//

omzetbelasting..

omzetbelasting.. discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Hi, wie oh wie heeft ervaring met aangifte van omzet belasting mbt zijn/haar apps verkocht via Itunes? Ik ben wat dat betreft - 'durf toe ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 09-01-11, 18:37
hhewy hhewy is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Berichten: 4
Standaard omzetbelasting..

Hi, wie oh wie heeft ervaring met aangifte van omzet belasting mbt zijn/haar apps verkocht via Itunes? Ik ben wat dat betreft -'durf toe te geven' zo groen als gras en heb geen idee.. er zijn niet al te grote bedragen op te geven voor het afgelopen kwartaal, maar ik vraag me af of dit diensten zijn die geleverd zijn buiten EU? .. eigenlijk ben ik benieuwd hoe jullie het allemaal hebben opgegeven.. ik heb heen idee waar te beginnen (KvK e.d. is allemaal geregeld, dit zal mijn eerste opgave worden)

Thanks soooo much!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 09-01-11, 18:40
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

iTunes is in Europa een Luxemburgse S.á.r.l.

Voor U gaat het dus om intracommunutaire transacties, dus transacties binnen de EU.
  #3  
Oud 09-01-11, 18:49
hhewy hhewy is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Berichten: 4
Standaard

ok.. thanks! dus moet ik ook een aangifte ICP doen?

Heeft iemand van jullie onlangs aangifte van beide (ICP en omzet) gedaan om me een beetje op weg te helpen? Ik heb hier dus echt geen kaas van gegeten
  #4  
Oud 09-01-11, 19:55
Hollance Hollance is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Breda
Berichten: 68
Standaard

Mijn contract is met Apple, Inc en niet met iTunes s.a.r.l, en die zitten in de USA. Geen omzetbelasting dus.
  #5  
Oud 09-01-11, 20:13
hhewy hhewy is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Berichten: 4
Standaard

bedankt.. dus jij vult ook gelijk in het begin 'nee' in iedere keer?

Begrijp ik goed dat er in ons geval alleen sprake is van inkomstenbelasting?

Sorry voor al deze vragen!
  #6  
Oud 09-01-11, 20:22
Hollance Hollance is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Breda
Berichten: 68
Standaard

Ik ben geen belastingexpert, maar ik zie het als volgt:

- Klanten kopen bij een iTunes winkel. Klanten uit de EU doen dat bij iTunes s.a.r.l. De prijs die ze betalen is inclusief 15% BTW. Apple draagt dat af aan de EU.
- Het geld van alle iTunes stores wereldwijd gaat naar Apple, Inc van waaruit het aan jou uitgekeerd wordt.
- Jij hebt alleen te maken met Apple, Inc. Nou is het de vraag: lever je hen een dienst, of neem je een dienst af? Ik ga voor het eerste geval.

De klant heeft de BTW in ieder geval al betaald, en dat is afgedragen door Apple, dus jij hoeft dat niet meer te doen...
  #7  
Oud 09-01-11, 20:27
hhewy hhewy is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Berichten: 4
Standaard

bedankt.. all makes sense..

lijkt zo vreemd toch dat ik me heb moeten inschrijven bij de KvK..
  #8  
Oud 21-04-11, 01:20
pposthoorn pposthoorn is offline
• iOS 8.0 beta
• 8.0 beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Berichten: 164
Standaard

Ik moet nu ook voor het eerst Aangifte Omzetbelasting doen.

Na wat rondgelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat Apple de BTW heft bij de klant en afdraagt (aan de EU, of per land?). Zodoende zou ik alle omzet die ik vanuit Apple krijg in zijn geheel niet op hoeven geven in mijn Aangifte Omzetbelasting. Is dit juist?

Op mijn afschrift staat het volgende:
IBAN: DE9050070010xxxxxxxxxx
Naam:Apple
Kenmerk:000283xxxx
Omschrijving:CCI : 000283xxxx,Ap
ple Can. Inc.,Apple Inc.,Apple P
TY Ltd,iTunes Sarl


Waar 'komt het geld nu vandaan'? Is dit uit Canada (buiten EU) of uit Luxemburg of Duitsland (binnen EU)?


Alle hulp wordt zéér gewaardeerd.
  #9  
Oud 21-04-11, 08:21
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pposthoorn Bekijk bericht
Na wat rondgelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat Apple de BTW heft bij de klant en afdraagt (aan de EU, of per land?). Zodoende zou ik alle omzet die ik vanuit Apple krijg in zijn geheel niet op hoeven geven in mijn Aangifte Omzetbelasting. Is dit juist?
Dat klopt.

Als je als ondernemer inlogt bij de belastingdienst om je omzetbelasting in te vullen dan kun je aangeven dat het heffen van de btw 'verlegd' is. Iemand anders heeft namelijk al omzetbelasting voor jou betaald. Daar hoort het eigenlijk ingevuld te worden. Of dat veel uitmaakt weet ik niet.

Je geeft je omzet wel op bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.
__________________
Leon
[iPhone- en Java ontwikkelaar]
  #10  
Oud 22-04-11, 09:56
Hollance Hollance is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Breda
Berichten: 68
Standaard

Op het formulier Aangifte Omzetbelasting vul je o.a. in hoeveel BTW je eigenlijk betaald zou hebben over diensten die je in het buitenland afneemt. Dus als je iets koopt in de USA, of daar een dienst afneemt, reken je zelf 19% BTW en vult die in op het formulier. Je vult dat bedrag ook in bij reeds betaalde voorbelasting. Je betaalt dus niets, maar geeft dit fictieve bedrag wel aan. Waarom weet niemand, maar de Belastingdienst wil het nou eenmaal. Dit is de verlegde BTW waar wubbe het over heeft.

Echter, dat is niet de situatie die hier van toepassing is. Jij neemt geen dienst af bij Apple. Het is andersom: Apple koopt digitale goederen (dus: diensten) bij jou in en verkoopt die in hun eigen winkel aan hun eigen klanten. Jij bent in principe groothandel en Apple detaillist. Dat Apple BTW berekent aan hun klanten is niet jouw pakkie-an. Het zijn namelijk niet jouw klanten, maar die van Apple. Jouw enige klant is Apple, Inc uit Californie.

Digitale verkopen aan klanten buiten de EU hoef je niet aan te geven bij de OB. Dus ik zie niet in waarom je de omzet die je ontvangt van Apple aan zou hoeven te geven. Wel bij de inkomstenbelasting, uiteraard.
  #11  
Oud 22-04-11, 11:33
pposthoorn pposthoorn is offline
• iOS 8.0 beta
• 8.0 beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Berichten: 164
Standaard

Hollance, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit is voor mij een bevestiging wat ik elders ook heb gelezen.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:32.