Hello World discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Afgelopen weekend is het me eindelijk gelukt om een "hello world" applicatie te schrijven voor m'n iPhone. Hieronder in het kort de stappen die ik ...
|
Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Berichten van vandaag | Zoeken |
#1
|
||||
|
||||
Hello World (korte handleiding)
Afgelopen weekend is het me eindelijk gelukt om een "hello world" applicatie te schrijven voor m'n iPhone. Hieronder in het kort de stappen die ik heb doorlopen. Misschien handig voor andere mensen die ook graag native applicaties willen gaan ontwikkelen, maar niet precies weten waar te starten.
Gebruikte hardware iPhone 1.1.4 (geunlocked en met de installer app). MacMini met Mac OS X 10.5 Leopard Wireless router Gebruikte software iPhone - OpenSSH (intalleren via installer) Mac - Terminal Mac - Xcode, ontwikkel omgeving van Apple. Mac - iPhone toolchain (iphone-dev - Google Code) Mac - Template voor Xcode van (Cocoa Machine Team) Stap 1: Connectie met iPhone Zorg dat je vanaf je mac connectie kunt maken met je iphone, zodat je kunt zien welke bestanden erop staan. En zelf bestanden kunt toevoegen. Hiervoor moet OpenSSH op je iPhone geinstalleerd hebben staan en het ipnummer weten wat je iPhone van je router toegewezen heeft gekregen (zie https://forum.iculture.nl/f1/ip...-ip-adres.html) Gebruik in terminal het commando "ssh root@IPNUMMER" om op je iPhone in te loggen. Als om het wachtwoord gevraagd wordt, is dit alpine of dottie. Als je ingelogt bent kun je een commando's zoals ls, cd etc gebruiken om eens op je iphone rond te neuzen. Je applicaties staan in cd /Applications Stap 2: installeer Xcode Zorg dat Xcode op je mac geinstalleerd staat. De laatste versie is gratis te downloaden van http://developer.apple.com/ Stap 3: installeer iPhone toolchain Download en installeer de iphone toolchain. Ik heb hier een goede tutorial van gevonden op: http://edyoshi.up.seesaa.net/docs/ip...owto_ja_JP.rtf (ik weet niet hoe goed je Japans is, maar je kunt gewoon de engelse tekst volgen). Trek hier gerust een uurtje voor uit. Stap 4: compileer je eerste code Compileer je eerste hello world programma. Als je de toolchain installeerd, heb je in de iphone-dev directory ook een helloworld directory. Ga in de terminal naar deze directory en type make. Als je alles goed geinstalleerd hebt, wordt nu je eerste programma voor de iphone gecompileerd. Helaas staat het nog niet op je iPhone, maar dat komt in de volgende stap. Stap 5: plaats het programma op je iPhone Voordat je je zojuist gecompileerde programma op je iPhone zet is het wellicht handig om iets meer van de bestandstructuur op je iPhone te weten. Alle programma's die je in je springboard ziet staan staan geinstalleerd in /Applications Elk programma staat in een aparte directory naam.app Die directory is altijd gevuld met een aantal standaard bestanden. - Default.png, dit is het splash scherm wat tijdens het opstarten van de applicatie getoond wordt. - icon.png, dit is het icoontje wat in je het spingboard getoond wordt. - PkgInfo, geen idee wat dit is, maar is wel noodzakelijk. Je kunt hem van een willekeurige andere app kopieren. - Info.plist, een plist (xml) file met informatie over je applicatie zoals de naam en de executable. Deze kun je kopieren van een andere app en vervolgens aanpassen zodat jou app geladen wordt. - executable, de daadwerkelijke executalbe die je gemaakt hebt. Daarnaast staan ook de resources die je programma nodig heeft in deze directory. Zoals bijvoorbeeld afbeeldingen en andere data. Maak voor jou applicatie een eigen directory in /Applications en geef deze met chmod 755 de juiste rechten. Zorg dat bovenstaande files in de directory komen te staan en geef Info.plist en de executable ook de 755 rechten. Als het goed is kun je nu je HelloWorld programma draaien op je iPhone. Stap 6: Bouwen met Xcode Als bovenstaande allemaal werkt, is het bouwen met Xcode een fluitje van een cent. Eerst moet je een project template downloaden, ik heb deze gebruikt: iPhone XCode 3.0 Template Update - Cocoa Machine Team In de readme van deze downoad is te lezen waar je hem moet uitpakken en gebruiken. Vanaf nu is het mogelijk om met Xcode applicaties voor je iPhone te bouwen en ze worden daarna automatisch naar je iPhone geupload. Debuggen etc is helaas niet mogelijk. Voor een ieder die hiermee aan de slag gaat, succes! Laatst gewijzigd door ideveloper; 26-04-08 om 10:10. |
|
|
Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)
|
#2
|
||||
|
||||
Jammer genoeg heb ik geen mac Andere manier voor Windows??
|
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
winchain - Google Code Blijkbaar is de toolchain niet meer te downloaden op de site die wordt gegeven. Iemand een andere link ? Weet je of je met de laatste sdk ook programmas kan maken voor de 1.1.4 of alleen maar voor 2.0 ? Code:
macmini:odcctools macfreaker$ INCPRIVEXT="-isysroot /Developer/SDKs/MacOSX10.4u.sdk" macmini:odcctools macfreaker$ make cd libstuff && make gcc -Wall -Wno-long-double -Wno-import -DHAVE_CONFIG_H -I..//include -I../../../odcctools/include -g -O2 -fno-builtin-round -fno-builtin-trunc -no-cpp-precomp -mdynamic-no-pic -c -o execute.o ../../../odcctools/libstuff/execute.c In file included from ../../../odcctools/include/libkern/OSByteOrder.h:70, from ../../../odcctools/include/mach/ndr.h:94, from ../../../odcctools/include/mach/clock_priv.h:7, from ../../../odcctools/include/mach/mach_interface.h:37, from ../../../odcctools/include/mach/mach.h:62, from ../../../odcctools/libstuff/execute.c:25: ../../../odcctools/include/libkern/machine/OSByteOrder.h:45: error: redefinition of ‘_OSSwapInt16’ /usr/include/libkern/i386/_OSByteOrder.h:49: error: previous definition of ‘_OSSwapInt16’ was here ../../../odcctools/include/libkern/machine/OSByteOrder.h:54: error: redefinition of ‘_OSSwapInt32’ /usr/include/libkern/i386/_OSByteOrder.h:58: error: previous definition of ‘_OSSwapInt32’ was here ../../../odcctools/include/libkern/machine/OSByteOrder.h:63: error: redefinition of ‘_OSSwapInt64’ /usr/include/libkern/i386/_OSByteOrder.h:69: error: previous definition of ‘_OSSwapInt64’ was here make[1]: *** [execute.o] Error 1 make: *** [libstuff] Error 2 Laatst gewijzigd door Grample; 02-05-08 om 18:40. Reden: Graag de edit knop gebruiken |
#4
|
||||
|
||||
Ik liep hier niet tegenaan, maar andere mensen wel heb ik gelezen. Probeer de oplossing die hier omschreven wordt eens.
Issue 31 - iphone-dev - Google Code |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
Zal wel verder zoeken voor een oplossing. |
Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) |
|
Soortgelijke discussies |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Own This World | Bart274 | iPhone Games | 0 | 02-05-11 18:45 |
world series of poker | mandyrichard | iPhone Apps | 7 | 06-01-10 16:51 |
World Clock | BertVDK | iPhone algemeen | 0 | 06-05-08 10:12 |
download I-world | rijswijke | Unlock [archief] | 2 | 24-02-08 20:57 |
|
|