iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Verbruik ineens 300MB in 24uur (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/128428-verbruik-ineens-300mb-24uur.html)

kobus1960 04-01-13 00:14

Oke, ik heb ook even gekeken naar het gedrag met 6, in standby gaat ie over op 3G.
Zodra je m activeert gaat ie op Wi-Fi. Dus in die standby zou ie gaan zenden, heb
even wat nutteloze foto's genomen, die gaan hier via fotostream. Auto overzetten
op mijn pc. Echter dat kan je ook weer zo instellen dat ie dat alleen doet als ie Wi-Fi
verbinding heeft. Na toestaan push, upload ie in standby, net wat ik NIET wil.
Heb Gmail push aangezet, en via pc mail verzonden naar een alias die ik
gebruik op m'n phone. En jawel, slurpen maar.
Ik blijf ervan overtuigt, kwestie van instellen van je apps. Smijt alles weg, installeer
opnieuw, en weiger push. Daar wordt altijd om gevraagd.
Weiger push in apps, en je hebt het probleem niet.

Guest-20180926152807 04-01-13 03:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kobus1960 (Bericht 865680)
Oke, ik heb ook even gekeken naar het gedrag met 6, in standby gaat ie over op 3G.
Zodra je m activeert gaat ie op Wi-Fi. Dus in die standby zou ie gaan zenden, heb
even wat nutteloze foto's genomen, die gaan hier via fotostream. Auto overzetten
op mijn pc. Echter dat kan je ook weer zo instellen dat ie dat alleen doet als ie Wi-Fi
verbinding heeft. Na toestaan push, upload ie in standby, net wat ik NIET wil.
Heb Gmail push aangezet, en via pc mail verzonden naar een alias die ik
gebruik op m'n phone. En jawel, slurpen maar.
Ik blijf ervan overtuigt, kwestie van instellen van je apps. Smijt alles weg, installeer
opnieuw, en weiger push. Daar wordt altijd om gevraagd.
Weiger push in apps, en je hebt het probleem niet.


Was het maar zo simpel.
Ik heb nu 3G en mobile data uit staan.
Pas dan stopt het leeghalen van dataverbruik onder 3G.
Er is iets wezenlijks mis met iOS6.
In alle (buitenlandse) forums is klachtenaantal mega-groot en wordt gewezen op een bug iOS6.
En dat het aan iOS6 ligt is voor mij duidelijk: voorheen slechts een zeer gering 3G dataverbruik voor installatie van iOS6 (iOS6.0.1).
Niet gewijzigd en niets toegevoegd.
Er is een omschakelfout in iOS6 van Wi-Fi naar 3G of omgekeerd.

Apple slapen jullie?!!!

jojothefirst 20-01-13 22:39

Ik hoop dat ik dit draadje nog weer op mag frissen. Mijn zoon heeft een abonnement bij Simyo en tot en met november 2012 bleef hij redelijk binnen de grenzen van dataverbruik. December was het echter ineens mis. 84 euro bij betalen, en nu in januari zit hij binnen 20 dagen op 229 euro! Contact met Simyo leverde niet veel op (raar, want op hun forum wordt het ook besproken zag ik), maar dit forum bracht herkenning! Mijn zoon heeft een iPhone 3GS en GEEN iOS 6 geïnstalleerd. In onze speurtocht ontdekten wij dat hij op 2 december 2012 voor het laatst gesynchroniseerd heeft met iTunes. Volgens mij is daar waarschijnlijk toch iets veranderd in de instellingen aangezien hij vanaf dat moment veel meer 3G is gaan gebruiken terwijl Wi-Fi voorhanden is.
Ik ben nog verder aan het speuren, maar we zullen kijken of we bij een volgende synchronisatie kunnen achterhalen of en zo ja welke instellingen meegenomen worden. Het is dus in elk geval niet alleen bij iOS 6 een probleem.

Guest-20180925190238 21-01-13 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jojothefirst (Bericht 869913)
In onze speurtocht ontdekten wij dat hij op 2 december 2012 voor het laatst gesynchroniseerd heeft met iTunes. Volgens mij is daar waarschijnlijk toch iets veranderd in de instellingen aangezien hij vanaf dat moment veel meer 3G is gaan gebruiken terwijl Wi-Fi voorhanden is.

Een iTunes synchronisatie verandert niets aan de instellingen van een iPhone.

Het terugzetten van een reservekopie met iTunes doet dat wel. In dat geval worden de instellingen die in de reservekopie staan teruggezet.

JEROENDB 21-01-13 17:00

Hier zelfde verhaal. Dit weekend stel ik met verbazing vast dat ik zo'n 600 mb gedownload had en over mijn limiet van 500 mb zat. Terwijl ik al zo een 2 jaar met zo'n 200 mb ruimschoots toekom. Nu zat ik in totaal op 6 dagen aan 800 mb. Bij Telenet had men kunnen zien dat ik in een periode van 3 dagen nooit verbinding had met mijn Wi-Fi thuis. (maar deze was wel actief, mijn zoon had wel op zijn iphone Wi-Fiverbruik, zo kon men bij telenet zien dat de Wi-Fi wel werkte). Ook heb ik 150 mb data verbruikt terwijl ik sliep.Mijn Wi-Fi blijft altijd opstaan op Iphone. Heb mijn internetinstellingen gereset en icloud eraf gedaan en opnieuw geînstalleerd (advies van apple) Maar dit grapje kostte me tot nu 17 euro. Maar tot nu toe blijft alles ok. Maar helemaal gerust ben ik er niet meer in. Dat is het ergste.

Werner1963 21-01-13 17:50

Heb je soms filmpjes op muziek gedownload?

JEROENDB 21-01-13 19:47

Voor zover ik me herinner heb ik een tijdje (15 a 30 minuten) op Youtube geweest. Dan heb ik 150 mb verbruikt. Ook heb ik een aantal apps gedownload, dit zou een 200 mb zijn, wellicht heb ik dan ook al mijn apps geupdate want op dat ogenblik heb ik 320 mb verbruikt. Verder heb ik een aantal malen mobiele nieuwswebsites bezocht en mijn mails gecheckt. Maar telkens is het zo dat mijn 3G eerst 2 seconden tevoorschijn komt maar vervolgens op Wi-Fi springt. Maar toch heeft mijn iphone altijd alleen gebruik gemaakt van mijn mobiele data. Bij telenet heeft men dit blijkbaar kunnen vaststellen.

Als ik ga fitnessen heb ik daar ook gratis Wi-Fi, maar daar valt hij regelmatig uit en daar zet ik mijn mobiele data altijd uit als ik naar de radio luister. Maar bij mij thuis werkt mijn Wi-Fi voor 99,999 %. Die valt bijna nooit uit en als het gebeurt zie ik het onmiddellijk op de computer.

Altijd als ik iets download zoals een app of wanneer ik gebruik maak van Youtube controleer ik (automatisch) of de Wi-Fi opsta.

Nu moet ik wel zeggen dat Telenet mij verbruik niet heeft (kunnen) resetten. Maar men heeft mij wel een compensatie gegeven van 3 films.

Ik vind het jammer. Telkens voor het slapen moet ik al de apps uitzet en mobiele data uit. Terwijl ik daar vroeger geen zorgen voor moest maken.

Maar wat voor mij het ergste is dat ik nooit gerust ben. Heb voor deze maand een extra databundel genomen van 2 GB. Maar het is de bedoeling dat ik dat volgende maand weer laat stop zetten.

Werner1963 21-01-13 20:11

Ik ben ook nog op zoek hoe het mogelijk us geweest dat er niet via Wi-Fi werd gedownload.

Heb je een app om muziek of filmpjes te downloaden naar je naar je iphone? Ik bedoel hiermee dat ze opgeslagen word op de iPhone zodat je deze offline later bekijken ?

MathieuG 21-01-13 22:30

Ik herken totaal niet van dit excessieve dataverbruik. I4 iOS 6.0.1. Gemiddeld dataverbruik per maand blijft onder de 100 mb. Exhangemail wordt gepushed en gmail op fetch. Ik zou bijna zeggen dat eoa game dit veroorzaakt.

Werner1963 21-01-13 22:51

Ik vermoed dat het apps zijn die verder blijven werken nadat de iPhone in slaapmodus(stand-by) is gegaan zonder de app af te sluiten
Er zijn ook apps waar je kan instellen om nog voor een bepaalde tijd verder te downloaden of doen dit automatisch voor een bepaalde tijd. Echter weet ik niet of deze nog steeds Wi-Fi blijven gebruiken.

Dit zijn apps die dan op achtergrond verder blijven werken. Bv muziek of filmpjes (games) downloaden.

Mogelijk kan iemand dit bevestigen wanneer de iPhone na de ingestelde tijd (bv 1min) de Wi-Fi verbinding stopt en overgaat naar mobiele internetverbinding (3G, Edge ....)?

JEROENDB 22-01-13 12:05

Je kan zien (bv dataman) hoeveel data Wi-Fi/mobiel je hebt verbruikt. 't Zou handig zijn moest je ook kunnen zien welke apps verantwoordelijk zijn voor dit verbruik. Mss bestaat zo'n app?

Ik was naar de Telenet winkel geweest om mijn instellingen van iphone te laten nakijken (op vraag van de helpdesk). Het eerste van die persoon zei was : "Maar meneer, je hebt zoveel apps. Dat is gevaarlijk! Ik wist dat vroeger ook niet maar sinds ik hier werk en al die verhalen hier hoor beperk ik mij tot de essentiële apps.". Hij had een Samsung (ik weet niet of dat van belang is) maar bij elke app kon je allerlei gegevens zien? ivm privacy... Je weet nooit of die app aan je email kan, contactgegevens, etc ...

De apps die bij mij in standby stonden waren(ongeveer) : youtube (muziek, film),Tuneln Radio (musiek), IDMSS Plus (ip camera), iPc(nieuws), HLN.be(nieuws), De Tijd(nieuws), Grooveschark(muziek) via Safari, Momonga (game).

Deze heb ik deze nacht opnieuw opgestart en in stanby gezet : geen verbruik of mss enkele kb. (wife/mobiel stonden op)

Mijn conclusie. Ik vermoed dat de periode met hoog mobiel verbruik (dit weekend) er geen verbinding kon gemaakt worden met Wi-Fi niettegenstaande het Wi-Fi symbooltje op mijn gsm. Vermits ik steeds dit symbooltje zag ik dacht dat ik verbinding had... maar dat op het ogenblik ik een app opende en mee werkte het terug op 3G sprong? maar ik dit niet kon zien.

Het feit dat er een 150 mb gedownload werd terwijl ik sliep zou kunnen zijn (volgens apple) dat de iphone icloud wil synchroniseren maar geen verbinding krijgt en constant opnieuw probeert...

Ik heb mijn netwerk instellingen gereset en opnieuw ingesteld. Icloud account verwijderd en opnieuw erop gezet.

Deze nacht de test (zie boven met de gebruikte apps) opnieuw gedaan. Alles werkt naar behoren.

Het gebeurd ook soms met de desktopcomputer (verbonden met kabel) dat mijn internet niet werkt en dat ik mijn computer opnieuw opstart.

Mss is dit met iphone soms ook het geval. Ik zet mijn iphone mss maar 1 x per maand volledig af, gebruik het als wekker. Mocht het zijn dat mijn Wi-Fi niet goed werkt ik dit niet zometeen (in vgl met computer) kan zien.

't zal toch een tijdje duren voor ik volledig gerust ben. Ook wat men in de Telenet winkel zei over de apps doet me nadenken, maar is er misschien een verschil tussen apple apps en android apps, zijn apple niet veiliger?.

Guest-20180925190238 22-01-13 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JEROENDB (Bericht 870246)
Mijn conclusie. Ik vermoed dat de periode met hoog mobiel verbruik (dit weekend) er geen verbinding kon gemaakt worden met Wi-Fi niettegenstaande het Wi-Fi symbooltje op mijn gsm.

Mijn conclusie is iets anders :rolleyes: Als jij slaapt en de iPhone staat in de slaapstand zonder aangesloten te zijn aan een stroombron staat Wi-Fi uit. Alle dataverkeer in de achtergrond gaat dan via 3G.

Trouwens, als de iPhone in de slaapstand staat kan jij helemaal geen Wi-Fi icoontje zien.

Werner1963 22-01-13 16:31

De iphone maakt enkel automatisch een backup op icloud (eventueel meerdere pogingen) als deze aangesloten is aan de oplader (stroombron) en verbonden is met een toeganeklijk (gemaakt) Wi-Fi netwerk. Deze backup gebeurd dan ook via Wi-Fi en niet via het mobiel internet (3g).
Andere apps kunnen wel tijdens het opladen gebruik maken van het mobiel internet (3G, Edge...)

Veel apps maakt het niet gevaarlijker, het hangt er vanaf welke.
Wat is ook gevaarlijk. Apple controleerd zijn apps misschien beter dan android. maar dit wil niet zeggen dat die van apple allemaal veilig zijn of minder gevaarlijk. qua datverbruik bedoel ik dan.
Bij app-updates zie je ook dat er een lek is, zowel android als apple apps

Data man pro kan het verbuik per app tonen op 3G en Wi-Fi
Helaas is het nu niet beschikbaar voor download http://www.iphoneclub.nl/219514/data...hone-app-zien/

jojothefirst 22-01-13 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 869950)
Een iTunes synchronisatie verandert niets aan de instellingen van een iPhone.

In de ideale wereld niet, natuurlijk. Maar kan het niet zo zijn dat er een bug-je voor zorgt dat dat wel gebeurd is? Ik probeer te achterhalen wat de oorzaak kan zijn.
Het data-verbruik via 3G blijft steeds binnen de perken (lees 'bundel'). Je ziet wel een lichte toename van overschrijding. De bestanden worden groter (vrij vaak bestanden van 60Mb!). In juni treedt het verschijnsel op dat de telefoon elke dag om 20:00 uur, 00:00 uur en 8:00 uur vaste prik contact maakt via 3G. Dat valt waarschijnlijk te verklaren door een app die geïnstalleerd is. Vanaf september wordt het aantal internet-aanslagen (op 3G dus) ineens verdubbeld. Aan de kosten is dat nog niet te merken. Paar eurootjes boven de bundel. Maar in december is het totaal ineens giga! 84 euro bovenop de bundel! Hele grote bestanden.... 9 dec. om 12:28, 12:57, 14:19 en 14:29 bestanden van 60Mb. Daardoor werden wij gealarmeerd. Maar dat het dataverbruik via 3G maar zo verdubbelt terwijl Wi-Fi gewoon binnen bereik is, komt natuurlijk ergens vandaan. En ik zou dus wel eens willen weten wat daarvan de oorzaak is geweest.
Is er niet ergens een instelling die de drempel voor Wi-Fi bepaalt? Ik kan me voorstellen dat het overschakelen van Wi-Fi naar 3G wordt bepaald adhv een bepaalde drempel.... is die in te stellen?
Ik hoor het graag

Guest-20180925190238 22-01-13 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jojothefirst (Bericht 870393)
Is er niet ergens een instelling die de drempel voor Wi-Fi bepaalt? Ik kan me voorstellen dat het overschakelen van Wi-Fi naar 3G wordt bepaald adhv een bepaalde drempel.... is die in te stellen?
Ik hoor het graag

Nee, dat kan je niet instellen. Ik heb al meermaals in andere topics over hetzelfde onderwerp met plaatjes van logs bewezen dat het zo is en niet anders.

Succes verder :-)

jojothefirst 23-01-13 00:10

zou je misschien een linkje naar zo'n topic met foto kunnen plaatsen? dan kan ik daar ook eens een blik werpen

JEROENDB 23-01-13 11:17

Wat mij betreft doe ik het terug zoals vroeger - toen je nog 1 euro of meer betaalde per mb - Mobiele data uit. Op de plaatsen waar ik het meeste ben heb ik altijd Wi-Fi.

(Ik vind het nog steeds frustrerend dat als ik een app download en mijn andere apps bv update, ik mijn 3G zie veranderen in een Wi-Fi symbool en daarna bv 350 mb mobiele data verbruik, maar dit porbleem is voorlopig opgelost?)

Verder denk ik dat in de toekomst de mobiele data veel goedkoper zal worden of misschien gratis. Als je nu internet thuis hebt (telenet belgie) kan je gratis surfen via Wi-Fi via verschillende hot - en homespots. Ik veronderstel dat dit misschien later ook zal zijn of tegen kleine meerprijs via 3G.

Starscreamer 29-01-13 16:44

Is dit probleem al verholpen met 6.1????

liekew78 29-01-13 17:12

Nee, ik heb er ook en nog steeds last van, met 6.1. Bij mij springt tel constant op mobiele data (waarschijnlijk) als Wi-Fi beetje zwakker wordt. Kei irritant!
Als iemand oplossing heeft behalve mobiele data uitzetten (want dat is natuurlijk geen oplossing).. Lees ik het graag..

magicnl 31-01-13 13:53

Ik heb contact gehad met vodafone, ik heb ze toestemming gegeven om mij data te door zoeken en hebben ze dus gedaan. Mijn probleem was dat iTunes/Appstore op de achtergrond blijft draaien en constant verbinding maakt met internet. 117mb op 1 dag er door gerost ik heb dit ook gechek met de app onavo en dat klopte. Mij werd aan geraden om de app store te sluiten en 3g data uit te zetten wanneer ik thuis ben. dit is een vervelend probleem in ios6.1


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:36.