Telecom duwt steeds meer mensen in het rood

Telecom duwt steeds meer mensen in het rood discussie in Overige providers België forum; ( verdwijnt na registratie ) Citaat: Het Centrum voor Schuldbemiddeling klaagt wanpraktijken in de telecomsector aan. ‘Het aantal dossiers met telecomschulden is in een jaar verdubbeld. ‘In 2007 ging een ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers België > Overige providers België
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 24 October 2009, 23:11
Scooter's schermafbeelding
» iPhone 8 Plus 64GB (Spacegrijs) [FW: 11.3]  [Jailbreak: Nee]
» Ik heb geen iPad  
» macOS
 
Geregistreerd: 20 January 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.186
Send a message via twitter to Scooter
Standaard Telecom duwt steeds meer mensen in het rood

Citaat:
Het Centrum voor Schuldbemiddeling klaagt wanpraktijken in de telecomsector aan. ‘Het aantal dossiers met telecomschulden is in een jaar verdubbeld.

‘In 2007 ging een vijfde van de 54.000 schulddossiers over telecomproblemen. Vorig jaar was dat al een derde op een totaal van 60.000 dossiers. Van 10.800 naar 20.400 dossiers, dat is een verdubbeling. Dit moet stoppen.' Dat zegt Dirk De Clerck, coördinator van het Vlaams Centrum voor Schuldbemiddeling dat de schuldbemiddelingsdiensten van de OCMW's en de centra voor algemeen welzijnswerk overkoepelt.

‘Consumenten worden op allerlei manieren verleid met abonnementen voor digitale televisie, gsm's, internetaansluitingen, enzovoort. Zelfs wie kritisch is, moet al goed bij de pinken zijn om de echte voorwaarden te achterhalen. Maar kwetsbare consumenten trappen voortdurend in de misleidende verkooppraatjes', aldus De Clerck.

De fout ligt dus niet (alleen) bij de consumenten zelf, die ‘niet de moeite nemen om zich goed te informeren', zoals hen soms verweten wordt. Volgens de schuldbemiddelaars bezondigen de telecomaanbieders zich aan betwistbare commerciële praktijken.

Zoals misleidende reclame, die niet alle nodige informatie bevat om het aanbod en de kosten juist te kunnen inschatten. Verkopen die via de telefoon of het internet zijn afgesloten, worden vaak niet schriftelijk bevestigd, zoals de wet nochtans vereist. En is er toch een schriftelijk contract, dan bevat het vaak bedingen die strijdig zijn met de wet op de consumentenbescherming, zoals onevenredige schadevergoedingen bij niet-naleving van het contract. Soms worden contracten zelfs afgesloten op naam van iemand anders, die dan voor de facturen kan opdraaien.

Wie een factuur niet betaald heeft, kan zijn contract vaak niet opzeggen zonder een torenhoge schadevergoeding te moeten betalen. Die kan oplopen tot bijna een jaar abonnementsgeld —hoewel de betrokken dienst inmiddels wel is opgeschort. ‘Iemand die een abonnement niet meer kan betalen, moet soms tot 700 euro betalen om het contract te verbreken. Dat is buiten alle proportie', zegt De Clerck.

De vaststellingen van het Centrum voor Schuldbemiddeling stroken met bevindingen van de Ombudsdienst voor Telecommunicatie, die in zijn jaarverslag ook geregeld de bedenkelijke ‘cowboypraktijken' van de operatoren aanklaagt.

Die laatste pleiten echter onschuldig. ‘Wij zijn geen liefdadigheidsinstelling', zegt Jan Margot van Belgacom. ‘Mensen wentelen zich graag in een slachtofferrol. Wij doen veel inspanningen om tot oplossingen te komen. Consumentenbescherming is net een van onze prioriteiten.'

Ook Mobistar zegt dat het al veel maatregelen neemt om de consument te beschermen. ‘We zijn er niet op uit consumenten in de problemen te helpen', zegt woordvoerster Patti Verdoodt. ‘Aan mensen die krap bij kas zitten, geef ik maar één raad: koop alleen prepaid-kaarten, geen abonnement.'

Eenzelfde geluid bij Telenet: ‘Telenet heeft al sinds geruime tijd maatregelen genomen, en zal die blijven nemen, om kwetsbare consumenten te beschermen en te helpen om op een verantwoorde manier telecommiddelen aan te kopen en te gebruiken', zegt het in een reactie. Het zegt dat het van klantentevredenheid een absolute prioriteit maakt.
bron: De Standaard)
__________________
Ik ben vlaming en daar ben ik fier op
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

Reageren


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dead pixel meer mensen last van? NoWayOut iPhone algemeen 3 31 December 2010 21:28
Telecom het minst vriendelijk zuiderwind Overige providers Nederland 0 1 November 2010 09:24
Mensen a.u.b. leg mij eens uit hoe het werkt!!! nhl Archief 3 9 February 2008 15:50

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:22.