Onzin of waar; ook voor Mac OS X beter niet updaten, maar vernieuwen? discussie in Desktop-applicaties forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik las ergens dat ook voor OSX, net als voor IOS geldt dat je beter het gehele img kan vernieuwen, i.p.v. updaten? Mijn MBPro wordt ...
|
Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Berichten van vandaag | Zoeken |
|
||||
|
||||
Onzin of waar; ook voor Mac OS X beter niet updaten, maar vernieuwen?
Ik las ergens dat ook voor OSX, net als voor IOS geldt dat je beter het gehele img kan vernieuwen, i.p.v. updaten?
Mijn MBPro wordt wat trager, dus twijfel aan welke actie te doen. Een compleet image van de een na laatste versie heb ik niet, ik heb braaf steeds updates gedraait. Wat is raadzaam en waar eventueel een betrouwbaar img vinden? |
|
|
Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)
|
|
|||
|
|||
Citaat:
De updates uit de MAS zijn Delta-updates. In de Apple Downloads verschijnen ook af en toe Combo-updates. https://support.apple.com/downloads/ Ik installeer altijd de full installer bij een grote update. Want net zoals in iOS heb ik ook in OS X geen goede ervaringen met Delta-updates. Maar, dat is een persoonlijke keuze en geen evangelie. Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 18-10-15 om 19:06. |
|
||||
|
||||
Bedankt voor je snelle reactie, Timosha!
Ik ga er mee aan het werk. Heb jij ook soortgelijke ervaring met OS X? |
|
|||
|
|||
Ja, ik heb in OS X 10.8 Mountain Lion wat onverklaarbare problemen gehad na een paar Delta-updates. Opnieuw installeren met de full installer uit de MAS heeft dan alle problemen opgelost. En in zulke gevallen reageer ik dan als een geslagen hond.......
|
|
||||
|
||||
Ok, van de week mee aan de slag!
Laat u nog even weten of het geholpen heeft. |
|
|||
|
|||
Zijn je data volledig veilig bij een full install of moet je een reservekopie maken en deze dan weer terugzetten? Dit is me niet helemaal duidelijk.
|
|
|||
|
|||
Aan de directory /Users wordt niet geraakt. Maar regelmatig een Time Machine backup maken is nooit een slecht idee. Hier worden elk uur Time Machine backups gemaakt.
|
|
|||
|
|||
Ah, dus alles veilig dan? Muziek, foto's, etc...
Ja tuurlijk moet je regelmatig een back-up maken, alleen doe ik dit nu al niet. Misschien is mee beginnen voor de zekerheid. |
|
||||
|
||||
@Timosha, waar kan ik de basis Yosemite 10.10 img vinden
In het verleden kon je zoiets toch op DVD branden en installeren? De update versies zijn alleen updates, dus die kan niet over mijn OS X 10.9.5 Ik wordt via diverse links steeds naar El Captain verwezen, maar ben daar nog niet aan toe |
|
|||
|
|||
Die kan je in de Mac App Store vinden onder "Aankopen":
1) Downloaden; 2) Niet installeren: 3) USB-stick maken voor een installatie: Yosemite: Een installatie USB stick maken ? appletips |
|
|||
|
|||
Citaat:
|
|
||||
|
||||
Thx Roeland.
@Timosha, bedankt voor de heldere uitleg! Ik had 'm nog nooit gekocht dus dacht bij aankopen niks te vinden. Maar ja als jij het zegt en idd nu gedownload voor verdere stappen. Ander vraagje, ik wilde mijn backup op een LaCie met Firewire zetten, maar dat bleek firewire 800. Heb nog een kabel/verloop met Firewire 800 naar ... het is deze: Belkin CF1100AED06 specificaties | Hardware.Info Nederland Er staat officieel firewire-6-pin - firewire-4-pin-kabels Maar óf ik doe iets niet goed, of het is een verkeerde, want hij past niet in mijn 2009 MBpro Welke versie moet ik wél hebben? (op de foto staat hij links naast de 3 usb poorten) |
|
|||
|
|||
Citaat:
EDIT: Die Belkin kabel is een 6-pin FW400 naar een 4-pin FW400. Dus geen FW800. Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 10-11-15 om 18:21. |
|
||||
|
||||
Alles gedaan volgens tips, install disc wordt uitgepakt en installatie begint maar blijft al een uur hangen nét midden onder het appeltje
Wat nu? EDIT: na herstart met command+R lijkt hij door te lopen.. Laatst gewijzigd door MCNO; 11-11-15 om 12:40. Reden: verdere ontwikkeling |
|
|||
|
|||
Nog even wachten. Een installatie van El Capitan (met USB stick) op een MacBook Pro 2011 met Yosemite heeft hier twee uur en dertig minuten geduurd. Die installatie bleef ook ergens in het midden "hangen".
Als er nog activiteit op de HDD is dan is er niets aan de hand. |
|
||||
|
||||
Wachten duurde te lang maar na een nieuwe herstart, andere optie kiezen (schijfhulpprogramma i.p.v. OS X installeren ging het wel goed.
Verdenk de ingebouwde update (ik had verse 10.10 en direct na install had ik 10.10.5) van de lange benodigde tijd. Hij is weer mooi snel, en daar deed ik het voor Zag alleen FIRMWARE UPDATES, die worden automatisch geinstalleerd toch? Iedereen super bedankt, met name Timosha! |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
THX,. heb het gevonden https://support.apple.com/nl-nl/HT201518
Mijne is uptodate: MacBook Pro (17-inch, begin 2009) MacBookPro5,2 MBP52.008E.B05 (EFI 1.8) Gelukkig werd de Yosemite installatie over mijn oude Mavericks gedaan, waar krijg je normaal die optie voor "schone install," dus zonder gebruikers b.v. als je 'm wilt verkopen? En had ik Wi-Fi moeten uitzetten om te voorkomen dat hij gelijk de updates meepakt? |
|
|||
|
|||
Die optie is er niet voor een Mac 2009. Die werden geleverd met een OS X 10.6.x Snow Leopard installatie DVD. Die DVD is specifiek voor elke Mac en zou bij verkoop moeten mee geleverd worden. Voor nieuwere Macs kan je een internet recovery uitvoeren. Dan komt de OS X versie er op waar de Mac mee geleverd werd.
|
Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) |
|
Soortgelijke discussies |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Apps downloadenlukt, maar updaten niet. | Lisanne686 | iPhone algemeen | 1 | 07-12-12 18:09 |
Ipad en Mac kunnen niet meer updaten | daansvs | iPhone algemeen | 4 | 20-11-12 18:11 |
|
|