//

iMac 2007 harde schijf wissen & nieuw os x installeren

iMac 2007 harde schijf wissen & nieuw os x installeren discussie in Desktop-applicaties forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb een iMac van 2007 aangekocht van iemand die ik ken. De iMac draait momenteel met OS X Yosemite 10.10.5 & dit gaat echt ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Desktop > Desktop-applicaties
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08-10-15, 22:22
Stinne Stinne is offline
• iOS 9.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2015
Berichten: 1
Standaard iMac 2007 harde schijf wissen & nieuw os x installeren

Ik heb een iMac van 2007 aangekocht van iemand die ik ken. De iMac draait momenteel met OS X Yosemite 10.10.5 & dit gaat echt soepel. Ik ben dus nieuw met OS X besturingssysteem, gebruik wel al jaren iOS.

Toch zou ik graag een echt verse start willen nemen met een volledig lege Mac, lege harde schijf enz... (Nu staan er enorm veel illustraties, jpeg's enz van office enz in). En van daaruit dan OS X terug installeren, Yosemite of El Capitan...

Ik lees behoorlijk wat op internet omtrent de verschillende opties om de harde schijf te wissen, daarom dat ik twijfel wat de juiste methode is. Het laatste wat ik wil is dat de Mac plots crasht ofzo. Of toch beter gewoon laten & gewoon programma's apart wissen? Daarom graag wat meer uitleg aub...
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 09-10-15, 13:38
T-Bob T-Bob is offline
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 129
Standaard

Als hij goed draait waarom niet eraf gooien wat je niet erop wilt hebben.
  #3  
Oud 09-10-15, 15:10
chris k chris k is offline
• iOS 9.0.2
• 9.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2014
Berichten: 2
Standaard

Zet er voorlopig maar geen 'El Capitan' op want op mijn MacBook Pro is het een kleine ramp.

Loopt nu regelmatig vast tijdens opstarten ....met cmd R ( zonder internet )of option cmd R ( met internet ) kan je terug het besturingssysteem installeren >>>enkele uren om het terug te fixen .

Met deze commando's heb je verschillende mogelijkheden zoek eerst maar eens op internet
https://support.apple.com/nl-nl/HT202731
  #4  
Oud 09-10-15, 15:21
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Zet er voorlopig maar geen 'El Capitan' op want op mijn MacBook Pro is het een kleine ramp.
Geen enkel probleem hier op 2 X iMac, 2 X MacBook Pro en 1 X Mac Pro.

Ook niet tijdens de Beta fase op een iMac en een MacBook Pro. Op deze twee Macs loopt nu weer OS X 10.11.1 Beta zonder problemen.
  #5  
Oud 18-10-15, 18:14
Roelandd Roelandd is offline
• iOS 9.0.2
• 9.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 8
Standaard

Ik zou wel capitan niet installeren. Ben net een week bezig geweest om het aan de praat te krijgen, zowel op een gewone hd als op een ssd. Compleet ramp. Na install gaat het goed totdat je opnieuw opstart, mac komt in een startloop en er nooit meer uit. Uit pure ellende heb ik gisteren en vandaag Yosemite weer teruggezet, gelukkig. Mail heeft een andere mappenstructuur, moest alles handmatig terugzetten, ben dus uren bezig geweest. Volgens mij flikken ze iets met de bios of zo want ik kan hier geen verklaring/oplossing voor vinden. Dit is overigens de eerste keer in 20 jaar dat nieuwe firmware zo'n ellende veroorzaakt. Mac Pro 2008, iphone 5s, ipad 2
  #6  
Oud 18-10-15, 18:22
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelandd Bekijk bericht
Na install gaat het goed totdat je opnieuw opstart, mac komt in een startloop en er nooit meer uit.
En dat komt omdat je niet ondertekende of incompatibele kext (kernel extensies) van derden gebruikt.

Citaat:
Volgens mij flikken ze iets met de bios of zo want ik kan hier geen verklaring/oplossing voor vinden.
Volgens jou is dat misschien wel zo maar volgens de werkelijkheid heeft een Mac geen BIOS. Een verklaring is System Integrity Protection (SIP) aka rootless. SIP kan men uitschakelen indien men absoluut met incompatibele of niet digitaal ondertekende kext van derden wil werken.
  #7  
Oud 19-10-15, 15:30
Roelandd Roelandd is offline
• iOS 9.0.2
• 9.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
En dat komt omdat je niet ondertekende of incompatibele kext (kernel extensies) van derden gebruikt.



Volgens jou is dat misschien wel zo maar volgens de werkelijkheid heeft een Mac geen BIOS. Een verklaring is System Integrity Protection (SIP) aka rootless. SIP kan men uitschakelen indien men absoluut met incompatibele of niet digitaal ondertekende kext van derden wil werken.
Weet ook wel dat er geen bios is in osx, wilde het niet al te technisch maken. Overigens heet dat in osx firmware en werkt nagenoeg hetzelfde.

Het natuurlijk te gek dat je als gebruiker eerst moet kijken of je geen incompatibele kext (kernel extensies) gebruikt. Niet alle gebruikers zijn zo technisch. Ook met uitgeschakelde SIP kreeg ik de zelfde foutmeldingen en startuploops, dus....?

Ik switchte van Windows naar Mac vanwege het gebruikersgemak, dat is nu met EC ff anders.
Yosemite opnieuw, kaal, geinstalleerd, loopt snel en geen problemen met incompatibele kext (kernel extensies) dus weer blij met mijn mac en wacht wel tot EC verbeterd is.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 19 oktober 2015 om 14:32 ----------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stinne Bekijk bericht
Ik heb een iMac van 2007 aangekocht van iemand die ik ken. De iMac draait momenteel met OS X Yosemite 10.10.5 & dit gaat echt soepel. Ik ben dus nieuw met OS X besturingssysteem, gebruik wel al jaren iOS.

Toch zou ik graag een echt verse start willen nemen met een volledig lege Mac, lege harde schijf enz... (Nu staan er enorm veel illustraties, jpeg's enz van office enz in). En van daaruit dan OS X terug installeren, Yosemite of El Capitan...

Ik lees behoorlijk wat op internet omtrent de verschillende opties om de harde schijf te wissen, daarom dat ik twijfel wat de juiste methode is. Het laatste wat ik wil is dat de Mac plots crasht ofzo. Of toch beter gewoon laten & gewoon programma's apart wissen? Daarom graag wat meer uitleg aub...
Zou de zooi eraf helen en verder zo laten. Als je programma's wilt verwijderen gebruik dan 'appcleaner' gratis te downloaden en het sleept alle verborgen koppelingen uit je systeem.
  #8  
Oud 19-10-15, 17:15
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelandd Bekijk bericht
Weet ook wel dat er geen bios is in osx, wilde het niet al te technisch maken.
Dat is heel goed.

Citaat:
Overigens heet dat in osx firmware en werkt nagenoeg hetzelfde.
Overigens heet dat eigenlijk EFI (en werkt anders dan BIOS):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Extens...ware_Interface

Citaat:
Het natuurlijk te gek dat je als gebruiker eerst moet kijken of je geen incompatibele kext (kernel extensies) gebruikt. Niet alle gebruikers zijn zo technisch. Ook met uitgeschakelde SIP kreeg ik de zelfde foutmeldingen en startuploops, dus....?
Serieuze ontwikkelaars starten hun digitaal ondertekende kext met een property list en Launch Agent op. Obscure ontwikkelaars dumpen hun niet ondertekende kext in de system directory /Library/Extensions/. En die kext veroorzaken problemen. Je kan de meest bekende van die kext verwijderen met het onderstaande piped shell commando:

Code:
cd "/Volumes/Macintosh HD/Library/Extensions/" ; mkdir Unsupported ; mv Due* Unsupported ; mv t* Unsupported ; mv L* Unsupported ; cd "/Volumes/Macintosh HD/System/Library/Extensions/" ; mkdir Unsupported ; mv AV* Unsupported ; mv Boom* Unsupported ; mv Eltima* Unsupported ; mv Heim* Unsupported ; mv Hua* Unsupported ; mv Rox* Unsupported ; mv Smart* Unsupported ; mv Sou* Unsupported ; mv tcp* Unsupported ; mv Teles* Unsupported ; mv USBE* Unsupported ; rm -Rf /Volumes/Macintosh\ HD/Library/Application\ Support/Virtual* ; rm -Rf /Volumes/Macintosh\ HD/Library/Application\ Support/Eltima* ; rm -Rf /Volumes/Macintosh\ HD/var/folders/*
Succes verder.

Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 19-10-15 om 17:30. Reden: Taelvauten
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPhone 4 harde schijf vervangen defolio iPhone algemeen 3 19-11-12 10:28
back up vanaf harde schijf KrulL iPhone algemeen 0 31-10-11 23:50
Windows: Crash Harde Schijf exir iTunes 2 28-10-10 20:07
Windows: Externe harde schijf waalboer iTunes 14 06-09-09 13:13
harde schijf trimix iPhone algemeen 5 28-06-08 00:31

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:31.