//

Apple TV icm analoge TV?

Apple TV icm analoge TV? discussie in Apple TV - 2e generatie en 3e generatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Hoi, Ik heb een leuke LCD televisie van een jaar of 5 oud, echter zonder HDMI. Daaronder een stereotoren inclusief optical input. Nu wil ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Apple TV > Apple TV - 2e generatie en 3e generatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 15-06-11, 18:22
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard Apple TV icm analoge TV?

Hoi,

Ik heb een leuke LCD televisie van een jaar of 5 oud, echter zonder HDMI. Daaronder een stereotoren inclusief optical input.

Nu wil ik graag via de Apple TV, vanaf mijn laptop en Iphone muziek afspelen over de stereo en filmpjes en foto's via de TV. Het videohuren etc vind ik niet zo belangrijk.

Als ik de informatie een beetje goed lees, is het in mijn geval sowieso geen probleem of muziek/audio af te spelen dmv een optische verbinding tussen de Apple TV en de Stereo.

Maar waar ik de meeste vraagtekens bij heb is de verbinding tussen de Apple TV en de analoge televisie voor het afspelen van beeld/video. Die kan ik namelijk niet 1 op 1 aan elkaar koppelen volgens mij. Ik heb er wel een digitale ontvanger van Ziggo op aangesloten vis SCART, maar ook op deze ontvanger zit helaas geen HDMI (anders had dat wellicht een optie geweest?). Nu heb ik wel begrepen dat er converters zijn die het signaal van HDMI naar Analoog (S-video) kunnen omzetten, maar dat deze vaak net zo duur of duurder zijn dan de Apple TV zelf.

Wie kan me vertellen wat de mogelijkheden voor mij zijn en of er eventuele alternatieven zijn?

Ik hoor graag van jullie

Greetz

p.s. is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een externe harde schijf aan te sluiten via kabel of Wi-Fi om allerlei muziek en films op te zetten en deze af te spelen via de apple tv op de TV en stereo? (dus kiezen/selecteren dmv de afstandsbediening of Iphone?)

Laatst gewijzigd door bvstrien; 15-06-11 om 18:38.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 19-06-11, 21:49
arjenstarreveld arjenstarreveld is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Feb 2010
Locatie: Dronten
Berichten: 5
Standaard

Zit er misschien wel een dvi aansluiting op je lcd? Dan kan je een omvormertje kopen die van hdmi dvi maakt, je hebt dan alleen geen audio uit je lcd. Omvormertje kost je ongeveer 5 à 7 euro (hdmi female naar dvi male)
  #3  
Oud 23-06-11, 15:35
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

hoi Arjan,

Helaas heb ik ook geen DVI. Ik heb alleen Scart of de S-video ingangen erop zitten. Ook heb ik geen Optical ingangen meer vrij op mijn stereo, maar dat kan ik volgens mij wel opvangen met een optical Splitter, waarbij je kunt aangeven welk apparaat er gekoppeld is...(zoek maar eens op optical splitter of switch in google)

Alleen het aansluiten van de Apple TV op de TV is het grootste probleem vrees ik...
  #4  
Oud 23-06-11, 15:44
wouter1981's schermafbeelding
wouter1981 wouter1981 is offline
• iOS 9.2
• 9.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Twente
Berichten: 3.987
Standaard

Die converters bestaan wel. Zijn alleen vrij prijzig (>200 euro). Kun je beter een nieuwe TV kopen.
__________________
Geen hulpvragen via PM. Stel je vraag op het forum, hebben anderen er ook iets aan.
  #5  
Oud 23-06-11, 16:32
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

en zoiets....die is een stuk goedkoper en wellicht een optie:

Component Video omvormers || Component Video || Kabels en Meer.nl, altijd een oplossing!

Iemand ook enige ervaring met een optical Splitters/switch?
  #6  
Oud 23-06-11, 16:38
wouter1981's schermafbeelding
wouter1981 wouter1981 is offline
• iOS 9.2
• 9.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Twente
Berichten: 3.987
Standaard

Is geen optie. Die zet component om naar HDMI. Jij hebt een omzetter nodig van HDMI naar Scart/SVHS.

Een converter van optisch digitaal naar coaxiaal digitaal is wel betaalbaar.
Dit is een voorbeeld: Convertor van Optische Toslink naar Digital Coax || Audio Omvormers || Audio kabels || Kabels en Meer.nl, altijd een oplossing!
  #7  
Oud 23-06-11, 17:06
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 Bekijk bericht
Is geen optie. Die zet component om naar HDMI. Jij hebt een omzetter nodig van HDMI naar Scart/SVHS.

Een converter van optisch digitaal naar coaxiaal digitaal is wel betaalbaar.
Dit is een voorbeeld: Convertor van Optische Toslink naar Digital Coax || Audio Omvormers || Audio kabels || Kabels en Meer.nl, altijd een oplossing!
Ja verhip...da's inderdaad van Svideo naar HDMI, ik dacht andersom. Van HDMI naar S-video kan ik vooralsnog niet echt vinden.

De converter die je aangeeft voor wat betreft optisch, is alleen voor de audio, toch? In dat geval is het toch ook mogelijk een optische splitter te pakken?
Audio Switch Gear || Audio kabels || Kabels en Meer.nl, altijd een oplossing!
Ik heb namelijk 2 optische ingangen op de tuner zitten. Op één ervan zit de DVD speler ivm surround sound en op de andere zit de digitale ontvanger, om het geluid van de TV over de boxen te laten gaan ipv de TV speakers....kan ik nu de apple TV optische kabel dmv een switch tussen één van beiden plaatsen?
  #8  
Oud 23-06-11, 17:14
wouter1981's schermafbeelding
wouter1981 wouter1981 is offline
• iOS 9.2
• 9.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Twente
Berichten: 3.987
Standaard

Met zo'n toslink (optische) switcher kan het inderdaad ook. Dan kun je bijvoorbeeld de DVD speler en de ATV via de switcher aansluiten op je tuner. Je moet dan wel met de hand de switcher omzetten.
  #9  
Oud 23-06-11, 17:18
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

Ja dat klopt inderdaad...pff....ff denken. Mijn doel is eigenlijk om via een laptop of de iphone muziek af te spelen over mijn stereosysteem. Dat kan dus met Apple TV door deze alleen aan te sluiten op de Tuner door middel van een optische kabel, eventueel met hulp van switcher.

Gezien mijn oude tv, kan ik dus geen gebruik maken van de Apple TV Video mogelijkheden.

En wat als ik nu geen Apple TV pak, maar iets anders waarmee ik via de iphone en laptop (dmv itunes) muziek kan streamen....wat zou dan het alternatief zijn?
  #10  
Oud 23-06-11, 17:26
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Een Airport Express. Heeft ook een optische uitgang. Is alleen niet veel goedkoper dan een Apple tv dus kun je net zo goed alleen de audio optie van de Apple tv gebruiken...
  #11  
Oud 23-06-11, 17:30
wouter1981's schermafbeelding
wouter1981 wouter1981 is offline
• iOS 9.2
• 9.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Twente
Berichten: 3.987
Standaard

Wat ballegooier zegt: AirPort Express-basisstation met AirTunes - Apple Store (Nederland)
  #12  
Oud 23-06-11, 17:39
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

Thanx, dat is inderdaad een optie. Lees ik het nu goed dat je op een airport express ook nog een USB harde schijf kunt koppelen waar je eventueel muziek op kan zetten, zodat je niet alleen muziek van laptop of iphone kunt afspelen, maar simpelweg alle muziek op deze harde schijf? en zoja, kan dat dan ook met foto's filmpjes etc? of dient zo'n harde schijf dan nog ergens aan te voldoen ipv eenvoudig een externe harde schijf met USB?
  #13  
Oud 23-06-11, 18:28
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

De harde schijf hoeft nergens aan te voldoen, die formatteer je desnoods gewoon eerst eventjes aan je eigen computer. Als je een USB powered neemt (zo'n kleintje) dan hoef je geen extra voeding aan te sluiten, dat is misschien iets om rekening mee te houden. Plus dat die kleintjes erg stil zijn.

Ik weet niet hoe het muziek verhaal precies gaat, maar in iTunes moet je dan geloof ik 'importeer in bibliotheek doen' en dan die muziek op de externe harde schijf toevoegen (wel even configureren in de instellingen dat iTunes de muziek zelf op de plek laat staan waar het staat ipv kopiëren naar zijn eigen map) dan 'initialiseert' iTunes die muziek en staat het gewoon in je bib.
  #14  
Oud 24-06-11, 09:02
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

Ok, thanx! Dus als ik het goed begrijp is het als volgt.

1) Ik koop een Airport Express (geen Apple TV, want die kan geen harde schijf aan?)
2) Sluit deze aan op stereo dmv optical cable.
3) Kan hiermee muziek vanaf iphone en laptop direct op stereo afspelen
4) Kan hierop een eenvoudige harde schijf aansluiten om meer muziek op te zetten en deze vervolgens via de laptop of iphone te kiezen
5) Kan hiermee ook video en foto's oproepen vanaf laptop en iphone?
6) Kan hier eventueel ook een apple TV 2 op aansluiten om tzt de betreffende filmpjes en foto's op TV te laten zien?

Kan iemand bevestigen of dit zo inderdaad werkt?

Mijn doel is dus....vanaf Iphone en laptop muziek laten klinken op de stereo en een harde schijf koppelen waarop ik video's en foto's kwijt kan. Later eventueel afspelen op TV, mits ik HDMI heb.

(p.s. is de harde schijf ook direct benaderbaar in het Wi-Fi netwerk om hier ook andere documenten op te zetten? Of kan dit alleen via Itunes?)
  #15  
Oud 24-06-11, 09:27
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

1) ik weet niet of er aan een Apple tv geen harddisk kan, maar ik dacht het niet, nee.
2) Ja: Kan zowel optisch digitaal (met zon optische kabel waar dat rode licht doorheen gaat) of analoog (2in1 aansluiting)
3) Ja, je iPhone en iTunes op je computer zien de Airport als een externe speaker (Airtunes)
4) als het goed is, wel. (ik test het vandaag wel even voor je)
5) alle andere bestanden die op die externe harddisk staan, zijn benaderbaar op / vanaf je laptop. Niet op je iPhone.
6) Dat lijkt mij wel. Een Apple tv kan gewoon 'naast' een AE (Airport Express) opereren. Die kun je via Wi-Fi aan je netwerk toevoegen of wellicht via ethernetkabel aan je router of aan de AE (als de van de AE dan nog vrij is)

Die harde schijf is ook direct benaderbaar (via je laptop of pc) in het Wi-Fi netwerk om andere documenten, films, andere bestanden op te zetten.
  #16  
Oud 24-06-11, 09:59
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

Hey ballegooier, ontzettend bedank voor je antwoord! Het lijkt er inderdaad op dat ik het beste voor de airport express kan gaan en tzt een apple TV erbij als ik een HDMI aansluiting op een nieuwe tv heb.

Klopt het nu ook als ik zeg dat als ik bijvoorbeeld op zolder een printer heb staan, ik daar een tweede airport express plaats en de printer aansluit dmv USB, ik voortaan draadloos kan printen vanaf laptop en iphone? En is het dan ook zo dat als ik ook op die airport express een stereo aansluit, ik op beide stereo's hetzelfde geluid hoor? En zoja...is dat eventueel ook los te koppelen, zodat ik beneden een bepaald liedje hoor en mijn vrouw boven apart muziek kan afspelen via de iphone/laptop?? Een soort van zones zeg maar....

p.s. ik ben benieuwd of punt 4 nog lukt als je het test

Thanx!
  #17  
Oud 24-06-11, 12:17
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

!-Stop de persen-!

Helaas, de Airport Express ondersteund geen externe hardeschijf op de USB poort! Net even getest, maar het werkt niet. Ik was in de war dat ik dacht dat dit zou kunnen, omdat de Airport Extreme (basisstation) dat wel ondersteund (die had ik ook een tijd en heb ik weer doorverkocht) De Express ondersteund dus geen externe hardeschijf, alleen printen en Airtunes.
En ja, als je je printer aan een A Express of Extreme hangt, kun je draadloos printen vanaf elke computer in hetzelfde netwerk.

Je andere vraag: je kunt per iDevice of computer maar naar één Airtunes device (Apple tv of Airport Express) streamen. Dus niet naar meerdere. Als je er 2 in je huis hebt, kun je dus steeds kiezen uit 2 apparaten, bijv. 'zolder' (je kunt ze een naam geven) of 'Apple tv huiskamer'.

Je kunt dus met 2 computers of 1 computer en 1 iPhone, elk apart naar 1 Airtunes apparaat streamen. Niet naar meerdere tegelijkertijd.

Wil je toch muziek op een netwerk harde schijf hebben staan, dan zul je er dus een Airport Extreme basistation bij moeten kopen. Let wel: deze ondersteund géén Airtunes. Andere optie is een NAS of een externe harddisk aan je router hangen (als dat kan)
  #18  
Oud 24-06-11, 13:16
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

hahaha....hartelijk dank voor je snelle test

Ik vermoed dat ik beter een Apple TV 2 kan aanschaffen en deze dmv optical (eventueel met switch) kan koppelen aan de stereo en zodoende muziek kan afspelen vanuit laptop en iphone met de muziek die daar dan ook op aanwezig is. Het aansluiten op de TV doe ik tzt wel als ik een nieuwe tv heb met hdmi oid.

Is het nu wel zo dat als ik een NAS aansluit op mijn draadloze router, ik deze dmv de apple TV wel kan benaderen via de Wi-Fi? en zodoende dus ook muziek, filmpjes en foto's kan afspelen/bekijken op TV (mits aangesloten) en laptop/iphone?

Jammer dat je eventuele extra airport express apparaten niet kunt koppelen en overal dezelfde muziek kunt horen (als is het maar de vraag hoe vaak dat in de praktijk voorkomt natuurlijk). Wel fijn dat je aparte zones kunt kiezen. Alleen jammer dat je mbv een apple TV niet draadloos kan printen...als is dat minder van belang.

In totaal zijn het dus leuke spullen, maar heb je toch meerdere varianten nodig om alles te kunnen....waarom niet een alles in 1 product! (Apple TV + USB HD aansluitmogelijkheid + Draadloos printen etc in één....)...maar dat zal commercieel wel minder zijn voor Apple
  #19  
Oud 24-06-11, 18:00
jkool07 jkool07 is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 12
Standaard

Beste bvstrien,

Je hebt inderdaad geen tv(beeld) nodig om via airplay af te spelen op je apple tv naar je stereo, maar dat kan je pas gebuirken nadat je je apple tv helemaal hebt ingesteld. Voor het instellen van je Apple TV voor je thuisdeling en Wi-Fi zodat je de apple Tv kan aansturen met je laptop of iphone heb je voor zover ik weet helaas toch echt beeld nodig... Dus apple Tv kopen zonder verloop stekker of zonder een tv met HDMI is geen optie.

Van een NAS en airport express weet ik niet zoveel. Gebruik zelf sinds een paar maanden een een apple TV 2. Via Airplay kan je alle muziek/filmpjes/foto's die je op je iphone (4.3) hebt staan direct streamen naar je apple Tv. Als je je laptop met itunes aan hebt staan kan je via een remote app op je iphone je gehele itunes bibliotheek afspelen op je apple tv. Of uiteraard direct vanaf itunes/laptop streamen naar je apple TV. De remote app is echt super , werkt ook gelijk als afstandbediening om makkelijk door de menu's van je apple TV te scrollen.

Ik zou een nieuwe TV aanraden! kan je ook gelijk je ziggodecoder via hdmi aansluiten. Dit zal een veel scherper beeld geven
  #20  
Oud 30-06-11, 13:32
bvstrien bvstrien is offline
• iOS 10.2
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 110
Standaard

Hey Jkool7,

Dank voor de reactie. Gelukkig heb ik op de slaapkamer wel een klein tv-tje met HDMI, dus dat instellen moet wel lukken.

Ik vraag me met name of of ik simpelweg een NAS of harde schijf op een of andere manier kan koppelen aan de Apple TV2 zodat ik muziek, film en foto's die op de NAS staan kan afspelen/bekijken/benaderen via de Iphone of laptop (via Itunes). Dat zou namelijk ultiem zijn voor het afspelen van deze muziek, film en foto's (mits voor film en foto aangesloten op Tv natuurlijk).

Overigens vraag ik me af of ik uberhaupt een HDMI aansluiting op de decoder van Ziggo heb zitten, maar dat terzijde...

p.s. als ik het overigens geod begrepen heb kan je meerdere airplay systemen muziek af laten spelen (meerdere airport express blokken). Is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om in de woonkamer een AppleTv op een versterker aan te sluiten en in de keuken een Bose speakerset (of andere geluidssysteem die dit ondersteunt of waarop je een iphone/itunes laptop kan aansluitente plaatsen) met eveneens airplay en deze tegelijkertijd hetzelfde geluid af te laten spelen, zodat ik in woonkamer en keuken op hetzelfde moment hetzelfde geluid heb? (snappen jullie het nog een beetje?)

Ik heb dus het probleem dat ik de woonkamer een 5.1 systeem heb staan, maar in de keuken hierdoor geen speakers kan plaatsen die hetzelfde geluid afspelen als de stereo (dat schijnt niet te kunnen is mij verteld). Ik ben dus tevens op zoek naar een oplossing om ook muziek in de keuken te hebben die hetzelfde is als in de woonkamer....
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPad analoge klok lockscreen sander90 Jailbreak apps en thema's 1 29-03-11 10:35
iPad icm tv marrufin iPad algemeen 6 23-03-11 19:34
apple tv icm ipad DrDecibel iPad algemeen 8 31-01-11 23:52
Iphone 3G icm T Mobile abonnement (beginnende Apple gebruiker) Yash100 Odido (T-Mobile) 5 22-07-08 09:32

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:43.