//

Welke specificaties op MacBook Air?

Welke specificaties op MacBook Air? discussie in Koopinformatie Nederland forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik ben van plan om binnenkort een MacBook Air aan te schaffen. Ik ben er echter nog niet uit welke specificaties deze moet hebben. Ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Kopen en verkopen > Koopinformatie en ervaringen > Koopinformatie Nederland
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17-08-15, 02:53
Hanky Hanky is offline
• iOS 8.4
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2015
Locatie: Maastricht
Berichten: 2
Smile Welke specificaties op MacBook Air?

Ik ben van plan om binnenkort een MacBook Air aan te schaffen. Ik ben er echter nog niet uit welke specificaties deze moet hebben.

Ik ben er al uit dat het een 13 inch gaat worden. En vanwege budget ga ik noodgedwongen voor de 128GB. Ik twijfel alleen nog over de processor en het RAM geheugen. i5 of i7? 4GB of 8GB. Wat is de beste combo voor mij?

Hij gaat mee op wereldreis. Dus er zulllen veel GoPro foto's en video's op komen te staan. En zal veel worden gebruikt om films en series mee te kijken en te downloaden. Voor de rest geen speciale dingen (Netflix, internetten, Skype, muziek).

Wat raden jullie mij aan?

Groetjes!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 17-08-15, 07:25
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Aangezien geheugen nooit meer uit te breiden zal zijn, zal dat zowel bij de i5 als de i7 de eerste bottleneck worden.
En zou ik derhalve voor het hoogst aantal GB RAM gaan.

Voorbeeld: hier thuis draait een 2010 Core2Duo MacBook Air met 2GB ram. Alleen dat model was toen in de ramsj bij Media Markt. Nu lopen we er tegenaan dat OSX 10.10 er niet meer vloeiend op zal draaien met deze hoeveelheid RAM. De geheugendruk staat altijd op 'geel'. En moeten hem dus op 10.9 laten staan (op zich geen ramp) wil hij lekker vlot blijven, ook als hij alweer een paar weken zonder herstart draait en gebruikt wordt (veel tabbladen Safari, mail, agenda, notities, iPhoto, een aantal PDF's in Voorvertoning, etc.

Ander voorbeeld: we hebben ook een 2010 model iMac met i3 en 4GB ram. Die gebruiken we als werk machine, alle foto's en home video's staan daar op en worden daar op bewerkt. Dus meer voor zwaarder gebruik.
Tot nu toe was de geheugendruk telkens nog 'groen' dus geen reden om te upgraden.

Sinds kort gebruik ik Affinity Photo (soort Photoshop) en na een paar dagen met een paar foto's in de weer geweest te zijn, merkte ik gisteren ineens dat m'n brush selection tool last had van een enorme lag.

Ik ging kijken in Activiteitenmonitor en zag dat het geheugendruk ineens op geel stond en de machine aardig aan het geheugen swappen was geweest. Dat had ik nog nooit eerder gehad!

Op zulke momenten, en je weet die gaan een keer komen, wil je denken: oké ik doe er wat aan - ik steek wat ram bij. Bij een iMac kan dat, maar bij een MacBook Air niet.

Mijn inschatting is dat je EERST zal krijgen van te weinig RAM, dan van een te langzame cpu (i5 of i7)
  #3  
Oud 17-08-15, 09:26
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanky Bekijk bericht
Wat raden jullie mij aan?
In ieder geval 8 GB RAM. OS X 10.11 Beta draait wel heel vlot met 4 GB maar je weet maar nooit wat de toekomst nog brengt. Van die 128 GB opslaggeheugen ga je nog spijt krijgen maar goed, budget is budget.
  #4  
Oud 17-08-15, 09:42
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

TS kan misschien ook een dun, USB Powered
2,5" extern schijfje meenemen voor backups/extra opslag tijdens de reis?
  #5  
Oud 17-08-15, 09:45
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
TS kan misschien ook een dun, USB Pierres 2,5" extern schijfje meenemen voor backups/extra opslag tijdens de reis?
Ik heb twee stadsgenoten (met een MacBook Air) van de TS geholpen met een 128 GB SD kaartje. Die dingen zijn niet de snelste maar het werkt wel. Ik weet niet of de laatste MacBook Air nog een SD card slot heeft.

Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 17-08-15 om 11:20. Reden: Taelvauten
  #6  
Oud 17-08-15, 11:12
niven10 niven10 is offline
• iOS 12.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Locatie: Private
Berichten: 307
Standaard

De laatste Macbook Air heeft nog een SD card slot.
__________________
iPhone 7 32 GB zwart / Apple Watch 4 Nike+ Aluminium 44mn
  #7  
Oud 17-08-15, 11:37
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

O dus dat kan ook nog (nog kleiner en lichter)

Voor het opslaan op de SD kaart van film en foto van gedurende de reis lijkt me snelheid minder belangrijk...?
  #8  
Oud 17-08-15, 13:27
Hanky Hanky is offline
• iOS 8.4
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2015
Locatie: Maastricht
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor alle reacties!

Er gaat sowieso nog een extern geheugenkaartje/ externe harder schijf mee. Ik ben er alleen nog niet uit wat, ik wil namelijk alles zo licht en klein mogelijk hebben natuurlijk.

Wat de MacBook betreft heb ik genoeg aan een i5 maar raden jullie me dus wel 8GB RAM aan?
  #9  
Oud 17-08-15, 13:57
Jcop Jcop is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2011
Berichten: 198
Standaard

Even verder helpen met mijn persoonlijke ervaring.

Heb onlangs (2 weken geleden) een Macbook air aangeschaft en had dezelfde vragen.

Persoonlijk ben ik voor deze set-up gegaan:
- Macbook Air - 13 inch - 128 SSD - 8 gb RAM - i5

Waarom de 8gb RAM:
Ik ben Lightroom beginnen te gebruiken voor het bewerken van mijn foto's en 8gb zou voldoende moeten zijn om vlot te werken. Wat ook het geval is.

Voor extra geheugen heb ik gewoon een externe harde schijf gekocht van 1TB, USB 3.0.

Werkt vlot en snel. Voor de rest gebruik ik de air niet. Tenzij voor een film te zien op reis ofzo.
  #10  
Oud 03-09-15, 15:33
jap74's schermafbeelding
jap74 jap74 is offline
• iOS 14.4
• iPadOS 14.4
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 800
Standaard

Google eens op Nifty mini drive. Ik gebruik deze naar tevredenheid. Heb er een 128GB SD kaart in gestopt en hierop staat mijn Photos en iTunes data. Werkt prima.
  #11  
Oud 03-09-15, 20:35
apotheosis apotheosis is offline
• iOS 10.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanky Bekijk bericht
Ik ben van plan om binnenkort een MacBook Air aan te schaffen. Ik ben er echter nog niet uit welke specificaties deze moet hebben.

Ik ben er al uit dat het een 13 inch gaat worden. En vanwege budget ga ik noodgedwongen voor de 128GB. Ik twijfel alleen nog over de processor en het RAM geheugen. i5 of i7? 4GB of 8GB. Wat is de beste combo voor mij?

Hij gaat mee op wereldreis. Dus er zulllen veel GoPro foto's en video's op komen te staan. En zal veel worden gebruikt om films en series mee te kijken en te downloaden. Voor de rest geen speciale dingen (Netflix, internetten, Skype, muziek).

Wat raden jullie mij aan?

Groetjes!
Simpel ze; 8GB ram, niet twijfelen.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPad Air 2 of Macbook Air 11 inch? pdavie2311 iPad algemeen 11 08-11-14 12:32

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:25.