//

Na bijna een jaar ontdekt, verkeerde iPhone

Na bijna een jaar ontdekt, verkeerde iPhone discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste lezers, Wat zouden jullie hiermee doen. Mijn dochter heeft in maart 2017 bij de Mediamarkt een iPhone SE Met 64GB gekocht. Althans, dat dacht ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 12-01-18, 15:20
Lian1966's schermafbeelding
Lian1966 Lian1966 is offline
• iOS 13.4.1
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Breda
Berichten: 154
Standaard Na bijna een jaar ontdekt, verkeerde iPhone

Beste lezers,
Wat zouden jullie hiermee doen. Mijn dochter heeft in maart 2017 bij de Mediamarkt een iPhone SE Met 64GB gekocht. Althans, dat dacht ze 😔.
Gisteren wilde ze wat apps updaten en kreeg toen de melding dat dat niet ging omdat er niet voldoende geheugen vrij was. Dat vond ze erg vreemd uitgaande van de 64GB geheugen.
Toen ging ze dat checken en komt ze erachter dat haar telefoon helemaal geen 64 maar 16GB geheugen heeft 😳. Dat op zich was al een schok, maar we zijn er nog niet. Bij het controleren kwam ze er ook achter dat ze helemaal geen Iphone SE heeft, het blijkt een iPhone 5S te zijn!
Doos erbij gepakt, daar staat netjes op dat het een SE is met 64GB. Zo ook op de bon, wat ook vrij logisch is.
Ze heeft vandaag Apple gebeld, moest een heel aantal menu’s doorlopen en kwam toen uit bij de service afdeling waar je voor moet betalen. Opgehangen en toen maar naar het hoofdkantoor van Mediamarkt gebeld. Die mevrouw was verbluft, maar had ook de mening dat dit een hele bizarre situatie is die je zomaar niet verzint. Ze gaf het advies om naar de winkel waar hij gekocht is terug te gaan en het daar voor te leggen. Zojuist gedaan en ze doen er dus helemaal niets mee. Een kat in de zak gekocht dus eigenlijk. Dat ze er pas nu achterkomt is op zich ook best logisch, op de doos stond welk type het is, de iPhone ziet er, zo op het oog, ook hetzelfde uit als een SE dus er is eigenlijk tot gisteren ook nog geen reden geweest om dat te checken/controleren. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat hoogstwaarschijnlijk wel eerder ontdekt zou hebben, maar dan zit je nog in dezelfde situatie, dat er dus niet in de doos zat wat erin hoorde te zitten. In zo’n geval zou het tijdsbestek eigenlijk niet van invloed mogen zijn.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
__________________
Groetjes Lian
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 12-01-18, 15:44
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lian1966 Bekijk bericht
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Beginnen bij het begin. Controleren of de serienummers op de factuur en het doosje hetzelfde zijn als dat in de iPhone. Als dat hetzelfde is kan je een klacht indienen. Maar ik ben vrijwel zeker dat die serienummers niet overeen komen.
  #3  
Oud 12-01-18, 15:48
Lian1966's schermafbeelding
Lian1966 Lian1966 is offline
• iOS 13.4.1
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Breda
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Beginnen bij het begin. Controleren of de serienummers op de factuur en het doosje hetzelfde zijn als dat in de iPhone. Als dat hetzelfde is kan je een klacht indienen. Maar ik ben vrijwel zeker dat die serienummers niet overeen komen.
Dat klopt, de serienummers komen niet overeen. Daar zijn we inmiddels ook achter.
Maar het feit blijft, dat er bij Apple iets fout is gegaan. Daar is de verkeerde telefoon in de verkeerde doos gegaan,maar omdat het uiterlijk van beide telefoons hetzelfde is ga je dat niet gelijk controleren.
  #4  
Oud 12-01-18, 15:51
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lian1966 Bekijk bericht
Maar het feit blijft, dat er bij Apple iets fout is gegaan. Daar is de verkeerde telefoon in de verkeerde doos gegaan...
Aangezien de bewijslast nu bij jullie ligt zal je dat "feit" moeten bewijzen. Succes gewenst.
  #5  
Oud 12-01-18, 16:24
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

zal denk ik erg moeilijk worden om dat te bewijzen zou denk ik anders zijn als je ter plekken alles had gecontroleerd nu kunnen zij ook zeggen je hebt gewoon zelf doos en toestel omgewisseld en hebt de se verkocht of iets anders
Ik zou zo ook niet weten hoe je dat aan kunt tonen

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 12 January 2018 om 15:26 ----------

wellicht kun je via je apple account aantonen dat het altijd om een 5s heeft gegaan en niet om een se (apparaten worden weergegeven in je lijst onder jou apple id ) maar zoals ik al aangeef zal het erg moeilijk worden
  #6  
Oud 12-01-18, 16:30
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Ze heeft vandaag Apple gebeld, moest een heel aantal menu’s doorlopen en kwam toen uit bij de service afdeling waar je voor moet betalen.
De iPhone zou in maart 2017 gekocht zijn. Tijdens het eerste garantiejaar (de fabrieksgarantie) moet men bij Apple nooit betalen voor support! Met het serienummer heeft de Apple medewerker waarschijnlijk vastgesteld dat de iPhone veel ouder is dan één jaar.

Hoe dan ook: met het serienummer kan Apple de hele geschiedenis van die iPhone nagaan. Wanneer geproduceerd, waar geleverd, waar verkocht, wanneer geactiveerd, enz...
  #7  
Oud 12-01-18, 16:33
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Let op, ik beschuldig niemand, ik denk alleen maar...

Mijn ervaring met dit soort aparatuur en de methode van verpakken (i.c.m. serie nummers en ander spul gerelateerd aan een vast nummer is dat er zeer strikte procedures voor zijn, en zelden gaat zoiets handmatig...
Stel dat er verkeerde doosjes en labels op de band staan, dan zou niet een exemplaar maar een hele serie verkeerd zijn gegaan.
Aangezien jullie telefoon een Europees model is, is de kans groot dat zoiets DAN zelfs bij de zelde vestiginging voorkomt.

Dus hiermee sluit ik in principe een fabrieksfout uit.

Dingen komen bij MM binnen in die verpakking/geseald.

Dan komt het ding op de toonbank, je pakt hem immers niet zelf uit een rekje.
Zou een medewerker de seal hebben geopend, dan zou je dat direct hebben gemerkt, of hij/zij moet vingervlug zijn geweest.

Dan is de laatste optie dat je dochter (per ongeluk?) met iemand heeft zitten spelen en de telefoon is kwijt geraakt of dat ze (on)bewust verwisseld heeft met deze 5S.

Ik zou toch dat betaalde nummer van Apple maar eens bellen, je hebt nu 2 serienummers, die van de SE en van de 5S.
Bij Apple kunnen ze waarschijnlijk zien wanneer beide geactiveerd zijn, is de SE eerder geactiveerd dan jullie aankoopdatum, dan betekent dat dat de doos is verwisseld met de inhoud en kan je MM serieuzer aanspreken.

Maar als jij in de situatie van MediaMarkt zou staan moeten ze maar klakkeloos dit verhaal aannemen, zeker na bijna een jaar na aankoopdatum?
Alsjeblief zeg
Dat je dochter er niet eerder is achter gekomen lijkt me ook sterk, bij aankoop en dan aansluiten op iTunes geeft t ding toch aan iphone .. (5s of SE)
  #8  
Oud 12-01-18, 16:56
Lian1966's schermafbeelding
Lian1966 Lian1966 is offline
• iOS 13.4.1
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Breda
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
De iPhone zou in maart 2017 gekocht zijn. Tijdens het eerste garantiejaar (de fabrieksgarantie) moet men bij Apple nooit betalen voor support! Met het serienummer heeft de Apple medewerker waarschijnlijk vastgesteld dat de iPhone veel ouder is dan één jaar.

Hoe dan ook: met het serienummer kan Apple de hele geschiedenis van die iPhone nagaan. Wanneer geproduceerd, waar geleverd, waar verkocht, wanneer geactiveerd, enz...
Ze heeft niemand gesproken bij Apple, maar tijdens het doorlopen van het menu, waar haar probleem niet in naar voren kwam, kwam ze bij de optie ‘technische dienst’ en daar werd gezegd dat technische service €29,- kost. Toen heeft ze opgehangen.

Bedankt voor je tip wat betreft het serienummer.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 12 January 2018 om 15:58 ----------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trimix Bekijk bericht
zal denk ik erg moeilijk worden om dat te bewijzen zou denk ik anders zijn als je ter plekken alles had gecontroleerd nu kunnen zij ook zeggen je hebt gewoon zelf doos en toestel omgewisseld en hebt de se verkocht of iets anders
Ik zou zo ook niet weten hoe je dat aan kunt tonen

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 12 January 2018 om 15:26 ----------

wellicht kun je via je apple account aantonen dat het altijd om een 5s heeft gegaan en niet om een se (apparaten worden weergegeven in je lijst onder jou apple id ) maar zoals ik al aangeef zal het erg moeilijk worden
Daar heb je inderdaad gelijk in, ze heeft zich bij Apple dus nooit aangemeld met een iPhone SE 👍🏻

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 12 January 2018 om 16:13 ----------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Let op, ik beschuldig niemand, ik denk alleen maar...

Mijn ervaring met dit soort aparatuur en de methode van verpakken (i.c.m. serie nummers en ander spul gerelateerd aan een vast nummer is dat er zeer strikte procedures voor zijn, en zelden gaat zoiets handmatig...
Stel dat er verkeerde doosjes en labels op de band staan, dan zou niet een exemplaar maar een hele serie verkeerd zijn gegaan.
Aangezien jullie telefoon een Europees model is, is de kans groot dat zoiets DAN zelfs bij de zelde vestiginging voorkomt.

Dus hiermee sluit ik in principe een fabrieksfout uit.

Dingen komen bij MM binnen in die verpakking/geseald.

Dan komt het ding op de toonbank, je pakt hem immers niet zelf uit een rekje.
Zou een medewerker de seal hebben geopend, dan zou je dat direct hebben gemerkt, of hij/zij moet vingervlug zijn geweest.

Dan is de laatste optie dat je dochter (per ongeluk?) met iemand heeft zitten spelen en de telefoon is kwijt geraakt of dat ze (on)bewust verwisseld heeft met deze 5S.

Ik zou toch dat betaalde nummer van Apple maar eens bellen, je hebt nu 2 serienummers, die van de SE en van de 5S.
Bij Apple kunnen ze waarschijnlijk zien wanneer beide geactiveerd zijn, is de SE eerder geactiveerd dan jullie aankoopdatum, dan betekent dat dat de doos is verwisseld met de inhoud en kan je MM serieuzer aanspreken.

Maar als jij in de situatie van MediaMarkt zou staan moeten ze maar klakkeloos dit verhaal aannemen, zeker na bijna een jaar na aankoopdatum?
Alsjeblief zeg
Dat je dochter er niet eerder is achter gekomen lijkt me ook sterk, bij aankoop en dan aansluiten op iTunes geeft t ding toch aan iphone .. (5s of SE)
Mijn dochter wordt volgende week 22 en heeft zeker niet zitten spelen met iemand waarbij de telefoon verwisseld zou kunnen zijn. Als het toestel ongemerkt verwisseld zou zijn merk je dan toch gelijk, want je kunt dan niet in de telefoon komen.
Installeren met iTunes is inmiddels een beetje ‘ouderwets’ aan het worden. Om je toestel te installeren heb je iTunes niet eens meer nodig en ik zat er zelf bij toen ze zag dat ze maar 16GB geheugen heeft en toen ben ik erachter gekomen dat haar telefoon een 5S is. Denk je nou werkelijk, dat als ik maar enigszins aan haar bevindingen zou twijfelen ik dit verhaal hier op zou schrijven?
Bij aankoop was de doos gewoon gesealed en pas thuis open gemaakt. Ook daar was ik zelf bij.

Het verhaal is dus precies zoals ik vertel, zonder leugens en bewuste of onbewuste verwisselingen.
  #9  
Oud 12-01-18, 18:23
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

ik denk ook zeker dat er ooit fouten worden gemaakt tijdens verpakken en sealen
En sealen zegt niet zo heel veel pas nog filmpje gezien van iphone dozen netjes geseald maar zat toch echt iets anders in als een iphone zal ik maar zeggen ...
Maar om dat aan te kunnen tonen zal een zeer moeilijk iets worden
  #10  
Oud 12-01-18, 18:59
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lian1966 Bekijk bericht
Installeren met iTunes is inmiddels een beetje ‘ouderwets’ aan het worden.
Zo hoor je het ook eens van een deskundoloog.

Die verwisseling is niet bij Apple gebeurd. Tijdens de productie van de iPhone SE kan er geen drie jaar oude iPhone 5s verlopen lopen tussen die SE's. Zeker niet als het ene toestel in India geproduceerd wordt en het andere in China.

Ik kan mij het volgende scenario voorstellen. Iemand bestelt bij MM online een iPhone SE. Na ontvangst verwisselt die persoon de iPhone SE door een iPhone 5s. Verzegelt het doosje (dat is niet zo moeilijk) en stuurt het ding terug naar MM. MM ontvangt het doosje, ziet dat de verzegeling ongeschonden is en het doosje komt in een van de MM winkels terecht.

AppleCare kan nazien met welk Apple ID die iPhone SE de eerste keer geactiveerd werd. Als dat niet het Apple ID van jouw dochter is, dan is dat het begin van een bewijs. Of een teken dat je ter goeder trouw bent.
  #11  
Oud 12-01-18, 22:27
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Citaat:
Denk je nou werkelijk, dat als ik maar enigszins aan haar bevindingen zou twijfelen ik dit verhaal hier op zou schrijven?
Niet zo kattig hier op het board zijn werkelijk (bijna) alle story’s al langsgekomen, mij verbaast niks meer...
Het gaat erom dat je verder komt met je verhaal, en daarom stelde ik het wat scherper.
Heb zelf voor een forse (onterechte) garantie claim al eens een bezoek aan een rechtbank gebracht, dus weet heus van de hoed en de garantie rand.

Citaat:
Bij aankoop was de doos gewoon gesealed en pas thuis open gemaakt. Ook daar was ik zelf bij.
Ok, dan lijkt het zeer waarschijnlijke scenario wat ik aangaf, dat er e.e.a. bij MM is fout gegaan, dus bij Apple e.e.a. uitleggen en checken.
Het verschilt per medewerker, maar de meesten zijn serieus en niet bevooroordeeld is mij ervaring.

De uitleg van Thimosha vind ik daarbij zeer logisch en geloofwaardig.
MM kan ook zelf checken of het toestel eerder verkocht is geweest, ze noteren immers serienummer op de kassabon...
Dat is een sterk en vooral controleerbaar gegeven!

Timosha is wat Apple betreft zeer ervaren, wat hij zegt is geen bewijs, maar wel geloofwaardig om MM wat scherper aan te pakken.
Als je de informatie van Apple echt hebt gekregen, dan kan je bovendien MM nog serieuzer onder druk gaan zetten.
Maar ook al mocht je die Apple gegevens niet krijgen, dan kan je er wel mee aan de slag!

succes.
  #12  
Oud 13-01-18, 10:07
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Niet zo kattig hier op het board zijn werkelijk (bijna) alle story’s al langsgekomen, mij verbaast niks meer...
Inderdaad! Het is een klassieke klacht zoals er al honderden zijn voorbij gekomen op dit forum. Men begint steeds met het aanwijzen van de schuldige en dat is uiteraard Apple (wie anders). De "schuld" van Apple wordt dan onmiddellijk een "feit". En dan eerst gaat men naar een oplossing zoeken.
  #13  
Oud 13-01-18, 11:03
TMG1961 TMG1961 is offline
• iOS 13.2.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Sep 2017
Berichten: 68
Standaard

Een 5s en een se hou je makkelijk uit elkaar. Draai de telefoon om en je ziet direct het verschil. Bij de SE staat er nl SE op de achterkant.
  #14  
Oud 16-01-18, 19:16
fmrama fmrama is offline
• iOS 12.1
• 12.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2015
Berichten: 32
Standaard

Was het doosje wel verzegeld, de sneortjes en telefoon netjes opgerold? Je hebt er niks meer aan. Maar koop je bij MM controleer dit dan, liefst nog voordat je de winkel uit bent. Zelf koop ik niet meer bij MM.
  #15  
Oud 18-01-18, 11:39
Lian1966's schermafbeelding
Lian1966 Lian1966 is offline
• iOS 13.4.1
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2010
Locatie: Breda
Berichten: 154
Standaard

Tomisha had het bij het rechte eind!

We hebben doorgezet bij Mediamarkt en daarin een aantal van de gegeven tips hier meegenomen. Nogmaals bedankt daarvoor.
Mijn dochter is net gebeld door Mediamarkt en ze zijn opgelicht. Ze hebben teruggezocht dat iemand uit Hoofddorp een SE heeft gekocht en de ‘SE’ toen heeft teruggebracht, geseald, met een smoes. En nu mag ze zaterdag naar Mediamarkt en daar stellen ze mensen op de hoogte en dan gaan ze het hebben over een oplossing. Er werd gesproken over een nieuwe telefoon, maar omdat de SE 64GB niet meer gemaakt wordt is het nog even afwachten welke het gaat worden.

'Case closed'!
  #16  
Oud 18-01-18, 11:44
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lian1966 Bekijk bericht
'Case closed'!
Ja, en bij toekomstige problemen niet onmiddellijk beginnen met het aanduiden van "schuldigen" en vage vermoedens promoveren tot "feiten". Succes verder.
  #17  
Oud 18-01-18, 12:53
fmrama fmrama is offline
• iOS 12.1
• 12.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2015
Berichten: 32
Standaard

En terugebrachte artikelen weer normaal in de winkelvoorraad opnemen en verkopen als nieuw? Zonder te controleren wat erin zit? Tja...
  #18  
Oud 18-01-18, 16:43
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Wat goed om te horen, Lian en dochter.

Gefeliciteerd!

@Timosha, ik ben benieuwd of die andere alsnog achterhaald wordt en dan wordt gelocked.
Die is immers gewoon gestolen, en MediaMarkt heeft alle details.
  #19  
Oud 18-01-18, 19:45
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

kun je gewoon locken als je het imei nummer hebt maar denk dat de politie daar niet heel veel me doet
kunt hem blacklisten en als fmi uit staat fmi lock erop zetten via imei nummer
  #20  
Oud 19-01-18, 13:31
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Die is immers gewoon gestolen, en MediaMarkt heeft alle details.
MediaMarkt kan als reseller een gestolen iPhone laten blokkeren door Apple. Mobistar in België heeft een paar jaar geleden eens tientallen gestolen iPhones laten blokkeren.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
1 jaar iPhone | 1,5 jaar iPhoneclub - interactieve tijdlijn Freek Chat en geruchten 11 29-06-08 23:56

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:27.