//

iPhone 4S scherm gelere tint dan iPhone 4?

iPhone 4S scherm gelere tint dan iPhone 4? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Als het je stoort dan moet je doen wat nescio zegt. Bij mij is het effect flink weggetrokken (zowel op iPhone als iPad). Of ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #81  
Oud 11-07-12, 11:05
flappah flappah is offline
• iOS 13.3.1
• iPadOs 13.3.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Den Haag
Berichten: 591
Stuur een bericht via MSN naar flappah Stuur een bericht via Yahoo naar flappah
Standaard

Als het je stoort dan moet je doen wat nescio zegt. Bij mij is het effect flink weggetrokken (zowel op iPhone als iPad). Of ik ben er aan gewend geraakt. Ik weet het niet. Anywho, ik zie het nu niet meer dus dat lost het probleem eigenlijk ook wel op!
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #82  
Oud 11-07-12, 11:44
McWi-Fi McWi-Fi is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2012
Berichten: 1
Standaard

Zie nauwelijks verschil.
  #83  
Oud 11-07-12, 12:07
hot12345's schermafbeelding
hot12345 hot12345 is offline
• iOS 11.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2012
Locatie: Nijmegen
Berichten: 455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nescio Bekijk bericht
Ik heb het bij twee iPhone's gehad, de derde was uiteindelijk goed.
Hoe kan dat precies?,

zijn er 2 verschillende soorten schermen ofwa?
  #84  
Oud 11-07-12, 12:24
nescio nescio is offline
• iOS 10.1.1
• 10.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Gelderland
Berichten: 65
Standaard

Komt door de productiesnelheid, de lijm is dan nog niet goed droog....
__________________
~When nothing goes right... go left~
  #85  
Oud 11-07-12, 12:32
hot12345's schermafbeelding
hot12345 hot12345 is offline
• iOS 11.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2012
Locatie: Nijmegen
Berichten: 455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nescio Bekijk bericht
Komt door de productiesnelheid, de lijm is dan nog niet goed droog....
is dat ook officieel bevestigd ?,

Waarom hebben sommigen naar een maand nog steeds 't zelfde kleur van de scherm?
  #86  
Oud 11-07-12, 12:44
nescio nescio is offline
• iOS 10.1.1
• 10.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Gelderland
Berichten: 65
Standaard

Ik neem aan dat ze in Nijmegen ook google hebben......

Probleem iPhone 4S-scherm: Last van gele tint | Computer Idee
  #87  
Oud 11-07-12, 13:16
hot12345's schermafbeelding
hot12345 hot12345 is offline
• iOS 11.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2012
Locatie: Nijmegen
Berichten: 455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nescio Bekijk bericht
Ik neem aan dat ze in Nijmegen ook google hebben......

Probleem iPhone 4S-scherm: Last van gele tint | Computer Idee
Naaah, gebruik liever Altavista.nl,
  #88  
Oud 11-07-12, 13:30
nescio nescio is offline
• iOS 10.1.1
• 10.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Gelderland
Berichten: 65
Standaard

.....Daarmee zal het ongetwijfeld ook te vinden zijn
  #89  
Oud 14-07-12, 14:09
IphoneIpodTouch's schermafbeelding
IphoneIpodTouch IphoneIpodTouch is offline
• iOS 8.4
• 8.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2009
Locatie: Cupertino, bezemkast
Berichten: 214
Standaard

Gelukkig geen last van gehad met mijn iPhone en iPad dit jaar
__________________
Apple TV 3 QustomiZe
  #90  
Oud 18-07-12, 01:08
iNemesis iNemesis is offline
• iOS 8.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2011
Locatie: Den Haag
Berichten: 1.127
Standaard

Vreemd. Nooit opgevallen, totdat ik dit draadje ben tegen gekomen. Nou bedankt hoor, nu zit ik me Mateloos aan mijn iphone 4S te storen ! Maar inderdaad heb ook een geliger scherm dan mijn oude iphone 4. Mij boeit het niet ...het werkt net zo fijn.
__________________
Revenge of the nerd..
  #91  
Oud 01-10-12, 20:20
CPW CPW is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Helmond/Eelde
Berichten: 32
Standaard

Ik heb het hier ook met mijn iPhone 5. Even een kleine 3 weken wachten en hopen dat het over gaat.
  #92  
Oud 01-10-12, 20:26
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 12.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Nieuwe markt
Berichten: 413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CPW Bekijk bericht
Ik heb het hier ook met mijn iPhone 5. Even een kleine 3 weken wachten en hopen dat het over gaat.
Succes, het zal niet over gaan, maar je zult er aan wennen en denken dat de kleur wit dat je ziet de juiste kleur is.

Ik heb 4 iPhones 4S gehad, slechts 1 daarvan had een mooi wit scherm (blauwe tint).
  #93  
Oud 01-10-12, 20:52
flappah flappah is offline
• iOS 13.3.1
• iPadOs 13.3.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Den Haag
Berichten: 591
Stuur een bericht via MSN naar flappah Stuur een bericht via Yahoo naar flappah
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Succes, het zal niet over gaan, maar je zult er aan wennen en denken dat de kleur wit dat je ziet de juiste kleur is.

Ik heb 4 iPhones 4S gehad, slechts 1 daarvan had een mooi wit scherm (blauwe tint).
Klopt. Ze hebben het bijna allemaal. Ook mijn oude iPhone 3G had het al. En de iPad3 heeft het ook al. Het lijkt bijna wel de regel te zijn ipv de uitzondering.
  #94  
Oud 02-10-12, 09:38
CPW CPW is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Helmond/Eelde
Berichten: 32
Standaard

Hmm, jammer. Het valt me namelijk bijzonder op als ik mijn iPhone 4 ernaast leg. Zelfs met normaal gebruik erger ik me nu aan de "groene" icoontjes die wel grasgroen lijken. Het is gelukkig nog niet zo erg als bij de meeste 4S'en maar ik erger me er toch aan.

Gisteren ging ik terug naar de winkel en het personeelslid pakte zijn 4S eruit ter vergelijking, die was wederom nog geler! Moest vervolgens mijn 4 erbij pakken om te laten zien hoe het eruit hoort te zien. Hij wist het zelf niet eens.

Beetje jammer.
  #95  
Oud 02-10-12, 10:53
aaifone aaifone is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 160
Standaard

"Hoe het er uit hoort te zien"? Hoe heb jij dat bepaald? Als je altijd gekeken hebt naar op een bepaalde manier afgestelde schermen dan ben je gewend geraakt aan die weergave van wit en die groentint bij dat bepaalde icoontje, maar dat wil nog niet zeggen dat dat juist(er) is dan een andere weergave van datzelfde icoontje.

Bepalen wat juist is kan niet in een oogopslag maar moet je doen met geschikt beeldmateriaal gecombineerd met meetapparatuur. 99% van de mensen is gewend aan verkeerd afgestelde displays, simpelweg omdat ze niet anders te zien krijgen thuis of op hun werk.

Hoe wit wit moet zijn is nogal relatief en hangt af van de belichting. Bij een ondergaande zon ziet alles wat wit is er een stuk geler uit, op een berg met blauwe lucht en de zon erop zit er veel blauw in het wit van de sneeuw. Extra blauw toevoegen maakt wit feller en optisch "witter" dan wit. Wasmiddelfabrikanten weten dat met hun optische witmiddelen. Maar eigenlijk is dat dus "blauwer dan wit" en niet witter.

Beeldschermen moeten worden gekalibreerd omdat hun witpunt hopeloos verkeerd staat ingesteld. Voor serieus gebruik (grafische toepassingen) worden ze daarom vrijwel altijd gekalibreerd naar een kleurtemperatuur van 6500K, soms nog iets lager. Dit is het officiele witpunt in de CIE kleurruimte bij daglicht. Deze kleurtemperatuur wordt ook gebruikt voor het kalibreren van TV's. Deze kalibratie is daarbij ook erg afhankelijk van het omgevingslicht. Dus eigenlijk moet je onder elke omstandigheid opnieuw kalibreren.

Monitoren en TV's voor consumentengebruik staan zonder uitzondering te blauw afgesteld voor gebruik bij gedempt licht. Waarom? Vroeger overstuurde men het blauwe kanaal om het gebrek aan helderheid van oude TV toestellen op te peppen, dus werd de kleurtemperatuur met 8000K hoger dan 6500K gekozen. Dit zag er in de winkel ook mooi fel uit t.o.v. de andere fabrikanten. Die andere fabrikanten konden niet achterblijven in de wedloop en al snel kwam de kleurtemperatuur hoger en hoger te liggen. Gevolg is dat tegenwoordig elke monitor of TV voor consumentengebruik veel te blauw staat afgesteld om daarop natuurgetrouw beeldmateriaal (dat geproduceerd is voor 6500K) te bekijken, met kleurtemperaturen variërend tussen de 9000 en 10000K, of zelfs hoger.

Ik ben blij met mijn minder blauw afgestelde 4S. De 3G, 3GS en 4 die ik hiervoor had waren zonder uitzondering veel te blauw om bij gebruik binnen (beperkt omgevingslicht) foto en video natuurgetrouw weer te geven.
  #96  
Oud 02-10-12, 15:11
CPW CPW is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Helmond/Eelde
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aaifone Bekijk bericht
"Hoe het er uit hoort te zien"? Hoe heb jij dat bepaald? Als je altijd gekeken hebt naar op een bepaalde manier afgestelde schermen dan ben je gewend geraakt aan die weergave van wit en die groentint bij dat bepaalde icoontje, maar dat wil nog niet zeggen dat dat juist(er) is dan een andere weergave van datzelfde icoontje.

Bepalen wat juist is kan niet in een oogopslag maar moet je doen met geschikt beeldmateriaal gecombineerd met meetapparatuur. 99% van de mensen is gewend aan verkeerd afgestelde displays, simpelweg omdat ze niet anders te zien krijgen thuis of op hun werk.

Hoe wit wit moet zijn is nogal relatief en hangt af van de belichting. Bij een ondergaande zon ziet alles wat wit is er een stuk geler uit, op een berg met blauwe lucht en de zon erop zit er veel blauw in het wit van de sneeuw. Extra blauw toevoegen maakt wit feller en optisch "witter" dan wit. Wasmiddelfabrikanten weten dat met hun optische witmiddelen. Maar eigenlijk is dat dus "blauwer dan wit" en niet witter.

Beeldschermen moeten worden gekalibreerd omdat hun witpunt hopeloos verkeerd staat ingesteld. Voor serieus gebruik (grafische toepassingen) worden ze daarom vrijwel altijd gekalibreerd naar een kleurtemperatuur van 6500K, soms nog iets lager. Dit is het officiele witpunt in de CIE kleurruimte bij daglicht. Deze kleurtemperatuur wordt ook gebruikt voor het kalibreren van TV's. Deze kalibratie is daarbij ook erg afhankelijk van het omgevingslicht. Dus eigenlijk moet je onder elke omstandigheid opnieuw kalibreren.

Monitoren en TV's voor consumentengebruik staan zonder uitzondering te blauw afgesteld voor gebruik bij gedempt licht. Waarom? Vroeger overstuurde men het blauwe kanaal om het gebrek aan helderheid van oude TV toestellen op te peppen, dus werd de kleurtemperatuur met 8000K hoger dan 6500K gekozen. Dit zag er in de winkel ook mooi fel uit t.o.v. de andere fabrikanten. Die andere fabrikanten konden niet achterblijven in de wedloop en al snel kwam de kleurtemperatuur hoger en hoger te liggen. Gevolg is dat tegenwoordig elke monitor of TV voor consumentengebruik veel te blauw staat afgesteld om daarop natuurgetrouw beeldmateriaal (dat geproduceerd is voor 6500K) te bekijken, met kleurtemperaturen variërend tussen de 9000 en 10000K, of zelfs hoger.

Ik ben blij met mijn minder blauw afgestelde 4S. De 3G, 3GS en 4 die ik hiervoor had waren zonder uitzondering veel te blauw om bij gebruik binnen (beperkt omgevingslicht) foto en video natuurgetrouw weer te geven.
Ten eerste heb ik het uiteraard niet bepaald, maar als ik al mijn mobiele Apple producten naast elkaar leg en dit vergelijk met anderen komt er bij zon 2/3 van de producten het voor mij normaal ogende witte scherm uit met normale kleuren. De andere 1/3 van de producten heeft een gelige teint, de een wat erger dan de ander. Alle producten zijn getest met volledige helderheid.

Je kan zeggen wat je wilt maar zodra wit niet meer wit is maar ivoor, hoort dit niet. Als jij een foutief scherm mooier vind en het niet erg vind, sta je natuurlijk volledig in je recht om dat te vinden en hem te houden.
  #97  
Oud 02-10-12, 17:31
aaifone aaifone is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 160
Standaard

Laat ik een ding duidelijk maken: het maakt mij niet uit of jij het scherm waar ik naar kijk te geelwit vindt en ook niet dat je zelf vermoedelijk liever naar een blauwwit scherm kijkt. Dat is natuurlijk allemaal prima. Het is ook prima, en te begrijpen, dat je je stoort aan de toleranties waarbinnen Apple de schermen fabriceert, de ene blauwer, de andere iets minder, weer een ander nog geler. (Overigens geldt dat nog voor veel meer producten en fabrikanten. Bij de iPhone valt het mesnen alleen vaker op omdat het zo'n wijdverbreid product is.)

Waar ik op reageer is de aanname dat jij zou weten "hoe het hoort" (laten zien aan winkelpersoneel). Ik vind die niet onderbouwd. Daarom leg ik uit hoe het werkt met beeldschermkalibratie.

Je komt vervolgens in reactie daarop met de stelling dat die schermen foutief zijn en een grove schatting dat 2/3e vd producten normaal ogend zijn en 1/3e een gelige tint, terwijl ik net uitgebreid heb uitgelegd dat er eigenlijk geen ene moer van het gemiddelde beeldschermproduct deugt qua witheid. Ook bij Apple niet. Ik ben eigenaar van vele Apple producten en graficus dus ik weet wel waarover ik praat.

Dit geldt ook voor moderne Macbooks, die LED schermen zijn op een veel te hoge (blauwe) kleurtemperatuur afgesteld dus ook die moet je kalibreren als je enigszins serieus bent met grafische toepassingen, fotografie of film.

Hiervoor heb je een "known good standard" nodig zoals een kleurenkaart of beter nog door gewoon meten met een colorimeter. Vage schattingen over dat 2/3e normaal is en 1/3e te geel zijn echt niet goed genoeg (en ook niet waar, want die 2/3e zijn niet precies gelijk en die 1/3e ook niet, het is gewoon een fabricagetolerantie die tussen bepaalde marges beweegt en elke scherm is weer net anders, vandaar ook het nut van kalibreren).

Als je denkt dat dit kan door te zeggen: mwaaa dat is ongeveer ivoor en dat is dus wit, dan kan ik je uit de droom helpen. Je ogen zijn geen goed meetinstrument voor het meten van kleurtemperatuur en grijswaarden.
  #98  
Oud 02-10-12, 18:13
CPW CPW is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Helmond/Eelde
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aaifone Bekijk bericht
Laat ik een ding duidelijk maken: het maakt mij niet uit of jij het scherm waar ik naar kijk te geelwit vindt en ook niet dat je zelf vermoedelijk liever naar een blauwwit scherm kijkt. Dat is natuurlijk allemaal prima. Het is ook prima, en te begrijpen, dat je je stoort aan de toleranties waarbinnen Apple de schermen fabriceert, de ene blauwer, de andere iets minder, weer een ander nog geler. (Overigens geldt dat nog voor veel meer producten en fabrikanten. Bij de iPhone valt het mesnen alleen vaker op omdat het zo'n wijdverbreid product is.)

Waar ik op reageer is de aanname dat jij zou weten "hoe het hoort" (laten zien aan winkelpersoneel). Ik vind die niet onderbouwd. Daarom leg ik uit hoe het werkt met beeldschermkalibratie.

Je komt vervolgens in reactie daarop met de stelling dat die schermen foutief zijn en een grove schatting dat 2/3e vd producten normaal ogend zijn en 1/3e een gelige tint, terwijl ik net uitgebreid heb uitgelegd dat er eigenlijk geen ene moer van het gemiddelde beeldschermproduct deugt qua witheid. Ook bij Apple niet. Ik ben eigenaar van vele Apple producten en graficus dus ik weet wel waarover ik praat.

Dit geldt ook voor moderne Macbooks, die LED schermen zijn op een veel te hoge (blauwe) kleurtemperatuur afgesteld dus ook die moet je kalibreren als je enigszins serieus bent met grafische toepassingen, fotografie of film.

Hiervoor heb je een "known good standard" nodig zoals een kleurenkaart of beter nog door gewoon meten met een colorimeter. Vage schattingen over dat 2/3e normaal is en 1/3e te geel zijn echt niet goed genoeg (en ook niet waar, want die 2/3e zijn niet precies gelijk en die 1/3e ook niet, het is gewoon een fabricagetolerantie die tussen bepaalde marges beweegt en elke scherm is weer net anders, vandaar ook het nut van kalibreren).

Als je denkt dat dit kan door te zeggen: mwaaa dat is ongeveer ivoor en dat is dus wit, dan kan ik je uit de droom helpen. Je ogen zijn geen goed meetinstrument voor het meten van kleurtemperatuur en grijswaarden.
Ik waardeer het dat je me probeert bij de scholen over je expertise/vakgebied en dat ogen geen betrouwbare meetinstrumenten zijn en vaak kunnen misleiden snap ik ook als piloot zijnde. Wat ik echter publiceerde waren mijn bevindingen en mijn waarnemingen. Dat 2/3 van de schermen een ogenschijnlijk dezelfde tint en 1/3 een lichtelijk gelere of ruimschoots geel lijkt te zijn, ergert mij uitermate.

Overigens zijn het vooral de latere apple producten (>2010) die een gele gloed hebben. Toch ook wel apart maar goed, Apple/de proiders zijn zelf ook op de hoogte van het probleem en hebben verder ook geen moeite om ze om te ruilen of te repareren. Wat natuurlijk ook hartstikke netjes is.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gele tint/gloed bij nieuwe Iphone 4 lennert007 iPhone algemeen 3 28-11-10 22:15
iPad scherm (gele tint aan rechterzijde) El Bautista iPad algemeen 4 17-08-10 09:39
Witte tint is niet wit (gelig) Lente iPhone algemeen 17 02-03-10 19:47
Iphone scherm, anders dan met vingers c.q. huid Diablerets Chat en geruchten 10 02-02-08 21:40

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:55.