg je een mailtje dat er een foutief adres is ingevoerd en de iphone niet verstuurd kan wrden ivm. BTW blabla. Dat was in mijn case het geval.

Polansky 28-07-09 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freshworks (Bericht 330405)
@Rickoo

En over een aantal dagen krijg je een mailtje dat er een foutief adres is ingevoerd en de iphone niet verstuurd kan wrden ivm. BTW blabla. Dat was in mijn case het geval.

En eigenlijk zo'n beetje in alle gevallen.
Flauw van Apple? Ja!
Maar er is maar heel weinig tegen te doen....

Maxman 28-07-09 22:36

Lees nu voor het eerst het topic. Het lijkt wel een beetje zoals in het begin met de iPhone 2g in Amerika bestellen met NL creditcard.

De ene keer ging het wel de andere keer werd ie geannuleerd. Wat mij altijd opviel was dat wanneer je s'nachts besteld (lokale tijd) het op 1 of andere manier er altijd sneller doorkwam.

him 30-07-09 12:00

Ik heb vorige week weer een order bij Apple Store IT geplaatst en deze lijkt nu wel verstuurd te gaan worden naar een NL adres.
Status is nu klaargemaakt voor verzending.

Ik geef wel een gil als het echt gelukt is en hoe dit dan te doen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:58.