iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPad algemeen (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/)
-   -   iPad 4 - gebruikerservaringen en discussie (https://forum.iculture.nl/f90/ipad/f91/ipad-algemeen/129459-ipad-4-gebruikerservaringen-discussie.html)

stino90 10-11-12 21:28

iPad 4 - gebruikerservaringen en discussie
 
er zijn al een aantal topics vooral voor iPhones, maar het wordt tijd dat we dat eens voor de iPad 4 doen..

Goldwing1973 10-11-12 22:48

Ik zou zeggen, steek van wal

stino90 10-11-12 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldwing1973 (Bericht 851785)
Ik zou zeggen, steek van wal

ik moet eerlijk toegeven, ik heb zelf geen iPad, maar wil de 4 wel kopen. en ik gebruik dit forum een beetje om te ondervinden hoe hij is, dus aan de anderen: steek van wal!

Beech43 10-11-12 22:52

Maar hij heeft geen iPad 4, dus daar zit ik niet op te wachten. Jij wel, dus...

Goldwing1973 10-11-12 22:59

Ikzelf heb alle ipads gehad en ben ondanks wat andere zeggen toch van de 3 naar de 4 gegaan.
Is het verschil in prestaties de overstap waard?, kort gezegd, nee, je merkt wel dat de 4 sneller is dan de 3 maar het is naar mijn mening geen volwaardige upgrade van de 3
Ook heb ik de 2 nog, en daar is het verschil beduidend groter mee, maar ook in dit geval is upgraden niet echt nodig.
Voor iemand die een nieuwe ipad gaat kopen en nog geen ipad heeft zou ik sowieso voor de 4 kiezen en niet voor de 2, de 2 is nu bijna 2 jaar oud en je kan erop wachten dat apple de 2 gaat uitsluiten van een nieuwe IOS versie, puur om mensen alsnog te laten upgraden naar en 4 of een toekomstige 5.

stino90 10-11-12 23:05

en hoe zit het qua batterij? gewicht?

Goldwing1973 10-11-12 23:07

Gewicht is hetzelfde, batterij heb ik ook geen verschil in gemerkt, het lijkt mij dat die even lang mee gaat als de 3

stino90 10-11-12 23:09

en dat is? ik ben een totale leek... ik heb nog nooit een iPad vast gehad, ik ga volgende zaterdag wel eens een test doen in de winkel...

nuja 't is hier ook geen thread speciaal voor mij, anders had ik wel een andere titel gekozen. maar ik wil het wel weten

Goldwing1973 10-11-12 23:13

Ik moet mijn ipad 1 a 2x per week opladen, en ik gebruik mijn ipad redelijk intensief, alleen niet voor gamen.
Mijn ipad gebruik ik hoofdzakelijk voor mail, browsen, ebay, bankieren en wordfeud (scrabble)
Ga je gamen met je ipad dan zal je 'm wel vaker moeten opladen.

stino90 10-11-12 23:15

ok ben al wijzer, ik ga volgende week is kijken in een winkel.

aan anderen, discussieer hier gerust over alles wat met iPad te maken heeft, daarom heb ik het gemaakt...

Goldwing1973 10-11-12 23:21

Mocht je gaan kijken, kijk dan ook naar de mini, zeker als je geen €500+ wilt uitgeven.
Ikzelf zit nu ook serieus te overwegen om er een mini bij te kopen voor onderweg.
Het formaat en zeker het gewicht van de mini is een groot pluspunt.

stino90 10-11-12 23:25

was ik al van plan, ik had bijna volledig beslist om voor de 4 te gaan, de mini is "maar" een A5 chip, geen retina....

+ iets in mij zegt dat ze net als met de iPad 4 die de 3 vervangt, snel met een mini 2 gaan komen, met retina en A6, en dan ga ik mij bekocht (is het verkeerde woord maar vind niks beter) voelen... dus normaal ga ik voor de 4

Goldwing1973 10-11-12 23:31

Persoonlijk denk ik dat de mini niet snel een update zal krijgen, in ieder geval sowieso niet binnen 11 a 12 maanden.
Ik ben er alleen wel zeker van dat de mini 2 een upgrade zal krijgen, maar of dit een retina én een a6x zal zijn betwijfel ik, ik vermoed dat het één van de twee zal zijn, of retina met een a6 processor.

stino90 10-11-12 23:33

maar denk je niet dat de 4 langer updates zal krijgen dan de mini, die is tenslotte maar evenredig met de 2...

Goldwing1973 10-11-12 23:34

Nee, dat den ik niet, om de simpele reden dat de mini tegelijk met de 4 geïntroduceerd is.

stino90 10-11-12 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldwing1973 (Bericht 851804)
Nee, dat den ik niet, om de simpele reden dat de mini tegelijk met de 4 geïntroduceerd is.

nja maar dan kunnen ze die updates evengoed nog uitbrengen voor de 2 ook...

Goldwing1973 10-11-12 23:44

Ja dat kunnen ze, maar zullen ze -uit winst oogmerk- niet doen.
Waarom zou iemand een 4 of 5 kopen terwijl dezelfde IOS ook op de 2 nog werkt?

Goed voorbeeld is de discussie over waarom iOS 6.0.1 wel op de iphone 3gs kan en niet op de ipad 1.
De iphone 3gs is uitgebracht voor de ipad 1 en heeft een update gekregen puur en alleen omdat deze nog steeds als budget model verkocht werd door meerdere providers.
Nu is de 4 het budget model, de 4s het betere model en de 5 het top model, dus de volgende grote update zal sowieso niet beschikbaar zijn voor de 3gs en misschien zelfs nieteens voor de 4.

stino90 11-11-12 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldwing1973 (Bericht 851808)
Ja dat kunnen ze, maar zullen ze -uit winst oogmerk- niet doen.
Waarom zou iemand een 4 of 5 kopen terwijl dezelfde IOS ook op de 2 nog werkt?

Goed voorbeeld is de discussie over waarom iOS 6.0.1 wel op de iphone 3gs kan en niet op de ipad 1.
De iphone 3gs is uitgebracht voor de ipad 1 en heeft een update gekregen puur en alleen omdat deze nog steeds als budget model verkocht werd door meerdere providers.
Nu is de 4 het budget model, de 4s het betere model en de 5 het top model, dus de volgende grote update zal sowieso niet beschikbaar zijn voor de 3gs en misschien zelfs nieteens voor de 4.


da's waar, daar heb je gelijk... achja afwachten... wie had de iPad 4 verwacht zo snel na de 3? maw je weet het nooit

KvdS 11-11-12 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 851811)
da's waar, daar heb je gelijk... achja afwachten... wie had de iPad 4 verwacht zo snel na de 3? maw je weet het nooit

Apple is hierin nogal wisselend, kijk maar eens hier.

Guest-20180925190238 11-11-12 08:41

@stino90

Ik heb zowel de iPad 1, de iPad 3 als de iPad 4 en kan dus een klein beetje vergelijken. Elke iPad wordt voor zeer specifieke doeleinden gebruikt.

De iPad 4 is duidelijker sneller dan zijn voorganger met zware apps zoals Pages, Numbers, Keynote, PDF Expert, iBooks, apps met kaarten, enz...

Ik merk de snelheidswinst in apps die heel wat renderwerk voor hun kiezen krijgen. Niet alleen is de A6X CPU sneller maar blijkbaar ook de GPU.

Wat ik ook vaststel is dat apps tot nu toe niet crashen met LowMemory crash reports. Iets wat op de iPad 3 soms gebeurde (en op de iPad 1 vaak).

Bij standaard apps zoals Mail, Safari, Notes, enz... zie ik geen enkel verschil tussen de iPad 4 en zijn voorganger. Over spelletjes kan ik niets zeggen want die gebruik ik niet.

Deora 11-11-12 23:06

Ik heb vandaag mijn iPad 1 verkocht en koop morgen de 4 en ik denk/hoop dat het een grote verbetering is. Ik gebruik de iPad veel op het werk en er is niks irritanter dan een Excel sheet die zomaar weg valt.

Goldwing1973 11-11-12 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deora (Bericht 852092)
Ik heb vandaag mijn iPad 1 verkocht en koop morgen de 4 en ik denk/hoop dat het een grote verbetering is. Ik gebruik de iPad veel op het werk en er is niks irritanter dan een Excel sheet die zomaar weg valt.

Heel veel plezier met je iPad 4, en ja dit zal een groot verschil voor je zijn.

stino90 11-11-12 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deora (Bericht 852092)
Ik heb vandaag mijn iPad 1 verkocht en koop morgen de 4 en ik denk/hoop dat het een grote verbetering is. Ik gebruik de iPad veel op het werk en er is niks irritanter dan een Excel sheet die zomaar weg valt.

laat je bevindingen maar weten!

Deora 11-11-12 23:20

Ik zit zelf nog te twijfelen over de winkel (mediamarkt, icentre of coolblue). Ik wil graag een screenprotector vanaf het begin, maar heb een hekel aan het aanbrengen van deze dingen. Welke winkel kan dit voor mij doen? Ervaringen?

stino90 11-11-12 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deora (Bericht 852098)
Ik zit zelf nog te twijfelen over de winkel (mediamarkt, icentre of coolblue). Ik wil graag een screenprotector vanaf het begin, maar heb een hekel aan het aanbrengen van deze dingen. Welke winkel kan dit voor mij doen? Ervaringen?

ik ben Belg dus ken de winkels niet, maar iCentre is dus een apple winkel? in dat geval denk ik dat zij dat het beste zullen doen...

tulip18 12-11-12 16:59

Voor mij niet veel verbeteringen in ipad4 tegenover ipad3. Ik merk alleen dat het gebruik van safari sneller is...maar ja, is dat het waard om een 4 te kopen.
En opladen, tja even lang als de 3 en de batterij gaat naar mijn gevoel ook niet langer mee.... beetje teleurgesteld in de ipad4.

Deora 12-11-12 21:46

Ik heb de iPad 4 binnen, maar wat duurt die update naar 6.0.1. lang :( . Ik heb de iPad met opzet al aan itunes hangen, maar heb niet het idee dat het hierdoor sneller gaat.

edit
Het lijkt wel of de balk gewoon blijft hangen :( meer mensen met dit probleem?

stino90 13-11-12 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 851834)
@stino90

Ik heb zowel de iPad 1, de iPad 3 als de iPad 4 en kan dus een klein beetje vergelijken. Elke iPad wordt voor zeer specifieke doeleinden gebruikt.

De iPad 4 is duidelijker sneller dan zijn voorganger met zware apps zoals Pages, Numbers, Keynote, PDF Expert, iBooks, apps met kaarten, enz...

Ik merk de snelheidswinst in apps die heel wat renderwerk voor hun kiezen krijgen. Niet alleen is de A6X CPU sneller maar blijkbaar ook de GPU.

Wat ik ook vaststel is dat apps tot nu toe niet crashen met LowMemory crash reports. Iets wat op de iPad 3 soms gebeurde (en op de iPad 1 vaak).

Bij standaard apps zoals Mail, Safari, Notes, enz... zie ik geen enkel verschil tussen de iPad 4 en zijn voorganger. Over spelletjes kan ik niets zeggen want die gebruik ik niet.

merci, ik ben wel van plan om tekstverwerking te doen op de iPad, (grotendeels moet hij de vervanger worden van de laptop, zodat die minder gebruikt zal worden), dus dan lijkt de 4 het beste waarschijnlijk.

eerst een leekvraag: is pages enkel tekstverwerking als Word, of zit daar ook excel, powerpoint,... bij?

is pages het beste tekstverwerkingsprogramma? kan je er .doc bestanden maken? ik heb al veel andere programma's gevonden maar of die even goed zijn...

Guest-20180925190238 13-11-12 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 852623)
eerst een leekvraag: is pages enkel tekstverwerking als Word, of zit daar ook excel, powerpoint,... bij?

Pages is enkel tekstverwerking :) Bij Word zit ook geen Excel of PowerPoint bij.

De equivalenten van Excel en PowerPoint zijn Numbers en Keynote.

stino90 13-11-12 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 852625)
Pages is enkel tekstverwerking :) Bij Word zit ook geen Excel of PowerPoint bij.

De equivalenten van Excel en PowerPoint zijn Numbers en Keynote.

Dacht ik al, 't was eigenlijk de naam van die equivalenten die ik zocht. Maar dat werkt dus allemaal goed en is dus om te zetten naar .doc, .ppt, .xls.

Alvast bedankt.

Guest-20180925190238 13-11-12 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 852631)
Maar dat werkt dus allemaal goed en is dus om te zetten naar .doc, .ppt, .xls.

Met Pages op de iPad kan je bestaande MS Word documenten bekijken en (beperkt) bewerken. Idem dito voor Numbers en Keynote.

Eigenlijk passen Pages, Numbers en Keynote niet zo goed in een Windows omgeving. Om zo meer in een Mac omgeving omdat dan ook iCloud met de Mac versies van iWork ondersteund wordt.

stino90 13-11-12 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 852634)
Met Pages op de iPad kan je bestaande MS Word documenten bekijken en (beperkt) bewerken. Idem dito voor Numbers en Keynote.

Eigenlijk passen Pages, Numbers en Keynote niet zo goed in een Windows omgeving. Om zo meer in een Mac omgeving omdat dan ook iCloud met de Mac versies van iWork ondersteund wordt.

na wat opzoekwerk...

Apple Pages voor iPad (review) - iPad - iPadclub

het onderste deel... dus toch?

Guest-20180925190238 13-11-12 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 852645)
na wat opzoekwerk...

...heb je een verouderd artikel gevonden :)

stino90 13-11-12 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 852650)
...heb je een verouderd artikel gevonden :)

https://itunes.apple.com/nl/app/pages/id361309726?mt=8

dus staat het in de store ook verkeerd?

Guest-20180925190238 13-11-12 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 852666)
dus staat het in de store ook verkeerd?

Wat staat er in de App Store verkeerd?

Als het over 'iWork" gaat dan bedoel ik daarmee Pages, Numbers en Keynote op de Mac. iWork is de benaming voor die drie apps in één pakket.

stino90 13-11-12 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 852667)
Wat staat er in de App Store verkeerd?

Als het over 'iWork" gaat dan bedoel ik daarmee Pages, Numbers en Keynote op de Mac. iWork is de benaming voor die drie apps in één pakket.

oh ik denk dat we mekaar verkeerd begrijpen...

ik bedoelde al heel de tijd of het mogelijk is dat je pages naar .doc omzet volgens de appstore gaat dat dus blijkbaar wel?

Guest-20180925190238 13-11-12 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 852668)
ik bedoelde al heel de tijd of het mogelijk is dat je pages naar .doc omzet volgens de appstore gaat dat dus blijkbaar wel?

Ach so :) Ja, je kan in Pages op de iPad een Pages document aanmaken en dan exporteren naar MS Office .doc. Voor héél simpele documenten werkt dat inderdaad.

Succes verder :)

stino90 13-11-12 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 852671)
Ach so :) Ja, je kan in Pages op de iPad een Pages document aanmaken en dan exporteren naar MS Office .doc. Voor héél simpele documenten werkt dat inderdaad.

Succes verder :)

Wat bedoel je met "heel simpele documenten"? Dus niet met afbeeldingen/ grafieken? Sorry voor de vragen.

XIII 13-11-12 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stino90 (Bericht 852668)
oh ik denk dat we mekaar verkeerd begrijpen...

ik bedoelde al heel de tijd of het mogelijk is dat je pages naar .doc omzet volgens de appstore gaat dat dus blijkbaar wel?

Tip: het is handig(er) om op te schrijven wat je bedoelt, ipv. alleen maar links te posten.

stino90 13-11-12 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 852686)
Tip: het is handig(er) om op te schrijven wat je bedoelt, ipv. alleen maar links te posten.

Ja excuus we leren elke dag bij.

Nogmaals sorry voor mijn vele vragen, ik overweeg de iPad aan te kopen maar enkel als ik zeker ben dat hij voor een groot deel de laptop vervangt. Voorts help ik waar ik kan


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:02.