//

Draadloos opladen schadelijk?

Draadloos opladen schadelijk? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo, Ik ben nieuw hier in dit forum en gisteren voor de eerste keer een iphone (Iphone SE 2020) aangeschaft. Ik las dat deze iphone ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25-04-20, 13:40
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard Draadloos opladen schadelijk?

Hallo,

Ik ben nieuw hier in dit forum en gisteren voor de eerste keer een iphone (Iphone SE 2020) aangeschaft.
Ik las dat deze iphone draadloos kan opladen, wat ik wel handig vind, maar ook een artikel gelezen dat dit de slijtage van je batterij versnelt!

1. Hebben hier iphone-gebruikers ervaring mee op langere termijn?
2. Als je regelmatig tijdens de dag de iphone po de draadloze oplader legt, is dit 'slechter' voor de batterij of speelt dit geen rol?
3. Welke draadloze laders zijn 'goed'? Had er gezien bij de IKEA, maar is deze kwalitatief goed genoeg, want ik weet dat je bvb. ook spotgoedkope kan kopen bij AliExpress, maar vraag me af of dit niet meer 'schade' aanricht aan de batterij.

PS: Uiteraard laad ik snachts wel 'bedraad' op, is enkel als ik zou merken, mocht ik de dag niet doorkomen met één lading, ik deze even op zo'n draadloze lader kan leggen.

Hopelijk kan iemand zijn/haar ervarin(en) delen hierover?

Laatst gewijzigd door tuxy; 25-04-20 om 13:42. Reden: spellingscorrectie
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 25-04-20, 22:58
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

mijn ervaring is dat de battery juist langer meegaat iphone x -3% in 1 jaar iphone xs -2% in 8 maanden en je kabel aansluiting blijft beter heel !

ik heb 2 opladers van belkin ben ik helemaal tevreden over

en waarom snachts bedraad opladen ?
  #3  
Oud 25-04-20, 23:38
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trimix Bekijk bericht
mijn ervaring is dat de battery juist langer meegaat iphone x -3% in 1 jaar iphone xs -2% in 8 maanden en je kabel aansluiting blijft beter heel !

ik heb 2 opladers van belkin ben ik helemaal tevreden over

en waarom snachts bedraad opladen ?
Hi,

Bedankt voor je antwoord.
Dit klinkt positief en wel straf dat dit een tegenovergesteld effect heeft ivm 'slijtage' batterij.

Doe ik al jaren zo: smartphone ligt op nachtkastje, stekker in stopcontact en voila, snachts kan die lekker opladen aan de kabel, daar je smartphone dan toch niet nodig hebt, is voor mij persoonlijk wel comfortabel en een 'gewoonte'.

Kan het kwaad voor de batterij als je dagelijks meerdere keren 30-60min op zo'n lader legt? Ik wacht meestal wel tot batterij meestal leeg is, en probeer zo weinig mogelijk tussendoor op te laden, omdat ik denk het niet altijd goed is om regelmatig enkele keren per dag bij te laden, of denk ik verkeerd?

- Welke heb je van Belkin?
- Een idee of deze van de IKEA goed genoeg zijn?

PS: ivm slijtage kabeltje ben ik het met je eens
  #4  
Oud 26-04-20, 10:19
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

Ik probeer de iphone meestal pas op te laden als deze onder de 20% staat
even kort opladen is volgens mij niet echt goed voor zon batterij ( dit in tegenstelling van wat andere mensen zullen beweren ... )
maar ja er zijn ook een hoop mensen die zeggen dat een software update beter is voor de iphone ....mijn bevindingen zijn toch anders ...

Ik gebruik de belkin Qi boost up https://www.belkin.com/nl/p/P-F8M747/
  #5  
Oud 26-04-20, 13:02
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trimix Bekijk bericht
Ik probeer de iphone meestal pas op te laden als deze onder de 20% staat
even kort opladen is volgens mij niet echt goed voor zon batterij ( dit in tegenstelling van wat andere mensen zullen beweren ... )
maar ja er zijn ook een hoop mensen die zeggen dat een software update beter is voor de iphone ....mijn bevindingen zijn toch anders ...

Ik gebruik de belkin Qi boost up https://www.belkin.com/nl/p/P-F8M747/
Mooie lader trouwens (het oog wil ook wat ).
Ja ik twijfel ook nog of draadloos opladen wel gezond is voor een batterij, zeker als je verschillende keren per dag op zo'n lader legt.
Super bedankt voor de info.
  #6  
Oud 27-04-20, 21:00
deleon deleon is offline
• iOS 13.4.1
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2012
Berichten: 143
Standaard

@Tuxy: je schrijft dat je meestal wacht met opladen totdat de batterij leeg is. Het is algemeen bekend dat li Ion batterijen steeds helemaal ontladen niet goed is voor de levensduur. Ik zou dat dus in ieder geval niet doen.
  #7  
Oud 27-04-20, 21:32
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

10/ 20% is ook geen ontladen dat is als ie helemaal stopt met aanstaan en dan met een lege batterij wegleggen bv DAT is niet goed
  #8  
Oud 27-04-20, 21:54
HardFusion HardFusion is offline
• iOS 16.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2015
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tuxy Bekijk bericht
Hallo,

Ik ben nieuw hier in dit forum en gisteren voor de eerste keer een iphone (Iphone SE 2020) aangeschaft.
Ik las dat deze iphone draadloos kan opladen, wat ik wel handig vind, maar ook een artikel gelezen dat dit de slijtage van je batterij versnelt!

1. Hebben hier iphone-gebruikers ervaring mee op langere termijn?
2. Als je regelmatig tijdens de dag de iphone po de draadloze oplader legt, is dit 'slechter' voor de batterij of speelt dit geen rol?
3. Welke draadloze laders zijn 'goed'? Had er gezien bij de IKEA, maar is deze kwalitatief goed genoeg, want ik weet dat je bvb. ook spotgoedkope kan kopen bij AliExpress, maar vraag me af of dit niet meer 'schade' aanricht aan de batterij.

PS: Uiteraard laad ik snachts wel 'bedraad' op, is enkel als ik zou merken, mocht ik de dag niet doorkomen met één lading, ik deze even op zo'n draadloze lader kan leggen.

Hopelijk kan iemand zijn/haar ervarin(en) delen hierover?
Ik herinner me vroeger van een Apple expert een uitleg gekregen te hebben om je batterij zo kwalitatief mogelijk te houden, schiet me niet dood als dit niet klopt maar ik vind het althans logisch. Om de uitleg even kort samen te vatten:

Een iPhone batterij kan x aantal keren van 0 naar 100 opladen vooraleer hij versleten is. Als je hem in de lader steekt voor hij de 20% bereikt en hem eruit haalt voor hij de 80% haalt dan slaat de accu dit NIET op als een laadcyclus. Conclusie? Je spaart een laadcyclus uit en hebt geen slijtage van de batterij. Je krijgt onder de 20% ook een melding dat je u batterij moet opladen, dan is het te laat om die laadcyclus uit te sparen want de batterij onthoud dat hij opgeladen moet worden, mede dankzij die melding. Dus even tussendoor opladen kan zeker geen kwaad (zolang je tussen je 20% & 80% blijft) zodat hij dit niet onthoud als 1 laadcyclus.

‘s Nachts opladen doe ik ook vaak, wel enkel en alleen met officiële Apple laders of belkins! Daar zitten chips ingebouwd die alles bijhouden, bij de “goedkope” modellen is deze chip niet aanwezig dus groter gevaar op brand en overbelasting van toestel! Betaal liever iets meer voor kwaliteit want zeg nu zelf, liever iets meer betalen voor een lader dan een nieuw toestel te moeten kopen. Als je voelt aan je blok die in het stopcontact zit dan heeft die smorgens koud terwijl hij warmer aanvoelt tijdens de laadcyclus, dit betekend dat hij amper tot geen stroom meer doorstuurt naar je toestel. Enkel voldoende nog om je batterij op ze 100 te houden tot je die ontkoppeld. Dus of het kwaad kan? Zeker niet, zolang je de officiële laders gebruik. Ook hier houd de chip dit bij wanneer hij moet harder werken en de telefoon opladen of gewoon mooi op ze 100 te houden. Zonder chip blijft hij maximale kracht uitsturen dus meer overbelasting van je toestel en brandgevaar want vol is vol...
  #9  
Oud 27-04-20, 22:12
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HardFusion Bekijk bericht
Ik herinner me vroeger van een Apple expert een uitleg gekregen te hebben om je batterij zo kwalitatief mogelijk te houden, schiet me niet dood als dit niet klopt maar ik vind het althans logisch. Om de uitleg even kort samen te vatten:

Een iPhone batterij kan x aantal keren van 0 naar 100 opladen vooraleer hij versleten is. Als je hem in de lader steekt voor hij de 20% bereikt en hem eruit haalt voor hij de 80% haalt dan slaat de accu dit NIET op als een laadcyclus. Conclusie? Je spaart een laadcyclus uit en hebt geen slijtage van de batterij. Je krijgt onder de 20% ook een melding dat je u batterij moet opladen, dan is het te laat om die laadcyclus uit te sparen want de batterij onthoud dat hij opgeladen moet worden, mede dankzij die melding. Dus even tussendoor opladen kan zeker geen kwaad (zolang je tussen je 20% & 80% blijft) zodat hij dit niet onthoud als 1 laadcyclus.

‘s Nachts opladen doe ik ook vaak, wel enkel en alleen met officiële Apple laders of belkins! Daar zitten chips ingebouwd die alles bijhouden, bij de “goedkope” modellen is deze chip niet aanwezig dus groter gevaar op brand en overbelasting van toestel! Betaal liever iets meer voor kwaliteit want zeg nu zelf, liever iets meer betalen voor een lader dan een nieuw toestel te moeten kopen. Als je voelt aan je blok die in het stopcontact zit dan heeft die smorgens koud terwijl hij warmer aanvoelt tijdens de laadcyclus, dit betekend dat hij amper tot geen stroom meer doorstuurt naar je toestel. Enkel voldoende nog om je batterij op ze 100 te houden tot je die ontkoppeld. Dus of het kwaad kan? Zeker niet, zolang je de officiële laders gebruik. Ook hier houd de chip dit bij wanneer hij moet harder werken en de telefoon opladen of gewoon mooi op ze 100 te houden. Zonder chip blijft hij maximale kracht uitsturen dus meer overbelasting van je toestel en brandgevaar want vol is vol...
Dat is een heel duidelijke uitleg! Goed om dit te weten!
Eigenlijk klopt mijn verhaal niet helemaal ivm ontladen, ik steek deze iedere avond in de stekker; als deze nu nog 40%; 20% of 0% opgeladen is. Maar probeer tussendoor tijdens de dag niet op te laden, omdat ik idd wel dacht dat dit een hogere slijtage vd batterij teweeg bracht.

Mometeel gebruik ik de originele lader die bij de iPhone meegeleverd werd. Dit is geen snellader, maar toestel kan wel snelladen aan?
Hoe zit het daarmee? Is snelladen nefast voor de batterij? Of wordt dit netjes bijgehouden door het toestel? Ooit gehoord dat het beter is toestel trag op te laden, beter is voor de batterij!

Goede uitleg ivm verschil ts originele/duurdere laders en goedkope.chinese laders
  #10  
Oud 27-04-20, 22:37
HardFusion HardFusion is offline
• iOS 16.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2015
Berichten: 89
Standaard

Met snelladen heb ik weinig ervaring wat dit met de batterij doet, gebruik het zelf wel maar welke impact dit heeft kan ik je weinig in verder helpen. Over normaal laden heb ik zonet uitgelegd hoe het werkt. Dus tijdens de dag even aan de lader hangen kan zeker geen kwaad zolang je boven je 20 en onder je 80 % blijft, dit onthoud de batterij toch niet dus verlies je geen laadcyclus en dus ook geen slijtage. (Bv in de lader op 40% en ontkoppelen op 73% kan zeker geen kwaad)

Hoe dit bij snelladen werkt weet ik niet. Misschien is dit net hetzelfde zoals ik hier uitlegde over normaal laden? Hopelijk iemand met meer ervaring in snelladen hierin.

Bedankt voor je reactie op me uitleg trouwens, blij dit te lezen en dat ik je kan helpen zodat het wat duidelijker word
  #11  
Oud 28-04-20, 00:55
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HardFusion Bekijk bericht
Met snelladen heb ik weinig ervaring wat dit met de batterij doet, gebruik het zelf wel maar welke impact dit heeft kan ik je weinig in verder helpen. Over normaal laden heb ik zonet uitgelegd hoe het werkt. Dus tijdens de dag even aan de lader hangen kan zeker geen kwaad zolang je boven je 20 en onder je 80 % blijft, dit onthoud de batterij toch niet dus verlies je geen laadcyclus en dus ook geen slijtage. (Bv in de lader op 40% en ontkoppelen op 73% kan zeker geen kwaad)

Hoe dit bij snelladen werkt weet ik niet. Misschien is dit net hetzelfde zoals ik hier uitlegde over normaal laden? Hopelijk iemand met meer ervaring in snelladen hierin.

Bedankt voor je reactie op me uitleg trouwens, blij dit te lezen en dat ik je kan helpen zodat het wat duidelijker word
Okay, allemaal goed om te weten, ja heb wel iets aan die uitleg!
Nu begrijp ik ook waarom ze afraden goedkope (chinese) opladers te gebruiken, in ieder geval van die ingebouwde chip was ik niet op de hoogte

Btw, ook de andere reacties brengen ook wel toegevoegde waarde hoor, maar vond best interessant verhaal over de laadcyclussen.
  #12  
Oud 28-04-20, 10:40
TMG1961 TMG1961 is offline
• iOS 13.2.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Sep 2017
Berichten: 68
Standaard

Geen ervaring met draadloos opladen. Ik hang mijn 6s gewoon iedere avond aan de lader. Accu is dan meestal tussen de 40 en 60% en ik laad hem dan gewoon naar 100%. Heb de 6s sinds sept 2017 en accu capaciteit is nu nog altijd 90%.
  #13  
Oud 28-04-20, 12:25
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TMG1961 Bekijk bericht
Geen ervaring met draadloos opladen. Ik hang mijn 6s gewoon iedere avond aan de lader. Accu is dan meestal tussen de 40 en 60% en ik laad hem dan gewoon naar 100%. Heb de 6s sinds sept 2017 en accu capaciteit is nu nog altijd 90%.
Ik doe eigenlijk zelfde, iedere avond aan de lader ongeacht de rest capatiteit.
Das nog redelijk goed rendement! 90% na 2,5 jaar
  #14  
Oud 28-04-20, 19:55
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

zo als je ziet ieder zijn eigen verhaal toch heb ik hier vaak nog jonge iphone s jaartje oud met dan 500 laad cycles erop die batterij is dan dus minstens 1 keer per dag opgeladen en deze batterij is dan al vaak onder de 90%

ik laad die van mij meestal maar 1 keer in de 2 dagen op ( xs) en heb deze nu 8 maanden de capaciteit is met maar 2 % afgenomen in die 8 maanden dus ja wat is wijsheid in deze

En wat apple vertelt of aanraad heb ik geen boodschap aan
Het zelfde verhaal voor als maar updaten en updaten waardoor een oudere iphone sloom word en jij maar al te graag en nieuwere iphone wil aanschaffen
Houd daarbij in je achterhoofd dat Apple jouw maar al te graag een nieuwe iphone en of reparaties wil verkopen !
  #15  
Oud 30-04-20, 22:51
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Yep begrijp ik.
En idd ben me zeker bewust dat Apple een marketing-machine, die enkel maatr de focus legt op verkoop
  #16  
Oud 11-05-20, 12:06
Starscreamer's schermafbeelding
Starscreamer Starscreamer is offline
• iOS 14.0
• 8.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2009
Locatie: Eibergen
Berichten: 421
Standaard

Ik was mij ook een beetje aan het oriënteren na een draadloze oplader.
Echter met een toestel van 1000 euro vind ik het nog een beetje eng.
Zou deze geschikt zijn? https://www.action.com/nl-nl/p/maxxt...e-qi-oplader-/
Mijn kameraad heeft van de Ikea en is er erg content mee (echter heeft hij een android toestel)
__________________
iPhone 3 R.I.P., iPhone 4,iPad 4, iPhone 5, iPhone 5S, iPhone 6S, iPhone6S Plus, iPhone 7 Plus, iPhone 11 Pro
  #17  
Oud 11-05-20, 13:04
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starscreamer Bekijk bericht
Ik was mij ook een beetje aan het oriënteren na een draadloze oplader.
Echter met een toestel van 1000 euro vind ik het nog een beetje eng.
Zou deze geschikt zijn? https://www.action.com/nl-nl/p/maxxt...e-qi-oplader-/
Mijn kameraad heeft van de Ikea en is er erg content mee (echter heeft hij een android toestel)
Goeie vraag, ben ik ook wel benieuwd naar ervaring van deze goedkope draadloze opladers. Niettegenstaande ik eerder deze zou kiezen vd IKEA tov deze vd Action. Deze van IKEA heb ik precies meer vertrouwen in, zal wal aan de 'branding' liggen denk ik, maar toch zoals je zelf vermeld, is duur toestel, dus zou zonde zijn, je voor enkele euro's verschil, je toestel op het spel zou zetten.

Heeft nu niks rechtstreeks met dit topic te maken, maar vandaag merkte ik vanaf batterij 80% is opgeladen een melding krijg, 'batterij voldoende opgeladen', is dit om de levensduur te verlengen vd batterij?

Laatst gewijzigd door tuxy; 11-05-20 om 18:31.
  #18  
Oud 11-05-20, 14:09
Starscreamer's schermafbeelding
Starscreamer Starscreamer is offline
• iOS 14.0
• 8.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2009
Locatie: Eibergen
Berichten: 421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tuxy Bekijk bericht

Heeft nu niks rechtstreeks met dit topic te maken, maar vandaag merkte ik vanaf batterij 80% is opgeladen een melding krijg, 'batterij voldoende opgeladen', is dit om de levensduur te verlengen vd batterij?
Daar kan ik weer antwoord op geven.
https://support.apple.com/nl-nl/HT210512
  #19  
Oud 11-05-20, 18:04
Starscreamer's schermafbeelding
Starscreamer Starscreamer is offline
• iOS 14.0
• 8.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2009
Locatie: Eibergen
Berichten: 421
Standaard

Net deze gekocht gaat morgen direct retour:
https://www.kruidvat.nl/houten-wekke...ctId%3D5040505

Wat een prut ding display was al stuk en ding voelt goedkoop aan.
  #20  
Oud 11-05-20, 18:40
tuxy tuxy is offline
• iOS 13.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Chrome OS
 
Geregistreerd: Apr 2020
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starscreamer Bekijk bericht
Daar kan ik weer antwoord op geven.
https://support.apple.com/nl-nl/HT210512
Thx voor de link, na lezen vd support-pagina's blijf ik toch beetje op mijn honger zitten wat de melding inhoud.
Enige dat ik kan concluderen is wanneer je de melding ziet 'batterij voldoende opgeladen' (rond 80% ongeveer), deze (volgens mijn levensstijl) voldoende opgeladen is, en op deze manier 'laadpieken' te voorkomen.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 11-05-20 om 17:45 ----------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starscreamer Bekijk bericht
Net deze gekocht gaat morgen direct retour:
https://www.kruidvat.nl/houten-wekke...ctId%3D5040505

Wat een prut ding display was al stuk en ding voelt goedkoop aan.
Vandaag toevallig (ja winkels zijn sinds vandaag terug op in BE!) deze zien liggen in Kruidvat
https://www.kruidvat.be/nl/kruidvat-...ader/p/5001830
Reageren

Labels
draadloos laden, iphonese



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Draadloos opladen iPhone 8 jGriekspoor iPhone algemeen 1 19-09-17 09:19
GETPOWERPAD: iPhone draadloos opladen Brittje22 iPhone accessoires en onderdelen 0 25-02-11 18:38
Niet geheel opladen schadelijk ? stadjer Archief 1 27-07-09 00:53

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:34.