FYI:
Als je een product van Apple koopt, geldt naast de dekking die je volgens de beperkte garantie van Apple van één jaar en het optionele AppleCare Protection Plan hebt, ook nog de bescherming die je op grond van het Nederlands consumentenrecht geniet. Ook voor producten van andere fabrikanten dan Apple die je bij Apple koopt, gelden de bepalingen van het Nederlands consumentenrecht.1
- Onder andere opgenomen in Artikel 7:17 e.v. Burgerlijk Wetboek.
- Op grond van artikel 7:17 e.v. BW dient een verkoper een product af te leveren dat “aan de overeenkomst beantwoordt” (conformiteit). Een product beantwoordt niet aan de overeenkomst (non-conformiteit) indien het gezien de aard van het product en de mededelingen van de verkoper niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten. Een product dient op het moment van levering aan de overeenkomst te beantwoorden. Het feit dat een defect pas na levering ontstaat wil niet zeggen dat het product op het moment van levering aan de overeenkomst beantwoordde. In principe gaat de plicht om aan te tonen dat het gebrek bij levering reeds bestond na afloop van een periode van 6 maanden na levering over op de consument. Let op: een consument dient een gebrek binnen bekwame tijd aan de verkoper laten weten. Als een consument binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek heeft geklaagd, is hij volgens de wet op tijd. Consumenten kunnen onder meer aanspraak maken op kosteloze reparatie of vervanging indien een product niet aan de overeenkomst beantwoordt.
- Of een bepaalde optie beschikbaar is hangt af van het land waar de dienst wordt aangevraagd en de locatie van de Apple Authorized Service Provider. Apple kan tevens de klant verzoeken om zelf componenten te vervangen door makkelijk te installeren onderdelen.
- Apple kan de dienst voor de iPad en iPhone beperken tot het gebied van de EER en Zwitserland.
- Voor details zie www.apple.com/nl/support/complimentary/.