//

Zoek boek voor programmeurbeginner

Zoek boek voor programmeurbeginner discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo, Aangezien ik morgen/over morgen mijn eerste mac os ervaring heb (brand new hackintosh ) wil ik ook maar eens gaan beginnen met xcode. Aangezien ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 30-07-09, 00:35
azertyuiop azertyuiop is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 2
Unhappy Zoek boek voor programmeurbeginner

Hallo,
Aangezien ik morgen/over morgen mijn eerste mac os ervaring heb (brand new hackintosh ) wil ik ook maar eens gaan beginnen met xcode.
Aangezien ik het snelste leer van papier (ja ik ken online tutorials zoals:

BecomeAnXcoder | CocoaLab
First iPhone Application - iPhone SDK Articles
De video's van stanford university
(Nog meer?))

Toch leer ik liever van papier, dat vind ik toch handiger (lekkerder voor je ogen, beter voor onderweg etc)

Ik wil dus gewoon de basis uit een boek leren.
Ik heb zelf een beginnetje aan php gemaakt met behulp van online tutorials maar ik beheers het nu pas volledig door een aantal boeken door te nemen.

Helaas heb ik me verder nooit verdiept in het OOP deel van php en ik ben bang dat dit nu een flinke kluif gaat worden...
Ik ben nu bezig met de basis van C maar dit beheers ik nog niet volledig...

In ieder geval ben ik dus bezig om een goed boek te vinden.
Mijn toekomstige apps gaan veel functies hebben die in 3.0 terug te vinden zijn, ik wil dus een boek waar dat duidelijk in terug komt. (met name het google maps integratie gedeelte)

Ik heb op amazon zo'n beetje de beschrijving van al de boeken gelezen die aan mijn eisen voldoen, na dat ik de beschrijving had gelezen leek het een perfect boek, na een paar reviews zonk de moed me keer op keer in de schoenen, typfouten, complete stukken missende code, boeken waar dingen "magisch gebeuren" maar verder zonder achtergrond informatie....

Kortom, ik ben de weg kwijt...

Steile leercurve maakt me verder weinig uit, ben er bereid veel moeite en energie in te steken, ik het echter geen zin in een boek waar er om de 3 regels staat: "zoals je al weet van/door..." etc.

Helaas zijn veel boeken over 3.0 nog in pre order, ik kan helaas niet 3 maanden wachten... (Het liefst morgen nog bestellen bij bol.com zodat ik overmorgen aan de slag kan)

Iemand tips & tricks?, heel erg bedankt alvast in ieder geval...
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 30-07-09, 09:35
Rockafello Rockafello is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 49
Standaard

Ik ben zelf een C# programmeur, en wilde laatst ook mijn eerste stappen maken met Objective-C. Ik heb een boek gelezen "Programming Objective-C 2.0"

ISBN-13: 978-0-321-56615-7
ISBN-10: 0-321-56615-7

Ik vond het een erg goed boek. Het gaat over Objective-C en de basis van het programmeren. Pas in het laatste hoofdstuk wordt de iPhone besproken, maar ik vond met name de introductie in objective-c erg duidelijk en goed te begrijpen.

Dus concentreer je niet op iPhone, maar eerst op Objective-C. als dat duidelijk is, gaat het programmeren van iPhone ook een stuk makkelijker.
  #3  
Oud 30-07-09, 11:29
azertyuiop azertyuiop is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rockafello Bekijk bericht
Ik ben zelf een C# programmeur, en wilde laatst ook mijn eerste stappen maken met Objective-C. Ik heb een boek gelezen "Programming Objective-C 2.0"

ISBN-13: 978-0-321-56615-7
ISBN-10: 0-321-56615-7

Ik vond het een erg goed boek. Het gaat over Objective-C en de basis van het programmeren. Pas in het laatste hoofdstuk wordt de iPhone besproken, maar ik vond met name de introductie in objective-c erg duidelijk en goed te begrijpen.

Dus concentreer je niet op iPhone, maar eerst op Objective-C. als dat duidelijk is, gaat het programmeren van iPhone ook een stuk makkelijker.
Daar zit wat in!

Wel opvallend dat dat boek geen een "1 ster review" heeft gekregen op amazon, wel een aantal 2 sterren reviews:

Amazon.com: Customer Reviews: Programming in Objective-C 2.0 (2nd Edition) (Developer's Library)

Komen hier dingen in terug de je herkent?, of alleen reviews van een boze concurrent?
  #4  
Oud 30-07-09, 11:44
Rockafello Rockafello is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 49
Standaard

Wat betreft de spelfouten kan ik hier wel mee eens zijn, echter helpt je dit ook om het te begrijpen. Echter ik had al kennis van programmeren, maar nog niet in C. Persoonlijk heb ik niks gedaan met alle voorbeelden over if...else...while etc. Dit is eigenlijk hetzelfde in PHP, C# of welke taal dan ook.

Voor mij vond ik de uitleg over header files (definitie) en de .m files (implementatie) en de syntax veel belangrijker om te leren. Als je namelijk weet op welke wijze iets wordt geschreven wordt het ook makkelijker om tutorials te volgen die wel over iPhone gaan.

Het boek begint dus met de syntax, OOP en MVC en pas daarna iPhone. Ik heb zelf ervaren dat dit een hele goede volgorde is, maar zoals ik al zei had ik al ervaring met OOP, MVC en ging het mij meer om het leren van de taal C.

Wellicht dat je eerst een proefexemplaar kan inkijken (PDF?) voordat je tot koop overgaat.
  #5  
Oud 01-08-09, 10:34
Wiizle Wiizle is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 10
Standaard

Hey,

Dit is ook het boek wat ik heb gebruikt om bekend te raken met Objective-C. Ik vind het een goed boek met wat foutjes hier en daar. Als je moet nadenken over die foutjes dan leer je het alleen maar beter, op deze manier zorg je namelijk dat je het kloppend maakt en dat kan alleen maar als je het snapt.

Wat ik persoonlijk erg jammer vond, was dat je de resultaten die je had na het maken van de oefeningen niet kan vergelijken. Je weet dus nooit of je het 100% goed hebt gedaan. Wel kan je zo een hoop aan je fantasie overlaten.

Als je al wat ervaring hebt met programmeren, dan kun je grote stukken overslaan. Dit wijst zichzelf namelijk allemaal. Ik heb ook het probleem dat ik dingen minder snel oppak van een scherm en voor mij is dit een uitkomst geweest.

Wat ik je na dat boek kan aanbevelen is een boek van Dave Mark en Jeff LaMarche. (Beginning iPhone Development, Exploring iPhone SDK) Leest lekker door en gaat verder waar het andere boek stopt.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
  #6  
Oud 04-08-09, 20:48
Glnn Glnn is offline
• iOS 3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2009
Berichten: 14
Standaard

Ik heb beginning iphone development gekocht, die is zeker de moeite waard om mee te beginnen..
Ik zou niet gaan wachten op 3.0, die is toch nog in nda?
  #7  
Oud 10-08-09, 23:02
markvwijnen markvwijnen is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 113
Standaard

Ik vraag me af hoe belangrijk het is om de taal Objective-C te kennen, ik kwam zelf van een PHP achtergrond met Actionscript 3.0 en begon ook eerst met het leren van Objective-C maar je merkt snel dat ze dieper in de taal gaan dan dat je nodig zult hebben om voor de iPhone te programmeren. Het andere is allemaal leren omgaan met cocao.

Ik zal binnenkort, een uitgebreide tutorial schrijven hoe te beginnen van het aanmelden als developer tot het ontwikkelen van je eerste applicatie. Waarin ik niet zover theoretisch erin zal gaan, maar puur praktisch door met de code te spelen. Trial and error. Iets veranderen en kijken wat het doet.

Je holy grail zal uiteindelijk de documentatie zelf worden. Option key + dubbel klik op een woord als NSString brengt je direct naar die class in de documentatie en vanuit daar kan je zien welke methodes en properties je kan aanroepen bij dat object, wat ze doen en hoe je ze moet gebruiken.

Ps. Ik zal het allemaal in het Nederlands schrijven en de Words spelling controle erop los laten

Laatst gewijzigd door markvwijnen; 10-08-09 om 23:08.
  #8  
Oud 11-08-09, 11:00
Matisse Matisse is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markvwijnen Bekijk bericht
maar je merkt snel dat ze dieper in de taal gaan dan dat je nodig zult hebben om voor de iPhone te programmeren. Het andere is allemaal leren omgaan met cocao.
Dat zou ik niet durven zeggen. Alles hangt natuurlijk af van de complexiteit van je apps maar als je alle details van Objective-C onder de knie hebt, kan je soms betere keuzes maken tijdens de implementatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markvwijnen Bekijk bericht
Je holy grail zal uiteindelijk de documentatie zelf worden. Option key + dubbel klik op een woord als NSString brengt je direct naar die class in de documentatie en vanuit daar kan je zien welke methodes en properties je kan aanroepen bij dat object, wat ze doen en hoe je ze moet gebruiken.
De laatste tijd gebruik ik steeds vaker de header files zelf. Cmd+Shift+D en dan (deel van) naam van klasse intikken. (staan vaak nuttige tips in commentaar bij)
En nu we toch shortcuts aan het opsommen zijn: Cmd+Option+pijltje nr boven opent de overeenkomstige .h/.m file van de huidige file.

Laatst gewijzigd door Matisse; 11-08-09 om 11:06.
  #9  
Oud 11-08-09, 11:25
markvwijnen markvwijnen is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matisse Bekijk bericht
Dat zou ik niet durven zeggen. Alles hangt natuurlijk af van de complexiteit van je apps maar als je alle details van Objective-C onder de knie hebt, kan je soms betere keuzes maken tijdens de implementatie.
Tuurlijk, ben ik mee eens, het is altijd beter een taal waar het hele framework op geschreven is zelf te snappen maar niet iedereen heeft de tijd en het geduld om dat te doen.

Laatst gewijzigd door markvwijnen; 11-08-09 om 11:28.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
wanhopig op zoek naar de App voor bd player Geert1976 iPhone Apps 4 31-03-11 12:16
Software: Ik zoek de beste navi voor max 60,- euro!? allewijn iPhone Navigatie 16 26-05-10 16:33
HELP!! Op zoek naar de source voor BAND !!! brifast Archief 11 05-07-08 14:14

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:56.