Telecom het minst vriendelijk
Nederlanders vinden telefoniebedrijven en kabelmaatschappijen het minst klantvriendelijk. Zo blijkt uit representatief onderzoek van No Ties/Peil.nl. KPN is volgens de consument het onvriendelijkste bedrijf van Nederland. Daarna volgen kabelmaatschappijen UPC, Ziggo en telefoniebedrijven T-Mobile en Vodafone. Het klantvriendelijkste bedrijf van ons land is webwinkel bol.com.
Telecombedrijven liggen veel onder vuur de laatste tijd. Cabaretier Youp van ’t Hek maakte T-Mobile afgelopen week met de grond gelijk door een actie te starten tegen de ’georganiseerde misdaad van de helpdesks’.
Marketingexpert en auteur Erwin Wijman van het vandaag verschenen boek De Verkoopmaffia is niet verbaasd over de uitkomst van het onderzoek: "Helpdesks van deze bedrijven zijn omgeven door prikkeldraad, er is slechts een klein deurtje waar je maar zelden of nooit doorheen kunt komen. Bij deze bedrijven zijn consumenten geen mensen, maar een nummertje of nog erger: een omzet genererende eenheid.”
Gek genoeg eindigt KPN ook op de tweede plaats van aardigste ondernemingen van Nederland. Wijman: "Dit is het Paul de Leeuw-effect: als je mensen vraagt een irritante BN’er te noemen, zeggen ze Paul de Leeuw, maar ze noemen hem ook als je vraagt naar de leukste BN’er.”
Consumenten zijn sowieso niet erg te spreken over de manier waarop het Nederlandse bedrijfsleven hen behandelt. We geven onze bedrijven gemiddeld een 5,6 voor klantvriendelijkheid.