Mobile Vikings & Tethering

Mobile Vikings & Tethering discussie in Overige providers BelgiŽ forum; ( verdwijnt na registratie ) Via Facebook - Mobile Vikings schreef Koen Lenaers (Belgium) : Deze voormiddag een goed gesprek gehad met een medewerker van de juridische dienst van Test-Aankoop. ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers BelgiŽ > Overige providers BelgiŽ
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 8 October 2009, 17:06
wvy's schermafbeelding
wvy wvy is offline
» iPhone X 256GB (Zilver) [FW: 11.4]  [Jailbreak: Nee]
» iPad Pro 9,7 Wi-Fi + 4G 128GB (Goud) [FW: 11.4]  [Jailbreak: Nee]
» OS X
 
Geregistreerd: 17 August 2008
Berichten: 721
Send a message via twitter to wvy
Standaard Mobile Vikings & Tethering

Via Facebook - Mobile Vikings schreef Koen Lenaers (Belgium):


Deze voormiddag een goed gesprek gehad met een medewerker van de juridische dienst van Test-Aankoop. Ondanks dat ik geen lid ben van hun organisatie heeft hij toch ruimschoots de tijd genomen om mijn verhaal te aanhoren. Hij kon me bevestigen dat hetgeen Apple hier presteert volgens hem volgens de Belgische wetgeving inderdaad niet wettelijk is. Hij ging de zaak voorleggen aan het afdelingshoofd om te kijken of ze hier verder op in kunnen gaan, maar heeft me gelijk ook al geadviseerd om klacht neer te leggen bij de Inspectie van de Federale Overheidsdienst Economie.
Vandaar hier deze oproep:

Stuur jou verhaal naar Test-Aankoop (U wil een getuigenis afleggen? - Test-Aankoop) en verwijs eventueel ook naar mijn dossiernummer 554978/63. Hoe meer klachten ze binnen krijgen hoe meer kans dat ze effectief aktie ondernemen.

Stuur ook jou verhaal naar de FOD Economie (Waar en hoe klacht indienen?) want ook daar is de boodschap: hoe meer klachten over hetzelfde hoe meer kans op actie.



-----------------

Koen Lenaers (Belgium)


Voor de volledigheid post ik hier ook mijn schrijven aan de FOD Economie. Misschien kan iemand hier inspiratie uit puren.

Geachte,

Langs deze weg wens ik u er attent op te maken dat fabrikant Apple er tesamen met zijn partner Mobistar zo niet illegale dan toch wel minstens laakbare handelspraktijken hanteert.

Onderstaand beschrijf ik de problematiek, die redelijk technisch, maar wel nodig is om de situatie te schetsen. Ik wil ook nog benadrukken dat niet enkel ikzelf in deze situatie verkeer, maar dat er op het internet tientallen andere benadeelden (zowel nationaal als internationaal) terug te vinden zijn.

Begin Juli kocht ik in een Mobistar verkooppunt een Apple iPhone 3GS 16gb. Dit toestel is in BelgiŽ enkel in officiŽle Mobistar winkels te verkrijgen. Het toestel was (en is) Simlock vrij en aangezien ik niet gecharmeerd ben door het aanbod van Mobistar koos ik niet voor een bundelaanbod maar plaatste ik hierin een Simkaart van een andere operator (Mobile Vikings in casu). Een van belangrijkste redenen waarvoor ik dit toestel koos was omdat ik met dit toestel op eenvoudige wijze in combinatie met mijn laptop een draadloze internetverbinding (zogenaamde Tethering) kon opzetten. Op het ogenblik van de aankoop was op dit toestel het iPhone OS versie 3.0 aanwezig.

Mobile Vikings laat het gebruik van Tethering toe en om alle instellingen om dit te verwezelijken op eenvoudige manier juist te zetten stellen zij een zogenaamde IPCC carrier bundel ter beschikking. En inderdaad, na installatie werkte alle gewenste functionaliteit perfect.

Begin September stelde Apple via de automatische update functie een gratis update van het iPhone OS naar versie 3.1 ter beschikking. Mij van geen kwaad bewust leek in eerste instantie leek alles prima verlopen te zijn, maar toen ik een paar dagen later de Tethering functie wenste te gebruiken bleek deze uit het keuzemenu van de iPhone verdwenen te zijn.
Na een korte zoektocht op het internet bleek ik niet de enige met dit probleem te zijn, en kon ik het relaas van tientallen gedupeerden terugvinden. Hoewel ik nergens een officiŽle verklaring heb kunnen terugvinden heeft Apple deze functie klaarblijkelijk opzettelijk uitgeschakeld en zou de oplossing er in bestaan dat de IPCC carrier bundel door Apple digitaal gesigneerd moet worden. En het ziet er naar uit dat Apple dit enkel wil doen voor hun officiŽle partners, in BelgiŽ dus Mobistar. Dat wil concreet dus zeggen dat consumenten die hun iPhone *VOLLEDIG WETTELIJK* wensen te gebruiken in combinatie met een andere operator niet over de volledige functionaliteit *WAARVOOR BETAALD WERD* kunnen beschikken.

Ik wens nog even te vermelden dat op dit ogenblik de website van Apple nog steeds reclame maakt voor de Tethering functie, welliswaar met in de kleine lettertjes onderaan de pagina de vermelding dat "Tethering niet beschikbaar is in BelgiŽ". Pikant detail is dat deze kleine lettertjes NIET vermeld werden op het ogenblik van de aankoop, noch op het ogenblik dat de update naar OS3.1 ter beschikking gesteld werd. Bovendien heeft de Tethering functie ruim 2 maanden EFFECTIEF gewerkt.

Concreet zou ik van u willen horen of:

1. het normaal/wettelijk is dat een geadverteerd (en werkende) functie plots doelbewust, en zonder voorafgaandelijke waarschuwing, uitgeschakeld wordt. Er is immers geen sprake van een abonnement oid voor deze functie, het is gewoonweg een geadverteerde basisfunctie van het toestel.

2. of het normaal/wettelijk is dat Apple zijn partner Mobistar bevoordeeld door deze functie selectief beschikbaar te maken.

3. of u in deze iets voor de consument kan betekenen om deze bizarre gang van zaken ongedaan te maken.

Dank bij voorbaat!

Met vriendelijke groet,

Koen Lenaers
__________________
 iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017) 3,6 GHz Intel Core i7  iPhone X 256GB  iPad Pro 9,7" 128Gb - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4 64Gb
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 8 October 2009, 17:53
» iPhone 7 32GB (Zilver) [FW: 10.2.1]  [Jailbreak: Nee]
» Ik heb geen iPad  
» Anders
 
Geregistreerd: 20 January 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.761
Standaard

Mja,mobistar heeft blijkbaar ervoor kunnen zorgen deze exclusief de iphone mogen verkopen enz....Op zich lijkt mij dit ergens begrijpelijk ze dan ook willen zoveel mogelijk mensen bij hen een abo ofzo nemen maar langs de andere kant is het zo ik vind er vrijheid moet zijn en blijven voor iedereen ongeacht welke provider.
  #3  
Oud 8 October 2009, 20:00
» iPhone 5 16GB (Zwart) [FW: 7.0.3]  [Jailbreak: Nee]
» iPad 1 Wi-Fi 64GB [FW: 5.1.1]  [Jailbreak: Nee]
» Mac OS X
 
Geregistreerd: 26 May 2009
Locatie: Herentals, BelgiŽ
Berichten: 35
Standaard

Ik vind dit een zeer goed initiatief. In belgiŽ moeten alle GSM's unlockt zijn dus moet apple ook maar alle functies aan iedereen beschikbaar stellen. Apple staat bij mijn weten niet boven de wet en moet dit dus aan iedereen beschikbaar maken. En trouwens, was het niet mobistar en proximus die bij de release van de 3.0 update beide verkondigden dat je zonder problemen via hun netwerk mocht tetheren zolang je hun downloadlimieten maar niet overschreed.
En nu kan het plotseling niet meer.
  #4  
Oud 21 October 2009, 21:26
» iPhone 5 16GB (Zwart) [FW: 7.0.3]  [Jailbreak: Nee]
» iPad 1 Wi-Fi 64GB [FW: 5.1.1]  [Jailbreak: Nee]
» Mac OS X
 
Geregistreerd: 26 May 2009
Locatie: Herentals, BelgiŽ
Berichten: 35
Standaard

Op de onderstaande link is te vinden dat proximus en mobistar geen problemen hebben met tethering indien je binnen de limiet van je abonnement blijft.

Telefoon als 3G-modem bij Proximus en Mobistar - news - ZDNet

Heb ondertussen ook als bij test-aankoop klacht ingediend, bij de klacht heb ik ook naar het bovenstaande dossiernummer verwezen.
  #5  
Oud 18 January 2010, 21:43
» iPhone 5 64GB (Zwart) [FW: 6.1.4]  [Jailbreak: Nee]
» Ik heb geen iPad  
» Mac OS X
 
Geregistreerd: 1 February 2009
Berichten: 83
Standaard

Is hier nog nieuws over? Want mij stoort het toch wel grandioos dat deze belangrijke functie op mijn iPhone ontbreekt!
  #6  
Oud 19 January 2010, 01:20
» iPhone 5 64GB (Wit) [FW: 6.1.2]  [Jailbreak: Nee]
» iPad 2 Wi-Fi +3G 32GB (Wit) [FW: 6.1.2]  [Jailbreak: Nee]
» Windows
 
Geregistreerd: 15 December 2008
Berichten: 560
Standaard

In ieder geval bedankt voor de link voor een getuigenis te rapporteren, ik heb hier gebruik van gemaakt voor een ander verhaal, namelijk de garantie en dat ik al 6 weken zonder iPhone zit zonder dat Mobistar tegemoed komt
Reageren


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BelgiŽ: mobile vikings iphone 4 lwie Overige providers BelgiŽ 13 3 August 2010 16:44
Mobile Vikings: mobile internet probleem Beejay Mobile Vikings 1 2 July 2010 19:35
Makkelijk tethering aanzetten (KPN & T-Mobile) (zonder IPCC files) Kaspers KPN, Hi, Telfort, MTV Mobile 138 9 May 2010 20:57
Mobile Vikings op laptop Lancia Archief 3 27 October 2009 21:34
T-mobile & Tethering daanski Archief 1 16 June 2009 18:09

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:30.