//

Apart tweede (of eerste) adresboek voor Whatsapp gebruik

Apart tweede (of eerste) adresboek voor Whatsapp gebruik discussie in iPhone Apps forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo, ik heb een specifieke vraag betreft het gebruik van Whatsapp op mijn iPhone. Er wordt veel gesproken over privacy en encypted berichten en dergelijke, ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Apps
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 05-09-17, 13:53
Joop011 Joop011 is offline
• iOS 10.3.3
• 10.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2015
Berichten: 9
Standaard Apart tweede (of eerste) adresboek voor Whatsapp gebruik

Hallo,

ik heb een specifieke vraag betreft het gebruik van Whatsapp op mijn iPhone. Er wordt veel gesproken over privacy en encypted berichten en dergelijke, en ook dat Whatsapp je adresboek gebruikt (steelt) om goed te functioneren. Nu kan ik helaas nergens vinden wat voor informatie Whatsapp nu precies uit mijn adresboek gebruikt. Ik heb bij mijn contacten veel informatie staan in de diverse velden van het adresboek, die ik absoluut niet wil delen of op straat (lees Whatsapp) terecht wil zien komen. Dat is de reden dat ik Whatsapp ook niet gebruik! Omdat eigenlijk tegenwoordig bijna iedereen Whatsapp gebruikt, zoek ik naar een manier om bovenstaand probleem te omzeilen. Ik heb gedacht aan een andere oplossing, namelijk een tweede adresboek gebruiken die dan door Whatsapp wordt gelezen, en mijn originele adresboek die ik natuurlijk wil blijven synchen met mijn iPad en PC die NIET door Whatsapp kan worden gelezen. Uiteraard betekend dit op een bepaalde manier dubbel onderhoud, maar dat moet ik er dan maar voor over hebben. Is dit een mogelijke en werkbare oplossing, en zo ja de belangrijkste vraag: hoe stel ik dat dan in? Of zijn er wellicht andere werkbare oplossingen?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Joop
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 05-09-17, 15:16
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joop011 Bekijk bericht
Nu kan ik helaas nergens vinden wat voor informatie Whatsapp nu precies uit mijn adresboek gebruikt.
Ik gebruik Wappie zelf niet en zal het ook nooit gebruiken. Indirect heb ik er helaas toch mee te maken.

Ik heb een stokoud (uit 2001) Apple @mac.com mailadres dat alleen bekend is bij naaste familie en een paar goede vrienden. Ik heb altijd getracht om dat mail adres strikt privé te houden.

In een vlaag van totale zinsverbijstering heeft een van mijn goede vrienden, een Hollander, Wappie geïnstalleerd (omdat "iedereen" het gebruikt). En zoals je zelf schrijft heeft Wappie ook zijn contacten "gestolen". Mijn privé @mac.com mail adres stond in zijn adresboek.

Waarschijnlijk heeft Wappie die contacten doorgesluisd naar Faecesboek. Hoe dan ook sindsdien ontvang ik op mijn @mac.com mail adres de onnozelste Hollandse spam die men zich maar kan indenken. Zoals van de "nationale gehoortest", het "landelijke zeeponderzoek", de "regionale energieaankoop" en tuti quanti. Ik kreeg zelfs één keer een telefoonoproep (op mijn Belgisch GSM-nummer) van een Hollands bedrijf dat "mijn gehoor in kaart wilde brengen". Heb absoluut geen kaarten nodig van mijn gehoor.

Ergo, zelfs als men Wappie niet gebruikt kan men toch slachtoffer worden van de praktijken van Wappie en Faecesboek.
  #3  
Oud 05-09-17, 15:42
Gonus Gonus is offline
• iOS 15.0.1
• iPadOS 15.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Ik gebruik Wappie zelf niet en zal het ook nooit gebruiken. Indirect heb ik er helaas toch mee te maken.

Ik heb een stokoud (uit 2001) Apple @mac.com mailadres dat alleen bekend is bij naaste familie en een paar goede vrienden. Ik heb altijd getracht om dat mail adres strikt privé te houden.

In een vlaag van totale zinsverbijstering heeft een van mijn goede vrienden, een Hollander, Wappie geïnstalleerd (omdat "iedereen" het gebruikt). En zoals je zelf schrijft heeft Wappie ook zijn contacten "gestolen". Mijn privé @mac.com mail adres stond in zijn adresboek.

Waarschijnlijk heeft Wappie die contacten doorgesluisd naar Faecesboek. Hoe dan ook sindsdien ontvang ik op mijn @mac.com mail adres de onnozelste Hollandse spam die men zich maar kan indenken. Zoals van de "nationale gehoortest", het "landelijke zeeponderzoek", de "regionale energieaankoop" en tuti quanti. Ik kreeg zelfs één keer een telefoonoproep (op mijn Belgisch GSM-nummer) van een Hollands bedrijf dat "mijn gehoor in kaart wilde brengen". Heb absoluut geen kaarten nodig van mijn gehoor.

Ergo, zelfs als men Wappie niet gebruikt kan men toch slachtoffer worden van de praktijken van Wappie en Faecesboek.
Een hoop info maar niet erg nuttig voor de vraag die de OP stelt, denk ik...

Ik heb even geprobeerd om een WhatsApp naar iemand te sturen terwijl WhatsApp geen toegang had tot mijn contacten, maar dat lukte niet. Zag ook geen mogelijkheid om een alleenstaand adresboek in WhatsApp aan te maken.
Ben dus bang dat het een hele lastige, zo niet onmogelijke, opgave zal worden.

Laatst gewijzigd door Gonus; 05-09-17 om 16:03.
  #4  
Oud 05-09-17, 16:03
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gonus Bekijk bericht
Een hoop info maar niet erg nuttig voor de vraag die de OP stelt, denk ik...
Één vraag van de OP was:

Citaat:
Nu kan ik helaas nergens vinden wat voor informatie Whatsapp nu precies uit mijn adresboek gebruikt.
Uit mijn hoop onnuttige info kan men opmaken (denk ik) dat Wappie:

1) De mail adressen gebruikt;
2) De telefoonnummers gebruikt;

Ik weet dat kritiek op Wappie op dit forum een soort van blasfemie is maar van godsdienstkwesties trek ik mij niets aan.
  #5  
Oud 06-09-17, 19:19
Joop011 Joop011 is offline
• iOS 10.3.3
• 10.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2015
Berichten: 9
Standaard Whatsapp

Hallo Timosha,
Ik neem aan dat Whatsapp inderdaad de mail adressen en telefoonnummers gebruikt, maar de kern van mijn vraag is, of Whatsapp ook ANDERE velden leest die in het adresboek zijn, zoals bijvoorbeeld verjaardagen en andere (persoonlijke) informatie ...
  #6  
Oud 06-09-17, 19:33
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joop011 Bekijk bericht
...maar de kern van mijn vraag is, of Whatsapp ook ANDERE velden leest die in het adresboek zijn, zoals bijvoorbeeld verjaardagen en andere (persoonlijke) informatie ...
Als ik naar de spam kijk die ik ontvang ben ik bijna zeker dat Wappie ook overige data pikt en die doorgeeft aan Faecesboek. Sommige van die junk mail is nogal specifiek. Bijvoorbeeld passend bij mijn leeftijd. Mijn verjaardag stond in het contact dat Wappie van mijn vriend heeft gepikt.

Hier een kleine selectie van mijn junk regels in de Mail app. Al die junk is aangekomen op mijn @mac.com mail adres:

  #7  
Oud 06-09-17, 21:36
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Timosha, ik ga meestal (bijna!) klakkeloos mee met je standpunten, maar inzake je Whatsapp spam gebeuren ga ik toch kritisch zijn.

Ik gebruik whattsapp, maar ben buiten dat zeer voorzichtig met privé gegevens.
Nog nooit(!) heb ik spam gehad op mijn non-public email adressen, zoals .me en andere, gmail en hotmail adressen (ja, ik verzamel ze)

De enige x dat er op een adres wél spam volgde, werd veroorzaakt door het gruwelijke Windows, waarbij een mailbox werd gehackt van een te naïeve vriendin.

Ik zal niet zeggen dat whatsapp niet stiekum meekijkt in het adressen bestand, maar als ze daadwerkelijk adressen zouden uitwisselen, zouden ze m.i. al zeer snel uitgekakt zijn en vervangen worden door b.v. Signal.
Signal is tot op heden nog steeds een ondergewaardeerd kindje.

Misschien is je vriend ook ergens ingetuind en heeft zo ook jouw gegevens vrijgegeven.

De spam die ik ontvang op een flut adres is linkedin, en natuurlijk Apple ID en dergelijke.

Maar zoveel spam, én van die voorbeelden die je geeft ken ik ze niet.
Die gehoortesten mieteren ze bij ons zó vaak door de brievenbus, dat ze wellicht beter reclame kunnen maken voor de nationale gezichts test
Ik flikker ze dan ook steevast terug door hun eigen bus.
  #8  
Oud 06-09-17, 21:46
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Timosha, ik ga meestal (bijna!) klakkeloos mee met je standpunten, maar inzake je Whatsapp spam gebeuren ga ik toch kritisch zijn.
Het is altijd goed om kritisch te zijn. Ik heb die gevolgtrekking gemaakt van de major-premisse naar de minor-premisse. En die vriend van mij is een voormalig kolonel van het Nederlandse Korps Mariniers. Die weet min of meer wat veiligheid is.
  #9  
Oud 07-09-17, 15:46
Joop011 Joop011 is offline
• iOS 10.3.3
• 10.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2015
Berichten: 9
Standaard

Timosha, MCNO,
uit bovenstaande reacties haal ik maar één conclusie: als ik daadwerkelijk Whatsapp zou wil gaan gebruiken, dan zal ik een aparte telefoon en -nummer moeten gebruiken met een sterk uitgekleed adressenboek.
Dank en groet,
Joop
  #10  
Oud 15-09-17, 21:09
Scooter's schermafbeelding
Scooter Scooter is offline
• iOS 13.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gonus Bekijk bericht
Een hoop info maar niet erg nuttig voor de vraag die de OP stelt, denk ik...

Ik heb even geprobeerd om een WhatsApp naar iemand te sturen terwijl WhatsApp geen toegang had tot mijn contacten, maar dat lukte niet. Zag ook geen mogelijkheid om een alleenstaand adresboek in WhatsApp aan te maken.
Ben dus bang dat het een hele lastige, zo niet onmogelijke, opgave zal worden.
timosha schrijft hier net wel interessante zaken hé wat whappie onrechtstreeks dus doet.. Ja ik gebruik het ook maar de keerzijden van de medaille mogen we dus ook eens horen !!
__________________
Ik ben vlaming en daar ben ik fier op

Laatst gewijzigd door Scooter; 15-09-17 om 22:09.
  #11  
Oud 15-09-17, 21:22
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scooter Bekijk bericht
Ja ik gebruik het ook maar de keerzijden van de medaille mogen we dus ook eens horen !!
Ja, dat denkt gij. In Holland is Wappie tot de eer der altaren verheven en de geringste kritiek op dat appke wordt beschouwd als een zware godslastering.
  #12  
Oud 15-09-17, 22:11
Scooter's schermafbeelding
Scooter Scooter is offline
• iOS 13.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Ja, dat denkt gij. In Holland is Wappie tot de eer der altaren verheven en de geringste kritiek op dat appke wordt beschouwd als een zware godslastering.

Dat ze daar maar gauw nog een broodje kroket eten zeg
  #13  
Oud 16-09-17, 08:37
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Ik heb geruchten vernomen dat Kim Jong-un eigenaar is van Whappie, en dat Mark Zuckerberg eigenlijk een spion van Noord-Korea is.

Maar achter die gedachte sta ik niet, zolang ik leef.

(mocht ik hier een aantal dagen ineens niet verschijnen, waarschuw de veiligheidsinstanties)
  #14  
Oud 16-09-17, 09:27
Scooter's schermafbeelding
Scooter Scooter is offline
• iOS 13.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Ik heb geruchten vernomen dat Kim Jong-un eigenaar is van Whappie, en dat Mark Zuckerberg eigenlijk een spion van Noord-Korea is.

Maar achter die gedachte sta ik niet, zolang ik leef.

(mocht ik hier een aantal dagen ineens niet verschijnen, waarschuw de veiligheidsinstanties)
Hahahaha

Maar om eens serieus te antwoorden ja suikerberg weet heel veel van ons en idd bijna alle producten van hen wordt automatisch gelinkt aan Facebook !! Ik vindt dat niet zo erg maar heb ook begrip voor mensen die daar niet zo mee opgezet zijn.. Maar ja in deze tijden is privacy relatief hé
  #15  
Oud 16-09-17, 11:02
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Ik heb geruchten vernomen dat Kim Jong-un eigenaar is van Whappie, en dat Mark Zuckerberg eigenlijk een spion van Noord-Korea is.
Gelet op de afkomst van Jan Koum (Wappie) en Mark Suikerberg (Faecesboek) denk ik dat je moet oppassen voor de Mossad, Hagana en Palmach. Die zijn gevaarlijker dan Kim Jong-dinges.
Reageren

Labels
dubbel adresboek, whatsapp



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijk gebruik iPad met 3G icm Nokia lumia, gebruik Whatsapp. maudy88 iPad algemeen 9 07-03-16 20:44
Whatsapp tweede groene vinkje? GG88 iPhone algemeen 8 16-05-13 13:49

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:06.