Permissies discussie in Wiki - Begrippen forum; ( verdwijnt na registratie ) Er schijnt nogal wat verwarring te zijn wat permissies precies doen, hoe je de juiste permissies precies moet instellen, wat chmod hiermee te maken heeft ...
|
Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Berichten van vandaag | Zoeken |
|
||||
|
||||
Permissies
Er schijnt nogal wat verwarring te zijn wat permissies precies doen, hoe je de juiste permissies precies moet instellen, wat chmod hiermee te maken heeft en wat die gekke nummers nu precies betekenen. Dit wiki-artikel is daarom bedoeld als extra achtergrondinformatie
[h="3"]Wat zijn permissies?[/h] De meeste bestandssystemen (dus Windows/Linux/Unix etc.) hebben methoden om rechten voor verschillende gebruikers aan bestanden toe te kennen. Deze rechten hebben invloed op de mogelijkheid voor de gebruiker om wijzigingen aan te brengen. [h="3"]Wat voor permissies zijn er?[/h] Op een Unix-systeem (de iPhone draait op een aangepaste versie van OS X die weer op een Unix-systeem is gebaseerd) zijn er drie verschillende soorten permissies die betrekking hebben op een bepaalde klasse:
In [wiki]WinSCP[/wiki] kan dit in een keer door tijdens het toekennen van de permissies van een bepaalde folder het vakje Add X To Directories aan te vinken. [h="3"]Symbolische notatie[/h][div] style="float:right;clear:both;"| [/div] Elke klasse van permissies is vertegenwoordigd door drie karakters. De eerste set vertegenwoordigt de eigenaarpermissies, de tweede set de groepspermissies en de derde set de "andere" permissies (gebruikersrechten, gastrechten, enzovoorts) Elk van deze drie karakters vertegenwoordigen de lees-, schrijf- en uitvoerpermissies, respectievelijk:
-rwxr-xr-x - de eigenaar (owner) heeft in dit geval dus rwxr permissie. Dat betekent dat hij/zij zowel mag lezen (r), mag schrijven (w) en mag uitvoeren (x). De groep waarvan de eigenaar onderdeel is mag het bestand lezen (r) en uitvoeren (x) en elke andere gebruiker mag het bestand alleen maar uitvoeren (x). [h="3"]Octal notitie[/h] In de verschillende [wiki=Unlock]handleidingen[/wiki] hier wordt er vaak over octal gesproken. Octal wijst alleen maar op een andere (kortere) manier van het noteren van de permissies en bestaat uit een drie- of viercijferige "8-waarde" (vandaar octal dus). Bij een driecijferige octale-notitiemethode vertegenwoordigt elk cijfer een ander component van de permissies: het eerste cijfer is voor de eigenaar, het tweede voor de groep en het derde voor alle andere (normale) gebruikers. Elk van deze cijfers is de som van de permissie-bits voor deze gebruiker. Dit resulteert dus in het feit dat:
[h="3"]Permissies in de iPhone[/h] De meest gebruikte permissie in de iPhone is 755. Dit houdt dus in dat de eigenaar (owner) het octaal 7 heeft, de groep 5 (group) en de 'overigen' (world) ook 5. Teruggerekend mag de eigenaar lezen, schrijven en uitvoeren (4+2+1), de groep en 'overigen' mogen lezen en uitvoeren (4+1). Vertaald noteren we dat weer als "rwxr-xr-x", waarin de eerste 3 tekens de eigenaar zijn (rwx), het volgende drietal de groep aangeeft (r-x) en de laatste drie karakters de normale gebruiksrechten bepalen (r-x). [h="3"]Overzicht octaal systeem[/h] Een samenvatting van de betekenis van de individuele octale waarden:
[h="3"]Chmod[/h] Het commando chmod is essentieel voor het wijzigen van permissies. Het staat voor change mode. Als je in een Unix-[wiki]terminal[/wiki] de bestandspermissises wilt aanpassen, dan gebruik je daarvoor het commando chmod. In een [wiki]Unlock[/wiki]-handleiding kan je bijvoorbeeld lezen dat je in de [wiki]Terminal[/wiki] het commando moet invoeren. In dit voorbeeld wordt aan alle drie de groepen (Eigenaar, Groep en Gebruiker) de permissie execute (uitvoer) toegekend. [h="3"]Nawoord[/h] Toegegeven, het is een technisch verhaal, maar het verdient zeker een plekje in de wiki. Het helpt jullie te begrijpen waarom sommige programma's niet meteen gestart kunnen worden (niet de juiste permissies, dus 755) en waarom dus regelmatig de termen permissies, chmod en octaal langskomen. Laatst gewijzigd door Fresh; 06-01-08 om 23:22. |
|
|
Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)
|
|
|||
|
|||
even een vraag aan de technische Mod's alhier, hoe stel ik dit in op een Mac, dus ik ben in mijn iPhone, ik wil 'iets' in /Applications invoeren, men zegt: via SSH stel in op 775 ofzo...moet ik dan copy/pasten in die map, maar dan zie ik geen instellingen??
Zelfde verhaal voor die 'Documents' in var/mobile/ ik maakte een zo'n map aan, maar die kwam hoger te staan dan in mobile!? Dus ik delete hem maar weer, waarna hij schijnbaar heel veel files delete, niks van gemerkt, snel gestopt ermee. Jammer dat de uitleg hier in 'windhoos' staat, daar snap ik niks van, nooit mee gewerkt. edit: ben er al uit, via 'info' kan je de permissies 'aanvinken', alsnog weigeren/crashen de apps. Oja ben wel contacten kwijt. Laatst gewijzigd door mneerhout; 13-09-08 om 00:33. |
|
|||
|
|||
Is er een iphone APP waarmee je dit kunt doen... dus niet via tussenkomst van PC of MAC
|
|
||||
|
||||
|
Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) |
|
Soortgelijke discussies |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
folder permissies wijzigen lukt niet met Winscp | hybride | Archief | 19 | 31-07-08 00:26 |
|
|