//

Downloaden voor persoolijk gebruik.

Downloaden voor persoolijk gebruik. discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo allemaal, ik ben nu een tijdje aan het spelen met de sdk en heb de smaak te pakken. Ik heb een leuk app bedacht ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04-08-09, 07:17
tipex tipex is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 26
Standaard Downloaden voor persoolijk gebruik.

Hallo allemaal,
ik ben nu een tijdje aan het spelen met de sdk en heb de smaak te pakken.

Ik heb een leuk app bedacht en alles werkt eigenlijk vrij goed, zo goed dat ik hem binnenkort in de appstore wil gaan plaatsen. Het enige waar ik nog mee zit is het volgende. Mijn app afhankelijk is van de content van een website, dit is niet mijn website maar van een bedrijf.

In de disclaimer van deze website staat de volgende zin:
Behalve het downloaden en printen van de informatie voor eigen (persoonlijk) gebruik is het niet toegestaan om de inhoud van deze website, zonder vooraf uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming te kopiëren.

Mijn app download de informatie voor persoonlijk gebruik, dus ik ben geneigd te denken dat m'n app niets illegaals doet maar ik heb verder geen verstand van dit soort zaken en wil ook geen problemen.

Mijn apje doet niets anders dan het opvragen van de url / content en er de nodige zooi uitstrippen en zorgen dat het op de iphone goed smoelt. Ik distribueer / kopieer / vermenigvuldig de content dus volgens mij niet. Het is hetzelfde als je de url opvraagt in safari alleen gebeurd dat nu vanuit m'n app.

Mag dit inderdaad zomaar of zie ik wat over het hoofd?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 04-08-09, 07:34
Graaf Graaf is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 53
Standaard

Ik denk niet dat het gebruik van hun data in jou iPhone app onder het kopje "persoonlijk gebruik" kunt plaatsen. Aangezien je de app in de appstore wilt aanbieden, zullen er veel meer mensen gebruik van gaan maken, waardoor er meer datatraffic op hun server(s) komt, zonder dat hun echt bezoeken op hun site krijgen.
__________________
iPhone 2G 16GB @3.0 | t-Mobile iPhone 3G 8GB @3.0
  #3  
Oud 04-08-09, 07:41
tipex tipex is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 26
Standaard

Dat is nou precies wat ik graag wil weten, ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Ik zie echter een wildgroei van apps die data van sites downloaden zonder dat de makers ervan daadwerkelijk eigenaar zijn van de data die getoond wordt (voor zover ik het kan inschatten).

Neem bijvoorbeeld alle kenteken app, hoeveel zijn het er inmiddels? 4 a 5? En ze tonen allemaal data van de rdw site. Er zijn diverse marktplaats apps, er is een pin! app die z'n data van de ing site haalt en zo zijn er nog tig voorbeelden.
  #4  
Oud 04-08-09, 07:41
Chrisl's schermafbeelding
Chrisl Chrisl is offline
• iOS 11.2
• 11.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Amersfoort
Berichten: 2.235
Standaard

Ik zou toch maar ff toestemming vragen. anders ben je strax het bokje......
__________________
2G US 16GB, 3GS 16GB black, 4 32GB black AT&T Simlock, 4S 16GB black, 5S 32GB spacegrey.
  #5  
Oud 04-08-09, 07:45
Graaf Graaf is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tipex Bekijk bericht
Dat is nou precies wat ik graag wil weten, ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Ik zie echter een wildgroei van apps die data van sites downloaden zonder dat de makers ervan daadwerkelijk eigenaar zijn van de data die getoond wordt (voor zover ik het kan inschatten).

Neem bijvoorbeeld alle kenteken app, hoeveel zijn het er inmiddels? 4 a 5? En ze tonen allemaal data van de rdw site. Er zijn diverse marktplaats apps, er is een pin! app die z'n data van de ing site haalt en zo zijn er nog tig voorbeelden.
Wie weet hebben deze mensen toestemming gekregen van betreffende sites om hun data te gebruiken.
Of heeft men een commerciele overeenkomst. Zo kun je bij de RDW een commerciele overeenkomst nemen om hun data te gebruiken, als je als gewone gebruiker op de rdw site kenteken zoekt dan kun je ook maar een paar achterelkaar opvragen en dan wordt je geblockt.

Ik zou idd maar even om toestemming vragen, dan weet je zeker of je goed of fout zit. Misschien wil men wel met je samenwerken om een nog betere app te ontwikkelen.

Ander nadeel van ongevraagd data gebruiken van derden, zodra hun site aangepast wordt of erger nog.. offline gaat.
Dan ben jij genaaid met je app, helemaal als het een commerciele app is. Dan hebben gebruikers iets gekocht waar ze niks mee kunnen..
  #6  
Oud 04-08-09, 08:18
tipex tipex is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 26
Standaard

Uiteraard wil ik het netjes geregeld hebben dus ik ga ook zeker contact met ze opnemen. Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van andere ontwikkelaars die hier mee te maken hebben gehad.
  #7  
Oud 04-08-09, 08:20
Chrisl's schermafbeelding
Chrisl Chrisl is offline
• iOS 11.2
• 11.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Amersfoort
Berichten: 2.235
Standaard

Volgens mij heeft de maker van Vodafone Beltegoed ook contact opgenomen met Vodafone om te vragen of het goed was.
  #8  
Oud 04-08-09, 09:02
ideveloper's schermafbeelding
ideveloper ideveloper is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Bodegraven
Berichten: 339
Standaard

Voor de gratis bus applicatie hebben wij ook contact gehad met Connexxion.

Het is sowieso netjes om contact op te nemen met diegene waarvan je de data gaat gebruiken.
  #9  
Oud 04-08-09, 09:03
Graaf Graaf is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 53
Standaard

Voor een app waar ik op dit moment bezig ben, zijn er genoeg websites waar ik de data vandaan kan trekken. Maar ik heb besloten om met een kleine investering de data zelf te genereren.
Ben ik altijd verzekerd dat de data er is, en niet inneens zal verdwijnen.
  #10  
Oud 04-08-09, 10:39
beakerflo beakerflo is offline
• iOS 8.1
• 8.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Voorburg
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar beakerflo
Standaard

Je zou het kunnen doen zonder toestemming met de kans dat bij de kleinste wijziging je app niet meer werkt en dan heb je ongelukkige klanten.

Je kan beter van te voren een goede samenwerking hebben, dan heb je gelukkigere klanten en minder stress.
  #11  
Oud 04-08-09, 11:30
ideveloper's schermafbeelding
ideveloper ideveloper is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Bodegraven
Berichten: 339
Standaard

Zie ook dit bericht, voor als je van plan bent ongevraagd informatie van derden te gebruiken.

Apple bant honderden iPhone-applicaties van een ontwikkelaar > Nieuws > iPhoneclub.nl
  #12  
Oud 04-08-09, 12:37
tipex tipex is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 26
Standaard

De link met het nieuwsbericht zie ik niet zo eigenlijk, daar wordt een werkwijze geschetst die niet echt op mijn situatie slaat.

Mijn uitgangspunt zal in elk geval samenwerking zijn. Ik hoop dat ik snel wat van ze verneem want ik wil graag verder met m'n appie.
  #13  
Oud 04-08-09, 12:47
Whacko Whacko is offline
• iOS 7.1.2
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 484
Standaard

Die ontwikkelaar, scharrelde 'ook' informatie van allerlei websites af, en gebruikte dat in zijn honderden apps
__________________
Software Engineer
iPhone Developer
  #14  
Oud 04-08-09, 13:29
tipex tipex is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Berichten: 26
Standaard

Volgens het artikel deed hij dat met copyrighted materiaal en nee dat mag niet. Dergelijk materiaal mag je niet verspreiden, openbaar maken, kopieren etc..

De vraag is heel simpel, mag je data in je app gebruiken waarvan wordt aangegeven dat je het voor eigen (persoonlijk) gebruik mag downloaden. (los van het feit of die manier te werk wilt gaan) De data wordt rechtstreeks van de site naar de app gedownload en dus nergens op een webserver opgeslagen oid.
  #15  
Oud 04-08-09, 16:05
SkyTrix's schermafbeelding
SkyTrix SkyTrix is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2009
Berichten: 63
Standaard

Volgens mij lijkt dit wat op de Trein kwestie? Die gebruikt ook gewoon de mobiele site van de treinmaatschapij. (NS?) Dus volgens mij zit je wel goed?
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Problemen downloaden garageband voor ipad1 Daanjuan iPad Apps 6 07-04-11 15:14
iOS firmware downloaden voor xcode bluecola Ontwikkelen voor iOS 12 05-04-11 13:49
Windows: App downloaden - verwijderen - opnieuw downloaden tobyzitz iTunes 2 28-06-09 10:54
Accountgegevens voor het downloaden Deborahk Archief 3 13-12-08 18:36
Muziek: Automatisch muziek downloaden / itunes biblitotheek downloaden xBram Muziek, foto & video 7 25-11-08 14:22

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:04.