iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Overige providers België (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/)
-   -   België: Garantie (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/32851-garantie.html)

Peernij 13-04-09 17:56

Garantie
 
hallo

Over een week of 2 ben ik van plan om mede door dit forum een Iphone in Belgie te halen.

Zoals ik begrijp is deze dan simlock vrij en kan ik met Vodafone in zee!

Hoe zit het met garantie? Of is het verstandiger om dan toch de Iphone in NL te halen?

Hoop dat hier ervaring mee is.

Grt Peer

King1987 13-04-09 19:04

Garantie heb je gewoon, je moet alleen terug naar belgie als je er wat mee hebt.

Peernij 13-04-09 19:35

ok dank je!

rschilders 14-04-09 17:27

Klopt, ik heb een defekt toestel binnen de garantie. Heb Dynafix in Nuth gebeld of ik hem kon opsturen. Dat kon. Met kopie faktuur etc. Werd ik 2 minuten later terug gebeld. Het kon toch niet, het moest via Belgie. Dynafix herstelt overigens niet zelf de telefoon, maar stuurt hem weer door naar een ander bedrijf. Dus ik kan van de week een retourtje Antwerpen boeken om de Iphone te gaan brengen. Mobistar heeft wel beloofd dat als ie klaar is dat het toestel dan wel rechtstreeks naar mijn nederlandse adres gestuurd wordt.

Ik heb overigens ook een vodafone sim. Maximaal 3,6 mb/s dus goed signaal. In mijn dorp helemaal geen T-mobile signaal dus ik was wel aangewezen op een buitenlandse Iphone. Het kost wat moeite, maar dan heb je in ieder geval een goed signaal voor streaming radio en video, wat bij t-mobile wel eens wat minder is.

Peernij 14-04-09 20:25

Dank je rschilders. Ook ik woon in een dorpje en voorzie al problemen met Tmobile.

Mag ik aan jou het adres vragen waar jij hem vandaan hebt? En heb je nog meer adressen?

Grt Peer

Destiny 14-04-09 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 277617)
Klopt, ik heb een defekt toestel binnen de garantie. Heb Dynafix in Nuth gebeld of ik hem kon opsturen. Dat kon. Met kopie faktuur etc. Werd ik 2 minuten later terug gebeld. Het kon toch niet, het moest via Belgie. Dynafix herstelt overigens niet zelf de telefoon, maar stuurt hem weer door naar een ander bedrijf. Dus ik kan van de week een retourtje Antwerpen boeken om de Iphone te gaan brengen. Mobistar heeft wel beloofd dat als ie klaar is dat het toestel dan wel rechtstreeks naar mijn nederlandse adres gestuurd wordt.

Ik heb overigens ook een vodafone sim. Maximaal 3,6 mb/s dus goed signaal. In mijn dorp helemaal geen T-mobile signaal dus ik was wel aangewezen op een buitenlandse Iphone. Het kost wat moeite, maar dan heb je in ieder geval een goed signaal voor streaming radio en video, wat bij t-mobile wel eens wat minder is.

Dynafix stuurt de iPhone's niet op naar een ander bedrijf. Zij constateren of het defect garantie is of niet. Is het garantie dan krijg je een nieuwe iPhone. Zo niet dan kun je hem voor ongeveer 50 euro terug krijgen (onderzoekskosten).

rschilders 14-04-09 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 277701)
Dank je rschilders. Ook ik woon in een dorpje en voorzie al problemen met Tmobile.

Mag ik aan jou het adres vragen waar jij hem vandaan hebt? En heb je nog meer adressen?

Grt Peer

Ik heb hem in NL via Marktplaats van een jongen hier uit de buurt, die had er 2 gekocht bij Mobistar in Belgie.

Kijk maar eens op Mobistar - Téléphonie mobile/Mobiele telefonie | Internet, ze hebben 150 vestigingen in Belgie, waarvan 2 of 3 in Antwerpen.

Bij mijn weten is Mobistar de enige retailer die net als T-mobile in NL de Iphone mag verkopen. Het voordeel in BE is dat er geen koppelverkoop mag plaatsvinden, dat wil zeggen, telefoons mogen niet gelocked zijn voor een bepaalde provider, zoals in NL.

Ik had eerst een T-mobile abo, met Iphone. Maar ik had alleen maar een EDGE verbinding in mijn dorp en omstreken. Na veel gedoe heb ik het contract mogen ontbinden en de telefoon terug gestuurd. Financieel is alles netjes geregeld, alleen het duurde even. Nu met Vodafone sim in mijn Iphone kan ik zelfs naar streaming muziek luisteren in de kelderetage van de Bijenkorf bij wijze van spreken. Geen centje pijn. Maar de snelheid ligt ook een stuk hoger dan bij T-Mobile. Over KPN en Telfort maar niet te spreken.

rschilders 14-04-09 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Destiny (Bericht 277707)
Dynafix stuurt de iPhone's niet op naar een ander bedrijf. Zij constateren of het defect garantie is of niet. Is het garantie dan krijg je een nieuwe iPhone. Zo niet dan kun je hem voor ongeveer 50 euro terug krijgen (onderzoekskosten).

De dame die ik aan de lijn had vanmiddag zei dat ze niet zelf repareerden, omdat het een relatief nieuw toestel was en ze daarom de toestellen doorstuurden naar een ander bedrijf. Ik heb dat op internet vaker gelezen dat Dynafix dit zelf niet doet met de Iphone. Maar je kan gelijk hebben, dat zij wel degenen zijn die bepalen of een Iphone in aanmerking komt voor vervanging of voor reparatie.

Heb je trouwens enig idee hoe lang zo'n procedure duurt. Hoe lang ik de telefoon kwijt ben? Het probleem is dat bij Vodafone Super Sim, je contractueel je simkaart alleen maar in je Iphone mag gebruiken en NIET al dan niet tijdelijk in een andere telefoon mag stoppen.

Peernij 14-04-09 21:37

Ik zal morgen eens een belletje plegen naar Mobistar! Thanks!

Puck84 29-04-09 12:17

2 jaar garantie.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 277720)
Bij mijn weten is Mobistar de enige retailer die net als T-mobile in NL de Iphone mag verkopen. Het voordeel in BE is dat er geen koppelverkoop mag plaatsvinden, dat wil zeggen, telefoons mogen niet gelocked zijn voor een bepaalde provider, zoals in NL..

Erkende Apple resellers mogen er ook verkopen en daar ga je net iets professionelere ondersteuning krijgen.

Mbt koppelverkoop: binnenkort ga je mogelijk wel een abonnement erbij moeten kopen (wetgeving gaat wat aangepast worden omdat koppelverkoop verbieden niet meer mag van de EU richtlijnen). Maar ze gaan in België inderdaad nooit de iPhone mogen locken aan een provider (dus je kan er perfect een ander simcard insteken)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 277732)
Ik zal morgen eens een belletje plegen naar Mobistar! Thanks!

Ze hadden/hebben ook een online shop voor iPhones specifiek, mss is dat iets makkelijker voor je ? (als die ook in Nederland leveren)

Peernij 29-04-09 12:49

Inmiddels heb ik een mooie Iphone gekocht bij Mobistar! gevraagd naar garantie en ik moet idd daar terug als er iets mee is.

En natuurlijk ben ik er superblij mee! :D

rschilders 29-04-09 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 282018)
Inmiddels heb ik een mooie Iphone gekocht bij Mobistar! gevraagd naar garantie en ik moet idd daar terug als er iets mee is.

En natuurlijk ben ik er superblij mee! :D

Gefeliciteerd Peernij. Wees er zuinig op. Ik heb van Mobistar (Dynafix) een nieuwe gekregen, want de mijne was defect. Kostte me wel 2 x een retourtje Antwerpen. Maar alla, hij werkt weer prima.

Wat de reparatie betreft: Ik heb een klacht ingediend bij Apple Benelux over de gang van zaken. Garantie moet mondiaal zijn, of in ieder geval Europees. Volgens mij moet daar wel iets staan in de Europese consumentenregelgeving.
Ik heb het voorbeeld genoemd van een gekochte Sony camera in een winkel in Japan. Stel je voor dat ik naar die winkel terug moet voor reparatie onder garantie. Dat zou te gek zijn voor woorden. Bij Sony ga je gewoon naar een reparatiebedrijf die door Sony is erkend of je gaat naar Sony NL zelf. En dat zou ook met Apple zo moeten zijn.

Puck84 29-04-09 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 282053)
Gefeliciteerd Peernij. Wees er zuinig op. Ik heb van Mobistar (Dynafix) een nieuwe gekregen, want de mijne was defect. Kostte me wel 2 x een retourtje Antwerpen. Maar alla, hij werkt weer prima.

Wat de reparatie betreft: Ik heb een klacht ingediend bij Apple Benelux over de gang van zaken. Garantie moet mondiaal zijn, of in ieder geval Europees. Volgens mij moet daar wel iets staan in de Europese consumentenregelgeving.
Ik heb het voorbeeld genoemd van een gekochte Sony camera in een winkel in Japan. Stel je voor dat ik naar die winkel terug moet voor reparatie onder garantie. Dat zou te gek zijn voor woorden. Bij Sony ga je gewoon naar een reparatiebedrijf die door Sony is erkend of je gaat naar Sony NL zelf. En dat zou ook met Apple zo moeten zijn.

Garantie heeft betrekening op de verkoopsovereenkomst tussen jou en de winkel waar je iets koopt. Dat Sony die dienst aanbied is een mooi gebaar, maar zeker niet verplicht. Andere ketens zoals bv Blokker of Hema doen het soms ook, maar die behoren dan ook tot een grote keten.

Het meredeel van de Mobistar winkels zijn op zen minst gedeeltelijk zelfstandig. Bijgevolg moet je het meestal regelen met die specifieke winkel.

In het ergste geval gaat Apple eens goed lachen met je briefje, in het beste geval breng je ze op het een idee Iphonecare te lanceren (net als Applecare voor Mac's, daar betaal je ook extra om je verzekering te upgraden)

ikkeg 10-05-09 23:44

succes met de garantie bij Mobistar
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peernij (Bericht 282018)
Inmiddels heb ik een mooie Iphone gekocht bij Mobistar! gevraagd naar garantie en ik moet idd daar terug als er iets mee is.

En natuurlijk ben ik er superblij mee! :D

In theorie heb je garantie. De mijne is door Mobistarwinklel opgestuurd naar die leukerds in Nuth, ze zeggen geen garantie: hij is al 5 maanden oud. Als ik hem terug wil moet ik € 40 aan die afzetters. Op de reparatienota staat daar niks van vermeld, alleen de aard van de schade (scheurtjes). Pas na twee weken zeggen ze dat als je hem (onhersteld) terug wil - t is verdomme mijn toestel van € 615- je eerst moet betalen. Dat noemt Mobistar België garantie, ze sturen een mail naar je met een hoop blabla "wij kunnen niks voor U doen" Dynafix beslist, regel het maar met hun.

ikkeg 10-05-09 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rschilders (Bericht 282053)
Gefeliciteerd Peernij. Wees er zuinig op. Ik heb van Mobistar (Dynafix) een nieuwe gekregen, want de mijne was defect. Kostte me wel 2 x een retourtje Antwerpen. Maar alla, hij werkt weer prima.

Welke Mobistar winkel heb je dat klaar gekregen ?? Ik zit in de shit door weigering van garantie en ze geven mijn toestel niet terug zonder te betalen, mijn iPhone is 6 maand oud;

rschilders 11-05-09 05:11

Toestel komt van mobistar, meir 127 te antwerpen. Schijnt een soort franchise achtige zaak te zijn van mobistar. Maar dat zou niet uit moet maken wat betreft garantie. Ik had binnen een week een nieuw toestel en dat toestel kwam uit nuth.

ikkeg 11-05-09 09:32

Vervangen zonder extra kosten ? Ik heb de gekende scheurtjes em moet sowieso € 40 betalen om mijn eigen gsm terig te krijgen, vreemde situatie.

rschilders 11-05-09 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ikkeg (Bericht 285421)
Vervangen zonder extra kosten ? Ik heb de gekende scheurtjes em moet sowieso € 40 betalen om mijn eigen gsm terig te krijgen, vreemde situatie.

Bij mij was het een andere situatie. Mijn iphone zag er nog als nieuw uit, geen scheurtjes, barsten of krasjes en ook de vochtigheidsindicatoren waren nog wit. Dat heb ik de verkoper laten controleren in de winkel toen ik hem kwam brengen.

Mijn probleem was dat het toestel niet meer opstartte en ook niet meer softwarematig hersteld kon worden via Itunes. Dus hij deed niets meer.
Waarschijnlijk een hardwarefout o.i.d. Vandaar gewoon een nieuwe.

markiedam 14-06-09 17:32

Ik heb mijn gisteren mijn iPhone 3G gehaald bij Belcompany in Turnhout en deze vertelde mij dat ik voor garantie gewoon naar de Belcompany in Nederland kan gaan...

Ze had het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij het hoofdkantoor, maar deze hebben het nogmaals bevestigd.

rschilders 14-06-09 17:37

Is dat ook een simlock vrije iohone dan?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:53.