//

Twee besturingssystemen op iMac (El Capitan en Yosemite)?

Twee besturingssystemen op iMac (El Capitan en Yosemite)? discussie in Desktop-applicaties forum; ( verdwijnt na registratie ) Goedemiddag, Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben. We hebben sinds kort een (tweedehands) iMac in ons bezit, met de volgende specificaties: ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Desktop > Desktop-applicaties
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 03-01-16, 16:05
Jannekevd87 Jannekevd87 is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2012
Berichten: 4
Standaard Twee besturingssystemen op iMac (El Capitan en Yosemite)?

Goedemiddag,

Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben. We hebben sinds kort een (tweedehands) iMac in ons bezit, met de volgende specificaties:

iMac (21,5 inch, eind 2012)
Processor: 2,7 GHz Intel Core i5
Geheugen: 16 GB 1600 MHz DDR3
Opstartschijf: Macintosch HD
Videokaart: NVIDIA GeForce GT 640M 512 MB

Nu wilde we de iMac updaten naar OS X El Capitan. Hij is geleverd met OS X Yosemite. Bij het opstarten van de iMac onder OS X El Capitan bleek dat hij een stuk trager was, dat we alles wat reeds was geïnstalleerd niet konden vinden, maar dat het geheugen nog wel net zo vol was. Nu hebben we de iMac opnieuw op kunnen starten, onder OS X Yosemite, waar we wel alles kunnen vinden. Het lijkt dus alsof er zowel OS X Yosemite als OS X El Capitan op staat?

Wat hebben we verkeerd gedaan, en hoe kunnen we dat het beste oplossen? De nieuwe functies van El Capitan spraken ons wel aan, maar als de iMac hier trager van wordt, dan is het niet nodig.

We horen het graag, alvast dank voor de hulp!

Vriendelijke groet,
Janneke
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 03-01-16, 19:14
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Het zou goed kunnen. Aangezien je de iMac 2e hands hebt en een andere OSX is geïnstalleerd door de vorige eigenaar. Kijk in Schijfhulpprogramma even je partities na, misschien heeft de vorige eigenaar daar eea in geconfigureerd wat nu niet naar jouw wens is (geen idee overigens of het mogelijk is om 2 OSX installaties op één partitie te hebben)

Wat je anders het beste kunt doen, is een installatie USB stick maken van OSX El Capitan. Daarvan opstarten, dan de hele harde schijf opnieuw partioneren & wissen met Schijfhulpprogramma. Dan El Capitan schoon installeren.
  #3  
Oud 03-01-16, 19:21
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
(geen idee overigens of het mogelijk is om 2 OSX installaties op één partitie te hebben)
Dat is niet mogelijk. Er moet dus een Yosemite en El Capitan partitie zijn. Daarom deze vaststelling:

Citaat:
Bij het opstarten van de iMac onder OS X El Capitan bleek dat hij een stuk trager was, dat we alles wat reeds was geïnstalleerd niet konden vinden, maar dat het geheugen nog wel net zo vol was.
  #4  
Oud 03-01-16, 19:26
Jannekevd87 Jannekevd87 is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2012
Berichten: 4
Standaard

We hebben de iMac via iUsed gekocht. Is volledig leeggehaald en geleverd met OS X Yosemite.

Wat zou ik precies bij Schijfhulpprogramma moeten controleren?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 3 januari 2016 om 18:27 ----------

We hebben inderdaad overigens een flash-geheugen van 120 gb en HDD van 1 TB. Kan het zijn dat Yosemite op het een is geïnstalleerd, en El Capitan op het ander? Zo ja, hoe kunnen we bijvoorbeeld El Capitan van de andere schijf verwijderen?
  #5  
Oud 03-01-16, 19:33
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jannekevd87 Bekijk bericht
We hebben inderdaad overigens een flash-geheugen van 120 gb en HDD van 1 TB. Kan het zijn dat Yosemite op het een is geïnstalleerd, en El Capitan op het ander?
Dat is inderdaad mogelijk. Alleen raar dat iUsed dat zo geconfigureerd heeft op een iMac End 2012. De juiste en originele methode is een Fusion Drive.

  #6  
Oud 03-01-16, 19:34
Jannekevd87 Jannekevd87 is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2012
Berichten: 4
Standaard

Yosemite stond er alleen op, El Capitan heb ik vandaag zelf geïnstalleerd, maar blijkbaar niet juist. De vraag is dus hoe ik dat eraf kan halen
  #7  
Oud 03-01-16, 19:48
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Start de iMac op in Recovery Mode met ⌘R. Wis dan met Disk Utility de SSD of HDD waar OS X El Capitan op staat. Succes gewenst.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mac OS X: Eén Itunes op Imac, twee acounts? nutty75 iTunes 5 24-06-08 17:52

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:48.